Kertokaa rehellinen mielipiteenne nimestä Ines!
Synnytys lähenee ja meillä on kova etunimiongelma. Mieheni on ulkomaalainen ja asumme ulkomailla, mutta lapsestamme tulee luonnollisesti kaksikielinen ja myös Suomen kansalainen. Meidän on ollut todella vaikea löytää etunimeä, joka kumpikin kelpuutamme ja joka lisäksi toimii helposti molempien äidinkielessä. Nyt ykkössuosikkimme (ja totta puhuen lähes ainoa vaihtoehtomme) on Ines. Vaikka siitä pidänkin, mulla on tiettyjä Aku Ankka -varauksia sen suhteen, en olisi koskaan aiemmin tullut sitä edes ajatelleeksi vahvojen mielleyhtymien takia. Kuitenkin se on musta kaunis nimi ja pidän siitä. Haluaisinkin nyt kuulla ihan Suomen suomalaisten mielipiteitä nimestä, voiko sen mielestänne antaa vai onko se ihan typerä ja liian ankkamainen?
Kommentit (18)
Jos olette ulkomaalaisia laittakaa muotoon Inez.
Jos olette ulkomaalaisia laittakaa muotoon Inez.
Enhän mä ole ulkomaalainen! Itse asiassa siitä tulisi Inès.
Suomessa, itselläni ainakin assosioituu nimenomaan tuohon Iines Ankkaan ja mielestäni Suomessa lapsuutensa viettävälle tuo nimi olisi vähän ikävyyksien kerjäämistä..Aikuiselle ei varmaan kukaan kommentoisi, varsinkin kun on yhdellä ii:llä.
Akuista, Roopesta, Iineksestä jne. aina Ankkalinna ekana mieleen. Kaunis nimihän tuo on silti.
loistavasti tälle räiskyväluonteiselle typykälle. Laitoimme alkuun yhden I:n siksi juuri että eroaisi Aku Ankan morsmaikusta.
Itse en pidä suuremmin nimestä, mutta ainahan jollekin tulee jotain mieleen. Ajan kanssa se lapsi tekee nimestään omansa ja nimen outous (jos tuota nyt edes voi outona pitää) häviää.
sillä perusteella valita että kiusataankohan sitten... Ja äkkiä nimeen tottuu, niin ettei se tarkoitakaan mitään muuta enään kuin kyseistä henkilöä. Vrt. Liina. Kun tuntee sen nimisen, ei mieleen todellakaan tule mikään pöytäliina..
Terv. Millan äiti (tuleeko ankkamielikuvia ;) )
Kyllä kai mä sitten uskallan tohon Inekseen suostua, jos ihan Suomessa asuvatkin niin tekee. Katsotaan nyt kunhan vauva syntyy.
Se on kyllä ihan totta että kun nimeen tottuu, niin oudot assosiaatiot yleensä unohtuu.
Vielä saa toki vastata tähän!!!
Ap
Minusta Ines on ihan kaunis nimi, mutta en haluaisi sitä antaa Suomessa asuvalle tytölle, sillä kirjoitusasua pitäisi aina olla tavaamassa tyyliin "Iines yhdellä iillä". Riittää, että on itse saanut omaa nimeään tavata aina...
Laittakaa tosiaan yhdellä i:llä. Eihän sitä voisi antaa mitään nimeä, kun kaikista tulee jokin mielleyhtymä.
Ei ehkä niinkään Ankkalinna-konnotataation takia, vaan siksi, että Suomeksi nimi kirjoitettaisiin Iines.
Tulee mieleen sellainen elegantti ranskatar
Ensinnäkin se lausuttaisiin ines, joka kuulostaa oudolta. Ei myöskään ole olemassa vakiintunutta taivutusta tuolle nimelle. Inesin? Ineksen?
En kyllä usko että kukaan alkaisi taivuttaa Inestä Inesin! Ei se yhden i:n puuttuminen nyt niin paljon vaikuta!
Tulee mieleen tämä Chilen Inés Suarez, ja Isabel Allenden ihana kirja Inés del alma mía. Mieheni on espanjalainen, ja harkitsimme myös tytölle nimeä Inés.
Pitääkin etsiä toi kirja ja lukea se! Ehkä se on sitten se viime sysäys, katsotaan!
Ap
tiedän useampiakin pikku-Ineksiä (Iineksiä). Tulemassa tai ehkä jo tullutkin aika suosituksi nimeksi. Kaunishan se on!!