Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ketään myoomaleikattuja?

01.08.2007 |

Täällä vauvakuume on jyllännyt kovana vuoden alusta lähtien. Yksi vauva on meille suotu reilun vuoden yrityksen ja yhden keskenmenon jälkeen. Toisen keskenmenon koin tänä keväänä ja samalla todettiin kohdussa myooman kasvaneen ja vaativan leikkaushoitoa. Odottelen nyt kutsua leikkaukseen ja luen kaikkea mahdollista netistä aiheeseen liittyen. Suurimpana pelkona on koko kohdun menettäminen, kun en tiedä, miten myooma sijoittuu (ei ole magneettikuvattu). Toisena pelkona on muuten vaan lapsettomuus leikkauksen jälkeen.

Toivoa tähän synkkään pelkoon täällä kaipaisin... Onko kohtalotovereita? Onko onnistuneita raskauksia leikkauksen jälkeen? Kaikenlaiset kommentit asiasta kiinnostavat!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhdelle tutulle on tehty monta leikkausta, joissa on poistettu ainakin kystia. En tarkkaan tiiä että mistä, mutta mun käsittääkseni kohdustakin. kuulin vaan että heillä saattais jäädä ihan haaveksi että vauvan saisivat. Mutta sitten olikin yllättäen tullut raskaaksi!:) Toivotaan että sinullakin käy näin. Eikös nuo myoomat ole kuitenkin vähän samantapaisia kuin kystat? Korjaa jos olen väärässä. Itseltänikin on poistettu yksi kysta.

Vierailija
2/12 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kävin nyt itsekkin tutkimassa asiaa netistä, ja huomasin että eihän ne olekaan samantapaisia. Joten ei varmaankaan ollut mitään apua tuosta mun edellisestä viestistä. Paljon jaksamisia ja hali!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosiaan eri jutusta on kyse.. Paljon olen netistä lukenut asiasta, mutta en yhdenkään omakohtaisia kokemuksia. Siispä edelleen täällä kaipailen, josko joku osaisi kertoa itsestään tai tutustan tai tutun tutusta...

Vierailija
4/12 |
04.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja samallan nostan.. .Hiiiop!

Vierailija
5/12 |
06.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... samalla kuin sikiö ilman sydänääniä :(

Takana kaksi perättäistä alkuraskauden keskenmenoa ja syyksi näihin arvellaan myomaa. Aika varattunut naisten polille syksyksi ja niin toivoisin, että asialle voitaisiin jotain tehdä!!! Meillä onneksi on yksi 6-vuotias lapsi mutta toinen olisi enemmän kuin tervetullut!

Leikataanko sinut kunnallisella puolella? Kuinka kauan olet joutunut odottamaan leikkausaikaa? Tiedätkö onko myoomasi kuinka iso? Mulla ilmeisesti noin 1,5cm.

Toivotaan, että meitä vielä onnistaa!!!!

Vierailija
6/12 |
07.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla epäilivät näiden alkuraskauden keskenmenojen aiheuttajaksi ihan sikiöperäistä syytä, mutta myooman pelätään vaikeuttavan hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä ja ennen kaikkea riskejä myöhemmässä raskauden vaiheessa. Mun myooma oli 2004 vuonna 5 cm läpimitaltaan ja silloin jätettiin operoimatta. Tulin sitten vihdoin elokuussa 2005 raskaaksi ja siitä raskaudesta on tuo reilu 1-vuotias poikamme olemassa =)

Toinen raskaus alkoi maaliskuussa 2007 ja päättyi siis keskenmenoon toukokuussa. Nyt jälkitarkastuksessa myooman mitat ovat jo huikeat 7*9 cm...

Kunnallisella leikataan, eli keskussairaalan kutsua odottelen. Hoitaja sanoi, että olen 3kk hoitotakuu-jonossa ja lääkäri arveli leikkausajankohdan osuvan syyskuulle, kun heinäkuun alussa lähti lähete saman sairaalan polilta. Kutsua ei ole vielä tullut.

Myoomasi vaikuttaa pieneltä omaan mönttiini verrattuna, mutta ilmeisesti koon lisäksi sijainti vaikuttaa leikkaustarpeeseen.

Toivotaan todellakin, että meitä onnistaa!

Helpottavaa kuulla kohtalotoverista, mutta edelleenkin huhuilen " tietäjiä"

Vierailija
7/12 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulle on tehty myoomaenukleaatio muutama vuosi sitten ts. kohdun etuseinämästä on poistettu iso (halkaisijaltaan 10 cm,n.500 g painava) myooma.Tästä jäi muistoksi iso arpi kohtuun (ja myös vatsan päälle).Ennen leikkausta en minäkään tiennyt pystytäänkö tekemään ns.säästävä operaatio,jossa kohtua ei tarvitse poistaa.Leikkaus siis meni kuitenkin hyvin ja raskautumislupa annettiin vuoden kuluttua leikkauksesta.Synnytystavaksi määrättiin jo siinä vaiheessa sektio,sillä iso kohtuarpi ei kestä synnytyssupistuksia.

Puolitoista vuotta leikkauksen jälkeen aloimme yrittää raskautta ja jo kolmannesta kierrosta tärppäsi.Kävin äitiyspolilla kontrolliultrissa,joissa havaittiin pari pientä myoman alkua,mutta ne eivät raskauden aikana aiheuttaneet mitään ongelmia.Raskaus meni muutenkin hyvin ja esikoinen syntyi suunnitellusti sektiolla.

Toinen lapsukaisemme sitten sai alkunsa ensi yrittämällä,joten nuo pienet myoomanalut eivät vaikeuttaneet mitenkään raskaaksi tulemista.

Paljon tosiaankin riippuu siitä,missä nuo myoomat sijaitsevat.Minulla todennäköisesti tuo iso myooma olisi vaikuttanut raskaaksi tulemiseen,mutta näistä nykyisistä ei tosiaankaan ole ollut mitään haittaa.

Toivottavasti kokemuksestani on teille myoomaleikkausta odotteleville jotakin hytötyä.Tsemppiä leikkaukseen ja sitten niitä vauvoja tekemään!

Kesämopo

Vierailija
8/12 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi kuulostaa tooosi pitkältä ajalta odottaa leikkauksen jälkeen... Onkohan " odotusaika" aina niin pitkä ko. operaation jälkeen, vai olisiko esim. koolla merkitystä? Mutta mukava kuulla, että myomista huolimatta kaikki sujunut lopulta hyvin!

Vierailija
9/12 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä oli tosin siinä viitisen vuotta

Vierailija
10/12 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää siis liittyy myoomien leikkaamiseen. Mulla todettiin kodussa iso myooma ja pari pienempää. Sain 3 kk (1 pistos/kk) hoitoa, joka lopetti oman hormoonituotantoni (ja aiheutti mulle vaihdevuosioireet) ja pienensi myoomia niin, että ne pystyttiin leikkaamaan pois ilman että kohtu piti poistaa. Suurin oli leikatessa tennispallon kokoinen. Kohtu siis säästyi =). Vatsassa iso arpi. Leikkauksesta nyt 4 vuotta aikaa ja nyt yritetään vauvaa. Viimeksi ultrassa löytyi pari 1,5 senttistä myoomanalkua, joten taitaa olla jo aikakin yrittää tulla raskaaksi. Huolettaa tietysti, että onnistuuko.

Vierailija
11/12 |
14.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi,että myooman,ja sitä kautta kohtuarven,koko / sijainti vaikuttaisi siihen kuinka kauan tarvitsee odottaa leikkauksen jälkeen,että voi raskautua.Olen kuullut aika monenlaista mielipidettä siitäkin,kuinka pitkä tauko raskauksien välillä tulee olla,jos on synnyttänyt sektiolla.

Minäkin luin silloin tuosta myoomien pienennyshoidosta,mutta jostain syystä sitä ei minulle edes ehdotettu enkä sitten itsekkään tullut siiitä kyselleeksi.

Vielä tuli mieleeni tuosta itse operaatiosta,että leikkausta odottelin n.3 kk ja kunnallisella puolella leikattiin.Leikkauksen jälkeen olin pari päivää tosi kipeä ja tokkurassa kipulääkkeistä.Kotiin pääsyn jälkeen toipuminen olikin sitten nopeaa,sairauslomalla olin neljä viikkoa.Arvesta ei ole ollut juuri mitään haittaa sen koomin.Raskaudetkin tosiaan sujuneet hyvin,vaikka varsinkin ekassa jännitin kestääkö pakkaus kasassa.

Lääkärin mukaan tuon alueen leikkauksissa on aina olemassa riski,että esim.munatorvi tai -torvet tukkeutuu tai arpikudos jotenkin vaikeuttaa munasolun kiinnittymistä.Yksilöllistä ja tapauskohtaista tietysti kaikki tämäkin.

Ennen kuulemma luultiin,että raskaus automaattisesti kasvattaa myoomien kokoa.Minä olen elävä esimerkki päinvastaisesta,sillä myoomat ovat päinvastoin pienentyneet raskauksien aikana.Tässä raskaudessa löytyi rakenneultrassa n.3 cm möykky istukan alta.Sain kontrolliajan 10 viikon päähän ja silloin tuo myooma oli enää 1,7 cm.

Tämmöistä sekalaista aiheesta ja vähän sen vierestä tuli vielä mieleeni.

Lapsilykkyä kaikille myoomaisille,

toivotteloopi kesämopo

Vierailija
12/12 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin ihana kuulla, että raskaus on hyvinkin mahdollinen myoomista ja leikkausarvesta huolimatta.

Ehkä sitä pienennyshoitoa ennen leikkausta käytetään siksi niin vähän, että sen teho on vähän niin ja näin. Minunkin gynekologi oli hämmästynyt, kun myoomat oli pienentyneet, että sehän tosiaan toimii. Ehkä ei siis kaikille toimi. Lisäksi ne ruiskeet ei olleet ihan halpoja ja jos ei sitten vaikutakaan mitenkään muuten kuin antamalla vaihdevuosioireet, niin... Mulla onneksi toimi ja hoidon kesto oli just se 3 kk, mikä meni leikkaukseen pääsyä odotellessa. Sairasloma oli 6 viikkoa. Olin aika kipee ja mietin viikolla 5, että mitenkähän tästä töihin selviää, mutta se 6 viikkoa oli ainakin mulle just sopiva ja olin työkuntoinen sairasloman päätyttyä.

Nyt ei muuta kuin odotellaan, että josko meitä onnistais ja vauva vielä saatais.