MAALIS' 05 vko 31
Niin se on taas kuun vaihde käsillä, heinäkuu vaihtuu elokuuksi..
Kommentit (21)
Huh,jo sais tuo sade piisata!Nyt eilen ja tänään vettä tullut korkealta ja kovaa!Huomisesta eteen päinhän on ainakin luvattu ihan jopa hellettä.Toivottavasti,meillä ois rakennuksella huomenna ja perjantaina lattian valu päivät.Ja lauantaina ois miehen serkun häät,et senkin puolesta sain aurinko paistaa.Meidän hääpäivänä vettä satoi pitkälle iltapäivään.
Hei,Pippandii!!!!Tervetuloa takaisin linjoille!!!Minä sinua jo muutama viikko sitten kuuluttelin. :)
Maalislapsoselle ei ihmeitä kuulu,paitsi että tänä aamuna heräs ekan kerran yöunilta niin, että yövaippa oli kuiva!Ja oli tehnyt isot pissat pottaan.Päiväkuivahan Juuso on ollut jo tovin,mutta jospa tästä alkais kuivaksi opettelu myös öiseen aikaan...
Oliko se nyt Tel jonka lapset opettelevat hoidossa olemista....sori jos muistin väärin...kiva kuulla että " harjottelujakso" sujunut hienosti!
Meilläkin Juuson hoitomuoto muuttui nyt tän kuun alusta kokopäivähoidoksi,kun tuli niitä uudistuksia,ni jos lapsen hoitoaika on yli viisi tuntia päivässä ni se katsotaan kokopäivähoidoksi.Ja Juuso on nyt ollu 3-4 päivänä viikossa 6h.Et pienestä se on kiinni.Ja nyt joudutaan sit maksamaan korkein maksu hoidosta...
Ai niin,minultakin suuren suuret onnitelut Vuokolle vauvasta!
Nyt alan valmistautua jumppaan.Kohta hiki lentää!!!
Suohomppeli81 ja Juuso
Minä taidan nyt tosissaan häiriköidä palstaa nämä viimeiset lomaviikot. ;)
Ajattelin käydä kesäteatterissa tänä iltana - sää ei vielä kyllä vakuuta, mutta ettei vain jäisi väliin.. Koko päivän on satanut vetta, aamulla sentäs pääsimme ulkoilemaan noin tunniksi. Onneksi meille tulikin vieraita, oli mukava piristys kahden sadepäivän jälkeen. Huomenna lisää vieraita tulossa! Onneksi tosiaan leivoin urakalla...
Suohomppelin huhuilut lämmittävät näin jälkikäteenkin. Kiits! ;)) Muuten, en muista oikein mistä päin tarkalleen oletkaan, mutta jotenkin sijoitan suht Pohjanmaalle ja Ylivieskan kupeeseen (saatan olla ihan väärässä, anteeksi). Pysähdyimme lomamatkalla pikaisesti Kärkkäisen supermarketissa ja ajattelin, liekö siellä ihan enemmänkin kodin sisustukseen liittyvää..? Minun mummolani kun sijaitsee suht lähellä, niin poikkesimme matkalla sielläkin. Jos kyseinen paikka on yhtään tuttu, niin kommentoipa: lamppuja, keittiön hyllykköä ja muuta sisustusjuttua. Kannattaako poiketa Kärkkäisellä isomummolamatkalla?
Nyt hankimme sieltä pojille kaivurin hiekkalaatikolle. On ollut kovassa käytössä.
Vettä tulee tosissaan, taitaa teatterireissu siirtyä. Harmi.
Pippandii
Sainpas pojan nukkumaan, vaikka kaikki temppunsa taas kokeili.Mut sänkyyn kannoin viisi kertaa,ilman että olisin hermostunut itse, vaikka Juuso yritti vaikka ja mitä.Hyvä minä!!
Pakko tulla Pippandiille kommentoimaan ettei unohdu...meiltä on matkaa Ylivieskaan noin 90km,tunnin ajomatka noin.Iisalmeen reilu 60km.
Kyllähän Kärkkäisellä sisustusjuttuja on niin kodinkoneista niihin lamppuihin ja just noita lamppuja on tarjolla runsaasti.Noista hyllyköistä en osaa sanoa,löytyykö ja onko edes koko Kärkkäisellä huonekaluja....voin olla väärässäkin ja vaikka olen siellä monta monituista kertaa käynyt niin empä ole niin tarkkaan katsonut onko jotain mööpeleitä myynnissä...itse tässä kans suunnittelen sinne taas shoppailureissua,vaikka täytyy sanoa et on jotkut tuotteet kalliita.Niinku esim.lastenvaatteilla osaavat kyl rahastaa samoin lasten leluilla, mut sit taas käyttötavaraa saa edullisesti.
Joops,vaan jos hipsis itsekin nukkumaan.Huomenna iltavuoro,aamusta pitäs käydä parturissa.Öitä!
Suohomppeli81 ja Juuso
Minä noista huonekaluista vain höpötin....siis kyllä sieltä Kärkkäiseltä löytyy kaikenlaista kodin sisustukseen liittyvää,mattoja,verhoja,tauluja yms..yms...ei muuta ku kierteleen ja tekemään löytöjä! :)
Suohomppeli,joka nyt poistuu hampaan pesulle.
täällähän on insinööriäiti, vuokko, tel, pippandii ja suohommeli pitäneet keskustelua yllä. Mukavaa!!!!
Miehellä oli pari vapaata, silloin ei koneelle ennätä. Vaikka luulisi olevan toistepäin.
Hurjia juttuja käynyt Insinööriäidin perheelle. Tosi ikävää.
Me tässä ootellaan ruuan kypsymistä. Aina nää samat pöperöt. Hei, kertokaa omia niitä samoja ruokia mitä syötte, niin kuitenkin niistä saisi ideoita =)
Me käytiin eilen Hippokisoissa. Mimmi hienosti juoksi, hyppäsi pituutta ja heitti palloa. Ihania lapsia urheilukenttä täynnä. Meilläkin oli kunnon kannustusjoukot, oli pappa, mummo, täti ja mein koko perhe =)
Tänään käytiin tutustumassa päiväkotiin. Oltiin vain pihalla. Ensi viikolla mennään sitten sisälle kerran tai kaksi tutustumaan. Mimmi tykkäs ihan kybällä. Moonakin meni kun vanha tekiä muitten pienten kanssa. Kohta se sitten alkaa.
Nyt piippaa hellan kello..palaamisiin
T
Mukavaa, kun täällä on keskustelu vilkastunut - huomaa, että porukka alkaa palailla lomilta...
Me käytiin tänään taas hoitopaikassa leikkimässä, tällä kertaa ulkona. Hyvin sujui taas. Huomenna menen vielä mukaan (mennään heti aamusta), maanantaina lapset jäävät sitten osaksi päivää ihan hoitoon. Se kyllä taas vähän jännittää, siis että miten sujuu, kun en ole vahtimassa... Hullua sinänsä, koska nuo meidän muksut ovat kuitenkin ihan tottuneita hoitolaisia, eli tuskinpa siinä oikeasti mitään jännitettävää on...
Insinööriäidille piti sanomani jo aiemmin, että nuo hammashommat ovat kyllä kurjia. Meillähän Saana katkaisi kulmat molemmista etuhampaistaan jo silloin heti n. vuoden ikäisenä. Neiti on vähän hassun näköinen hymyillessään, kun keskellä suuta yläleuassa on väärinpäin olevan v:n muotoinen aukko... Mutta äkkiä siihen näkymään kyllä tottui, nyt ei osaa kuvitellakaan, että hampaat olisivat täydelliset ;-) Onneksi meillä meni vain kiillettä, ts. ei tarvitse käydä erikseen hoidattamassa hampaita mitenkään. Mutta hurjia ja tylsiä juttuja tosiaan ovat, jos kunnolla menee - suussa kun on kipeää, sitä on jotenkin niin kokonaisvaltaisesti kipeä ja kurja olo.
Minun pitäisi muuten tilata Nuutille 5-vuotisneuvola. Nyt pitää vain selvittää, mihin alueeseen kuulumme jne... Näitä muuttamisen varjopuolia, kun pitää hommata kaikki palvelut aina uudelleen...
Eipä täällä ihmeempää. rupean tekemään töitä, kun sain Saanan nukkumaan ja Nuuttikin vähän lepäilee.
Palaillaan!
Terhi&kullannuput
enempää en kerkiä kirjottamaan. Moona roikkuu tuossa jaloissa, että syliin syliin.
Kanamakaronilaatikon sain jo uunista ja nyt imuroimisen jälkeen lähdetään ulos. Aurinko vain katos jonnekin..
Ihanan lämpöistä ja auringon tuoksuista viikonloppua!!
Tuulia ja tytöt
Täällä yks äiti kirjoittelee jo hieman helpottuneena, päivähoito on alkanut sujumaan kohtalaisen hyvin ja itellekki on tullu sellanen olo ettei ne muksut sinne heitteille jää. Jännä huomata, että olen koko ajan ollut huolissani Oonan puolesta, mutta näyttäis et se onkin Eeli, jolle päivähoidon aloitus on vaikeampaa. Oona mennä vipeltää omia leikkejään leikkien eikä huomaakaan mua, kun taas Eeli vähän väliä tarkastaa mun läsnäolon. Ja tänään se jo itki vähän väliä, ois halunnu lähtee kotiin..
Olis monta asiaa, mitä pitäis tehdä, mut taidan suosiolla odottaa, et päiväkotiin meno on arkipäivää. Oonalle pitäs hankkii " isojen tyttöjen" sänky ja tuttipullostakin pitäs päästä eroon (onneksi ei ole tuttia..). Eelin kans nuo pottatouhut pitäs ottaa tosissaan.
Sit tein sellaisen huomion eilen, että molemman vekaran jalat on kasvanu kesän aikana, siis muutamassa viikossa, sentin! Kaikki kengät uusiksi, menee muutama euro. Tää töihin lähtö kyllä muutenki näyttää käyvän kukkaron päälle.. Kauheesti pitää olla vaatetta, kun en kuitenkaa oo mikään himopyykinpesijä..
Joops siitä tulikin mieleeni, et täytynee lähtee vähän järjestelemään paikkoja, kun muksut vielä päikkäreillä.
Rosa, Eeli&Oona
Moona meni päikyille ja Mimmi ihastelee aina vain Titi-nallen laulujuttuja.
Rosa mainitsi että tuo tarhan aloitus käy kukkarolle. Mie huomasin ihan saman ilmiön. Ensiksi täytyy olla siistejä vaatteita, ei ihan missä tahansa mökkivaatteissa kehtaa lasta hoitoon laittaa. Sekä juuri, kun pitää olla sadevaatteet, säänmukaiset vaatteet muutenkin ja hyviä käytännöllisiä sisävaatteita.
Olen yrittänyt löytää normaaleja trikoohousuja, mutta kaikki on sellasia kapeita housuja/leggingsejä.
MISTÄ OSTATTE LASTENNE VAATTEET? Mikä on hintaraja esim.trikoohousuille? Minusta 7.90e on mielestäni kova hinta ko.housuille. Jotain 5e olisi sopiva..silloin raattisi ostaa useammatkin. Muutenkin kyllä miusta H&M:llä lastenvaatteet on aika arvokkaita.
Etenkin kun tällä hetkellä on aika tiukkaa rahasta. Vielä muutama kuukausi kitkutellaan hoitotuella, sitten kyllä jään työttömäksi liiton rahoille ja toivon mukaan saan myös töitä tänä vuonna. Mies vaan on sitä mieltä, että saisin olla kotona vielä Moonan kanssa pidempääkin. Toinen kun on vielä aika pieni..
En muista kirjoitinko jo, niistä verikokeitten tuloksista. Niissä ei ilmennyt mitään hormoonihäiriöihin viittaavaa. 2kk päästä katsotaan uudestaan jos vielä samoja oireita. Sitten jos ei vieläkään löydy mitään, taidan hakeutua yksityiselle puolelle.
Pippandii kyseli noista ehkäisyasioista. Mie kokeilen edelleen pillereitä, jos nämä ei sovi niin vielä ehkäisyrengasta. Sitten jos nekään ei käy, en tiedä mitä sitten..Nyt kuitenkin nämä pillerit vaikuttaa ihan ok:lta. Tosin en ole syönyt kun kuukauden. Toisista jo kuitenkin tässä vaiheessa epämielyttäviä tunnehäiriöitä oli jo tullut, joten toiveikas sen suhteen.
Hiuksest on kuitenkin mennyttä. Huomenna on kampaaja ja leikataan kaikki " sairaat" hiukset pois ja aletaan kasvattamaan siitä sitten taas pitkää tukkaa. Huoh, no ei nyt sentään kovin lyhyt tule, mutta miulle kuitenkin lyhkäsin mikä miulla on sitten lapsuuden jälkeen ollut. Tämä on aika kova juttu henkisesti..
Nyt pitäneen seurustella tuon Mimminkin kanssa, laatuaikaa kaksin.
Tuulia
Tuolla pohjoisessa kun tosiaan säät ei paljoa hellineet, niin sentään saa vähän nauttia kesästä.
Kesävaatteet on jäänyt melkein pitämättä. Oon tässä tehny listaa, et mitä tarvitaan syksyksi, mut hankalaa, kun ei tiedä millainen syksy on tulossa.. Sekään ei oikein käy, et ostaa tarpeen mukaan, kun kaupoissa ei välttämättä enää sitten ole sitä mitä tarvii..
Just niin kuin nuo alennusmyynnit, kun pitäs tietää minkä verran se vesseli taas vuodessa ehtiikään kasvaa. Mulla ei ainakaan mene nappiin nuo mun arvailut. Joskus tuntuu ettei ne kasva ollenkaa ja sit yhtä äkkiä on hihat ja lahkeet ja kengät ja kaikki pieniä..
Minkäs kokoisia teidän kullanmurut muuten on? Eeli on n. 91 cm ja painoa n. 13,5 kg. Paitoina käyttää enimmäkseen 92 cm ja housut on 92-98 cm. Syksyksi on vielä viime kevään 92 cm:n välikausipuku, vaikka 98 cm:n pukukin jo on hankittu. Talveksi on sitten 98 cm:n toppapuku. Eeli ja Oonakin ovat sellaisia vartaloltaan, et niillä on lyhyt selkä ja pitkät raajat, silleen n helpompi löytää vaatteita. Mulla itellä on toisinpäin, niin tuntuu, et aina pitää lahkeita olla lyhentämässä..
Poistun kahvin juontiin nauttimaan rauhasta ja hiljaisuudesta!
Rosa. E&O
Ensiksi hyvää lomaa ja mökkeillyä, niille joilla sellainen on nyt käsillä.
Meillä täällä arkea edelleen opetelleen..unikouluillaan, yöt jo hyvin, mutta Mimmin nukkuumaan käyminen on hankalaa, sekä tänään jo aamu alkoi klo 6.
Miuta olisi kyllä nukuttanut. Viikonloppuna olimme veljeni häissä ja siis reissun päällä. Tytöt oli nyt ensimmäisen kerran kaksi vuorokautta hoidossa. Hyvin heillä meni, mutta nyt menee varmaan pari päivää, että kaikki palutuu normaaliksi. ;)
Tällä viikolla aloitamme päiväkotiin tutustumisen tuossa loppu viikolla. Keskiviikkona Mimmi menee Hippo-kisoihin..äitiä jo hieman jännittää. Mimmi tykkää juoksemisesta, mutta ei varmasti osaa juossa siellä muitten lasten keskellä. =)
Koti on kuin pomppin jäljiltä ja pyykkiä iso korillinen. Joten ei auta, kun aloittaa päivän työt.
Mukavaa viikkoa kaikille!!
Tuulia
Jos sitä jotain pikaisesti kerkiäisi kirjoittaa.
Ihan ekana Vuokolle ja perheelle onnittelut uudesta perheenjäsenestä!
Ja Tuulialle öiden paranemisesta. Vai miten se nyt onkaan. Onko ne parantuneet? Uskon, että on rankaa kahden huonosti nukkuvan kanssa!
Meillä on kanssa tuo Helmin nukkuminen tällä hetkellä kovin ajankohtainen asia. Saattaa olla, että elämme nyt sitä aikaa, kun päiväunet ovat jäämässä pikkuhiljaa pois. Eli ilmeisesti riippuu hyvin paljon, siitä, miten aktiivinen päivä on ollut uniin mennessä, että väsyttääkö vaiko ei. Nimittäin tässä toisssapäivänä meillä jäi unet kokonaan väliin, kun aamu oli suht leippoisa eikä keretty oleen ulkonakaan kovin pitkään. Kaksi tuntia minä häntä kannoin aina vain uudestaan sänkyyn, kunnes tajusin sen hullujen hommaksi ja annoin toisen valvoa. Hyvin jaksoi iltakahdeksaan asti, jolloin sitten nukahtikin suht nopeasti. Ja heräsi vasta 7.30 aamulla.
Sitten taas eilen nukuttiiin parin tunnin päikyt ja illalla nukahtamiseen menikin kivat 2 h aikaa. Kymmeneltä tyttö urvahti ja nukkui taas 7.30 saakka. Meillä on tullut kuvioihin nyt nää klassiset iltaselitykset: pissahätä, janottaa jne. Sitten Helmi on alkanut " lukea" sängyssä. Eli, kun huomaamme taas kerran, että huoneessa on valot päällä, niin siellähän se tyttö makaa selällään sängyssä ja selailee kirjaa. Meillä ei ole iltalla tapana muuten lukea esim. iltasatua, niin viittaisikohan tämä nyt siihen, että kannattaisia aloittaa? Muutenkin tuntuu olevan suuri läheisyyden kaipuu yöunille mentäessä. Joskus auttaa nukahtamiseen se, että istumme Helmin huoneessa hämärässä sylikkäin maha mahaa vasten hetken. Tyttö tankkaa läheisyyttä. Sitten ilmoittaa itse, kun on valmis siirtymään omaan sänkyynsä.
Vaipattomuusrintamalta sen verran uutisia, että muutama vahinko on tullut nyt viimeisen viikon aikana. Kerran oman huoneen lattialle, kerran keittiöön ja kerran sohvalle. Mielestäni ovat olleet hyvin tietoisia " vahinkoja" , sillä ovat liittyneet tilanteeseen, jossa olen juuri torunut häntä jostain tai en ole kiireessä pystynyt suomaan normaalia huomiota.
Jep. Mutta nyt pitää lopettaa. Lähetään miehen kyydissä Itikseen. Taas kerran...
lehtovi ja Helmi
Täällä ollaan kesälomalta palailtu. Kummalliselta kyllä tuntuu olla kotona 7 viikon jälkeen.. Mutta silti mukavalta :) On se omaan kotiin kiva palata, kun on ollut pitkään toisten nurkissa.
Mitäs täällä on tapahtunut? En ole kesän aikana jaksanut täällä vauvasivuilla käydä, kun sen verran hidas nettiliittymä oli käytössä tuolla pohjoisessa.
Meillä ei ole tietoakaan minkään näköisestä vaipattomuudesta. Eeliä ei haittaa pissat housuissa yhtään, eikä se suostu käymään pissalla ja jos se suostuu, niin tirahtaa vain pari tippaa ja kohta on housut märkänä. Et sellasta.
Puhe on kyllä ottanut valtavan harppauksen loman aikana ja nyt tulee jo aivan kaikki asiat ja pitkiäkin juttuja kertoilee. Oonakin jo sanoo varmaan 30-40 sanaa. Yhdessä ne juoksee pitkin asuntoa ja leikkivät yhdessä. Välillä tapellaan, kun Oona yrittää viedä Eeliltä leluja.
Meillä alkaakin sitten päivähoito nyt 1.8. Harjoittelemaan mennään muutamaksi päiväksi ja mulla alkaa 13.8. työt. Saas nähdä miten lähtee hommat pyörimään.. jännittää hieman.
Ajattelin kuitenkin ruveta uutta työpaikkaa katselemaan, päivätyötä siis, vaikka sitä on varmasti vaikea saada mistään. Ainakaan palvelualalta. Kyllä vuorotyö lapsien kannalta on parempi, voisivat olla enemmän kotona, mutta sitten me ei tuon miekkosen kanssa nähtäis juurikaan, ei sellanen pitemmän päälle ole mukavaa.
Mutta katsellaan mitä tämä syksy tuo tullessaan!
Rosa, Eeli ja Oona
Terkkuja töistä! Palasin siis tänään sorvin ääreen, tosin vain pariksi päiväksi, sitten jään taas puoliksi lomalle opettamaan muksuja hoitoon... Teen tosin etänä töitä sen verran kuin pystyn, mutta täysiä päiviä teen sitten vasta 9.8. alkaen.
Hirveä kiire, kun pitää kohta kiitää Treen-junalle, mutta sitä ennen: Tuulia!!! Laita mulle s-postina se postiosoitteesi, niin saan ne vaatteet sinulle! Osoite on terhi05@gmail.com.
Nyt rupean pakkaamaan kamoja!
Terhi & kotona mummun kanssa olevat lapsoset
TEL, mie laitoin heti sen osoitteen tuohon sähkikseen viimeeksi. Miksiköhän se ei nyt tule perille? Olen myös laittanut alkukesästäkin, kun aikoinaan pyysit.
Mie yritän vielä kerran laittaa. Ilmoita tällä sivulla tai sitten suoraan miulle jos se tulee perille. Tai mie kokeilen miehen sähköpostista laittaa..Tosi outoa.
T
Ensiksi Vuokolle valtavat onnittelut pienokaisesta!
Tuulialla ja Rosalla on samoja hoitoon tutustumiskuvioita edessä kuin meilläkin. Loppuviikosta aloitetaan tutustuminen ja työni alkaa syyskuun alusta.
Lehtovilla kuulostaa tuo päiväunivaihe vähän samalta kuin meillä ollut välillä. Periaatteessa lapsi tarvitsee ne päiväunet, mutta ei saa mennä liian myöhäiseksi/pitkään tai yöunet häiriintyy ja ihan joka päivä ei näyttäisi olevan riittävän väsynyt unille. No nyt kesä on päiväunet ja yöunet olleet vähän muutenkin sekaisin kun ollaan lomailtu. Viikko meni lapissa ja lisäksi aika monta päivää ajaessa, pari päivää Vaasassa ja pari Hämeenlinnassa. Tuli käytyä Vaasalandia ja Tropiclandia, asuntomessut ja Puuhamaa. Lapissa vaellettiin ja melottiin. Ihanaa on ollut lomalla ja kaikki muut ovat viihtyivät loistavasti, vain maaliskuisessa on näkynyt väsymystä juuri rytmien joustavuuden ja kaiken ohjelman rasittavuudesta johtuen. Eli onhan tuo maaliskuinen pieni tuohon tahtiin, mutta roikkuu hyvin mukana. Rutiinit olisi todella vielä tarpeen tämän ikäisellä, mutta muu perhe kaipaa jo muutakin...
Kotona on iltarytmit normaalisti hampipesu, pisu ja iltasatu sängyssä ja nukkumaan. Siis sama kuin isommilla. Maaliskuinen nukkuu siskonsa kanssa samassa huoneessa, esikoinen omassaan (omasta tahdostaan). Jonkun kerran maaliskuinen voi huudella ennen nukahtamista ja niinä päivinä kun päiväunet on olleet pitkät/myöhään voi aikaa mennä se 1,5h:kin (mutta siis normaalisti ei). Joskus aikaisemmin kävi usein juomassa tai pissalla-niillä kun oli lupa käydä, joten piti pistää niillekin stoppi. Mutta omassa sängyssään lapsi nukkuu koko yön, tarvittaessa huutelee vanhempia sitten välissä ja rauhoitellaan jos tarvitsee. Eniten meillä tämä maaliskuinen on juoksuttanut meitä nukkumisen suhteen, mutta on myös pienimpänä siirretty omaan huoneeseen nukkumaan. Isommat nukkuivat vielä tämän ikäisenä meidän huoneessamme (tosin omissa sängyissään) ja ilman mitään juoksutuksia.
Sitten kai oli kysymys aikaisemmassa pinossa pippelistä. Meillä maaliskuinen katseli jo joitakin kuukausia sitten veljien ja isän pippeliä. Puheesta oli myös puhetta ja se on parantunut kesän aikana meillä tosi paljon. Taivutusmuotoja on tullut jo mukaan ja lauseet ovat järkeviä. Sanat eivät tosin kaikki kuulosta vielä kovin oikeilta ja s puuttuu ihan totaalisen kokonaan.
Ja tämä kesä jäi mieleen sitten meidän perheessä hammastapaturmien kesänä. Itse törttöilin loman alussa polkupyörällä ja kaaduin ja etuhampaat irtosi. Sitten ne laitettiin yöllä takaisin ja loma meni naama turvoksissa ja vieläkin on nenä ja hampaat kipeinä. Hammaslääkärikäyntejä on edessä ja joskus tulevaisuudessa implantit kun nämä omat kuolleet etuhampaat aikanaan irtoaa. Ei siis ihan pikkuhomma.
No sitten pari viikkoa myöhemmin minun hammastapaturmasta maaliskuisemme kaatui pihallamme ja etuhammas murtui. Taas mentiin yötä myödäen hammassairaalaan ja oli niin nuuskana tuo hammas, että jouduttiin vetämään pois. Viereinen hammas on tarkkailussa tarvitaanko lasten juurihoitoa. Onneksi rautahampaan aihe on kunnossa ja se kasvaa aikanaan paikalleen. Ennen sitä on puuttuvan hampaan paikka kiskotettava ettei kuroudu umpeen. Eli hammaslääkärikäyntejä on maaliskuisellakin tiedossa. Ja kyllä tyttö on nätti kun hymyilee hammasrivistöllä josta puuttuu yksi etuhammas...
Eli meidän perheessä miehen loma alkoi ja loppui hammassairaalayöhön. Nyt sekä äiti että tyttö on kaatuneet etuhampaansa. Onneksi maaliskuisella meni sentään vain maitohampaat.
Että sellaista tässä parissa viikossa mitä mies oli lomalla. Nyt siis arkea pari viikkoa, mutta pitäisi jo ryhdistäytyä koulun ja eskarin alkuun ja hoitoon tutustuminen on se meidän perheen iso asia. Ehkä sitten pian sen jälkeen tajuan noiden töiden alkamisenkin olevan piakkoin edessä.
lapsivuodeaikaa vietetään, joten kotosalla pääsääntöisesti olemme. Pieniä kävelylenkkejä vauvan kanssa olemme tehneet ja yhden kerran käyneet lastentarvikeliikkeessä hankkimassa seisomalaudan, jotta pystymme kävelylenkkejä paremmin tekemään. Vielä on vähän harkinnassa, hankimmeko tuplarattaita ollenkaan, kun Ässä aika mukavasti kävelee itse.
Potta-asiat on nyt vähän ottaneet takapakkia. Pissoja tulee pottaan, kun muistaa potattaa, mutta selvästi pissahädästä kertominen on vähentynyt. Lupaava alku kakkojen pottaan saamiseksi on loppunut lyhyeen...no näin vähän arvelinkin käyvän vauvan tulon myötä. Ehkä meidän maaliskuisemme joskus oppii ja innostuu asiasta?!?
Yöt ovat menneet suht rauhallisesti sekä Ässän että vauvan kanssa. Tosin tänään Ässä heräsi klo: 6 ja teidän tekstejä luettuani rupesin miettimään tuota päiväuni asiaa. Ässä nukkui eilen hirmu pitkät päiväunet, jotka lienevät vaikuttaneen yöuneen. Voipi olla parempi, että herättää päikyiltä viimeistään puolentoista tunnin jälkeen.
Yöunille mentäessä meillä luetaan aina iltasatu ja se on ihana hetki Ässän ja vanhemman kesken. Nyt vauvan synnyttyä olen yrittänyt pitää kiinni siitä, että minä olisin se, joka lukee iltasadun, että ainakin yksi hetki päivässä olisi täysin äidin ja Ässän välinen. Suosittelen iltasatujen lukemista Lehtoville. Tuntuu, että se rauhoittaa sekä lasta että vanhempaa. Ja kirjoista saa lapsen kanssa ihania keskusteluja aikaiseksi. Minä tosin olen aina ollut sellainen, että olen tykännyt lukea ääneen lapsille, joten koen iltasadut luonteviksi meille.
Hurjalta tuntui lukea Insinööriäidin hammassairaala seikkailuista. Tivottavasti hoidot menevät hyvin ja saatte hampaat kuntoon. Ikäviä tuollaiset tapaturmat.
Kiitos vielä kaikille onnitteluista ja hauskaa viikon jatkoa
vuokko ja muu poppoo
Heipä hei, pitkästä aikaa.
Tulin eilen kotiin puolilta öin ja tänään olikin heti jo työpäivä. Mies jäi Kaisan kanssa vielä maalle, tulevat sitten parin päivän kuluttua kotiin.
Loma meni leppoisasti. Oltiin pääasiassa mökillä. Miehen kanssa miniristeiltiin Turusta Tukholmaan ja Kaisan kanssa käytiin Muumimaailmassa. Muuten nähtiin ystäviä ja sukulaisia ja vietettiin polttareita ja hääjuhlaa. Siis Kaisan kummien, omat häät on olleet jo aikapäiviä sitten.
Maalla Kaisa nukkui useimmiten päiväunet ja yötkin olivat mukavan pitkiä. Aamulla saatiin nukkua kahdeksaan tai jopa yhdeksään! Vaipattomuus on unia lukuunottamatta kokoaikaista eikä vahinkoja ole sattunut oikeastaan ollenkaan. Anopin hoivissa pari, kun siellä eivät muistaneet/ymmärtäneet viedä potalle.
Kaisa on alkanut kertoa tarinoita. Useimmiten ne liittyvät Muumeihin, mutta mielikuvitusta tuntuu riittävän muuhunkin. Viimeisin hitti on köydenheitto. Kaisalle pitää heittää mielikuvitusköysi, jotta hän pääsee ylös rappuset tai pois sohvalta tms. Jutut ovat muutenkin aika hauskoja ja lähes kaikki puhe tulee kirjakielellä.
Eipä tässä tule mieleen muuta. Tsemppiä kaikille päivähoidon aloittaville, niin uusille kuin vanhoillekin. Ja onnittelut Vuokolle!
Mukavia kesäpäiviä kaikille, sadepäivistä huolimatta.
kua ja Kaisa
Niin se on sitten taas vaihdettu kuukautta... Minäkin olen taas vaihteeksi kotosalla kahden töissä vietetyn päivän jälkeen. Tai no, töitä sitä pitäisi tänäänkin tehdä, mutta lasten ehdoilla, eli ei paljon. Tultiin juuri tutustumasta uuteen hoitopaikkaan, nyt muksut syövät ja minä kuuntelen korvat höröllä, koska pitää rynnätä katsomaan, mitä tekevät...
Hoitopaikkaan tutustuminen sujui hyvin. Hoitaja on mukava, ja lapsetkin pääsivät heti leikin tohinoihin mukaan. Saanaa en niin ole jännittänytkään, kun on sellainen sopeutuva tyyppi, mutta Nuutin reaktiot vähän pelottivat. Ensin Nuutti olikin vain minun lähelläni ja sylissä, mutta heti, kun lähdin hoitajan kanssa katsomaan asuntoa ympäri ja jätin Nuutin ja toisen hoidossa olevan pojan keskenään, pojat alkoivat leikkiä yhdessä. Tarvittiin siis vain aikuisten poissaoloa ;)
Huomenna mennään taas sinne tutustumaan, ts. minä olen koko ajan mukana. Nuutti tosin totesi, ettei minua siellä tarvita, hän jo tuntee paikat... Mutta jospa nyt olen kuitenkin huomisen koko ajan paikalla, perjantaina voisi sitten jo hetkeksi jättää lapset hoitoon... Mutta positiiviselta siis näyttää, ja hyvä niin.
Mitähän muuta... Eipä kai ihmeempää. Palaan taas pinolle varmaan viimeistään huomenna!
Mukavaa elokuuta!
Terhi&muksut