Raskausdiabetikoille kysymyksiä
Kysyisin raskausdiabetikoilta, miten olette pitäneet paastoarvonne kurissa? Mulla kaikki ruokailun jälkeiset arvot on ok, muttei se aamun ensimmäinen. Jotain ruokavinkkejä diabeteshoitajalta sain, mutta olisiko teillä jakaa kokemuksia? Arvoni ovat kolmen viimeisen viikon aikana olleet useimmiten 5.1-5.3, eli ei kuitenkaan kovin huolestuttavaa, vaikka alle 5 pitäisi olla.
Ja entä vauvan koko, onko se ollut ok? Kuinka iso lapsi on lopulta syntynyt? Mulla nyt rv 29 ja painoa sanottiin olevan 1,2 kg eli keskikäyrällä.
Kommentit (3)
oli kaikki arvot alle rajojen (paasto piti olla alle 4.8 Seinäjoen alueella, tai ainakin meidän neuvolassa), joten mulla ei oikein ole mitään vinkkejä antaa, mutta edellisen (unohdin jo nikin) kysymystä tiukemmista rajoista selvittelen.
Tiukemmat rajat johtuu raskausajan suuremmasta verimäärästä. Eli sokeripitoisuus ' laimenee' , kun verimäärä vauvasta johtuen kasvaa. Samoinhan käy esim. hemoglobiinin kanssa. Ihan tyhmä vertaus, mutta pätee moneen asiaan, joten laitanpa silti: teet mehua, jossa litrassa on tiivistettä 2 dl ja vettä 8 dl. Jos laitat vettä lisää, nestemäärä lisääntyy, mutta sitä tiivistettä on silti se 2dl, eli mehu on laimeampaa.
Ja sitten siihen koko-asiaan. Meidän lapset ovat olleet kookkaita (3 lasta neljästä oli yli 5kg, ensimmäinenkin 4,5kg), mutta sokeria ei ole voinut kokonaan syyttää, koska sokereissa ei rasitusta lukuunottamatta ole ollut ' ongelmaa' eikä painoakaan ole tullut edes ' sallittua' 10 kg, eli geeneillä on ollut osansa.
Täällä savossa arvot ovat, että paasto alle 5.5 ja ruuan jälkeen alle 7.7.. Ensimmäisessä raskaudessa oli aikas tiukoilla noi arvot ja minulla menikin protaphan ja humalog ja joka kerta lääkäri nosti määriä, kun verensokerit eivät meinanneet millään olla noiden rajojen sisällä :( Kuitenkin sitten synnytyin pojan kolme päivää etuajassa ja painoa oli 3850 kg, että ei mikään hirmu jättiläinen kuitenkaan vaikka niin pelkäsin.. Nyt jälleen raskaana ja kertaakaan ei ole tarvinnut protaphan määriä nostella, eikä koko humalogia ole määrätty ja arvot pysyneet hyvin rajojen sisällä (ainakin vielä ;) Varmaan pitää vaan välttää iltaisin ruokia, mitkä sisältää runsaasti sokeria ja rasvaa...
En varsinaisesti osaa vastata kysymykseesi, mutta täälläpäin (Oulun seudulla) aamun ekan arvon suositellaan olevan alle 5,3. Itselläni pyörii juuri tuon rajan molemmin puolin ja muut arvot ovat suurin piirtein ok (1,5 h ruokailun jälkeen pitäisi olla alle 7). En tiedä miten aamun arvon saisi alemmas, mutta koska se ei kuitenkaan ole sinullakaan tuon korkeampi, niin tuskin mitään suurempaa syytä huoleen on. Eipä tässä kai muuta voi kuin yrittää noudattaa ruokavaliota parhaansa mukaan ja toivoa, että arvot sillä pysyisivät kurissa. Mullakin vauva on kasvanut sievästi keskikäyrällä ja toivottavasti kaikki menisi sekä teillä että meillä loppuun asti hyvin!
EE (29+3)
Ps. Tietäisikö joku miksi raskausdiabeteksessä on nuo raja-arvot niin paljon tiukemmat kuin " normaalissa" diabeteksessä? Mulla on muutama diabetesta sairastava tuttu, joilla mun arvot olisivat suorastaan hyvät ja kummastelevat kun itse tuskailen niiden kanssa...