Olenko hiljaa vai sanonko nätisti - tuttavalapsi lihoo?
Hei!
Mitä olette mieltä: Tuttavani lapsi on alkanut lihoa pikkuhiljaa. Mistään sairaudesta ei ole kyse, vaan perheen ruokailutottumukset ovat välipaloja (muffinsseja, keksejä jne) välipalojen perään. Jos lapsi ei syö " oikeaa" ruokaa (ja miksi söisi, kun on juuri saanut makeaa), hänelle otetaan mukaan pullaa tms. ulos. Lapsi ei myöskään liiku paljon.
En tiedä, onko neuvolassa puututtu asiaan. Tuntuu vain hölmöltä hymistellä vieressä, kun vanhemmat päivittelevät, kuinka mistään ei löydy kunnon vaatteita 4,5-vuotiaalle tytölle, kun " kaikki tehdään niin laihoille" .
Olen silti taipuvainen ajattelemaan, että asia ei kuulu minulle, enkä voi siihen puuttua. Vai voinko... Äh, hankalaa.
Kommentit (41)
Johtunee varmaan omista kokemuksisa. Tyttäreni on hoikka ja pieni, on ollut aina. Mutta silti syö ihan normaalisti, isoja annoksiakin. Mun mielestä on erittäin loukkaavaan kuulla näitä " syökö toi mitää" , " miten se on noin pieni" ?
Ja usein nää kyselijät ja ihmettelijät tekee sen vielä lapsen kuullen. Joo, en tykkää.
Meillä ainakin syödään joka päivä enemmän tai vähemmän epäterveellinen välipala, voi olla pullaa, jäätelöä, keksiä tai mitä milloinkin. Silti ainoa valitus, mitä olen kuullut, on se että lapsemme ovat yleensä liian laihoja neuvolan käyrille.
ja painon kehitystä aletaan tarkkailla, on seuraava kotrollikäynti kyllä aikaisemmin kuin vuoden kuluttua.
Ap:lle sanoisin, että voit puuttua asiaan, jos tulee sopiva tilaisuus ja osaat tehdä sen loukkaamatta. Esim. jos lapsen äiti valittaa sitä, että kaupoista ei löydy sopivia vaatteita, koska hänen mielestän niitä tehdään laihoille lapsille voisi olla sellainen hetki. Vielä parempi olisi jos äiti kysyisi, onko lapsi mielestäsi liian lihava. Slloin voisit sano, mitä ajattelet.
Jos asiantuntijan neuvot eivät mene perille, eivät kyllä mene muidenkaán. Saat vaan aikaan sen, että ystäväsi loukkaantuu. Pahimmassa tapauksessa sinulla ei enää sen jälkeen ole tätä ystävää.
Niin, sinun lapsesi ovat normaalikäyrillä (tai miinus, en nyt muista), mutta tässä tapauksessa lapsi on selvästi lihomaan päin ja kaukana normikäyristä.
Kyllähän täälläkin jatkuvasti naristaan, kuinka ne terveydenhoitajat, kätilöt ja lääkärit eivät tiedä mitään (ainakaan julkisella puolella.) On myös helppo vedota siihen, että siellä neuvolassa ne vain tuijottelevat niitä käyriä, eivätkä katso lasta, joka vain on lihaksikas ja roteva, eikä lihavaa nähnytkään (täälläkin on joku sanonut hoikaksi 105cm pitkää ja 23 kg painavaa lastaan...) Vanhemmat todellakin sokeutuvat lapsensa painolle ja ottavat helposti sen asenteen, että terveydenhoitaja vain kettuileee ja tuijottaa tilastojen keskiarvoja. Kun lapsen ja vanhemmat tunteva ihminen sanoo asiasta, on sitä vaikeampi selittää mielessään vain th:n paasaukseksi.
Vanhemmat muuten ovat vielä hyvin valikoiviakin sen suhteen, mitä th:n kuulevat sanovan. Minäkin joskus sijaistaessani neuvolassa erehdyin myöntämään erään ylipainoisen ja selvästi silmiinkin pullean lapsen äidille hänen asiasta jankattuaan, että lapsella on paljon lihaksia. Myöhemmin kuulin äidin puhuvan puistossa, kuinka th oli sanonut, että heidän poikansa on vain niin lihaksikas ja siksi painaa paljon. Se ei todellakaan ollut, mitä tarkoitin.
Vierailija:
Jos asiantuntijan neuvot eivät mene perille, eivät kyllä mene muidenkaán. Saat vaan aikaan sen, että ystäväsi loukkaantuu. Pahimmassa tapauksessa sinulla ei enää sen jälkeen ole tätä ystävää.
Ei taida olla teilläkään asiat ihan kunnossa....
Neuvola-ajat ovat säästö-Suomessa tosi kortilla eli jos lapsen kasvussa on jotakin poikkeavaa, neuvolaan pääsystä pitää silti tapella. Eli jos äiti on passiivinen, ei varmasti ole lapsi seurannassa.
Toisaalta mua ei edes kiinnosta jos joku haluaa lapsensa syöttää syöttöporsaan näköiseksi, vaikka onhas se rumaa.
Tuokin on totta, että kaikki eivät kuuntele neuvolankaan ohjeita. Valitettavasti on myös ihmisiä, jotka näkevät lähes kaikki lihavina. Onhan täällä aikuisiakin, jotka sanovat että jos bmi on yli 23 niin on läski/lihava. Tai sitten itsellä on hoikka lapsi ja kaikki muut näyttävät siihen verrattuna pyöreiltä.
Äiti ei kuitenkaan pysty ottamaan asiaa vastaan ja pitää sinua ilkeänä. Eli jos sanot asiasta, varaudu siihen että välinne rikkoutuvat. Lapsi ei laihdu, vaikka ottaisitkin asian puheeksi.
Ja ihan suoraan kertoisin miten on ikävää kun toinen tekee lapsestaa sairaan. Huomauttaisin myös siitä että, saattaa olla koulukiusattu tulevaisuudessa jos ei laihdu. Lapset on tunnetusti julmia toisiaan kohtaan.
lapsensa minkälaisiksi läskipalleroiksi tahansa. Ei jaksa vaivautua puuttumaan asiaan... Ja näyttäväthän mun pitkä ja hoikat tyttäreni noiden punkeropirkkojen rinnalla äärettömän kauniilta!
T. hoikka ja kaunis äiti itsekin
Vierailija:
lapsensa minkälaisiksi läskipalleroiksi tahansa. Ei jaksa vaivautua puuttumaan asiaan... Ja näyttäväthän mun pitkä ja hoikat tyttäreni noiden punkeropirkkojen rinnalla äärettömän kauniilta!
T. hoikka ja kaunis äiti itsekin
Ja poikani on lisäksi komea!
Käy koiran kanssa lenkillä ja ahtaa elefantin ruoka-annoksia ja herkkuja ja limua päivittäin. Hänen tyttärensä on 12v ja viimeisen vuoden aikana paino noussut 20%. Voiko olla mahdollista, ettei ihminen tänäpäivänä tiedä, että ne herkut ja suolaiset nostan painon pilviin. Ei auta koiran lenkitys tuohon.
Kyllä asiasta voisi huomauttaa. On luonnollista, että vanhemmilla menee herne nenään, mutta ainakin se voisi havahduttaa heidät.
En todellakaan. Antaa ammattilaisten tehdä se. Mun lapsi joutui kouluterveydenhoitajan toimesta lihotuskuurille. Käskettiin ostamaan punaista maitoa. Eihän sitä kermaa kukaan täysjärkinen pysty juomaan!
Koulu vaihtui, ja onneksi tuli uus terkka. Joka ymmärsi että tyttö tullut laiheliini äitiinsä ja pysyy hoikkana, vaikka söis kuinka. Ja syöhän se.
Olen itse ollut lapsen ahieman pullea, en tosin koskaan lihava niin kuin aika moni lapsi nykyään näyttää olevan. JOka tapauksessa monet aikuiset silloin kommentoivat minua 6-vuotiaasta asti, että " kun tuo x on tollainen roteva" . 6-vuotiaasta asti olen toivonut olevani laihempi. Teini-iässä kilot lähtivät itsestään, mutta lihavan leima ei koskaan. Nykyisin sitten syön ja oksennan, mutta olenhan nyt normaalipainoinen, joten kukaan ei huomaa...
hyväksi ja selkeä karkkipäivä. Ja vielä, että lapsia kiusataan monista eri syistä, myös lihavuudesta toki. Mutta koulukiusaaminen on AINA kiusaajan vika, ei kiusatun, vaikka kiusattu olisi ujo, isonenäinen, lyhyt, pitkä, lihava, laiha jne...