Kaksi lasta, entä jos vain toinen haetaan kesken päivän hoidosta?
Mitä mieltä olette tästä? Lasten täti ottaisi mielellään esikoisen kylään silloin tällöin, haluaisi hakea sen kesken päivää perhepäivähoitajalta, jossa myös kuopus on. Kuopusta ei halua, koska kokee kuopuksen vaikeana luonteena.
Minusta ajatus on aika epäreilu, vaikken tietysti pysty ketää pakottamaan pitämään molemmista lapsista yhtä paljon. Esikoisen kanssa pystyisi myös puuhaamaan paljon sellaista, mitä kuopuksen kanssa ei voi vielä tehdä. Esikoisellekin olisi hyväksi saada olla keskipisteenä. Mutta kuitenkin, minusta tuntuu tosi epäreilulta kuopusta kohtaan, jos joku tulisi hakemaan esikoisen hoidosta ja toinen vielä jäisi hoitoon.
Kommentit (30)
tuovat toisen lapsen hoitoon, jos toinen lapsi on sairaana kotona tai jos toista haetaan kesken päivän.
ja suloisen pikkutytön kummitäti. Haluaisin kovasti viedä tyttöä joskus johonkin, esim. lastenteatteriin, konserttiin, uimaan tai leffaan- mutta en ole koskaan tehnyt niin. Syy on se, että kaksin minun kanssani ollessaan tyttö on ihana, mutta vejensä kanssa oikea riiviö. Ja veli on todella, todella vilkas tapaus. Joskus olen ollut heillä hoitamassa lapsia ja se on kyllä sellainen homma, että vapaa-aikanani teen mieluummin jotain muuta ;) . Tästä syystä kummilapsen tapaamiset rajoittuvat yleensä kyläilyihin koko perheen voimin. En kehtaa ehdottaa, että ottaisin vain tytön, juuri tässä ketjussa ilmenneiden syiden vuoksi. Pärjäisin kyllä molempien lasten kanssa hienosti, mutta ajatus erittäin vilkkaiden lasten viemisestä jonnekin vapaa-ajalla ei tippaakaan innosta.
Kiva kuulla, etten ole aivan kummallinen turhasta nipottaja, kun en oikein lämpene tädin idealle. Siis siinä ei ole mitään vikaa, että esikoinen menisi tädin luo. Kuten sanoinkin, esikoiselle olisi ihan hyvä saada olla välillä keskipisteenä. Vierastan vain sitä ajatusta, että toinen haettaisiin hoidosta ja toinen jäisi sinne. Mieluummin sitten niin, että me haetaan molemmat yhtä aikaa ja sen jälkeen esikoinen voi mennä tädin luo ja kuopus saa olla meidän kanssa. Ajattelin vain testata ajatusta täällä, että voin sitten sopia lasten tädin kanssa pelisäännöistä.
Kuopus on vasta alle 2-vuotias, eihän se itse vielä ymmärrä epäreiluutta koko asetelmassa, mutta noin periaatteessa en halua, että toiselle järjestetään juttuja ja toinen jää paitsi kaikesta spesiaalista. Toisaalta minua kyllä vähän surettaa kuopuksen puolesta, ei se edes ole mikään "vaikea", ei vaan ole niin sosiaalinen kuin esikoinen. Tädille on syntynyt käsitys kuopuksesta vaikeana luonteena yhden kerran perusteella, kun kuopus oli (pahimpaan vierastusaikaan) hetken aikaa sen hoidossa, kun mulla oli lääkärikäynti. Täti ei ole sen jälkeen jotenkin nähnyt mitään muuta kuopuksessa kuin jääräpäisen ja hankalan luonteen.
ap
vaan omina yksilöinään ja jokaisen tarpeen mukaan, ei missään nimessä tasapuolisesti.
en lasten äitinä tuollaiseen suostuisi. Jos hakee esikoisen joskus hoidosta niin silloin pitää kuopus hakea vastaavasti yhtä monta kertaa.
Vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapsia kohdellaan tasapuolisesti.
Jos lapset ovat samalla hoitajalla, samassa ryhmässä niin eivät voi välttyä näkemästä noutotilannettakaan.
Jos olisivat edes eri ryhmissä, niin olisi helpompi noutaa erikseen, oli mikä hyvänsä syy. Mut silti epäreilua toiselle.
t. omat lapset eri ryhmissä ja haen / vien välillä vain toisen, mutta syynä on silloin vain lääkärikäynnit tms, mitkä on helpompi hoitaa yhden eli sen kipeän kanssa tai sairastamiset ja toinen jo tarvitsee kaveriseuraa tai itse hengähdystä (eli yhden kans saan itsekin ne päiväunet varmemmin).
en lasten äitinä tuollaiseen suostuisi. Jos hakee esikoisen joskus hoidosta niin silloin pitää kuopus hakea vastaavasti yhtä monta kertaa.
Vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapsia kohdellaan tasapuolisesti.
Aika julmaa kuopukselle.
Jos täti haluaa esikoisen kanssa viettää aikaa ja etidän mielestänne se olisi hyvä juttu niin sitten sanoisin että voi tulla hakemaan esikoisen teiltä kotoa iltapäivällä/viikonloppuna ja mennä puuhastelemaan jotain mukavaa yhdessä tämän kanssa.
joten he olivat päiväkodissa eri ryhmissä. Jonkun kerran kävi isoisä hakemassa esikoisen retkille ja pikkuveli jäi loppuiltapäiväksi hoitoon. Tuosta ei tullut sen kummemmin ongelmia, koska lapset olivat eri ryhmissä ja eivät niin tienneet toistensa tulemisista ja menemisistä. Tuollaisina päivinä kävin hakemassa kuopuksen yleensä tavallista aikaisemmin pois. Joskus taas isoisä ja isoveli kävivät hakemassa pienemmän retkeltä tultuaan.
meillä kyllä me itsekin haetaan lapsiamme välillä omaa aikaa viettämään tai muuten esimerkiksi lääkäriin.
Ja tällä viikolla kuopus on kahtena päivänä päiväkodissa, vaikka esikoinen on ollut kotona.
En osaa nähdä tässä mitään ongelmaa.
Enkä molempia lapsia päästäisikään ukin kanssa esim. veneilemään ilman toista aikuista. Mutta tuo syy kuulostaa tosi kurjalta. Ettei lasta oteta mukaan sen takia että on vaikea luonne. Se kuulostaa jo epäreilulta.
josta toinen lapsi pääsi sukulaisten mukaan vesipuistoon ja toinen ei, koska sukulaiset ovat sitä mieltä, että lapsella on hankala luonne. Eli ihan sama tilanne.
Minä olin tässä vain sivustakatsojana, ja olin aivan pöyristynyt, että lasten äiti antoi näin tapahtua. Ja sitten sille kotiin jääneelle ei tietenkään saanut mitenkään paljastua, mihin toinen lapsi oli mennyt. Ihmettelen, jos vesipuistoveli pystyi kotiin palattuaan pitämään asian salassa. Ja jos pystyi, niin ihmettelen sitä, että lapsi laitetaan pitämään salaisuuksia sisareltaan.
Ihme toimintaa ja vain siksi, että joku taidoton sukulainen pelkää hieman temperamenttisempaa lasta (joka siis mun mielestä on aivan ihana, eikä mitenkään sen vaikeampi kuin uhmaikäiset normaalistikin on).
Minä olen taas sitä mieltä että saa hakea esikoisen vaan luokseen, mutta sitä en taas tiedä ymmärtääkö teidän kuopus miksi esikko menee tädin mukaan ja hän vaa vielä hoitoon? Minkä ikäinen kuopus on?
Lapsia haki hoidosta 3 isähahmoa ja 2 äitiä. (molemmilla tokka kai yksi äiti ja yksi isä, mutta nää uusperheet...) Kuka haki kenetkin ja koska, oli tosi sekavaa. edes oma äiti ei aina ottanut lapsia yhtä aikaan vaan jätti toisen odottamaan kolmeksikin tunniksi yhtä isistä.
joskus yksittäin varmaan menee tuokin tädin haku, mutta ei toistuvasti. Itse ymmärrän sen, jos esin. vanhempi ihminen ei vielä pienen kanssa jaksa ja pärjää, mutta muuten se on aika ikävä juttu todeta lapselle, että sinä et pääse nyt mukaan kun täti ei kanssasi tule toimeen (ei sitä tietty sanota lapselle, mutta kuitenkin ajatus on tuo). Esikoiselle on varmasti kiva saada sitä omaa leikkiaikaa ilman kuopusta, joten jos se olisi muuten mahdollista kuin juuri hoidosta hakemalla, niin ei siinä mitään. Tai jos itse voisit sit vastaavasti järjestää pikkusisarukselle jotain kivaa samaan aikaan, niin senkin ymmärtäisi.
Itse haluan viettää aikaa kummityttöni kanssa ja hänen veljensä on aina tunkemassa mukaan. Ensi kesäksi olisi taas tarkoitus kutsua kummityttö meille vähän pidemmäksi aikaa, ongelma tulee taas siinä että veli haluaisi tulla myös. Pitäisikö minun jättää olematta kummityttöni kanssa vain siksi, ettei veljelle tule paha mieli? Koska missään tapauksessa en sitä riiviötä ota meille ilman omia vanhempiaan.
Veljeni haluaa hakea meiltä pojan leikkimään oman poikansa kanssa, mutta ei ikinä tyttöä, vaikka tyttö on heidän kummityttönsä. Heitä ei tunnu kiinnostavan meidän lasten tunteet, kunhan heidän ainokaisensa saa pojasta leikkiseuraa.
Isovanhemmatkin ovat ottaneet lapsia yksitellen luokseen. Jokaisen lapsen täytyy saada jakamatonta huomiota joskus.
jos teistä kahdesta vain toista pyydettäisiin aina mukaan jonnekin, toinen jäisi kuin nalli kalliolle.
Kuopusta ei halua, koska kokee kuopuksen vaikeana luonteena.
No huhhuh. Jos syy olisikin se, että esikoisellekin halutaan suoda kahdenkeskistä aikaa, mutta että tuollainen syy...!!
Lapselle tekee hyvää saada jakamatonta huomiota.
Jos ei kerran pysty molempien kanssa olemaan (vaikka sitten erikseen), niin olkoon ilman. Minun lapseni eivät tee moisella "tädillä" yhtään mitään.