Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paha paha anoppi(ko)? Kaipaan mielipiteitänne...

02.08.2007 |

Hei!

Ensi kertaa kirjoitan tänne vauva-puolelle kun en oikein ole vauvalta tosiaan ehtinyt tai edes viittinyt :P

Kysymykseni kuuluu; Miten seuraavassa tilanteessa olisit käyttäytynyt?

Tämä tapahtui eilen, enkä saa mielenrauhaa asiasta. Pakko siis " puhua" teille puolueettomille. Miehelleni en voi asiasta sanoa, koska pelkään hirveätä riitaa. Mieheni isä on lähtenyt omille teilleen kun hän on ollut 13 vuotta, joten hänen äitinsä on hänelle kaikki kaikessa, tässä siis syy miksen viitsi aiheesta puhua hänelle.

Mieheni on erittäin suojelevainen 3kk ikäistä tytärtämme kohtaan. Hän kehoittaa ihmisiä aina jopa pesemään käden, kun vauvaan kosketaan.

Eilen tyttömme oli anopillani eli mieheni äidillä hoidossa kotonamme sen aikaa kun minä ja mieheni kävimme kokeilemassa uutta

mönkkäriä, jonka ostimme. Jätimme tyttömme siksi anopille, kun hän aina selittää kun haluisi niin pidellä tyttöämme koko ajan sylissä ja

nähdä tätä. Ensinnäkin kun olimme olleet 10-15 minuuttia pois, puhelin jo soi ja hän kyseli missä viivymme. Ajattelimme heti että tytöllä on

jokin hätä, mutta anoppi vastasi ettei ole ja tyttömme on tosi nätisti. Siispä viivyimme vielä. Puhelin soi jatkuvasti sen jälkeen ja anoppi

kyseli missä viivymme ja koska tulemme. Vaikka tyttömme olikin nätisti, eikä hätää ollut päätimme sitten lähteä takaisin päin. Puhelimessa sanoimme, että nyt lähdemme tulemaan, ei mene kauan. No, anoppi siitä sitten sai " kuningas" idean. Hän laittoi autoon apukuskin paikalle viltin ja tyttömme siihen makaamaan ja lähti ajamaan!! Siis ilman turvakaukaloa, turvavyötä tai mitään kiinnitystä. Hän päätti lähteä meitä vastaan! Tie, jolla hän ajeli ei ole mikään valtatie, mutta vilkas liikenne siellä on. Mitä vain olisi voinut sattua! Mieheni sanoi minulle, että anoppi on lähtenyt tyttömme kanssa meitä vastaan. Kysyin heti, että onko tällä turvakaukaloa ja mieheni vastasi ettei ole. Sanoin asiasta silloin miehelleni, ettei tämä käy päinsä ikinä, missään tilanteessa ja hän vain pudisti päätään ja sanoi " Älä nyt viitsi" . Tämän jälkeen bongasin anopin tien varresta. Menin hänen luokseen ja nappasin tyttömme etupenkiltä. Vaihdoimme muutaman sanan, mutten sanonut mitään tästä asiasta ujouteni takia. Ikinä en olisi uskonut, että joku aikuinen ihminen voi olla näin vastuuton!

Kerroin asiasta äidilleni ja siskolleni. Molemmat olivat järkyttyneitä! Äitini jopa sanoi, ettei enää kannata antaa tyttöämme hoitoon

anopilleni. Tätä mieltä olen itsekin tällä hetkellä, mutta tiedän etten voi " riistää" tytöltäni mammaa... Varmaa on, etten enää ikinä jätä heitä kaksin ellen itse seiso vieressä!

En ole saanut tapahtumaa pois mielestäni. Melkein itku tulee (tuleekin) silmään kun mietin mitä olisi voinut sattua! Vaikka anoppini olisi

kuinka hyvä kuski vain (mitä hän ei ole), olisi ihan hyvin joku voinut tulla ja ajaa hänen autonsa kylkeen. Seudulla on paljon koiria, jotka

juoksevat vapaana. Koira olisi voinut hypätä auton eteen, jolloin olisi tullut äkkijarrutus, enkä edes halua tietää mitä tytöllemme olisi siinä

sattunut! Hirviä ja varsinkin peuroja sillä tiellä on runsaasti! Mietin myös kun tyttömme on oppinut jo kääntyilemään, jos hän vaikka olisi

kääntynyt kohti auton lattiaa ja anoppi olisi nopeasti ottanut tytön kiinni ettei hän kierähdä, olisi hän voinut itse siinä samassa ajaa

ojaan/puuta päin.

Kertokaa minulle, mitä olisitte tehnyt vastaavassa tapauksessa? Mitä minun olisi pitänyt tehdä? Mitä nyt jälkeenpäin pitäisi tehdä kun en

tilanteen sattuessa sanonut mitään?

Kiitos mielipiteistänne!

- 3kk ikäisen ihanan ja iloisen tyttösen äiti, Indy

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...turvavyön käyttöpakko etuistuimilla on tullut voimaan 1.7.1975 ja takaistuimilla v 1987. Oma äitini on ollut tuona ajanjaksona 30-42 -vuotias.

Ensimmäiset turvaistuimet tulivat markkinoille vuonna 1987, mutta esim. Volvo on julkistanut turvaistuimen prototyypin jo vuonna 1967...eli asia on ollut varmasti tiedossa / pinnalla jo iät ja ajat...ei voi olla kyse tietämättömyydestä.

Kuten kaikki tiedämme, turvaistuimen käyttöpakko (alle 137cm pituisille lapsille) tuli voimaan vastikään, vuonna 2006. Täällä Suomessa kaiken pitää olla " pakko" ennen kuin sääntöjä ja suosituksia aletaan noudattamaan :( - Kyse taitaa olla siis asenteista, valitettavasti ja myös jonkinlaisesta omaa itseä koskevasta kaikkivoipaisuuden tunteesta tyyliin: " Ei minulle voi tuollaista sattua" .

Pelottaa ajatella, että tuolla liikenteessä on aina vain vanhempia ihmisiä torveloimassa autoillaan...ja tuon aikakauden ihmiset vaikuttavat liikennekäyttäytymisessään olevan varsin omapäisiä kun ovat eläneet ihan eri aikakautta...puhumattakaan siitä, että dementiasairaudet tulevat kasvamaan radikaalisti tulevina vuosina...pelkkä ajatuskin on erittäin pelottava...mutta minkäs sille voi...

No, nyt meni vähän asian vierestä, mutta kuitenkin...

Vierailija
22/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää

Mutta mietitäämpä asiaa toiselta kantilta. Jospa sinun anoppisi sai paniikkikohtauksen eikä kyennytkään hoitamaan vauvaa, jospa hän ei tiennytkään mitä hänelle tekisi, joten tälläisessä tapauksessa ihminen saa paniikinomaisesti outoja päähän pistoksia välttyäkseen tilanteen. Ja tässä tapauksessa hän sai päähänsä että lähtee teitä vastaan jotta pääsisi nopeasti tilanteesta pois.

ÄLÄ VIE VAUVAA HOITOON ENÄÄ; tai jää ainakin itse varmistamaan aluksi että kaikki on hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa varmaan jankata tästä aiheesta mutta on kyllä aivan älytöntä ja suorastaan loukkaavaa mummoja kohtaan väittää että jokainen isoäiti tietäisi luonnostaan (tai on tyhmä, hullu tms. ellei tiedä) miten nykyaikana vauvoja kuuluu kuljettaa autossa. Väittäisin että vähintään puolet mummeleista ei pitäisi minään jos vauva matkustaisi vaikka sylissä autossa. Kun niin on tehty ennenkin, niin miksei nykyään? Ja ihkauusista lakipykälistä on ihan turha puhua. Eivät ne muutkaan uudet lait mene tavallisen tallaajaan kaaliin ellei niistä jankuteta koko ajan joka tuutista kuin vasta vuosien saatossa. Kukapa meistä ei ajaisi ilman pyöräilykypärää - ihan pikku matkan vain, kun onhan sitä ennekin ajettu ja hengissä ollaan.

Vierailija
24/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

ymmärrän hyvin, että olit niin tyrmistynyt, että et heti saanut sanotuksi. Tärkeintähän oli saada vauva pois autosta.

Vähän vastaava tilanne kävi meillä, kun anoppi kotonaan pyyhkii lapsen suun ruokailun jälkeen tiskirätillä, mikä minua ällötti suuresti, mutten tyrmistykseltäni pystynyt sanomaan heti. Sanoin sitten myöhemmin, kun yritti samaa meillä, että meidän tiskirätit on niin likaisia, ettei niillä pyyhitä suuta.

Suosittelen siis, että ystävällisesti ja varmasti kerrot, miten teidän vauvanne kanssa toimitaan (esim. käytetään AINA turvakaukaloa). Välejä ei kannata pistää poikki, eikä tapaamisia rajoittaa yhden kerran jälkeen, vaan ohjata anoppia vauvan hoitoon. Hyvä idea oli jonkun lukijan ehdottama tapa, että ensin yhdessä kotona ollessa ohjaa anoppia vauvan hoidossa. J

a miehen nyt ainakin pitäisi ymmärtää ko. tapahtuman vaarallisuus eli hän ei saa äidilleen sanoa, että " vaimo nyt nipoilee tuon kaukalon kanssa" , vaan olla tiukasti kanssasi samaa mieltä.

Tsemppiä jatkoon ja koita unohtaa tapahtuma!!

Vierailija
25/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea lehtiä. Niissähän aika usein on mainoksia istuimista/kaukaloista. Lisäksi tästä Kanelisokerin mainitsemasta uudistuksesta on ollut useissa lukemissani päivälehdissä juttuja.

Käydä kaupassa/muualla ihmisten ilmoilla. Lähes joka kerta kaupassa käydessä näkee perheen, jossa äiti tai isä nostaa kaukalon autosta vauvoineen päivineen ja ottaa mukaan kauppaan. Lisäksi kaupan pihalla näkee lapsia lastattavan autoihin, siis istuimiin.

Nähdä omaa lastenlastaan tuotavan sisälle kaukalossa. Tässä kohtaa mummo varmaan pitää silmiä kiinni?!

Kyllä väitän, että JOKAINEN ei dementoitunut mummo tietää, että nykyään vauvoja/lapsia kuljetetaan istuimissa/kaukaloissa. Nämä istuimet on kuitenkin olleet tosiaan jo ainakin sen 20 vuotta markkinoilla, joten aika uutispimennossa saa ihminen olla, jos väittää jääneensä tästä tiedosta paitsi. Ja voi olettaa, että jos ap:n anoppi ajaa autoa, niin aivan vanha dementoitunut höppänä ei ole kyseessä.

Joten kyllä ko. asiasta saa suuttua. Etenkin miehelle, joka oli päästänyt anopin lähtemään vastaan ilman kaukaloa. Lapsen isän sentään kai voi olettaa tietävän kaukalosta...?

Vierailija
26/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki varmaan vanhemmatkin ihmiset tietävät, että yleensä vauvoja kuljetetaan turvakaukaloissa. Näkeehän niitä tosiaan kaikkialla. On silti eri asia käsittää, että vauvoja ei saa missään nimessä ikinä kuljettaa muuten! Ei tarvitse olla dementikko eikä mikään bimbo, ja silti tuo ajatus saattaa tuottaa hankaluuksia. Vanhemmat ihmiset saattavat suhtautua turvakaukaloihin yhtä huolettomasti kuin pyöräilykypäröihin ja pelastusliiveihin. Turha sen takia on välejä pistää poikki. Riittää kun selvittää vaan, että turvakaukaloa on käytettävä aina ja poikkeuksetta, kun vie autolla vauvaa.

Vierailija
27/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailen nyt hieman takaisin päin kun juttuja on tullut niin paljon.

Kanelisokeri, kiitokset SUURESTI kun otit selvää tästä turvaistuin hommasta, nimittäin hauskaa tässä on se, että anoppini on 60 vuotias ja sanoit, että Volvo on tuonut prototyypin istuimesta vuonna 1967. Anoppini nimittäin on nuorena tyttönä ollut Volvolla n. 20 vuotta töissä Ruotsissa, joten jos Volvo tämän istuimen on tuonnut ensimmäisenä julkin niin voisin väittää kivenkovaa vastaan, että anoppini on ollut tietoinen kaukaloista ja turvaistuimista!

Moonikallekin kiitokset kommentistasi. Olet täysin oikeassa. Kaukaloita ainakin näkee joka puolella! Ja tuskin hän tosiaan silmiään pitää kiinni kun kylään menemme.

Mieheni siskolla on kaksi lasta, jotka eivät ole vielä kovin vanhoja. Anoppini on ollut jatkuvasti mieheni siskon apuna, joten hänellä kyllä on kokemusta vauvoista. En siis senkään takia voi ymmärtää mistä moinen paniikkitila muka sitten tuli...

Todellakin teen selväksi, että kaukalot on sitä varten, että niissä lapsia kuljetetaan, eikä auton penkillä! Vaikka tuskin kyllä annan hänen kuljettaa lastamme autossa kaukalonkaan kanssa, koska en luota siihen, että hän (tai kukaan muukaan) laittaa kunnolla/oikein turvavöitä. Jos annamme vauvan hoitoon niin mielestäni silloin voi ja pitääkin sanoa jos on menoa tai ei ehdi, ettei sitten tarvitse lähteä kuljettamaan vauvaa. Itse olen jo tottunut siihen, ettei aina kaikkialle pääsekään, joten ei haittaa vaikka jokin reissu jää tekemättä siksi, ettei anoppi tai joku muu pääse/ehdi lasta hoitamaan.

Vaikka vielä lisäänkin, etten todellakaan ole varma onko anoppi edes terve :D

Alia: Tässä tapauksessa en minäkään välitä välien poikkimenemisestä, koska oman lapsen henki on kaikkein tärkein! Aion kyllä mieheni kanssa sanoa asiasta hienovaraisesti, mutta silti tiukkaan sävyyn. Jos ottaa nokkiinsa niin minä en ainakaan sitä ala anteeksi pyytelemään. Mieheni kanssa nimittäin puhuimme tästä ja hän sanoi, että teko oli kyllä väärin, hän vain ei ajatellut että minä reagoisin näin voimakkaasti tapaukseen ja mieheni myös lupasi ottaa asian puheeksi! Ja vaikka asiasta on puhuttu ja anoppi lupaa pysyä paikallaan sen aikaa kun me olemme tosiaan sen varttitunnin poissa niin tuskin aion silti vähään aikaa lastamme hänelle jättää. Tarvitsen aikaa, että saan takaisin sen luottamuksen joka oli. Ja vahtina kyllä aion seistä vieressä sen aikaa kun lapsi on edes sylissä, ihan vain sen takia, ettei mitään satu jos hän kerran on epävarma.

Minulla on sama homma, että mielelläni en oikein jätä lastamme anopille tai muulle mieheni sukulaiselle. En oikein koskaan ole heihin niin paljoa vielä luottanut. Vaikka vähäksi aikaa jätinkin nyt lapsemme, ja kävi näin, niin aina mietin, että mitenköhän he pärjäävät ja mitä siellä tapahtuu ym. Ihan eri homma on minun äitini tai muiden sukulaisten kanssa. Heihin luotan täysin. Tietenkin se vaikuttaa asiaan kun oman sukunsa tuntenut koko ikänsä, mutta miehen vain pari vuotta. Ja äitini jopa oli kaukaa viisas ja hankki itselleen turvakaukalon jo ennen tyttömme syntymää, jotta voi lyhyitä matkoja kuskata jos on tarvis.

Ja minäkin olen niin tarkka, että aina kun auto käy niin vauva on kaukalossa, ei muualla! Ja syöttö tapahtuu pysähdyksissä! Jos on tie (esim. moottoritie) johon ei heti voi pysähtyä niin vauva saa itkeä sen aikaa nälkäänsä. Se on 100% turvallisempaa kuin se, että vauva otetaan pois kaukalosta syötön ajaksi jos auto kulkee.

_karpalo_ , voit olla oikeassa tuon suhteen, että äiti on siksi miehelleni niin tärkeä, mutta se on mielestäni VÄÄRIN, että tälläisissä tapauksissa pitää äitinsä puolia tai jättää sanomatta, koska tapaus oli todellakin aivan kauhea koska mitä vaan voi sattua vaikka aina ajattelee, että eihän minulle nyt mitään satu kun ei ennenkään ole sattunut. Olen aika kova suustani kun vain saan aikaiseksi sanoa. Ujous on vain edessä, jos sen yli pääsen niin luulen, että anoppi suuttuisi ikiajoiksi. Ja selväksi teen, että lapsi on meidän, minä olen hänen äitinsä, minun ylitse ei kävellä ja tässä tapauksessa minua uskotaan lapseni kasvatukseen liittyvissä asioissa ja myös siinä, että ilman kaukaloa ei liikuta autolla!!

Jessiina77, En tiedä miksi hän lähti vastaan... Ehkä hän oli avuton, tosin en tiedä miten meidän vauva poikkeaa mieheni siskon lapsista, joita anoppi on hoitanut. Tiedä häntä... Itsekin olen vähän kysymysmerkkinä asiasta kun ei mitään hätää tosiaan ollut. Ja mielestäni jos hänelle tuli jokin pakokauhu tai paniikki niin hän olisi voinut sanoa asiasta! Emme olisi edes lähteneet tai olisimme heti ensimmäisellä puhelinsoitolla tulleet takaisin.

Nelli@, olet myös oikeassa mutta meillä on vaunut vauvalle. En oikein ymmärrä miksi piti käyttää kaikkein vaarallisinta tapaa; siis lähteä vastaan, miksei vauvaamme voinut laittaa vaunuihin?

Kiitoksia vastauksista vielä! Saa toki kommentoida edelleenkin! Se olisi suotavaa :)

Vierailija
28/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä olen kuin muutkin, sitä vaan mietin että meillä jo snoin olisi tapahtunut, ei kyllä anopilla ole ajokorttiakaan..heh mutta kuitenkin jos vastaavaa tapahtuis meidän kohdallamme niin mies olisi kyllä tehnyt selväksi saman tien äidilleen että lasta ei ikinä viedä autossa ilman istuinta ja kysynyt myös minkä ihmeen takia piti edes lähteä ajamaan vastaan!!! jos lapsen ottaa hoitaakseen niin sillon ei tarvi soitella edes kun hätätilantees. kyllä miehelläs on vastuu puhua äitinsä kanssa, kyllä nyt vaikka 60.v ihminenkin ei voi väittää pokkanan ettei ole aavistustakaan mikä on turvaistuin..!kyllä joku ajatus pitää siitä olla ettei nykypäivänä saa ilman ajaa, se on jopa laitontakin! mä oisin varmaa raivostunut tos tilantees ja sanonu ihan suoraa et mitä ihmettä sä meinaat?!!

mutta nyt kun ette heti sanonut niin kannatas tosiaan puhua miehes kaa et miksei se reagoinu, olihan kyse vauvanne hangestäkin jopa ja menkää oitis selvittää anopille että nykyään on laki turvaistuimista+ vaikkei olisikaan niin se on turvatonta ja hengenvaarallista!eli selittää mistä kyse ja minkä takia vei lasta ilman istuinta ja kannattaa suoraan sanoa että tästä tosi paha mieli ja turvatonta jatkossa jättää hoitoon(tämä siksi ettei myöhemmin tarvii keksiä tekosyitä miksette anna hoitoon). keskustelkaa asiallisesti mutta juttele ekana miehes kaa että pysyy myös tiukkana ettei juttu käänny vaan niiin et sä oot raivona mut miehes hiljaa jolloin anoppi ei tajua kuinka vakava asia on.

tsemppia sulle!tuu kertoo miten meni!

Vierailija
29/30 |
03.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohessa linkki, josta voit tarkistaa Volvon turvallisuuskehitystä...Volvohan on ollut aina edelläkävijä näissä asioissa :)

http://arvoposti.blogspot.com/2007/05/min-pyrin.html

Asiat kannattaa todellakin vääntää anopille rautalangasta. Mitä enemmän tulevaisuudessa joudut nielemään, sitä räjähdysalttiimmaksi suhteenne etenee.

Itse aikani nielin, ensin anopin solvauksia ja sitten hänen omistushimoaan lapsiamme kohtaan sekä kaikkea muuta ihmisarvoa alentavaa käytöstä, kunnes ihan pikkuasiasta räjähdin ja annoin tulla täydeltä laidalta kaikkien elettyjen vuosien edestä. Puhevälit menivät puoleksi vuodeksi, mutta anteeksipyyntö sitten vihdoinkin tuli ja nykyään olemme ihan asiallisissa väleissä.

Kannattaa siis puuttua heti asioihin, ettei tilanne joskus repeä käsistä kun malja on täysi. Tiedän, mistä puhun ;) Pelisäännöt on tehtävä selväksi ja miehelle muistutusta myös siitä, että tervettä järkeä saa ja pitää käyttää, vaikka kyseessä oma äiti onkin...

Kanelisokeri

Vierailija
30/30 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka anoppi tietäisi turvakaukalon käytön pakollisuuden, niin hän ei todennäköisesti osaa käyttää sitä. Ja vaikka hän haluaisi pitää lapsenlastaan sylissään, niin se ei välttämättä tarkoita sitä, että hän haluaisi häntä yksin hoitaa ja ottaa vastuuta.

Eli minä en tälle ihmiselle enää lastani jättäisi hoitoon. Se ei tarkoita, etteivätkö mummo ja lapsenlapsi voisi tavata...