Päiväkodissa hukkuu, kuka maksaa?
Kyllä harmittaa kun lähes tulkoon joka päivä on joku lapsen vaatteista hukassa. Minkälainen käytäntö teillä on päiväkodeissa jos ja kun vaatteita hukkuu?
Lapsi (3,5 v.) aloitti päiväkodissa elokuussa ja nyt on jo täysin kadonneina sisätossut, lapaset, uudet välikausi reimatecin hanskat, villasukat, vuoden vanhat ihan tavalliset merkitömät rukkaset, kauluri ja välikausihaalarin huppu. Tämän lisäksi lähes tulkoon joka päivä jotakin on hukassa, mutta sitten ne ovat löyteneet tiensä takaisin seuraavana tai sitä seuraavana päivänä.
Meillä on ihan oikeasti niin vähän rahaa, että ihan itkettää kun pitää pelätä lapsen vaatteiden katoamista. Kiva olisi ostaa kunnon vaatteet, kun ovat paljon ulkona, mutta eihän mulla ole rahaa monia esim. reimatecin hanskoja ostaa yhdessä kaudessa. Onko päiväkoti millään lailla korvausvelvollinen kadonneista vaatteista? En älyä miten niitä voi edes niin paljon hukkua? Mitä voisin tehdä? Ai niin, ja kaikki vaatteet on kyllä hyvin ja selvästi merkattuja.
Kommentit (28)
Tasaiseen sieltä aina joltain hävisi vaatteita, asusteita. Ja vaikka oli isot laput seinillä ja ovissa, tyyliin, "katsotko onko teille tulleet vahingossa Armin punaiset pöksyt", ei niitä kuitenkaan kukaan koskaan palauttanut. Eihän ne voi ilmaan kadota?
Koska kuka tahansa voi kerätä vaatteet mukaansa omaa lasta hakiessaan... olivat ne sitten omia tai eivät. Ei henkilökunnalla ole aikaa pitää vahtia eteisessä, ettei mitään toisten vaatteita lähde toisen mukaan. Heidän perustehtävänsä on hoitaa lapsia...ei vahtia vaatteita.
Ei päiväkodista niin vain vaatteita/jalkineita katoa... mihin ne sieltä muualle katoaisivat kuin jonkun toisen lapsen kotiin.
ja vaaditaan isoon ääneen korvauksia.
Sitten selvää, että koko vaatteita ei edes ole perheessä ollut.
T:Lto, joka nähnyt myös tämän tilanteen.
Milloin on kenenkin vaatteet päällä tai omaan reppuun survottuna. Siinä on 2-3 tädillä aikalailla mahdottomuus ihan jokaista 21 lapsen vaatekappaletta valvoa, kun lapset pukevat itse. Mutta kannattaa ainakin nimikoida kaikki vaatteet, niin silloin yleensä löytävät takaisin oikealle omistajalle jossakin vaiheessa...
Kun kaksi kertaa päivässä puetaan ryhmän 21 lasta kuravaatteineen kaikkineen ja riisutaan myös sekä yritetään löytää kaikille vaatteille kuivauspaikka kyllä niitä katoaa hyvin usein. Meillä kyllä vaatteet yleensä muutamasa päivässä myös löytyvät. Mielestäni katoaminen on kyllä tavallista kun noita vaatekappaleita on pahimmillaan noin sata kerrallaan ja lapset vielä etenkin pienet vaan sisään tullessaan ne riisuu heittelemällä sinne tänne.
Siis lähes tulkoon joka päivä on jotain hukassa.
Entä jos häviää, niin miten te raaskitte ostaa kunnon vaatteita päiväkotiin "kertakäyttö"vaatteiksi? Vai ootteko vain sen verran varakkaita ettei muutamien rukkasten ja muiden pikkutilpehöörien katoaminen haittaa?
Tyttö on pienessä 20 lapsen päiväkodissa, jossa hoitajat mielestäni katsovat aika tarkkaan, että jokaisen omat vaatteet löytävät lapsen omalla hyllylle tms. Voisitko sinä jutella hoitajien kanssa ja kertoa tästä, että vaatteita häviää joka päivä? Minusta ainakin kuulostaa aika kummalta, jos vaatteita tuota tahtia hukkuu.
Vaatteita ei katoa tuohon tahtiin. Välillä katoaa joitakin vaatteita, mutta nekin yleensä palutuvat väärästä osoitteesta muutamassa päivässä. Usein nämä on jalkineita, kun lapset vahingossa vetävät väärät jalkaan. Nimikoimattomat hanskat on usein ilman omistajaa. Kun samanlaisia/värisiä on lukuisia lapsilla.
mutta lähellä on ollut, kun olen hakenut lapsia päiväkodisa olen keräillyt lasteni tossuja yms. pitkin nurkkia. Olen nyt yrittänyt opettaa lapsille vaatteiden paikoilleen laittamista. Kyllähän se henkilökunnalla on mahdoton tehtävä huolehtia, että kaikkien vaatteet on oikeissa lokeroissa.
niin että olisi jäänyt mieleen
- alle 10 kertaa olen kysellyt jonkin vaatteen perään, ja kerran oli yksi tavallinen puuvillakauluri pitkään kateissa, mutta palautui lopulta. Vaatteita ei todellakaan häviä tuohon tahtiin normaalisti!!! Keskustele henkilökunnan kanssa, tuossa mättää joku tosi pahasti, jos kaikki on ollut kunnolla nimikoitua.
Hän ei kuitenkaan muista itse onko hänellä edes ollut hanskat kädessä ulkona, saati sitten minkä väriset (niitä on jouduttu tässä syksyn mittaan hankkimaan useita kun on aina jotkin hukassa). Koskaan ei kuitenkaan ole kenenkään muun vaatteita hänelle laitettu. Ihmettelen vain miten niin paljon vaatteita katoaa...
Sama lapsi oli kuitenkin aiemmin eri tarhassa ja siellä meillä ei kadonnut häneltä eikä esikoiselta koskaan yhtään mitään. Kyseessä oli tarha, jossa oli paljon enemmän lapsia, mutta toisaalta myös tilaa oli enemmän. Ehkä tässä uudessa ahtaammassa tarhassa lapsilta menevät vaatteet helpommin sekaisin? Vai voiko joku vanhemmista olla niin kurja, että tahallaan ottaa muilta lapsilta heidän perheen käyttöön vaatteita? Ei kai sentään?
Hoitajien kanssa olen jutellut vaikka kuinka usein. He lupaavat etsiä ja tehdä parhaansa, mutta en tiedä ottavatko he tätä huoltani tosissaan? Siis kun meillä tämä on nimenomaan nyt rahakysymys eikä niinkään periaatekysymys...
Meiltä ei ole 1, 5 vuoden aikana kadonnut kuin pari t-paitaa ja jotkut sukat. Menivät varmaan sekaisin päiväkodin omien kanssa kun olivat saman värisiä. Tosin lapsemme on kyllä pienempi ja siksi vain 16 lapsen ryhmässä.
Itse en kyllä laita ihan kalleimpia vaatteita päiväkotiin enkä osta Reimatec-hanskoja. Ostan alennusmyynneistä useamman parin jotain halpoja, niin että niitä voi vaihtaa jos kastuvat ja ei sitten harmita jos katoavat.
Olen alkanut kirjoittaa vaatteisiin tussilla todella isoilla kirjaimilla lapsen nimen. Käsineisiin välillä niinkin että nimi näkyy päälle.
Lapsia oli ryhmässä parikymmentä, mutta kyllä ne vaatteet suunnilleen pysyi tallessa. Joskus joku vaate saattoi olla pidempään kateissa, mutta kaikki löytyi lopulta.
Mun mielestä jos vaatteet on kunnolla merkattu, on päiväkodin vastuulla huolehtia tavaroista. Keksikööt sellaiset systeemit, ettei 3-vuotiaat omatoimiset tapaukset pääse levittelemään kamppeita.
siis joku voi tosiaankin olla niin ASSHOLE, että ottaa tarkoituksella toisen vaatteita pk:sta omille lapsilleen.....esimerkkinä yhdet NIMIKOIDUT kengät tyyliin Kalle.K....ja sit ne löytyi toisen lapsen jalasta ja hänen isänsä kivenkovaa väitti saaneensa kengät tuttavan lapselta, jonka nimi sattumoisin oli Kalle.K !!! voitteko uskoo, eiks oo törkeetä ja tää ei oo vitsi
t. lastentarhanope
Meidän lapset on olleet useammassa päiväkodissa, eikä mitään ole kadonnut niin, ettei sitä olisi myös löytynyt.
Kerran tosi yksi lapsi varasti lapseltani jonkun Cars-pikkuauton, mutta sekin sitten palautui viikkojen päästä.
tämä meidän päiväkodin tavaroiden hukkaamistahti on aikamoinen. Ehkä sieltä tosiaan joku ottaa sitten meidän lapsen vaatteita omakseen/lainaan? Ihan hullua. Pitänee vielä ottaa puheeksi päiväkodin kanssa. Mutta entäs jos tilanne ei muutu? Onko mitään mahdollisuuksia saada mitää korvausta tai vaatia, että vahtivat juuri minun lapsen vaatteita erityisen tarkasti, HEH?
Muuten olemme olleet tähän päiväkotiin ja hoitajiin tyytyväisiä, että ei kyllä tekisi mieli alkaa uutta hoitovaihtoehtoa etsimään...
Laita ISO ilmoitus päiväkodin oveen tmv. että teiltä kadonnut paljon vaatteita, voisivatko muut vanhemmat tarkastaa etteivät ne ole heille eksyneet (ystävälliseen sävyyn kirjoita:)
Ja tarkkailisin myös huutonettiä, josko tutut vaatteet ilmestyisivät sinne.
Ja yksi toimiva keino olisi se, että kirjoitat esim. tumppuihin mahdollisimman isolla lapsen nimen, tai jos et halua isolla kirjoittaa "MATTI" vaatteisiin, niin piirrä/paina niihin joku kuva/kuvio tai liimaa/ompele kangasmerkki ---> ainakin erotat jos joku muu käyttää lapsesi vaatteita.
niin kyllä minusta on aika selvää, että joku niitä varastaa. Oliko sisätossutkin kivat?
Tosin vähän hankalaa voi olla saada syyllistä selville ja sitten tulee epäluuloisesti kytättyä niitäkin jotka ei ikinä varastaisi mitään ja vainoharha vain kasvaa :) Joten kannattaa ottaa ihan rauhallisesti ja muistaa, että 99% vanhemmista/hoitajista on ihan luotettavia ja pitää vain silmät auki.
Onhan mahdollista, että joku lapsikin niitä vahingossa ottaa/pukee päälleen ja sitten lapsen vanhemmat on niin välinpitämättömiä/kiireisiä, että ei välitä/huomaa kun toisen tavaraa eksyy kotiin.
mutta kai sitä nyt sellaisen huomaa jos kotiin sellaiset ylimääräiset tossut ilmestyvät. Joo, kysyn hoitajilta jos voin laittaa tuon lapun sinne oveen.
Kiitti vinkistä, AP
Täytyy ilmeisesti olla tästä asiasta todella tyytyväinen. En oikein edes tajua, mihin vaatteet voisivat päiväkodista kadota, ellei joku niitä kotiinsa kanna. Meillä esikoinen on ollut päiväkodissa nyt kolme vuotta ja nuorempi kohta kaksi. Yhtään vaatetta ei ole tänä aikana kadonnut, enkä ole edes osannut ajatella, että päiväkotiin ei voisi viedä ihan tavallisia vaatteita (meillä lapsilla on rukkasia Reimateceistä merkittömiin, villahaalarit Ruskovillaa jne.).
Välillä tuntuu, että lasta hakiessa hoitajat ovat enemmän itse huolissaan, että onko esim. rukkaset tallessa. olen vienyt päiväkotiin niin monet rukkaset ja vararukkaset molemmille, etten itseasiassa edes tiedä, monetko siellä on. Mutta ns. paremmat käyttövaatteet ovat löytyneet aina.
Parittomia, nimettömiä ja muuten vaan omistajalta eksyneitä vaatteita on esillä löytökorissa, ja viimeistään sieltä on kadoksissa olleet löytyneet. Lopullisesti mielestäni lasten vaatteet voivat kadota hoidosta toisten kasseihin, pihan viemäriin tai roskikseen. Jälkimmäisiin meillä nuorempi on onnistunut todistetusti vaatteitaan lykkäämään. Mutta muuten tavara ei ilmaan haihdu.