Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1-vuotias ja löysä ja runsas kakka - mistä voi johtua?

16.10.2008 |

Mua on alkanut mietityttää 1-vuotiaani jatkuva kakkaaminen. Hän ei syö tällä hetkellä kotimaisia viljoja, koska (lääkärin valvonnassa) yritämme löytää syytä levottomiin ja itkuisiin öihin. Yöt ovatkin nyt parempia, mutta hän on alkanut kakata usein ja todella löysiä kakkoja eli joskus jopa viisi kertaa päivässä. Tiedän, että jotkut kakkaa normaalisti 5 kertaa päivässä, mutta meidän tyttö kakkasi ennen 1-2 kertaa päivässä eikä milloinkaan löysää kakkaa. Paitsi hampaiden puhjetessa tai flunssan yhteydessä, mutta nyt ei ole puhjennut tai puhkeamassa hampaita eikä flunssaakaan ole ollut. Kakka on ollut tällaista noin kuukauden.

En millään pysty uskomaan, että nykyinen kakka ja sen määrä voisi johtua viljattomasta ruokavaliosta, koska ainakin maalaisjärjen mukaan vähäisempi kuidun saanti aiheuttaisi päinvastaisia oireita. Joku mitä hän syö, varmasti aiheuttaa kakkaamisen, mutta mikä ihme se voisi olla? Hänen ruokavalionsa on yöhulinoiden takia hyvin tarkkaan mietitty ja hänelle on lisätty uudet ruoka-aineet aina yksi kerrallaan, ja nyt ei ole annettu mitään uutta aikoihin, koska hän saa viljoja lukuun ottamatta jo suunnilleen kaikkea.

Voiko rypsiöljy aiheuttaa tällaisia oireita? Tyttömme on hoikka ja sekä neuvola että allergialääkäri käski lisätä ruokiin öljyä. Olen lisännyt hyvin maltillisesti eli 1-2 tl päivässä ja sen lisäksi hän syö pienen määrän margariinia päivässä riisikakun päällä. En ole kyllä ikinä kuullut, että kukaan olisi herkkä pienelle määrälle öljyä, mutta kai kaikelle voi herkistyä. Tyttömme vaiva ei suuri ole, mutta nykyinen kakkaaminen on niin poikkeuksellista aikaisempaan kakkaamiseen verrattuna että jostainhan sen on johduttava.

Eli jos sulla on kokemuksia vastaavasta tai muuten vaan osaat neuvoa mua, joka ei nyt millään tajua, mistä tämä voisi johtua, niin kiitollisena otan tiedon vastaan.

makeanna

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko aloittaneet lehmänmaidon antamisen tavalliseen tapaan noin 1-vuotiaana? Silloinhan on tavallista, että maitoallergia tulee ilmi, kun siis siirrytään tavalliseen maitoon...

Vierailija
2/3 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit saattavat sotkea suoliston pitkäksikin aikaa. Meillä on ollut em. asian kanssa ongelmia. Tosin nyt on taas yöhulinoita, vaikka kakka-asiat ovatkin kunnossa. Ikää pojalla on 1 vee ja 7 kk. Meillä suoliston tasapainotti Symbioflor -maitohappobakteerikuuri. Miellä ollaan maidottomalla ja viljattomalla ruokavaliolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on saanut jo noin 11-kuisesta lähteä eli ainakaan heti se ei alkanut aiheuttaa oireita. Maito kuitenkin varmaan on lääkärin seuraava ehdotus poisjätettäväksi.

Meillä on ollut nyt todella vaihtelevia päiviä ja öitä. Muutama yö sitten tyttö itki vatsakipujaan tunnin ja samoihin aikoihin hän myös kakkasi todella useasti, kun taas välillä on ollut todella hyviä päiviä ja öitä. Olen pitänyt päiväkirjaa syömisistä ja oireista enkä havaitse mitään yhteyttä syömisille ja vaivoille. Toivottavasti lääkäri havaitsee. Ja olen myös kuullut, että jotkut lapset saavat oireita vasta paljon (jopa päivän?) allergisoivan ruoan syömisen jälkeen.

Tarkkailen tilannetta. Kiitos vastanneille!