Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missa on aitien suhteellisuudentaju? Ystavani on hysteerisen tiukka siita, ettei hanen 1,5-v. lapsensa syo koskaan mitaan epaterveellista. Han vahtii myos

Vierailija
16.08.2007 |

haukkana, ettei lapsi vahingossakaan saa kariestartuntaa.

Toisaalta äiti kuljettaa lasta välillä autossa ilman turvaistuinta, koska " tämähän on niin lyhyt matka" . Hän ei myöskään vaivaudu seuraamaan lapsen tajunnan tasoa päähän kohdistuneen kovan iskun jälkeen, koska " ei siinä varmasti kuinkaan käynyt" .

Miksi luistatte lastenne turvallisuudesta asioissa, joissa voi pahimmassa tapauksessa olla henki kyseessä? Paljon harmittomammissa kysymyksissä taas vauhkoatte, miksi?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Voi myös olla, että ap itse on väärässä joissakin noista asioista. En nyt tiedä, millaisista iskuista päähän on kyse, mutta esim. aivotärähdys on harvoin vaarallinen, ja jos lapsella ei särje pää, eikä hän oksentele tai menetä tajuntaansa, niin normaali kotiseuranta riittää.

että lapsi hyppää sängystä pää edellä lattiaan (kyllä, meillä on käynyt näinkin) tai liukastuu pesuhuoneessa, kaatu suoralla vartalolla ja lyö takaraivonsa laattaan. Ja nimenomaan sitä kotiseurantaa ajoin takaa - siis että lapsi herätetään yölläkin muutaman tunnin välein ja tarkistetaan, reagoiko hän normaalisti.

ap

Vierailija
22/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän aiheen vierestä mutta aika usein nykyään näkee yli 1-vuotiaita lapsia, joille juotetaan tuttipullosta mehua vähän väliä. Olkoonkin kuinka laimeaa mehua tahansa, niin hampaita se rasittaa toden teolla. Sama tietty vaikka sitä mehua juottaisi mukista. Itse nyt vaan huomaan aina nuo yli 1-vuotiaat tuttipullistit. Saati sitten sitä vanhemmat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei hereillä ollessaan siis valita päänsärkyä, oksentele, ole sekava. Näin ainakin mulle on Lastenklinikalla sanottu, en sitten tiedä, ovat neuvot kovin erilaiset eri paikoissa. Mutta se taas selittäisi ystäväsi erilaisen toimintatavan.

Vierailija:

Xandris:

Voi myös olla, että ap itse on väärässä joissakin noista asioista. En nyt tiedä, millaisista iskuista päähän on kyse, mutta esim. aivotärähdys on harvoin vaarallinen, ja jos lapsella ei särje pää, eikä hän oksentele tai menetä tajuntaansa, niin normaali kotiseuranta riittää.

että lapsi hyppää sängystä pää edellä lattiaan (kyllä, meillä on käynyt näinkin) tai liukastuu pesuhuoneessa, kaatu suoralla vartalolla ja lyö takaraivonsa laattaan. Ja nimenomaan sitä kotiseurantaa ajoin takaa - siis että lapsi herätetään yölläkin muutaman tunnin välein ja tarkistetaan, reagoiko hän normaalisti.

ap

Vierailija
24/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hämmästelynaiheitahan riittää, kun äiditkin on vaan tavallisia ihmisiä, jotka on lastensaannin kautta saaneet uudeksi roolikseen myös äitiyden...

Itseäni on välillä ihmetyttänyt se, että jotkut jaksaa arvostella ääneen äitejä, jotka imettävät " liian pitkään" . Ja nämä samat ihmiset sitten yleensä ovat juuri niitä, joiden lapsilla on samassa iässä tutti yötä-päivää suussa... Imetyksestä ei ole todettu olevan haittaa isollekaan lapselle, kun taas tutti (joka paikkaa imemistarvetta) saattaa vääntää hampaat vinoon. Itse olen imettänyt vain 10-13 kk, mutta en silti ole ikinä kauhistellut +/-2-vuotiaidenkaan imetystä, päinvastoin!

Sekin kummastuttaa, että jotkut vanhemmat tosiaan antaa lastensa olla ulkona keskenään jopa tuntikausia nyt kesällä (tai katsoa esim. videoita pitkin päivää talvella), vaikka samaan aikaan samat ihmiset arvostelevat töihin " liian nopeasti" palaavia äitejä. Äidin paikkallaolo ei minusta riitä, jos ei ole turvallisesti myös läsnä... Silloin saattaisi olla jopa parempi vaihtoehto antaa lapset arkipäiviksi edes muutamaksi tunniksi sellaisten aikuisten hoiviin, jotka jaksavat touhutakin lasten kanssa. Kärjistäen ;)

Mitäs vielä. Joo, hei, sekin välillä kummastuttaa, kun joku sellainen paasaa muille kestovaipoista ekologiselta kannalta, vaikka samaan aikaan itse esim. tupakoi, lentää lentokoneella ja käyttää omaa autoa enemmän kuin julkisia liikennevälineitä. No, hyvähän se tietysti on ottaa edes joku missio, mutta silti.

Että meitä ihmisiä on moneen junaan, äitejäkin, ja sitä pitää vaan yrittää sietää (tai saada suu auki oikeaan aikaan oikealle ihmiselle oikeasta asiasta).

Vierailija
25/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka lätkii sitä rasvaa lapsiinsa koko ajan, etteivät vaan kuole melanoomaan, mutta päästävät ne sitten valvomatta uimaan... Kyllähän me ihmiset aika outoja ollaan.

Vierailija
26/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta useimmiten vahingot tuntuvat tapahtuvan iltaisin, tietenkin kun lapsetkin ovat väsyneempiä. Silloin herätän heitä pari kertaa yössä. Tämän neuvon olen saanut tk:n ensiavussa ja lastenlääkäriltä. Olimme kerran sairaalassakin yhden yön seurannassa, kun kuopus satutti päänsä voimakkaasti ja menetti hetkeksi tajuntansa sen jälkeen. Onneksi selvisimme säikähdyksellä!

Muutenkin nyt lasten hieman kasvettua ovat kolaukset selvästi vähentyneet. Kuopuksella kolisi pää vähän väliä 1-2-vuotiaana. :(

ap

Vierailija
27/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ympäristöasiat on oikein hyvä toinen esimerkki ihmisten epärationaalisuudesta. Saatetaan esim. juuri kuluttaa kuin viimeistä päivää, mutta melskataan naapurille, joka mokoma on ostanut kaupasta ruuat muovikassiin jnejne.

Kokonaiskuvaa ja järkevyys-järjestystä on erittäin vaikea muodostaa, kun tiedot ovat hajanaiset ja keskenään ristiriitaiset!

Vierailija
28/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on tärkeämpää huolehtia ensisijaisesti lapsen henkisestä ja fyysisestä turvallisuudesta kuin esim. hampaista, jos on pakko alkaa priorisoida tällaisiakin asioita. Siksi pidän kyseenalaisempana sitä, jos joku kuljettaa sitä lasta siellä autossa ilman turvavöitä tai käyttää fyysistä (väki)valtaa saadakseen lapsensa tottelemaan kuin vaikkapa noita mehupulloja, tutteja yms. kauhistelun aiheita.

Se ei kuitenkan tarkoita, etteikö kannattaisi yrittää välttää MYÖS niitä pienempiä pahoja. Kyse on lopulta tavoista enemmän kuin vaivasta, moni vain ei tule ehkä ajatelleeksi näitä valintojaan (ehkei sitten niitä isompiakaan).

Vierailija
29/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myös perheen, jossa ollaan henkeen ja vereen kasvissyöjiä (myös lapset), mutta lapset istuvat autossa ilman turvavöitä, pyörän tarakalla ilman kypärää jne.

ap

Vierailija
30/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua välillä hämmästyttää ihan tosissaan ihmisten pinnallisuus etenkin ympäristönäkökulmaan liittyen. Joku saattaa kutsua kotiaan esim. ekokodiksi, vaikka lämmitettäviä neliöitä on 300! Ja kuutioita senkin edestä, kun korkeat olohuoneet on nyt pop... Lisäksi nämä talot ovat yleensä muualla kuin junaradan vieressä, eli autoilukin kuormittaa ympäristöä. Muista elintapavalinnoista nyt puhumattakaan (esim. pitkät työmatkat lentokoneella, sisustus uusilla huonekaluilla, eksoottisten ruoka-aineiden suosiminen jne.).

Minusta olisi reilumpaa myöntää, että me nyt vaan halutaan ajatella ennemmin omaa elintasoamme kuin luontoa. Ja sitten elää tämän arvovalinnan kanssa, kun kaikkea ei voi saada.

Vierailija
31/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristön suojelu on yllättävän vaikeaa, ellei se ole sydämen asia. Ja jos se ei sitä ole, silloin ei myöskään ota aktiivisesti selvää tavoista vähentää luonnon kuormitusta. Jos on täysin esim. valtamedian uutisten varassa, ei vielä kovin paljon asiasta tiedä.

Tunnistan tämän itsekin. Olen tarkka lajittelusta, mutta esim. kulutuksen suhteen en edes tiedä, millainen toiminta olisi ympäristöystävällistä. Mitä minun kannattaisi ostaa ja mistä, että eläisin " ekosti" näyttämättä kuitenkaan ihan viherpiipertäjältä?

ap

Vierailija
32/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristön suojelu on yllättävän vaikeaa, ellei se ole sydämen asia.

Mitä minun kannattaisi ostaa ja mistä, että eläisin " ekosti" näyttämättä kuitenkaan ihan viherpiipertäjältä?

Itsekään en ole kummoinen " ympäristöasiantuntija" , mutta joitakin pointteja olen yrittänyt omaksua ihan terveellä järjellä. Tässä joitakin esimerkkejä (jatkakaa muut tätä peruslistaa):

1) Osta vain sitä, mitä oikeasti tarvitset. On käsittämätöntä, että moni heittää esim. ehjät kalusteet kaatopaikalle trendikkäämpien tieltä. Silläkin on väliä, onko esim. käytetty puulaji sademetsästä vai Suomesta. Myös kestävämmän tuotteen valitseminen halvemman kertakäyttöesineen sijaan on usein ekoteko.

2) Kulje julkisilla, pyörällä tai kävellen aina kun voit. Käytä siis usein ennemmin sitä kävelymatkan päässä olevaa kallista lähikauppaa kuin kaukana sijaitsevaa automarketia.

3) Suosi lähiruokaa. Mitä kauempaa tuotteet on rahdattu (vrt. ne eksoottiset " trendiruokatuotteet" ), sitä varauksellisemmin niihin kannattaa suhtautua. Esim. ihan tavallinen kotimainen kurkku on usein ekologisempi valinta kuin Espanjasta Suomeen lennätetty luomu-kurkku...

4) Ota kauppareissulle mukaasi kestävä kauppakassi. Muovipusseja ei kannata ostaa kaupasta roskapusseiksi, siihen tarkoitukseen on paljon ekologisempiakin vaihtoehtoja. Myöskään paperikassi ei ole hyvä valinta, koska sen valmistamiseen on tuhlattu luonnonvaroja eikä se kuitenkaan kestä kovin montaa käyttökertaa.

5) Vältä turhia pitkiä lentomatkoja esim. suosittuihin matkakohteisiin Thaimaaseen, Kanariansaarille, Jenkkeihin... Tai jos lennät, tue edes puunistutustalkoita lahjoituksella.

6) Säästä sähköä ja vettä, siinä säästyy samalla rahaakin.

7) Kierrätä kaikki, mitä suinkin vain voit.

8) Opeta lapsillesi puhtaan luonnon arvo :)

Vierailija
33/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Karies taas tarttuu jos pitkän aikaan on jatkuvasti kontaminaatiossa toisen suussa olleeseen esineeseen. Yksi kerta silloin tällöin ei tee kariesta.

Wanhemman kansan ihmisenä ihmetyttää nykymeno - onko samasta lusikasta maistaminen tai saman banaanin haukkaaminen oikeasti kohtalonomaisen vaarallista? Muutamassa äkistään guukletetussa lähteessä bakteerien väitetään tarttuvan oitis, mutta onko kirjoittajalla parempaa tietoa.

t: nimim. Hyrteriasta eroon?

Vierailija
34/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovipusseja käytän kyllä kauppareissuilla ja lennän Amerikkaan... Laivalla meno ei tunnu oikein järkevältä vaihtoehdolta.

Meillä mies pyöräilee töihin kesät talvet, ja minäkin lumettoman ajan. Talvella kuljen bussilla. Autolla käymme oikeastaan vain ruokakaupassa ja mummolassa.

Minulle sähkön ja veden säästäminen, puhtaan luonnon arvostus ja tavaroiden kierrätys ovat jotenkin itsestäänselvyyksiä.

ap

Vierailija
35/35 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapseni ovat välttyneet tuollaisilta ylihysteerisiltä vanhemmilta =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi