Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan kireä kielijänne

20.05.2008 |

Kirjoitin aikaisemmin kun imetys sattuu aina vaan vaikka vauva on kohta jo neljä viikkoa. Tänään sitten neuvolassa terkkari katseli vauvan kieltä ja mietiskeli että onko kielijänne kireä vai ei. Imetys ei tullut puheeksi ja kotona aloin vasta miettiä tämän yhteyttä kipeisiin rintoihin. Onko jollain kokemusta asiasta, mitä sille kielijänteelle on tehty ja voiko asialle itse tehdä jotain?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa kielijänteen kireyden ja imetyksen yhteydestä, mutta kiejänteen katkaisusta kylläkin. Eli jos kielijänne hankaloittaa imemistä (meillä todettiin jo vuorokauden ikäisenä, joten en tiedä miten olisi imemiseen vakuttanut) niin se todennäköisesti katkaistaan. Meillä vauva ei edes itkenut. On tosi nopea ja pieni toimenpide, vaikka näyttää aika hurjalta (isot pinsettimäiset "leikkurit"). Verta saattaa tulla pisara tai pari, meillä ei tullut yhtään niin että oltais huomattu. Kestää n. puoli minuuttia.

Saattaa myös vaikeuttaa puhumisen oppimista myöhemmin, joten hyvä hoitaa ajoissa pois päiväjärjestyksestä =)

Tiip

Vierailija
2/4 |
20.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmilla poijilla on kireä kielijänne. Sen huomaa siitä, että vauvan kielen päässä on ikään kuin lovi, ja varsinkin huomaa vauvan itkiessä, miten kieli on kuin sydänmenmuotoinen. Kielen alla oleva jänne siis on liian kireällä. Esikoiseni kireän kielijänteen huomasi hammashoitaja vasta 7 kk ikäisenä. Kun 8 kk ikäisenä oltiin läääkärissä, hän sanoi, että seurataan, ja jos vielä 4 v. vaikuttaa puheeseen, niin leikataan. Kun toinen lapseni syntyi huomasin heti itse kireän kielijänteen ja sen totesi myös lääkäri jo sairaalassa. Itse pyysin, että saisin lähetteen leikkaukseen 3 kk lääkäriltä, kun vaikuttaa imuotteeseen. Ja nyt odotamme keskussairaalaan polille aikaa.

Itse olen käynyt imetystukiryhmässä, ja siellä on puhuttu kireästä kielijänteestä paljonkin. Monilla se vaikuttaa just siten, että imetys sattuu. Vauva ei saa kielellään vedettyä nänniä tarpeeksi syvälle ja näin imuote jää vääräksi. Itselläni ei ole juuri sattunut, mutta maito ei ole koskaan riittänyt. Eli rinta ei ole saanut tarpeeksi hyvää stimulaatiota, että maitoa tulisi tarpeeksi. Lääkärit ovat nykyisin aika laiskoja jostain syystä lähetettä tekemään leikkaukseen, vaan äidin on itse oltava perillä näistä ja vaadittava leikkaukseen pääsyä. Hyvin usein kireä kielijänne nimittäin imetysongelmien lisäksi vaikeuttaa d- ja r- äänteitä. Ja leikkaus on sitten isommalle lapselle vaikeampi toimenpide, kuin vauvalle. Plus että monesti lapsi on jo oppinut sanomaan väärin ja tarvitsee leikkauksen lisäksi puheterapiaa. On kaiketi mahdollista, että kielijänne löystyy myös itsestään ajan saatossa, mutta ainakaan sitä ei tarvi sitten jäädä miettimään, kun hoitaa asian jo vauvana. Esikoiseni nyt kohta 2v. ja ei vielä d- ja r- taivu ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva ei saanut kunnon otetta rinnasta kireän kielijänteen takia, ja oli tosi vaikea sen syödä varsinkin kun maitoa tuli runsaasti. Se röyhtäili hirveästi ja itki tosi paljon. Kun lopulta kolmas lääkäri, jolta kielijänteen leikkausta kysyttiin, napsautti jänteen poikki, loppuivat mahavaivat kuin seinään.

Vierailija
4/4 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on alkaneet myös kovat vatsavaivat ja vauva röyhtäilee ja pulauttelee todella paljon. Ehkä sekin voisi siis olla kireän kielijänteen syytä, kuten joku vastasi... Pyydän lääkäriä arvioimaan kun en tosiaan itse osaa sanoa onko kireä vai ei. Vauva ei työnnä kieltä koskaan ulos suusta, vaikka yrittäisi "provosoidakin".