Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko n. 3-vuotiaasi hampaat täysin valkoiset?

15.08.2007 |

Tässä olen 3-vuotiaan tyttöni hampaita tutkiskellut ja huomannut, että kahdessa keskimmäisessä ylähampaassa on ikäänkuin tummia juonteita hampaan pinnassa. Onkohan jostakin kiillevauriosta kyse...?Harjataan aamuin illoin hampaat tahnalla, ruokien jälkeen syödään purukumia tai Xylisuuta. Kesällä mehua, jäätelöä, keksiä on jonkinverran syöty, muttei ole tapana antaa karkkeja tms. Tein kyllä sen mokan, että annoin pitkään vahingossa tytölle vielä fluoritabletteja, vaikka tahnapesuja olikin päivässä 2. Harmittaa vietävästi, kun olen yrittänyt olla tarkka hampaiden hoidossa =(

Miltä teidän muiden 3-vuotiaiden hamput näyttävät?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulmahampaiden vieressä olevat ylähampaat (ei siis etuhampaat vaan ne seuraavat) ovat värjääntyneet. Puhuin asiasta hammashoitajan kanssa ja kyse on tosiaan värjäytymistä. Värjäytyminen ei juurikaan riipu siitä mitä syö tai kuinka hyvin pesee hampaat ts. hyvälläkin hammashoidolla niitä saattaa tulla, jos sylki on koostumukseltaan tietynlaista.

Itse luulin värjäytymiä hammaskiveksi. Kuulemma toisille värjäytymiä tulee hyvin herkästi, joillekin ei laisinkaan. Tämän ikäisillä värjäytymiä ei hoideta pois sillä ne eivät varsinaisesti haittaa muuten kuin kosmeettisesti.

Vierailija
2/4 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin juuri poikani 3v hammashoitajalla, koska kaksi ylä/etuhammasta olivat värjääntyneet. Värjäytymät voivat kuulemma johtua antibioottikuurista, mustikasta, mustaviinimarjasta jne. Meillä kyse oli ilmeisesti runsaasta mustikoiden syönnistä. Haitta on lähinnä kosmeettinen. Hoitaja puhdisti hampaat jollain tahnalla tosi hohtavan valkoisiksi. Siis ei syytä huoleen, värjäytymistä ei ole mitään vaaraa eikä johdu huonosta hoidosta. Antoi vinkiksi että niitä voi itse yrittää poistaa aikuisten tahnalla, jota on laitetu kuivaan harjaan. En ole itse vielä kokeillut kun poikamme hampaat ovat nyt pysyneet valkoisina. Toivotaan että näistä tiedoista oli apua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt ihan samaa, meidän 3-v pojalla. Kaksi etuhammasta ovat tummuneet, pesusta huolimatta. Pitänee kokeilla tuota aikuisten tahnaa.

Kuinka usien muuten käytätte taaperoanne hammastarkastuksessa?

Vierailija
4/4 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole enää tyttösen etuhampaissa tummentumia =) Huikee juttu ;)