TISSI-INHO ½-vuotiaalla?
Vauvani on pian 6kk eikä ole juonut kuin tissimaitoa. Nyt on syönyt soseita kohta kuukauden ja ne maistuu hienosti. Soseita aloin antaa, kun painon kehitys meni koko ajan alakanttiin. Maitoa kyllä tulee silminnähden paljon, mutta nyt vauva inhoaa tissiä!! Tissin inho alkoi silloin pari viikkoa ennen soseiden aloitusta, jolloin poika ei syönyt riittävästi mitään. Soseita alkoi heti syödä innolla.
Viime päivinä tissi-inho on vaan voimistunut. Hän raivoaa kun yritänkin tunkea tissiä suuhun eikä lopeta raivoa ennen kuin lopetan tissin tarjoamisen. Olen antanut tissiä ennen sosetta ja soseen jälkeen ja sama juttu aina, ei kelpaa tissi. Eilen poika söi ekan kerran tissiä puoliväkisin iltapäivällä kolmen tienoilla ja toisen kerran kelpasi vasta seitsemältä illalla. Sitten kitisi koko päivän nälkäänsä. Soseita annoin normaalit määrät, en enempää kuin aiemminkaan ettei ainakaan niistä olisi liian täysi. Yö on ainut aika jolloin tissi kelpaa ja muutenkin unisena.
Onko ideoita??? haluaisin jatkaa imetystä vielä monta kuukautta mutta voiko näin pieni poika alkaa inhota tissiä niin ettei se enää lopulta kelpaa lainkaan? Onko muilla vastaavaa???
Kommentit (29)
Evulilli:
itse asiassa rautavarastot hupenee noin 6 kk:n jälkeen ainakin
tarkennuksena vaan edelliseen....
Vauvan omat, raskauden aikana kertyneet rautavarastot hupenevat, mutta äidinmaidon sisältämä rauta ei vähene. Äidinmaidossa rautaa on toki vähemmän kuin lehmänmaidossa lihasta puhumattakaan, mutta se imeytyy lähes 50-prosenttisesti, toisin kuin lehmänmaidon sisältämä rauta.
Raudansaannin turvaamiseksi kiinteiden aloittamista suositellaankin puolen vuoden iässä, jolloin lihan voi ottaa mukaan ruokavalioon aika pian.
Miksi, muuten, jokin niin funktionaalinen elintarvike kuin äidinmaito huononisi ajan kuluessa? Kyseessä on kuitenkin oman lajin poikasille tarkoitettu ravinto.
Tuolla jutullani kyllä tarkoitin että kaikki vasta aineet katoavat tuossa vaiheesa rintamaidosta ja olen myös tavannut huonosta hemoglobiinista kärsiviä 1-vuotiaita mitä on imetetty pitkään.
Itsekkin olin ajatellut imettää mahdollisimman pitkään poikaani mutta en missään nimessä olisi väkisin imettänyt yli puoli vuotiasta.
Tottahan se lapsi huomaa kun saa kiinteitä että jostakin muustakin lähtee nälkä kuin vain tissimaidosta.
Tiedän myös mitä tissilakkoilu on koska maitoallerginen poikani teki sitä useasti ja silti sain vielä jatkettua monet kerrat imetystä. Imetin siihen asti kun lääkäri kehotti lopettamaan kun oireet eivät helpottaneet vaikka itsekkin olin kovalla dieetillä. En tehnyt huonoa päätöstä, koska sen jälkeen poikani on ollut paljon terveempi ja tyytyväisempi vaikka tissiä jäikin kaipaamaan.
Monesti olen miettinyt että ajatellaanko tuolla pitkään imettämisellä lapsen vaiko äidin parasta. Mielestäni on kuitenkin tärkeintä että lapsi saa tarpeeksi ravintoa.
Voihan sen maidon juottaa nokkamukistakin jos paremmin kelpaa, itsekkin tekisin niin mutta meidän pojalle se ei kelvannut.
Terveisin Hermione
P.S Ja tämähän on vain minun mielipiteeni.
Äidinmaidossa on vasta-aineita koko ajan juuri niitä senhetkisiä pöpöjä vastaan. Eli jos vaikka perheessä on flunssaa ja äiti sairastuu myös, niin äidin erittämät vasta-ainnet siirtyy maidon kautta vauvaan. Näin vauvan sairastumisriski pienenee ja jos sairastuukin, niin tauti menee ohi nopeammin (koska vauvan oman vasta-ainetuotannon lisäksi saa äidiltäkin apuja). Tämä siis jos äiti sairastuu ennen vauvaa/yhtä aikaa.
Varmasti vauva voi kärsiä huonosta hemoglobiinista, jos/vaikka häntä on imetetty pitkään. Kuten joku fiksu tuolla jo sanoikin, niin vauva alkaa kaivata rautapitoista ruokaa noin 6kk iässä, silloinhan siis kiinteät pitäisi ottaa mukaan kuvioihin. Kiiteän ravinnon kautta sitten saa sitä rautaa tarpeeksi. Voisin tähän vetää oman kokemukseni siitä, että tuttavan lapsella, joka oli korvikeruokittu, oli 10kk iässä niin huono hb että äidin piti joka päivä antaa kaikki ruoka persiljalla höystettynä! Pitäisikö tästä vetää se johtopäätös, että korvikeruokinta alentaa hemoglobiinia? No ei. Yksittäisistä tilanteista ei voi vetää yleispäteviä johtopäätöksiä. Laajat tutkimukset on eri juttu, mutta se että " kaverin lapselle kävi näin" ei ole mikään syy väittää, että imetys sitä tai korvike tätä.
Vauvaa ei voi väkisin imettää. Kuten ap kuvaili ja kuten me kaikki saman kokeneet tiedämme, niin vauva ei yksinkertaisesti ala imeä rintaa, jos ei sitä halua. Ei millään. Väkisellä et saa vauvaa imemään, vaikka kuinka haluaisit. Vauva imee, kun haluaa. Se ei ole " väkisin imettämistä" , että etsii ne tilanteet, joissa rinta kelpaa. Se ei ole väkisin imettämistä, että tarjoaa ja kokeilee, kelpaako.
Tuohon kysymykseesi, että imetetäänkö pitkään äidin vai vauvan vuoksi sanon oman mielipiteeni. Itse imetän sekä että vauvani että itseni takia ;) Imetys on niin helppo tapa antaa maidot, että kovin helpolla en siitä luovu. Toisaalta tiedän, että äidinmaito on todellakin sitä parasta maitoa alle vuoden ikäiselle, siitä ei ravintoarvo katoa eikä vasta-aineet. Miksi siis sen kieltäisin vauvaltani, jos mahdollisuus imettää on?
Jokainen äiti tekee omat ratkaisunsa, eikä korvikkeeseen siirtyminen kenenkään äitiyttä huononna. Kuten sanoit, tärkeintä on että vauva saa ruokaa. Mutta se mikä " pakotti" mut kommentoimaan oli väärä tieto, jota kerroit totena. Omia kokemuksia on hyvä kertoa, jos toiset kysyy neuvoa ja apua. Mutta siihen ei pitäisi lähteä, että kertoo omia kokemuksia/mielipiteitä faktana.
Hermione-79:
Tuolla jutullani kyllä tarkoitin että kaikki vasta aineet katoavat tuossa vaiheesa rintamaidosta ja olen myös tavannut huonosta hemoglobiinista kärsiviä 1-vuotiaita mitä on imetetty pitkään.
Itsekkin olin ajatellut imettää mahdollisimman pitkään poikaani mutta en missään nimessä olisi väkisin imettänyt yli puoli vuotiasta.
Tottahan se lapsi huomaa kun saa kiinteitä että jostakin muustakin lähtee nälkä kuin vain tissimaidosta.
Tiedän myös mitä tissilakkoilu on koska maitoallerginen poikani teki sitä useasti ja silti sain vielä jatkettua monet kerrat imetystä. Imetin siihen asti kun lääkäri kehotti lopettamaan kun oireet eivät helpottaneet vaikka itsekkin olin kovalla dieetillä. En tehnyt huonoa päätöstä, koska sen jälkeen poikani on ollut paljon terveempi ja tyytyväisempi vaikka tissiä jäikin kaipaamaan.Monesti olen miettinyt että ajatellaanko tuolla pitkään imettämisellä lapsen vaiko äidin parasta. Mielestäni on kuitenkin tärkeintä että lapsi saa tarpeeksi ravintoa.
Voihan sen maidon juottaa nokkamukistakin jos paremmin kelpaa, itsekkin tekisin niin mutta meidän pojalle se ei kelvannut.
Terveisin Hermione
P.S Ja tämähän on vain minun mielipiteeni.
J
Eilen illalla poika pyysi tissiä itse, kun sitä halusi. Tänä aamuna myös halusi itse, kun taas nyt päivällä ei malttanut. Olen ajatellut, että annan maitoa kun poika sitä haluaa ja jos ei jollakin nälällä suvaitse syödä, olkoon ilman maitoa kokonaan sillä kertaa. Kuitenkin maistuu aamuyöllä ja aikaisin aamusta sekä illalla joka päivä, joskus iltapäivälläkin ottaa huikat. Lähinnä keskipäivästä ollessaan virkeimmillään ei malta. ja tosiaan, kun vauva ei halua, siinä ei tyrkytys auta. Tosin joskus jos huijaan hänet syömään tuttia sylissä ja vaihdan tissiin, hän alkaaakin syödä innokkaasti.
Minusta imetys on enimmäkseen vauvan etu, mutta myös äidin. Haluan antaa kaikki vasta-aineet lapselleni ja samalla vältyn pelaamasta pullojen kanssa. Pelaan sitten sen sijaan tissin kanssa, mutta on se silti kivempaa kuin kantaa maitoa kotiin kaupasta. Ja jokainen imetyskerta joka vauvalle sopii on mukava.
Jos maitoa tulisi niukasti, olisi eri asia. Tai jos vauva inhoaisi joka aterialla kuten pari päivää oli. Nyt taas kun syö kuitenkin mielellään muutamia kertoja päivässä, jätän pullot vielä kauppaan. Soseita onneksi syö mielellään. Ja jos joku luulee että ängen vauvan täyteen soseita, niin voin kertoa että aamulla annan aina ensin tissin ja vasta sitten puuroa. kasvissoseita menee yhteensä 1,5 dl päivän aikana ja puuroa desi joten kovin isoista ssosemääristä ei vielä puhuta.
Toivottavasti poika on 6kk neuvolassa kasvanut riittävästi!!! Tosin syntymäpaino oli iso, 4,8 kg joten on siinä varaa vähän mennä alakanttiin painon nousun ja viel on kivasti massaa.
Hermione-79:
Vasta-aineiden häviäminen äidinmaidosta ei ole mahdollista, sillä suurin osa niistä on proteiineja, eivätkä proteiinit mihinkään häviä :) Eivät äidinmaidosta eivätkä lehmänmaidostakaan - tai mistään muustakaan ruuasta, sen puoleen.
Useissa tutkimuksissa on todettu, että raudanpuuteanemia on harvinainen puolivuotta täysimetettyjen kohdalla. Ei toki mahdoton, mutta ei mitenkään yleinenkään. Enemmän tuohon vaikuttanee esim. synnytyksen yhteydessä saadut verivarastot napanuoran kautta: jos napanuora katkaistaan liian aikaisin, jää tärkeitä punasoluja saamatta, ja tämä voi altistaa raudanpuuteanemialle. Myös keskosilla voi raudanpuuteanemiaa esiintyä enemmän kuin terveillä täysiaikaisilla vauvoilla. Eli raskauden kestokin vaikuttaa.
Mikään sairaus ei ole niin yksiselitteinen, että sille löytyisi yksi ainoa syy. Imetykseen on syystä tai toisesta vain helppo vedota. Valitettavasti.
väärää informaatiota sekä neuvolasta että kaikenlaisista kirjoista. Mutta näin mulle on kerrottu. En nyt kylläkään ihan huvikseni moista juttua ole keksinyt. Sori vaan jos joku pahoitti mielensä.
Enkä täällä ole ketään neuvomassa vaan todellakin kertomassa oman mielipiteeni, ja sehän on sallittua. Vai saako täällä vaan imetysfanaatikot
osallistua keskusteluihin.
Marrastoive. Niin kovasti kun siteerasit tuota tekstiäni, niin ilmeisesti halusit nimenomaan ymmärtää sen väärin. Tottakai kannustan imettämistä, jos vauva sitä haluaa. Mutta liika on liikaa.
Ja edelleenkin lapset ovat erillaisia. Jotkut ovat tissitakiaisia ja jotkut eivät. Siksi ainakin kuuntelisin omaa lastani tässä asiassa.
Korjaa väärä käsitykseni, ei mulla oikeasti ole tarkoitus ymmärtää väärin, halusin vaan korjata asiavirheitä.
Neuvolan henkilökuntaa on monenlaista, toiset ottaa selvää uudesta tutkimustiedosta, toiset ei. Monesti neuvolassa myös lohdutetaan imetyksen aikaisin lopettaneita sillä, että ei siinä äidinmaidossa enää mitään sen kummempaa ole, jottei äidille tule paha mieli. Sikäli ihan ok tarkoitus, mutta väärä keino.
Kirjallisuudessakin pitää ottaa huomioon se, että milloin ko. teos on kirjoittettu ja mitä sen teoksen tietopohja on. Itseäni on iloisesti yllättänyt kotiin postin mukana tulleet esitteet lastenruokafirmoilta; jopa niissä kehoitetaan jatkamaan imetystä sinne vuoden ikään.
Minäkin olen kuunnellut omaa lastani tässä asiassa ja jatkanut imetystä vaikean vaiheen yli :) Ja kun tuo _lyhyt_ vaihe on läpikäyty niin rinta on taas kelvannnut missä vaan milloin vaan nälän yllätettyä. Joten oletan tehneeni oikean ratkaisun meidän tilanteessa.
Keskusteluihin saa toki ottaa kantaa kuka vaan, sitähän varten nää palstat on. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, totta kai! Ja varmasti olet oman vauvasi kohdalla tehnyt juuri sen ratkaisun, joka on parhaaksi ollut. Ei ole siis tarkoitus loukata tai vähätellä sun ratkaisua :) Vaan tosiaan oikoa joitain vääriä tietoja, ettei niiden perusteella kukaan tekisi päätöstä imetyksen lopettamisesta (siis tämä maidon koostumus, vasta-aineet jne).
Hermione-79:
Marrastoive. Niin kovasti kun siteerasit tuota tekstiäni, niin ilmeisesti halusit nimenomaan ymmärtää sen väärin. Tottakai kannustan imettämistä, jos vauva sitä haluaa. Mutta liika on liikaa.Ja edelleenkin lapset ovat erillaisia. Jotkut ovat tissitakiaisia ja jotkut eivät. Siksi ainakin kuuntelisin omaa lastani tässä asiassa.
Sori, ei ollut tarkoitus hyökätä tuollalailla. Loppujenlopuksi samoilla linjoillahan tässä asiassa ollaan.
Itsekkin luen vain uusinta tietoa asioissa. Ja meille Taysissa näin kerrottiin silloin kun lääkäri kehotti lopettamaan imetyksen. Nyt sitten ihmettelen että oliko se vaan pelkkää lohduttelua. Aika kummallista sellaista.
Heinä. Niin tuli tuossa mieleeni että kun meidän poika tässä alkoi puskemaan hampaita niin teki silloin pullolakon aina juuri kun hammas oli puhkeamassa. Soseet kelpasi hyvin mutta ei maito. Voisiko teillä olla hampaita tulossa. Voisikohan tissin kanssa olla joillakin sama juttu? Totaali lakko kesti aina yhden päivän ja sitten alkoi maito maistumaan taas pikkuhiljaa. Itse olin tietenkin aina ihan paniikissa silloin. Pojalle puhkeaa pian neljäs hammas ja olen taas varautunut tuohon lakkoon.
Hyvää päivänjatkoa kaikille.
Hermione
itse asiassa rautavarastot hupenee noin 6 kk:n jälkeen ainakin
tarkennuksena vaan edelliseen....