Olisko paikalla taaperoimetyksestä asiallisesti vastailevia?
Haluaisin vähän pohdiskella tilannettani " ääneen" .
Imetän siis kuopustani vielä. Lapsi on tällä hetkellä 2v4kk. Nyt minulle on tullut tunne, että voisin lopetella imetystä. Olen siis vähän kyllästynyt tähän ja valmis siirtymään " eteenpäin" . Mutta lapsi ei halua imetyksistä luopua.
Kuviossa on mukana aamu- ja iltaimetys. Joskus harvoin imetän päivällä lohduksi, jos lapselle on sattunut jokin isompi haaveri. Olen jokusen kerran sanonut lapselle, että " mitä jos et enää ottaisi tissimaitoa" , mutta lapsi on ehdottomasti lopetusta vastaan.
Toisaalta ei minulla ole mitään syytä lopettaa imetystä, miksi siis pitäisikään...
Olisiko kellään kommentteja?
Kommentit (8)
Ota päivä/viikko kerrallaan. Kiirettähän sinulla ei ole. Vähitellen voitte yrittää muuttaa aamu- ja iltarutiineja niin, että imetys ei enää niihin kuulu (satu, laulu jne. tilalle ellei jo ole). Jossain vaiheessa joku päivä voi jo jäädä väliin, sitten toinen jne. Helppoa se ei välttämättä ole, sillä lapsi ei varmaan vapaaehtoisesti halua luopua, vaan vaatii vähän kannustusta ja paljon tukea. Sitten jos/kun itse olet päätöksestä varma, voit kertoa lapselle, että äidin maito on loppu, maitoa saa vain jääkaapista. Ja paluuta ei sitten enää ole... Pettymystä ei voi välttää, mutta siitä pääsee aika nopeasti yli. Tuon ikäisen päivät ovat täynnä pettymyksiä muutenkin. Ei tämäkään maata kaada kunhan lohdutusta on muuten tarjolla. Tsemppiä!
Itselläni takana kaksi imetystä, jotka ovat päättyneet lempeään vieroitukseen mainitulla tavalla noin 1,5 vuoden iässä.
Imetin 2 v 3 kk. Siinä vaiheessa olin itse aloittanut aika raskaan työn, ja tuntui, että nyt on aika lopettaa. Mukana oli vain enää iltaimetys. Aloin tehdä ensin niin, etten antanut lapsen enää nukahtaa tissi suussaan, vaan ensin imettiin, sitten sanoin, että nyt käydään nukkumaan, ja imetys loppui. Lapsi tottui vähitellen siihen, että nukahti ilman rintaa. Sitten aloin vähitellen puhua lapselle, että jos lopetettaisiin imetys kokonaan, ja kun siitä oltiin muutamana päivänä puhuttu, sovimme yhdessä eräänä iltana, että tämä on nyt viimeinen imetyskerta, ja huomenna tissi jää eläkkeelle. ;) (Isin parta oli myös jäänyt muutamaa päivää aiemmin eläkkeelle = isi ajoi parran pois, joten tämä oli lapselle jokseenkin ymmärrettävä käsite ;) ). Seuraavana iltana sitten lapsi itsekin ymmärsi, että tissi on nyt eläkkeellä, eikä maitoa tule, vaikka pitihän sitä asiaa pikkuisen itkeä. Ja oli se haikeaa minullekin. Mutta noin kolme iltaa meni, että lapsi kaipasi rintaa, sen jälkeen hän sopeutui asiaan. Imetyksen tilalle otimme muita iltarutiineja, lapsi sai köllötellä muuten kainalossa, aloimme lukea iltasadun jne. Eli lapsi sai tavallaan imetyksen tilalle jotain muuta, ja kuitenkin se läheisyys säilyi koko ajan, lapsi saa edelleen viettää äidin kainalossa joka ilta aikaansa ennen kuin pyörähtää omaan sänkyynsä nukkumaan. :)
aluksi itki etenkin iltatissiä, mutta annoin hänelle mukista juomista ja sanoin, että näin isot tytöt juovat.
Nopeasti loppui tissin perään itkeminen. Ei havittele enää edes tissejäni
Vierailija:
aluksi itki etenkin iltatissiä, mutta annoin hänelle mukista juomista ja sanoin, että näin isot tytöt juovat.Nopeasti loppui tissin perään itkeminen. Ei havittele enää edes tissejäni
kuinkas, jos lapsi menisi pariksi päiväksi hoitoon esim. mummulaan? tai sinä olisit kotoa pois päivän..?
etkö muuten ole koko tänä aikana ollut erossa lapsestasi muutamaa tuntia pitempään..?! nostan hattua! hyvin olet jaksanut!
tyttö oli samassa iässä.
mutta sitten vain päätin, että nyt se loppuu. pari päivää (iltaa tai yötä pikemminkin) oli vähän kurjaa, mutta TOSI nopeasti se jäi. ja kertaheitolla. ilalla silitellään ja hiplaillaan muuten vain ennen nukkumaan menoa.
nykyään tyttö vain nauraa ajatuksellekin että on tissiä syönyt, vaikka ei siitä ole kuin 3 kk. :-)
8, olen ollut poissa lapsen luota. Olen ollut jokusen viikonlopun kavereiden kanssa mökillä ja nyt tänä kesänä olin neljä päivää kotona. Lapset olivat isänsä kanssa mökillä. Lapsi ei kuvittele saavansa tissiä muilta, mutta muistaa imetyksen kyllä heti kun minä palaan.
4. Mielestäni asia ei ole ihan noin. Imetyksessä se lapsi on aika olennainen osa. Minulla on kokemusta päin vastaisesta tilanteesta, eli toinen lapseni päätti lopettaa imemisen. Hän oli silloin 2v4kk (kappas, tässäkö selitys..?) ja häntä olin valmis imettämään vielä pitempään. Olisitko silloinkin tullut hihkaisemaan, ettei lapsi päätä?
ap
Tai ystävä, kaveri, naapuri, kumminkaima...