Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mites se mansikoiden torjunta-ainejuttu menikään

14.08.2007 |

Kamala mikä paniikki iski nyt kun muistin, että jotain torjunta-ainetta käytetty mansikoissa mikä voi aiheuttaa sikiövaurioita.

Tuo kierto missä tulin raskaaksi oli juuri se " mansikoiden säilömis" -kuu ja minäkin niitä söin. En tosin paljoa, mutta söin nyt kuitenkin ja kakun välissäkin jonkun verran.

Pitääkö mun nyt panikoitua tosta sikiövaurioasiasta. Miten tälläsestä ei varoteta kuuluvammin vai oliko tässä todellista vaaraa vai vaan lööppiainesta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös mä olen hyvillä mielin syönyt mansikoita kesän ajan. Ei joka asiasta kannata panikoida. kyllähän asiasta toitotettiin (radiossa, TV:ssä, iltapäivälehdissä), mutta onhan niitä paljon muitakin mitkä sikiövaurioita aiheuttaa (jos on aiheuttaekseen). Mielestäni lööppiainesta.

Vierailija
2/6 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytä kyseistä torjunta-ainetta. esimerkiks omalta maalta voi syödä mansikoita huoletta.

(ja kuinkahan tarkasti muut torjunta-aineet yms on tutkittu...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin, ettei sitä Suomessa ainakaan laajalti ole käytössä vai oliko sille lupaa täällä vielä ollenkaan? Itse ainakin mansikoita söin mansikka-aikaan.

Vierailija
4/6 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torjuntaaine on nimeltään Signum ja sitä käytetään myös muiden hedelmien homeen torjuntaan eli parantamaan säilyvyyttä. Mansikoita voi huoletta syödä kunhan ne eivät ole pääravintona ja parasta on huuhdella kaikki kasvikset ja hedelmät, marjat ennen syöntiä. Eli normaalista käytöstä ei ole mitään vaaraa. Tälläiset ohjeet sain itse sikiövaurioihin erikoistuneelta tutkijalta.

Eli aivan huoletta voit siis olla

Annlinn

Vierailija
5/6 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole huuhdellut mansikoita joka kerta, mutta ne ovat käsittääkseni tosiaan ihan paikallisten viljelijöiden pelloilta eli niissä ei pitäisi olla edes ollut sitä kyseistä torjunta-ainetta. Ja joka tapauksessa olen syönyt tosi vähän mansikoita tänä kesänä, joten huoli kaiketi turha joka tapauksessa?

Kiitos muutenkin tästä tiedosta... Mietin itsekin juuri sitä, että voiko se tosiaan olla sellaista tököttiä, että satunnaisesti saatuna hirvittävä vaara heti.

Eli nyt voin laittaa asian mappi ööhön. :)

Vierailija
6/6 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä käytetään ainakin 300 mansikkatilalla Suomessa. Eli oikeastaan kaikissa torilta ostettavissa marjoissa sitä on. Ne tilat jotka eivät homemyrkkyä käytä, menettävät satonsa melko usein homeelle. Mielestäni nämä myrkytetyt mansikat ovat paljon pahempia (maistuvat kitkerämmälle) kuin ei myrkytetyt.

Lohdullista tässä on se, että myrkkyjä on käytetty pitkään. Eli mitään mielettömiä sikiövaurioita se ei ole voinut vaikuttaa. Eihän täällä montaa tervettä lasta varmaan olisi.

Samasta syystä ostan hedelmät ja perunat luomuna (ruttoa vastaan perunaakin myrkytetään melkoisesti)