Miten nukutan 3-vuotiaan ja vauvan kun oon yksin lasten kans
Eli...
Meillä 3-vuotias aina nukutettu: luetaan iltasatu yms. rauhoittumista. Nyt 2kk vauva ja kuten yleensä, masu vaivaa iltaisin ja on rauhaton ja vaatii kantelua yms.
Mies iltatöissä 3 kertaa viikossa, ja yhtälö mahdoton... Miten saan esikoisen nukkumaan rauhallisessa ympäristössä ja kantelen vauvaa?!
Meidän yritykset päättyneet siihen, että esikoinen ei pysty rauhoittumaan unille ja lopputuloksena väsynyt raivokohtaus ja sitten huuta lapsi, vauva ja välillä äitikin. Huh hah hei..
Olisiko hyviä vinkkejä jollain???
Kommentit (15)
Opetat nyt uudet iltarutiinit, pakko. Luette satuja päivällä kun on aikaa ja illalla sitten esim. laulu sängyn reunalla istuen, vauva voi laulaa mukana ;) Sitten suukko ja lapselle yksi kirja sänkyyn, jota voi selata. Hyvää yötä.
Ja sitten kun vauvalle riittää tissittely, niin isommelle sanotaan hyvät yöt ja jätetään sänkyyn nukkumaan.
Nuorempi olikin sitten asia erikseen...
jolla 3-v opetetaan olemaan sängyssä yksin. Ei hänen vieressään tarvitse olla enää!! on helpompaa yrittää uusia käytäntöjä ensin kun mies on kotona ja sitten jatkat samalla tavoin kun olet yksin. 3-vuotiaan on vain pakko nyt tottua siihen ettei kellään ole mahiksia olla vieressä jatkuvasti.
Itse jouduin nukuttamaan kaksosia yksin heti alusta saakka. Vaikeaa, mutta kaikkeen tottuu. Tiukat rutiinit ovat tärkeitä + että lapsilel opetetaan itsenukahtamista.
Meillä on nyt myös kolmas lapsi ja olen hänet alusta saakka totuttanut nukahtamaan yksin sänkyynsä. Ei kolmen kanssa voi kaikkien sänkyjen vieressä enää istuskella!
Mies on kaikki illat töissä, hänellä on sen alan firma että illalla/yölläkin ollaan töissä.
Vauva on tissillä tai kantoliinassa kun luen sadun esikoiselle. Sitten laitan hänet meidän parisänkyyn, jonne menen vauvan kanssa myös. Vauva imee rintaa ja samassa pidän esikoista kädestä kiinni. Sitten molemmat lapset nukahtaa.
Jos vauvalla on itkuvaihde päällä, nukkumaanmenoa lykätään sen verran että vauva rauhoittuu ja malttaa tulla rinnalle. Tai sitten nukutan vauvan ekaksi kantoliinaan tai vaunuihin, ja sitten vasta nukutan esikoisen.
Raskausaikana yritin opettaa esikoista nukahtamaan itsekseen, mutta siitä ei tullut mitään. En ala väkisin noin pikkuista itkettämään, pienihän esikoinenkin on vielä. Siksi meillä toimitaan näin, ja hyvin on mennyt tähän saakka.
Jos vauva niin voit yrittää laittaa vauvan nukumaan 3-vuotiaan kanssa (ei onnistunut meillä kun tytsy niin kovaääninen ts huutaa kaikki jutut, nuku siinä sitten...) tai antaa 3-vuotiaalle jotain jännää tekemistä vauvan nukuttamisen ajaksi. Sitten voitkin nukutella 3-vuotiaan kuten ennenkin.
Jos taas 3-vuotias nukahtaa ensin niin ei kun vauvalle lelu eteen tai otat syliin nukutuspuuhiin.
Meillä päädyttiin reilun puolen vuoden tienoilla, että nukutin molemmat parinsänkyyn kun itse pötkötin vieressä. Imetin vauvaa ja luin 3-vuotiaalle. Nykyisin nukutaan laajennetussa parisängyssä kaikki.
Esikoinen on lähes aina nukahtanut itsekseen, riippumatta onko tv päällä tai onko vieraita.
Omaan huoneeseen, omaan sänkyyn nukahtaa. Laitan aina esikoisen nukkumaan ensin, sitten kuopuksen. No, nykyään kuopus ei nukahdakaan jos kuulee esikoisen ääntä :)
Mutta kyllä 3v:n jo pitäisi pysyä sängyssään hiljaa riippumatta siitä huutaako vauva vai ei.
siskosta oli mukavaakin pitää veikkaa kainalossa ja kertoa mitä kuvissa näkyy. Kun satu oli luettu, sekä pusut ja halit annettu toivotetaan meillä hyvää yötä ja kauniita unia.
Ja eikun vauvan iltapuuhiin.
Kun esikoinen oli 2v, kuopus syntyi. Esikko halusi että hänen huoneessaan ollaan illalla kun nukahtaa, pelkäsi olla siellä yksin. Vauva oli itkuinen ja mahavaivainen. Usein laitoin vauvan autonkaukaloon ja heiluttelin sitä siinä ja samalla kävelin edestakaisin isomman huoneessa. Tai sitten heiluttelin vauvalle jotain äänettömiä leluja hämärässä esikon huoneessa. Kun mentiin vähän eteenpäin, luin isommalle ensin sadun, pusut ja halit ja jäi itse lukemaan vielä kirjaa. Sen jälkeen menin imettämään pienempää viereiseen huoneeseen. Välillä esikko kyseli, että joko tulet tänne, vastasin että kohta. Joskus kun olin imettänyt vauvan ja laittanut sänkyynsä nukkumaan, ja menin isomman huoneeseen oli saattanut nukahtaa odotellessaan.
Yritä luoda turvallinen olo isommalle lapselle, ja ettei tunne itseään vähempiarvoiseksi kun vauva on tullut taloon...
Minä tässä taannoin mietin, miten saan yksinäni nukkumaan vauvan vaunuihin ja 1-vuotiaan toisiin vaunuihin sekä 1-v, 2-v, 3-v, 4-v ja 6-v sänkyihinsä. Jos sekin onnistuu, niin kai nyt sentään kahden lapsen nukuttaminen onnistuu vaikka vasemmalla kädellä.
Vierailija:
Minä tässä taannoin mietin, miten saan yksinäni nukkumaan vauvan vaunuihin ja 1-vuotiaan toisiin vaunuihin sekä 1-v, 2-v, 3-v, 4-v ja 6-v sänkyihinsä. Jos sekin onnistuu, niin kai nyt sentään kahden lapsen nukuttaminen onnistuu vaikka vasemmalla kädellä.
ja vaavi puolivuotias. Laitan illalla vaavin vaunuihin ja sitten hoidetaan isomman iltapuuhat (välillä saattaa joutua laittamaan vauvalle tuttia suuhun tms.) ja sitten vanhempi sänkyyn. Molemmat nukahtaa aika hyvin itsekseen. Luota vain siihen että kyllä ne joskus nukahtaa vaikka välillä onkin hankalaa kun toinen itkee kun toinen pesee hampaita. Vanhempi joskus huutelee sängystä mutta rauoittuu kun käy katsomassa. Kun vauveli vähän kasvaa ja saa jotain rytmiä niin pyri siihen että viimeiset päiväunet ei mee liian myöhälle. Silloin illalla nukahtaminen helpompaa.
Ja meillä siis mies reissuhommissa, on viikosta vain kolme yötä kotona. On aika paljon järjesteltävää siis muutenkin, ihan vaan siuhkussa käyminenkin tuotti aluksi harmaita hiuksia, nykyään saan jo ison nurmikonkin leikkuut tehtyä. Kaikkeen pystyy kun on pakko. Vaikka tunnustettakoon että raskasta meinaa olla, en mitenkään tunne itseäni supertehokkaaksi, vaan lähinnä zombieksi, joka jaksaa vain siksi että ei ole vaihtoehtoja...
Vierailija:
Menin esikoisen ja vauvan kanssa parisänkyyn nukkumaan, itse keskelle. Vauva imi maitoa ja esikoinen haki unta pyörimällä ja hyörimällä. Ennen nukkumaan menoa olin hänen kanssaan sopinut lähteväni viereiseen huoneeseen rauhoittelemaan vauvaa, jos tämä ei nukahtaisi vaan tarvitsisi kantamista.
Näin teinkin ja kävin esikoista tiheään katsomassa vauvan kanssa.
Lohdutuksena sinulle ap kerron tämän hetkisen tilanteen: esikoinen nukahtaa nukuttamatta omaan sänkyynsä, vauvan kanssa joutuu vielä taiteilemaan.
meidän molemmat opetettu nukahtamaan yksin jo 2-4kk asti...