viikon ajan: muuttakaa ostoksenne summat markoiksi- ja kauhistukaa!!
juu juu, vuosia on kulunut ja plaaplaa.. mutta ei kaikki olisi voinut kallistua kolmin-nelinkertaiseksi. huh!!!
Kommentit (36)
Itse huomaan sen siinä, että 1-2 vuotta sitten 20 eurolla sai kassillsen ruokaa, ja nykyään samaan menee lähes 30 euroa. Ja käytännössä ostan aivan samoja ruokia samasta kaupasta...! (Ja tuo korotus on tullut nimenomaan _ruokaan_, sillä shampoot, saippuat, pesuaineet, ym. ostan muualta, en ruokakaupasta)
Ja ihan tavallista kotiruokaa syömme, kaalilaatikosta ja riisipuurosta - pitsaan ja tacoihin. Herkkuja ostetaan toisinaan (pussi karkkia, limupullo, sipsipussi) mutta pääsääntöisesti vain tavallista ruokaa.
Ainoa muutos parin vuoden takaisesta on ollut se että juomme nykyään vissyä päivittän, mutta sekään ei tuossa laskussa näy koska haemme vissyn Lidlistä.
Kun aloitin, palkkani oli 37 mk/ tunti, nyt se on 12, 50 € /tunti. Eli tasan kaksinkertaistunut!
Markka-aikana elokuvalippu maksoi 39 mk ja nyt 6 eur (36 mk)
Mikähän tässä yhtälössä mättää?!?!?
Kun aloitin, palkkani oli 37 mk/ tunti, nyt se on 12, 50 € /tunti. Eli tasan kaksinkertaistunut!
Aivan typerää ajatella asioita marka-arvoissa. Nyt on eurot käytössä ja tavarat maksavat sen minkä maksavat. Aivan varmasti tässä ajassa myös markkahinnat olisivat nouseet, joten älytöntä verrata vanhentuneita hintoja nykyisiin.
Aivan typerää ajatella asioita marka-arvoissa. Nyt on eurot käytössä ja tavarat maksavat sen minkä maksavat. Aivan varmasti tässä ajassa myös markkahinnat olisivat nouseet, joten älytöntä verrata vanhentuneita hintoja nykyisiin.
Tuskin euro yksistään tähän vaikuttaa. Ja mikä tuote on kallistunut nelin-viisinkertaiseksi? Esimerkkejä!
ennen pummattiin paria markkaa, nyt paria euroa.
samoin kodinkoneet jne. Eli laatu on tullut alas samaa vauhtia kuin elektroniikan hinnat.
Ennen sai 1990 MARKALLA pesukoneen, joka toimii vieläkin! 17 v. vanhana.
Ja videot ym. - vaikka vähän maksoivatkin - saatoit luottaa että ei hajoa ihan heti.
Nyt, vaikka ostaisi samoja merkkejä, ei mikään kestä!! Meillä 2 UPOn pesukonetta hajonnut jo takuuaikana. Harmia ja vaivaa tästä on kuitenkin ja paljon - perheessä katastrofi kun kone parikin pv poissa käytöstä, saati 1-2 vk!
Electrolux kodinkoneet ny´kyään ihan p.stä (kokemusta kylmäkalusteista ja astianpesukoneista - vanhat oli parempia ja kestävämpiä!!)
Vanha Sonyn DVD-soitin vieläkin hyvä, nykyiset digiboksi/dvd:t hajoaa jo takuuaikana. Tai heti sen jälkeen.
Mitähän muuta... stereot. Ylipäänsä tuntuu että kaikki.
Nyt viime kuussa sama kämppä myynnissä, hinta 179000e
joku laskekoon erotuksen?
mitään joksikin toiseksi valuutaksi, kuin mitä olen tottunut jo vuosia käyttämään. Mitä se auttaa, jos muutan ostoksieni hintoja Suomen markoiksi, Italian liiroiksi tai Islannin kruunuiksi? Viisastunko tästä paljonkin? Tekeekö se asioista jotenkin kalliimpia? Ei ainakaan minulle, sekoittaa vaan.
Ihan yhtä hyvin voisin kertoa ostokseni jollain satunnaisella luvulla ja sitten ihmetellä, kun tulikin jännä numero.
50 mk riitti yhden hengen taloudessa hyvin viikon ruuat ostamaan.
Muistan tämän elävästi kun itse elin tällä budjetilla!
Mun lapsuudessani 80-luvulla meidän Elannossa sadan gramman karkkipussi maksoi 7,90 mk. Nykyään tuossa viereisessä kaupassa taitaa olla irtskarien kilohinta 6,90 e.
Ennen 20 mk oli muuten iso raha, jolla sai vaikka mitä. Nykyään pieni seteli eli 5 € (n. 30 mk) on yhtä tyhjän kanssa...hyvä että karkkipussiin riittää.