Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni ei halua, että luovutan munasoluja.. :(

Vierailija
10.08.2007 |

juuri tämän uuden lain vuoksi. Itse haluaisin antaa kaikkeni mitä vain voin, verenluovutus, luuytimen luovutus jne.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen perus terve, raskaudun helposti, minulla ei ole muuta suurempaa ainakaan tietoista vikaa ,kun ylipaino, voiko se olla este?

Vierailija
2/5 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Pitkälle kehitetyistä menetelmistä huolimatta IVF-hoitomuodot eivät sovellu 5 %:lle naisista, jos he eivät pysty tuottamaan munasoluja, munasolut ovat saavuttamattomissa tai ne eivät kypsy, vaikka nainen tuottaakin niitä tai perinnöllisten sairausten riski on korkea.

Näissä tapauksissa voidaan käyttää lahjoitettuja munasoluja. Niitä voidaan saada vapaaehtoisilta luovuttajilta, sterilisoitavilta naisilta tai koeputkihedelmöityspotilailta, jotka ovat valmiita luovuttamaan ylimääräiset munasolunsa. Munasolun luovuttajista on pulaa.

Munasoluja voi luovuttaa terve, alle 35-vuotias, mieluiten synnyttänyt nainen, jonka suvussa ei ole perinnöllisiä sairauksia. Luovutus vaatii samanlaisen hormonihoidon ja munasolujen keräämisen kuin koeputkihedelmöitys. Luovuttajalle korvataan kulut, mutta taloudellisen hyödyn takia kukaan ei lahjoittajaksi ryhdy.

Kaikki mahdolliset luovuttajat käyvät läpi tarkan seulonnan perinnöllisten sairauksien ja esim. tulehdusten poissulkemiseksi. Menetelmän onnistumiseksi luovuttajan ja vastaanottajan kuukautiskierron on oltava samassa vaiheessa (ellei käytetä pakastettuja alkioita).

Lahjoituksen voi tehdä nimettömänä tai antaa suostumuksensa siihen, että 18 vuotta täytettyään lahjoituksen ansiosta syntynyt lapsi saa tietää luovuttajan nimen. Munasolujen luovuttajana voi olla pariskunnan sopima oma lahjoittaja - usein sisko. Siemennesteen antaa hedelmöitystä varten oma mies.

Luovutetut solut ovat nykyisin lähes aina tuntemattomalta lahjoittajalta. Luovuttaja ja vastaanottaja eivät saa koskaan tietää toisistaan. Jos toinen haluaa joskus tietoa vastapuolesta, molempien on suostuttava siihen.

Munasolun luovutus vaihe vaiheelta

Luovuttaja:

1. Hormonihoito, kuten IVF:ssä

2. Hoidon seuranta, kuten IVF:ssä

3. Munasolujen keräys, kuten IVF:ssä

4. Luovuttajan munasolut hedelmöitetään vastaanottajan miehen siittiöillä. Muutoin kuten normaali IVF"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin luovuttaja joutuu lain mukaan antamaan tietonsa, joten mahdollisella aikaan saadulla lapsella on oikeus saada ne tietoonsa kun täyttää 18v.

Vierailija
4/5 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sehän yksityisasia...

Vierailija
5/5 |
10.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja terveydenhuoltohenkilökunnalle, mutta EN TODELLAKAAN HALUA ETTÄ JOSKUS 20V PÄÄSTÄ MULLE SOITETAAN ETTÄ " sä olet mun äiti, haluun nähdä minkä näköinen olet"

Antaisin miehenikin luovuttaa tottakai, mutta tuon uuden lain myötä sanomme " ei kiitos" .