Kun ei ole varaa maksaa lapselle lukion kirjoja, mistä apua
kun mitään tukia emme saa. Taloudellinen tilanne erittäin vaikea.
Käytettyjä olemme metsästäneet, mutta eipä ole juurikaan löytynyt. Emme kuitenkaan voineet lasta kieltää menemästä lukioon.
Tämä nyt sitten kiristää hermoja tosissaan.
Kommentit (49)
En ymmärrä.
Sitten voisitte käydä vielä srk:n diakoniassa, antavat joissain tapauksissa myös raha-avustusta.
kirjoja niin että sivujen paikkoja on vaihdettu tai joku lisäys on tullut. Kirjat ovat kalliita ja kun niitä joutuu koko ajan ostamaan. Miltäs kuulostais että hankiitte vanhoina (jos saatte) ja jos on tullut kirjaan muutoksia, kopsaa sitten toisen kirjasta sellaisen sivun. Jos ei vanhana saa, ostatte uutena. Sitten kun kurssi on loppunut, laitatte itse heti myyntiin koska silloin joku sellainen jolla alkaa se kurssi joka teillä on jo käyty, ostaa mielellään. Tietysti siinä vaiheessa kun pitää alkaa kirjoituksiin lukea, on kurjaa kun ei ole kirjoja. Mutta tietyissä kirjoissa voisi noin tehdä. Samoin ottakaa kopiokortti jonnekin (useissa kouluissa tai kopiofirmoissa), lainaa ystävän kirjaa ja kopsaa sen. Aika homma se nyt tietty on...
myös tuttavien lapset jos vaan mahdollista. Lainaa kavereiden kirjoja, kopsaa niistä tärkeät sivut. Tunneilla tehdyillä muistiinpanoilla pärjää toooosi pitkälle.
Aikaisempi minua kirjoitti seurakunnan diakonissasta. Pitää paikkansa että sieltä voitte hakea avustusta tilanteessanne. Tämän neuvoivat meille myös velkaneuvonnasta kun sinne soitin. Diakonissat ottavat tositilanteenne huomioon ja jos teillä on lapsia niin saatatte saada esim. hiippakunnista tai seurakunnalta kertaluontoisen, harkinnan varaisen avustuksen lainaanne. Perustelette hyvin! Seurakunta ei ole köyhä, samoin kirkot. Mutta heille pitää olla samat tositteet kuin sossulle. Mutta ei tarvitse hävetä yhtään. On nimittäin ihmisiä, jotka jättävät kirkolle tai seurakunnalle omaisuutensa ja laittavat testamenttiin kohdan, kenelle haluavat heidän omaisuuttaan jaettavan. Lapsiperheet ovat usein monille tärkeitä.
Voi nimittäin alkaa tuntumaan siltä että tämäpä se vasta elämää... ja välivuosi venyä jopa 10 vuodeksi.
Nimim. " välivuosinuorukaisten" kanssa työskennellyt
minä olen aina lainannut kirjastosta oppikirjoja ja käynyt itse (paljon edullisempaa) kopsaamassa kopiokoneliikeessä (samoin kaikki luokkakaverit) Laitonta, mutta kukaan ei välitä siitä:)
Viehän se aikaa mutta näin säästy rahaa (itsekopioitu kirja 5-8 e)
Muutama kuitenkin lopettaa lukion jo kuukauden sisällä ja myy halvalla kirjansa.
Entä jos pitää välivuoden, niin sitten 18v:nä saa omat tuet sossusta. Ja jos on välivuonna tienaamassa, niin ehkä ei tarvikkaan. Tai jos on sitten 18v, niin saa niitä lainojakin.