voiko oliiviöljyllä paistaa? tossa toisessa ketjussa
joku sanoi paistavansa ruuat oliiviöljyssä, itse olen aina luullut, ettei sillä voi paistaa, koska muodostuu jotain myrkyllisiä yhdisteitä? Onko kellään tietoa asiasta?
Kommentit (10)
Terveysintoilija-exäni sitä suositteli minulle. Ainoa ongelmani on, että se oliiviöljy tuppaa sameutumaan kun jääkaappini on liian kylmä (ilmeisesti rikki menossa..)
Kylmäpuristetun oliiviöljyn rakenne jotenkin " heikkenee" kuumentaessa, ja se menettää sen terveysarvonsa. Siksi sanotaan, ettei sitä suositella paistamiseen.
päivä käytettiin salaateissa, leivän päällä ja itse asiassa lähes kaiken ruuan päällä. Ihmiset paistaa ruuat eläinrasvassa, jotain ihraa, jota ei pestä pannuista pois välillä, vaan annetaan olla.
Eikä myöskään kestä kuumennusta - kärähtää siis, jos liian kuumalla paistaa.
Me paistetaan. Jos siitä myrkyllisiä yhdisteitä tulisi, niin kyllä siitä pullossa varoitettaisiin.
Oliiviöljy hyhmääntyy jääkaapissa, koska se on öljyä. Mutta sitähän ei tietysti ole pakko säilyttää jääkaapissa, ihan hyvin säilyy huoneenlämmössäkin.
Meillä ei muuten paikatkaan sotku sen pahemmin oliiviöljystä kuin muustakaan rasvasta. Ehkä johtuu siitä, että ei käytetä paljoa kerralla.
Oliiviöljy on sitten taas paremman makuista ja sitä käytän muuten ruuanlaittoon.
Mutat älä siltimosta sitä kalleinta (puhtainta) oliiviöljyä. Halvemmat öljyt parempia paistamiseen. Tosin suomalaisista öljyistä rypsi on paras paistoöljy kuumankestonsa ansiosta.
ja noinhan monet tosiaan sitä oliiviöljyä Espoossakin käyttää!
Mitä tulee pullomerkintöihin; kaikkea ei aina varoiteta pulloissa. Siinä ei myöskään lue " paistorasvaa" ...
Jos ruokaöljy muuttuisi myrkylliseksi paistettaessa, niin kyllä siitä nyt varoitettaisiin. Paljon pienemmistäkin haitoista varoitetaan ja ihan lakisääteisesti.
Olen aina paistanut oliiviöljyllä