***ISOT ENSKAT VKO 31***
Tuossapa edelliset jorinat
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10833104&p=&mpage=1&tmode…
Kommentit (55)
Kiitos kun kommentoit tuohon sänkyasiaan. En usko, että quu vielä osaisi kiivetä sängystä pois, mutta en toisaalta ollut tullut ajatelleeksikaan, että sen vuoksi pitäisi siirtää isoon sänkyyn. Lähinnä ollaan vaan säälitty poikaa, kun pää kolisee niin tiuhaan pinnoihin. Meillä on pikkasen nykymalleja kapeampi pinnis, kun se on tuollainen vanha perintösänky. Ja quu on ihan uskomaton hyörijä unissaan!
Niin ja Queen, meilläkin on synttärivaatteet hakusessa, sekä juhliin että tietty kuvaan. Pitäiskin ehkä huomenna lähteä kiertelemään...
-Q- (taas)
[color=maroon]Mihin tämä aika menee kun tuntuu ettei ollenkaan ehdi käydä täällä turisemassa. Vaikka meillä ei edes ihmeempää ohjelmaa ole ollut. Mies ei ole vieläkään pitänyt niitä lupaamaansa muutamaa kesälomapäivää...murrr.
Emiliinalle myöhästyneet ½ -vuotisonnittelut ja tervetuloa maman kanssa isoihin :)
Kylläpäs quu puhuu jo paljon! Musta tuntuu että meidän taa-taa ga-ga ei ihan lähiaikoina sanoja opi. Iitukkakin jo ymmärtää noin hyvin puhetta! Aleksi ei kyllä ymmärrä mitään. Keskittyy lähinnä liikkumispuoleen tällä hetkellä. Ja vilkuttaminen on in. Jos taputan niin A. vilkuttaa. Jos osoitan lamppua ja sanon " lamppu" niin A. vilkuttaa lampulle. Eilen kun tuli viittomakielisiä uutisia tv:stä, niin A. vilkutti sille uutistenviittojalle :D
Kivalta kuulostaa Quun ja Queenin synttärienjärkkäämissuunnitelmat :)
Osselle tsemppiä syöttötaistoihin. Hyviä vinkkejä olit saanutkin. Meilläkin on syöminen nykyään hiukka hankalampaa kuin ennen, mutta ei noin hankalaa kuin teillä.
Noelille paranemisia!
Open Aino oli itse noussut istumaan, hienoa! Ja ryömimisessäkin edistytty :)
Meille ei taaskaan kuulu mitään erikoista. Yöt on enemmän tai vähemmän hulinaa koko ajan. Päivisin poika on tosi aurinkoinen mikä on ihanaa, kun ekat puoli vuotta meni lähinnä tyytymättömissä merkeissä.
Ai niin, mulla alkoi menkat eilen! Ekaa kertaa ja nyt siis melkein 9kk synnytyksestä.
Viipero & Aleksi pian 9kk[/color]
Ihan pakko Osselle oli tulla kirjotteleen :).
Meillähän tota syömättömyyskokemusta on ;). Mä oon noudattanut linjaa mä päätän mitä syödään ja D miten paljon syödään. Tosiaan vei sen 7 kk ennen kun alettiin päästä yhteisymmärrykseen siitä, et syöminen on ihan ok ;). Meillä myös lusikka oli osaks se pahan alku ja juuri. D söi kaikkea, mitä sormin sai laittaa suuhun (ja miten paljon tahansa). Sama ruoka saatto olla ok sormin napsittuna, mut ei lusikasta.
Meillä ruokahalu parani lopullisesti, kun maidon tarjoilu pullosta loppui kokonaan (vaan ennen nukkumaanmenoa saa pullosta maitoa). Muutenkin saa olla tosi tarkkana siitä, ettei tarjoa ruokaa liian aikasin tai anna aterioiden välissä mitään naposteltavaa. Aamupuuroa D' lle ei voi antaa niin paljoa kun söis (muuten ei mee lounaalla mitään). Aamupurona ei voi antaa kaura- tai täysjyväpuuroja vaan riisipuuroa tms. " vaaleeta puuroa" , joka sulaa nopeammin. Jos D ei halua syödä, niin ei kannata hirveesti tuputtaa, koska se pahentaa vaan asiaa.
Joskus D saa hirveitä raivareita syöttikseen laittamisesta ja syömisen alottamisesta. Usein syynä on liian kova nälkä. Tähän auttaa vaan se, et selkä kaarella karjuvan lapsen suuhun laittaa pieniä annoksia ruokaa niin kauan et tajuaa, et ruokaa on tulossa ja raivoamisen voi lopettaa (soittakaa lastensuojeluun!). (Meidän ipana on isänsä tapaan umpikuuro ja sokea, kun tarpeeksi kiukustuu ;).)
Yhden aterian skippaaminen syömättömyyden takia (siis ruokaa tarjotaan, mutta jos se ei kelpaa) aiheuttaa nykysin sen, että seuraavalla aterialla syödään kahta enemmän (eilen iltapuuroa joku 3,5 dl!!). Ainoa ateria, jolloin yritän keinolla millä hyvänsä syöttää tietyn määrän on iltapuuro, jolloin tavote on 2 dl (ei ole puuroannoksena edes iso tolle ipanalle..).
Ja lelut on käytössä edelleen ruokaillessa *nolo*. Myös toi äidin nöyryyttäminen on tuttua. D' han söi aina treffeillä ym. tosi nätisti..
Q: H&M' llä on 86 cm vauvaosastollakin. On aika paljon halvempia, kuin siellä isompien osastolla. Ja mä ainakin vielä haluun pysyä erossa kaikista moottoriajoneuvo-monsteri-isojen vaatteista :). Samoin Lindexillä on 86 vauvaosastollakin. Meillä on nyt ihan selvästi pieniä noi 80 cm ja hirveesti oon yrittänyt shoppailla 86 cm. (ja huomannut, et mitä isompia vaatteita tarvii, sitä vähemmän niitä on kirppiksillä..) 86 bodyt on jo käytössä kokonaan ja housutkin vaihtuu nyt, kun tänään jouduin käymään puoli kaappia läpi ennen ku löyty tarpeeks pitkät. Pinniksestä D ei vielä hetkeen pääse eroon. Eikä oo musta syytäkään, kun ei kiipeile. Meilläkin päiväkodissa nukutaan tavallisissa sängyissä. Kotona en vaan halua herätä yöllä siihen, et D hiippailee jossain pitkin kämppää yksikseen..
Jenni ja D 1 v. 1kk
tää on pitäny koko kesän taukoa vauvapalstailusta,ei oo oikeen kerenny kirjotteleen ja lueskeleen,mut nyt tuli jo niin kova ikävä,että piti päästä löpisemään.
yritän nyt päästä mukaan juttuihin taas ja alkaa kirjottelemaan aktiivisesti (tai edes aktiivisemmin.. )
ensimmäiseksi meidän kuulumisia.
ostettiin viime viikolla oma asunto,rivari kolmio saunalla, ja nyt ollaan tehty muuttoa. ihanaa,vaikka muuttaminen ei ookkaan kivaa. viime yö oltiin täällä uudella asunnolla ekan kerran. oma koti. :)
vielä pitäs järjestellä,mut suurin osa tavaroista on jo paikoillaan. jei. :)
nemo täyttää ens viikolla jo 9kk. hurjan nopeesti mennyt aika!! nyt se on oppinu ryömimään ja johtojen perässä on koko ajan. :D
ei uskois,kun ennenaikasesti syntyi,että siitä ois noin iso poika tullu. painoa on jo nimittäin yli 11kg ja pituuttakin 75,5cm.viime viikolla oli neuvola, ja ens kuussa pitää mennä taas,kun ne haluu seurata jatkuuko pituuskasvu samanlaisena.. oli tullu 6cm 2 kk:ssa.
nyt nemo läks mummin kans pyöräilemään,ne on käyny nyt joka päivä pyöräilemäs,ku hankittii kypärät viikonloppuna. mummi hankki oman mummila-kypärän. :D muutenki ollu mummilassa nyt päivisin paljo,et mäki oon saanu aikaseks jotain tän muuton suhteen. itellä ollu ikävä,ku nemo ei oo hirveesti ollu hoidossa. mummilassa kyl paljon ollaan,mut yleensä me ollaan miehenki kans paikalla. no onneks on hyvät hoitajat lähellä. :)
ens kuussa pitäs vissiin palailla kouluun,en oo vieläkään varmasti päättäny mitään.. mut aattelin,et jos nyt menis ni valmistuiski sit joskus. syksyks ois vaan vissii yks kurssi,ni ei tarvis nemoo laittaa viel hoitoon,ku ois vaan n.kerran viikos kouluu..
sellasta meille.. nyt lähen taas järjestelemään vaatteita kaappeihin.. niit on niiin paljo..
terkut kaikille!!! pitää tosiaan alkaa nyt taas käymään täällä.
lara ja nemo 8,5kk
Ollaan oltu koko viikko kipeänä Ainon kanssa, edelleenkin on kova nuha mutta parempaan päin *koputtaa puuta*. Ei siksi jaksettu eilen leffaankaan lähteä.
Kandi, hurja tuo tukehtumisjuttu! Jokos teillä ollaan terveinä?
Ope, oi miten tutulta kuulostaa tuo automatkustus¿ Tosin ihan parina viime reissuna Aino on vähän paremmin nukkunut, mutta ei todellakaan voi verrata aiempaan. Meilläkin olis reissua tiedossa, tosin ajomatka vain 5-6 h mutta ei houkuta kun koko ajan pitää viihdyttää.
Osse, meillä myös on ollut ja on toisinaan edelleen hankalaa syöminen. Nykyään Aino syö aika hyvin, mutta edelleenkin tarvitaan avuksi maissinaksun muruja tai oma lusikka. Aino syökin monesti jo osan ateriasta itse, mutta aikamoinen sotku siitä seuraa. :D En mäkään ole pakottamisen kannalla, olen vaan sitten Ainolle tarjonnut ruokaa pikkaisen myöhemmin uudelleen, jos ei ole juuri silloin maistunut. Leluista ruokapöydässä ollaan näköjään nyt toistaiseksi päästy eroon¿
Poppikselle ja Emiliinalle tervetuloa tänne isojen puolelle! Meillä nukutaan edelleen, lukuisista pinnisprojekteista huolimatta, edelleen pääsääntöisesti perhepedissä. Ja taidetaan nukkua hamaan tulevaisuuteen saakka¿ Aino nukkuu ekan unipätkän ja joskus myös toisen omassa sängyssä mutta sitten aamuyöstä en jaksa ravata toisessa huoneessa laittamassa tuttia suuhun joten otan Ainon viereen.
MiaMikille onnea uuteen kotiin ja tulepa taas kertomaan kuulumisia kun saatte netin toimimaan!
Q, no, edistyy sen verran että olen huutiksesta katsellut vähän käytettyjä kosteussuojapukuja. Oon vähän kahden vaiheilla ostaisinko käytetyn vai uuden (kun missattiin ne alemyynnit¿). Jos ostan uuden niin sen pitäis kyllä sitten mennä vielä keväälläkin eli pitänee ostaa reilu. Anoppi lupasi lähteä rahapussiksi, heh. :) Sisävaatteita on Ainolle jo jonkin verran hankittuna, mutta jarrusukkia pitää vissiin meidänkin hankkia. Hoitopaikasta saadussa lippulappusessa sanottiin vaan että varavaatteita riittävästi ja riittävät ulkovaatteet on oltava.
Noista synttäreistä muuten tuli vaan mieleeni, että miten moni aikoo jo ekana synttärinä pitää lastenkutsut? Meillä varmaan vasta toisena synttärinä, kun Ainolla ei ole paljon lapsikavereita ¿ kavereilla ja sukulaisilla kun ei ole vielä muksuja. Se on harmi, koska Aino selvästi jo nauttii muiden lasten seurasta, mutta onneksi päiväkodista saa sitten kavereita!
Viiperollekin kovasti jaksuja! Meilläkin on välillä aikamoista hulinaa, ei onneksi ihan joka yö kuitenkaan. Nukkumaanmeno on sellaista taistelua nykyään että välillä ihan ketuttaa ja oma pinna ihan kireällä.
Jenni, harmi kun ei päästy treffaamaan teitä leffaan! Ehditäänköhän tässä nähdäkään lähiaikoina, ette vissiin ole tulossa ensi viikon treffeille? No, viikonlopputreffejä taisikin jo olla suunnitteilla taaperopuolella.
Pähkinänkuoressa kuulumiset: Aino syö kuin unelma, mutta maidonjuonti tökkii. Olen nyt ruoan kanssa laittanut maitoa nokkikseen ja siten saan about ylimääräisen desin menemään päivässä. Nukkumaanmeno meillä on ihan kauheeta hulinaa nykyään, siis oikein kunnon huudon kanssa mennään nukkumaan, niin päikyille kuin yöunillekin. Varmaan toi neidon nuha vähän vaikuttaa tilanteeseen, unet on niin katkonaisiakin. Niin ja ei kai sitä malta nukkua, kun pitää pystyssä töröttää koko ajan! :D
Kovasti pitää kiirettä ensi viikot kun sukulaisia tulee vierailulle ja sitten lähdetäänkin reissuun, mutta ollaan ensi viikolla kyllä tulossa treffeille tapaamaan enskoja. Nyt täytyy mennä laittamaan pikkuneiti nukkumaan, on ollut kylvyssä isin kanssa jo puoli tuntia lotraamassa. =)
Hyvää viikonloppua!
Karssuli & Aino 10 kk
Iltaa!
Tänään ollaan istuttu Jorvissa päivystyksessä lähes 5 tuntia, eli oltiin eilen yksityisellä lääkärissä ton Oliverin juomattomuuden takia. Ei mene vesi, maito eikä vesi jonka sekaan laitettu esim vadelma sosetta eli maistuu vadelmamehulle. Kaikki nestemäinen on *yök*=( Eilen otettiin labroja (pvk, crp, maitoallergiakoe, kalsium arvot), pissanäytteessä oli yön aikana kasvanut runsasta bakteerikasvustoa joten meidät lähetettiin Jorviin jatkoa varten. Pissanäyte ainakin pikatestissä olikin jostain syystä ok tänään Jorvissa ja maanantaina saadaan vielä viljelytulokset. Antoivat maitoallergiaepäilyn vuoksi Almiron peptiä reseptillä yksityiseltä, meillä ei kuitenkaan ikinä ollut masu tai iho-oireita. Siispä päätin kokeilla eilen etten anna soseita vaan tarjoan pelkästää maitoa Oliverille. Päivällä sai klo 13 aikaan 1/3 prk sosetta ja sen jälkeen alkoi maidon tarjoaminen. Siinä menihin lähes 13h ennenkuin maito maistua, siis O oli TÄYSIN syömättä niin kauan ja pisti vastaan kunnes yöllä 01:40 heräsi maitoa syömään. Ja tämä päivä maitoa mennyt pelkästään en ole soseita antanutkaan. Eli kuten epäilen taitaa kyseessä olla " tahdon asia" , kun saa soseita ei vaan halua maitoa! Ja kun ei soseita saa, juo maitoa...
Eli nyt apua kaipailen, ainakin Jenni teillä ollut ruokahalut hukassa joskus! Lääkäri sanoi että pitäisi mennä aamupuuro, lounaaksi kasvissose, välipala hedelmä/marjasose, päivälliseksi kasvissose ja illalla puuro. Sekä tietty välissä maitoa. MUTTA miten mä saan noi menemään alas kun O syö noin 4h välein ja jos tarjoan useammin niin sit ei ole nälkä kunnolla ja menee 1/4prk ja seuraava ruokailu venyy taas kauemmaksi. O hereillä noi 08:00-20:00 ja jos syö 4h välein, niin ruokailukertoja tulis 3-4, eli ei saada millään syötyä noista edes murto-osaa. Ennenkuin alan edes kokeilla sitä Almiron peptiä niin pitäis saada tää ruoka-asia kuntoon ja katsoa josko saisin puurojen seassa maitoa menemään tms..
Laittakaapa teidän ruoka-ajat/määrät esimerkiksi mulle, eli te 6-8kk vanhat mitä syötte ja paljonko? Me syödään tällä hetkellä ehkä 2prk (½prk aamu, 1prk lounas, ½prk ilta) sosetta koko päivänä ja yksi pullo 200ml maitoa yöllä nukkuessa. Ja tänään kun punnitus oli, oli paino laskenut viikossa lähes parisataa grammaa=( Alkaa olla jo mulla keinot vähissä, nyt syöntivinkkejä kehiin!
Sori sekava ja omanapainen sepustus mutta nyt tarvitaan apua, saatiin lähete ravitsemusterapeutille jonka luo mennään parin viikon sisään onneksi=)
Aurora & Oliver 10pvän kuluttua 6kk
Tulin Auroralle vastailemaan noista syömisasioista.
Meillä olisi tarkoitus, että Noel söisi aamupuuron, lihakasvissoseen, hedelmäsoseen ja iltapuuron. Mutta harvemmin onnistutaan mahduttamaan kaikkia neljää ateriaa samalle päivälle. Aamupuuroa ollaan yritetty antaa vasta reilun viikon verran, ja se ei vielä ihan toimi. Mies unohtaa aina antaa sen :)
*Mutta siis, aamupala olisi noin tunti heräämisen jälkeen (Noel herää yleensä välillä 06 ja 07.30).
*Sitten aamupäiväunien jälkeen lounas, yleensä klo 11-12. *Hedelmäsose syödään sitten jossain vaiheessa iltapäivää: joskus jo kahdelta, joskus vasta lähempänä kuutta.
*Ja iltapuuro sitten välillä 19.30 ja 20.30. (Nukkumaan Noel käy yleensä 21-22).
Maitoa Noel syö kyllä ihan joka välissä, joten soseiden merkitys on vielä suhteellisen pieni. Mutta yritetään kyllä kasvattaa määriä nyt elokuun aikana. Tällä hetkellä lihakasvissosetta menee maksimissaan ½ pikkupurkkia, ja hedelmäsosetta saattaa mennä hyvänä hetkenä 3/4 purkillista. Puuroa vaihtelevasti, joskus aika paljonkin. Noel syö varmaan silti vielä keskivertoa vähemmän noita kiinteitä. Me ei siis ehkä olla paras mahdollinen esimerkki, mutta jospa se vaikka lohduttaisi, ettei muutkaan saa mahdutettua useita ruokailuja yhteen päivään ;)
Kandi & Noel 7,5kk
kiitos tsemppauksesta syönnin suhteen! Mä tein tänään vielä yhden kokeilun, ja otin käyttöön 6kk ruoat uudelleen - jostain syystä neiti näytti tykkäävän niistä enemmän, vaikka ei suinkaan kao karkeampaakaan ruokaa, ei vaan suostu syömään. Vähän tunsin itseni tyhmäksi, kun oon hakannut päätä seinään karkean ruoan kanssa, jos tuo sosemössö olisikin ratkaisu kaikkeen... no, ei sitäkään vielä hirmuisia määriä uponnut, mutta paremmin kuitenkin.
Aurora - meillä ei vieläkään syödä viittä ateriaa, ja siis tapellaan noista neljästäkin kahden kanssa. Kyllä mä varmaan saisin viidennen aterian menemään, jos tarjoaisin pelkästään hedelmää välipalana, mutta koska annan sitä sekä aamu- että iltapuuron kanssa, niin en ole jaksanut sovittaa päiväaikatauluun viidettä ateriaa. Ehkä munkin pitäis koettaa, jos edes sen yhden kerran menis ruoka mukisematta mahaan... mutta voimia kovasti tuohon juoma-/ruokataisteluun teillekin! Meillä onneks typylle kelpaa maito oikeastaan aina, kunhan ruokailusta on riittävä tovi vierähtänyt (ei siis halua heti syönnin jälkeen maitoa).
Muuten meillä menee ihan kivasti, mun täti oli käymässä tänään ja auttoi mua sisustuspähkäilyissä. Huomenna mennään (toivottavasti päästään...) Ikeaan ja saan shoppailla lisää kaikkija kivoja pikkusia sisustusjuttuja. Verhotkin voisin vihdoinkin lyhentää sopiviksi, kun sain veljen vaimon ompelukoneen lainaan.
Ja miehellä alkaa nyt vanhempainvapaa, eli mä oon tästä lähtien " töissä" eli lomalla kaks viikkoa, sit oikeesti töissä vajaan kaks viikkoa ja sit taas lomalla. Aatelkaa, mun äitiysloma on oikeesti nyt ohi! Ja typyn pitäis mennä kuukauden päästä hoitoon, jos mentäis " normaalin" käytännön mukaisesti... en osaa ollenkaan ajatella, et edes pystyisin vielä viemään typyä muille hoitoon. Mut kaipa siihen pystyis, jos olis pakko. Onneks ei ole!
Ai niin, sitä on vielä pakko mainostaa, että typy osaa seistä ilman tukea! Tällä viikolla on treenannut sitä ihan tosissaan ja tänään seisoskeli jo useempaan otteeseen " pitempiä" toveja - eli käytännössä sellasia 10-20 sekuntin pätkiä. :) Mut osaa jo nousta itse seisomaan sekä tukea vasten ja päästää irti että ilman tukea. Vähän toinen on söpö, kun pyllähtää takamukselleen seisovaltaan ja eiku uudestaan! Kävelyvaunun kanssa pistää myös menemään ja ihmettelee, kun seinä tulee vastaan.
Eiköhän siinä tarpeeks omaa napaa, taidan mennä nukkumaan kun viime yönä nostelin tuttia taas miljoona kertaa typyn suuhun... en tiedä, onko neitillä nälkä öisin (ei olis ihme tuolla ruokamäärällä) vai mikä kiukuttaa, mutta ihan 30 min - 1h välein heräs itkemään, mutta oli ihan unessa eikä aukaissut edes silmiään. Siinä vaan meidän välissä vinkui... :)
-Osse ja typy ensi viikolla 9kk
Kiva kuulla Laran ja Nemonkin kuulumisia pitkästä aikaa, meidän pojat kun on niin saman ikäisiä :)
Voi kun teidän Nemo on jo iso poika, mennyt painossa jo Aleksinkin ohi!
Onnea uuteen kotiin!
Karssulille ja Ainolle pikaista paranemista myös! Eikös olekin rasittavaa kun pitäisi vain saada seistä vaikka kuinka väsyttäisi.. No, ehkä meidänkin ipanat vielä joskus nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn ja nukkuu kiltisti yön yli ;)
Mistä päästäänkin perhepetiasiaan, josta Poppis kyseli. Mekin siis ollaan nukuttu perhepedissä 2kk-8kk täysin. Viimeisen kuukauden ajan Aleksi on nukkunut ekan pätkä ja välillä toisenkin pinniksessä, ja sen jälkeen loppuyön meidän välissä kun ei rauhoitu millään omaan sänkyyn. Ja minä oon liian väsyksissä siihen tuttirumbaan ja tassutteluun, helpompi vetää poika kainaloon.
Auroralle kovasti tsemppiä Oliverin ruokahuolien kanssa! Toivotaan myöskin ettei ole virtsistä saatikka maitoallergiaa.
Meidän ruoka-ajat oli vielä viikko sitten näin: aamulla maitoa, n.klo 10.30 lounas (lihakasvissose) jonka jälkeen unille, klo 14 välipala (marjasose), n. klo 18 päivällinen (kasvissose) ja n. klo 20 iltapuuro. Nyt ollaan parina aamuna koetettu ottaa aamupuuro mukaan, ja sekös on tuottanut päänvaivaa. Siis ei meinata mekään saada mahdutettua viidettä sosetta järkevästi mukaan. Ja kun tähän asti A. on tottunut syömään lounaan ennen unia jonka jälkeen nukuttaakin jo mukavasti, niin nyt jäisi puuron ja lounaan väliin liian lyhyt aika. Jos taas lounaan antaa vasta heräämisen jälkeen, se menee yhteen asti, ja kaikki ruoka-ajat siirtyy.. Ajattelin että teenpäs niin kuin Osse, ja jätän välipalan pois, ja annan marjasoseen puuron kanssa, mutta Aleksipas ei suostunut syömään puuroa siten. Ei muutenkaan ole suuri makeiden soseiden ystävä. Mielummin syö " suolaisia" soseita.
Ossen typy seisoo ilman tukea jo, niin se on taas askeleen edellä meidän poitsua :)
No niin, tulipas sitä tekstiä kun taas alkoi kirjoittamaan. Nyt pää tyynyyn.
Viipero & pojat nukkumassa
Viipero:
Ossen typy seisoo ilman tukea jo, niin se on taas askeleen edellä meidän poitsua :)
:), juu, mut teidän poitsu osaakin syödä! :D
-Osse (oikeesti meen ihan just....)
vasta äskön sain tytön nukkumaan kun meni päikkärit niin myöhään, tyttö suostui nukahtamaan päiväunille vasta viideltä vaikka oli herännyt jo ennen kahdeksaa aamulla..huimalta muuten kuulostavat nuo quun päikkärit meidän neitiin verrattuna:D
Laralle onnea uuteen kotiin ja miamikille kanssa:)
Voi noita oliverin syömisiä ja juomisia:/ Meillä ei kyllä mennyt 5ateriaa vielä tuossa iässä, vasta ehkä 9kk paikkeilla alkoi mennä se viideskin jos oikein muistan..ja monesti ne oli silloin aiemmin ihan yhtä-kahta lusikkallista per kerta..toivottavasti teillä paranee tuo tilanne.
Syömisistä oli muutenkin ollut juttua..meillä se syöminen on kyllä kans yleensä aikamoista pelleilyä, mikään lelu ei kelpaa ja tyttö hinkkaa ruuat silmiin ja päähän, yrittää huitoa ruuat lusikasta tai puree lusikkaa niin etten saa sitä pois suusta..tunnustan että välillä kiireessä tai väsyneenä laitan suosiolla musateeveen tai voicen päälle kun silloin tyttö malttaa syödä ihan rauhassa..*nolo*:D
..ja lisää syömisistä, mä sallin itselleni pienen repsahduksen (ne kuuluu laihikseen) ja tuolla alhaalla odottaakin jugurttibanaanilastut ja jaffa light,,nams:)
Mukavaa vkloppua kaikille!!!
Mekin taidetaan kuulua jo tänne puolelle. Eilen tuli Sampolla 6kk täyteen :)
Ollaan tehty muuttoa tässä. Rankkaa ollut, ei voi muuta sanoa. Ollaan sentään saatu tavarat siirretyksi uuteen asuntoon ja ens yö on jo kolmas yö täällä, mutta vielä on paljon järjesteltävää yms.. Muuttopäivä oli ehkä stressaavin ikinä (nojoo, ehkei nyt ikinä, mutta...). Sampo ei nukkunut koko päivänä päikkyjä ja oli tosi kiukkuinen enkä loppujen lopuksi voinut tehdä mitään koko muuton eteen, kun jouduin vain kantamaan poikaa ympäriinsä :/ Kokeilin liinaakin, mutta en sittenkään pystynyt tekemään mitään, joten kävelin vain ympyrää uudessa asunnossa pahvilaatikoiden keskellä ja rauhoittelin kiukkuista vauvaa :p (Sanomattakin selvää, ettei muuttoapuna olleiden isovanhempien syli kelvannut pojalle)
Voi mahdoton mitä määriä teidän vauvat syö! Meillä syödään muka aamupuuroa, päivällä sosetta ja iltapuuroa illalla. Annoskoot on siis öbaut puolesta teelusikallisesta kahteen teelusikalliseen vaikka yli kuukauden Sampo onkin saanut soseita. Sitä ei vain kiinnosta. En halua pakottaa syömään, musta se ei ainakaan Sampolle ole toimiva tapa. Toivon vaan että se jossain vaiheessa hoksaa syömisen mukavuuden :) Hoksais vielä nukkumisenkin mukavuuden........ Voikohan vauvalle pitää niin sanottua päiväunikoulua? Ajattelin, että jos alkaisin (jahka elämä uudessa kodissa asettuu uomiinsa) yrittää saada Sampolle päiväunirytmiä jotenkin... Yöunetkin on menneet huonompaan suuntaan koko ajan ja jos tähän ei tuu parannusta muutamassa kuukaudessa, ajattelin yrittää jotain unikoulun tapaista. Ehkä.
Sampolla on hammas! Tai ainakin melkein :D On se tullut jo läpi ikenestä mutta vielä aika pieni nysä :) Voi mun pientä, voiko se olla jo niin iso?!
Nojoo, pahoittelen omanapaisuuttaa, mutta en oo nyt oikein ehtinyt kunnolla paneutumaan juttuihin :/ Kunhan tää muuttotohina alkaa helpottaa...
Han ja Sampo 6kk
Jos sais jotain kirjoiteltua ennen siivouksen jatkumista..
Auroralle, ei meilläkään mitenkään saatais viittä ruokailua.. Viikolla aamupuuro n.9-9.30 jota menee välillä jopa 1,5dl ja kuten eilen, pari lusikallista pienen suostuttelun jälkeen.. Sit hedelmää joskus 13-14, se menee yleensä koko purkillinen. Sit lihasose 16-18, riippuu päivän ohjelmasta, sitä menee aina purkillinen, joskus menis enemmänkin. Sit iltapuuro n.20, jota menee yhtä vaihtelevasti kuin aamullakin..
Ja ruokailuista, Eve on tän viikkoo ollu viljattomalla dieetillä, ja enää ei kakka haise ja on ruskeaa. Maanantaina jos alkais kokeilee kauraa.. Saa nähdä mitä tulee..
Ja Eveliina oppi eilen konttaamaan! Tai ainakin pieniä matkoja menee jo. :D Ja yrittää kovasti nousta tukea vasten. Tuolla lattialla yrittää salaa tyhjentää olohuoneen pöydän alempaa tasoa ja välillä istuskelee. Tai harjoittelee karhunkävely asentoa. :)
Ja eilen kuulin et veljeni vaimon pikkusisko oli saanut sektiolla pojan. :) Sitä pitää päästä katsomaan jossain vaiheessa.
Tänään tulee Even kummit mopsinsa kanssa meille, Hyvinkäällä on koirien juoksukilpailut niin mennään sinne kannustamaan mopsijoukkuetta. :)
Mitähän tuo konttailia tuolla touhuaa, pitää mennä!
Bejpi ja Eveliina 7kk+
[color=CD1076]Tuli valvottua eilen 02:een miehen kanssa kun etukäteen vähän juhlittiin 1-vuotishääpäivää, joka on siis tänään. =) Kova oli mamalla yritys työntää Emiliinalle vaan jotain lelua klo 07 kun alkoi jo pitään aamulaulutovea. Sain tohon kahdeksaan asti sit pitkitettyä, mutta sit alkoi olla jo niin vaativa jokellus, että ei auttanut kun lähteä kahvinkeittoon. =)
Huomenna päästään katsoon sitä asuntoa josta ollaan kiinnostuneita ja ens keskiviikkona saa jo tietää jos saadaan se. Ei uskalla sanoa vielä mitään. =)
Eilen oli 6kk-neuvola ja Emiksen mitat on nyt 7920g, 69,5cm ja pipis 43,3cm. Ja kun tosta ruokailusta on ollut puhe niin mehän nyt kans yritetään lennosta siihen 5 ateriaa päivässä häsään tai niin se neuvolan tätsy siis neuvoi. Eli tänä aamuna on eka puuronkeitto heti tän kirjoituksen jälkeen..Jey! =) En tiedä puurosta ku ei olla kokeiltu, mutta muuten Emiliina on valtavan innoissaan syömisestä ja syö tosi hyvin. Turha kai sitä kuitenkaan on reivata. Katsoo nyt mitä se tuumaa kun alkaakin tulla koko ajan lusikkaa suun eteen..=D Ku mä en sit ymmärtänyt, että jos annan ruokailun päälle sitä tissiä vielä niin välissä ei saa antaa? Eli aletaan tottua vaan siihen 5 kertaa syömiseen yleensäkin? Ainakin KANDI tais antaa maitoa sit useammin? Eihän se nyt voi olla niin, että tylysti vaan riistetään kaikki maitohetket? Apua? =D
Q ja q on jo tarharepun ostaneet! Nyt tollanen virstanpylväs tuntuu kaukaiselta kun just vasta tipahdettiin tänne puolelle, mutta kohtahan se on täälläkin edessä ja mama on yhtä ihmeissään kadonneesta ajasta..=) Ihanaa kun pikkuq jo puhuu! =)
VIIPERON Aleksihan on ihana vilkuttelija! =) Ja onnea vaan menkoista..Mä just eilen mietin millonkahan mulla vois alkaa..Jokos kakkosta sit suoraan yrittään? =)
LARALEIlle onnea uudesta kodista! Varmasti ihanaa =) Paljonkos nyt on neliöitä nemon rymistellä?
KARSSULI ja Aino on olleet kipeinä..=/ Pikaista paranemista! En mie vielä mittää 1-vuotiskutsuja pysty miettimään! =D Olis kyllä mukavaa JOS saatais se asunto niin siellä on kyllä paljon lapsia niin vois tutustua muihinkin lapsiin niin sit ei Emiliinan tarttis yksin istua kakun ääressä..=)
HAN siellä muuttopuuhissa kans..Damn kun on asuntokuume! =) Onnea Sampolle hampaasta! =)
BEJPIn Eveliinakin konttailee! Siitä se juokseminen pian alkaa..=)
Nyt on niin vaativa yhdentytönkuoro tuolla lattialla, että meen tästä nyt siihen puuronkeittoon! Mukavaa viikonloppua kaikille!
t. poppis ja Emiliina 6kk
Karssuli: Ollaan lähdössä ehkä ti mun vanhemmille eli ens viikon treffit jää väliin (höh). " Pakko" mennä sinne nyt, kun on äidin viiminen lomaviikko (ala-asteen ope) ja isäkin ois sopivasti lomalla. Yritetään sit loppukuusta tulla treffeille. Koska Aino alottaa päiväkodissa?
Aurora: Mä luulen, et ei Oliverissa oo mitään vikaa. Tai jos on niin korvien välissä ;) (älä suutu). Meillä nimittäin tuo jästipää poika joi maidot vaan unessa viimiset tosi kauan ennen ku nyt lopetin tuttipullosta maidon antamisen. Ensin ipana uneen tutin avulla ja muutaman minuutin päästä tutin tilalle pullo (taas ois lastensuojelulla töitä ;)..). Saatto vetästä koko pullollisenkin (200 ml) vaikka hereillä ei suostunut juomaan mitään. Daniel syö nyt noin klo 7 aamupuuro (ehkkä leipää ja juustoo pieniä paloja puuron jälkeen et saan ite syödä), noin 11 lounas, noin 14 välipala (jugurtti tai hedelmäsose) noin 17 päivällinen, noin 18.30-19 iltapuuro ja iltamaito pullosta (jo syliin nukahtaneena) joskus 20 aikaan. Ruuan kanssa saa maitoa nokkiksesta tai uudesta innostuksesta pillimukista (juo tästä enemmän). Muulloin saa vaan vettä juomaksi. Maitomäärä tulee puurojen kans ehkä just se 5dl. Vettäkään ei mee päivän aikana kuin max 1,5 dl. D siis juo tosi vähän, mutta pissaa silti ainakin kestoja märäksi ihan kiitettävään tahtiin.
D syö aamulla puuroa jonkun 1,5 dl. Lounaalla ja päivällisellä ehkä noin puoli 8kk/12kk purkkia/ ateria. Tai jos saa vauvojen 5-6kk mössöä niin menee koko purkki. Välipalalla pieni hedelmäsosepurkki kokonaan. Illalla väh. 2dl puuroa (parhaimmillaan 3,5 dl kun ei syönyt lounaalla melkein mitään).
6 kk ikäisenä D ei suostunut syömään soseita ollenkaan. Maitoa meni ehkä 7-10 dl/päivä. Yöllä parhaiten.. Aterioina oli aamupuuro, lounas ja välipala. Illallakin sai puuron sijasta velliä pullosta.
Osse: D syö edelleen isompia annoksia, jos tarjotaan noita ihan vauvamössöjä. Syö ihan ok karkeitakin, mut menekki on parempi jos on mössöä.
O&A: Mä en nähnyt kans järkeväksi lisätä aterioiden määrää, kun niissä muutamassakin oli täys taistelu. Nyt sit myöhemmin on ollut helppo lisätä aterioita. Ja tosiaan silloin annoskoot (mitä edes laitoin lautaselle) oli ehkä 1-2 rkl, josta mahaan meni ehkä kolmasosa.. Aurora, sun ei kannata ihan hirvesti stressata aterioiden määrää siis.
Edelleen D' lla on syömättömyyspäiviä. Nyt taas joku dietti menossa.. Eilen söi hyvin vaan välipalan. Noita menee ja tulee miten sattuu ilman näkyvää syytäkään..
Jotain piti vielä laittaa, mut hävis päästä koko ajatus..
Jenni ja D 1v 1kk
Jenni, tosiaan niinkuin kirjoitinkin niin se on meillä varmasti ihan " tahdon asia" ja lääkärillekin sanoin että ei ole allergiaa vaan korvien välissä vika;) Lääkäri ei vaan ollut ihan samaa mieltä, mut mä olen edelleen koska meilläkin menee nukkuessa 200ml maitoa ja enemmänkin menis jos pulloon mahtuis!
Mä koitan nyt olla tyrkyttämättä maitoa joka välissä, vaan puuroissa ja sit yöllä kerran tarjoan. Ja soseita annan vasta sit kun tosiaan nälkä ettei mene vaan 1/4 purkillista ja verensokeri nousee, näläntunne menee ohi ja taas ollaan syömättä useampi tunti. Katsotaan miten ruokailu lähtee käyntiin mut nyt tästä päivästä pidän ruokapäiväkirjaa ja rav. terapeutille mennään sit sen kanssa kun aika saadaan postissa:)
Ihana ilma, nyt takaisin terassille istumaan kun O vielä nukkuu!
Noel simahti eilen illalla jo klo 19.45, joten aamuherätys koitti sitten klo 04.45! Ja tietty oli just mun heräämisvuoro... (Me vuorotellaan miehen kanssa, koska se lähtee töihin yleensä vasta puolenpäivän paikkeilla.) Siinä sit keittelin aamuteetä ja toivoin, et aurinko nousisi nopeasti :) Puoli kuudelta olikin jo ihana aamu. Huomenna lienee sama homma, sillä Noel ei nukkunut puoli neljän jälkeen päikkyjä ollenkaan. Siispä nukahti taas vähän vaille kahdeksan. Onneksi huomenna saa mies herätä vuorostaan :D
Me siirrettiin tänään Noel omaan huoneeseensa. Saa nähdä mitä siitä tulee! Tarkoitus on ainakin, että yösyötöt vähenisivät vain yhteen per yö. Mutta eiköhän siinä käy niin, etten havahdu nostamaan Noelia takaisin sänkyynsä siinä aamuyöllä, ja sitten se nukkuu puolet yöstä aina meidän välissä... Ja siinä vieressä nukkuessa se käy rintaan kiinni aina kun vähänkään havahtuu. Mutta katsotaan miten käy.
Nyt nukkumaan, väsyttää kauheasti kun siivottiin " rojuhuoneesta" Noelille oma pienen pojan huone tänään. Kylläpä siellä olikin tavaraa! Että Hanille tsemppiä vaan muuton keskelle, meillä meni ihan samalla lailla, ja tosiaan vasta nyt puretaan viimeisiä laatikoita...
Kandi & Noel 7,5kk
Ajattelin ensin, että en kirjoita tästä mitään, mutta päädyin kuitenkin sitten kirjoittamaan. Muuten tuntuisi jatkossa niin vaikealta kirjoittaa ylipäänsä mitään muutakaan...
Eli pari viikkoa sitten alkoi selvät raskausoireet, viikko sitten testasin selvän plussan ja tänään alkoi vuoto. Toinen keskenmeno kolmen kuukauden sisällä...
Olen niin surullinen, että en osaa enää edes itkeä. On vain tyhjä olo, ihan kuin olisi haukannut hattaraa ja sitten hetkessä se sulaakin ja on poissa. Tällä kertaa oltiin miehen kanssa valmiiksi jo varuillamme eikä ehditty edes innostua raskaudesta tai totutella ajatukseen vauvasta, kuten viimeksi. Onneksi päätettiin myös olla kertomatta siitä kenellekään, koska en kertakaikkiaan jaksaisi keskustella asiasta kenenkään kanssa. Tuntuu, että mitä tahansa kuka tahansa sanookin, se on jotain väärää ja loukkaa mua. Vaikka tiedänkin, että ei kukaan tarkoita mitään pahaa.
Jotenkin niin vaikeaa, että just kun olin toipunut edellisestä ja alkanut katsoa valoisin mielin tulevaan, suunnitellut kaikki tarha- ja työkuviot valmiiksi, niin sitten väläytettiin täysin yllättäen jälleen mahdollisuutta saada pieni ihana vauva... Mutta eihän se tietysti voinut kestää, ja taas pitää yrittää nieleskellä ja nieleskellä ja jaksaa ja koota itsensä ja jatkaa kuin näitä viimeisiä kahta viikkoa ei olisi koskaan ollutkaan. Päällimmäisenä tunteena tällä hetkellä on varmaankin väsymys tähän kaikkeen. Tuntuu, että yritän ja yritän koko ajan olla nöyrä ja kärsivällinen ja ajatella, että vielä meidän vuoro tulee, mutta nyt tuntuu taas vaikealta ymmärtää, miksi meidän pitää käydä läpi kaikki tämä...
Jälleen kerran, onneksi meillä on jo yksi oma rakas pieni poika. 1-vuotissynttäreiden valmistelut jatkuu ja elämä jatkuu. Mulla on ollut mottona " Elämä on kaunista" , ja niin kai se edelleen on.
-Q- ja ihmeiden ihme -q-
Ei voi olla totta että teitä koetellaan näin rankemman kautta :´(
Voimia jaksaa, jälleen kerran. (((halaus)))
Hiljaiseksi vetää. Olet ajatuksissani,
-Viipero
Hui kauhea tosiaan, mikä tilanne Noelilla oli ollut! En itse olisi varmaan yhtään tiennyt, mitä tehdä! En ole kuullutkaan, että noin voi käydä, huihuihui!!! Onneksi kaikki päättyi kuitenkin hyvin.
Osselle tsemppiä syöttöpuuhiin! Kaikki myötätuntoni sulle, voin HYVIN kuvitella, millasta toi on, kun täälläkin käydään samanlaisia taisteluita. Nyt on onneksi mennyt taas muutamana päivänä paremmin, joten toivottavasti teilläkin alkaa tilanne rauhoittua, kun typy sai oman lusikan ja muuta härpäkettä. Meilläkin helpotti varmaan osittain se, kun quu oppi juomaan itse tosta nokkiksesta. Lusikkaa se ei kyllä osaa yhtään vielä käyttää, kunhan jyystää sitä.
Kaikille muuten vinkiksi, että sitten kun olette siinä vaiheessa, että alatte totutella kotiruokaan, niin keitot on tosi hyviä harjoitteluruokia! Me ollaan tehty jauheliha-, nakki- ja kalakeittoa ja kaikki maistuu huippuhyvin! Jotenkin siinä on niin mukavasti lientä ja toisaalta se ei ole sellaista samaa mössöä, mitä aina. Ja sitten ne kasvikset ja nakit yms. on hyviä, kun jos lapsi ottaa ne pois suusta, niin ainakin quu sitten laittaa ne itse takaisin ja syö ikään kuin käsin, kunhan on ensin tutkinut ruokaa. Me ollaan oltu niinkin laiskoja, että ollaan ostettu kaupasta valmista peruna-sipuli-sekoitusta ja juuressekoitusta. Sallittua dopingia, tai niin ainakin meillä. :) Kyllä vieläkin tuntuu hassulta, että syödään kaikki nyt samaa ruokaa!
Queen, hienosti teilläkin menee maitoon totuttelu! Eikö Liia yhtään ole ihmetellyt, että miten sitä juomaa nyt mukista tarjotaan? Kumpikohan on makeampaa, äidinmaito vai korvike? Mietin vaan, kun musta tuntuu, ettei quu edes huomannut, kun vaihdettiin tavalliseen maitoon. Tuntuuko susta, että Liia huomaa, kun maito ei olekaan enää niin makeaa? Mekin ajateltiin tehdä jäätelökakku quun synttäreille. Ja luin tosta Meidän Perhe -lehdestä kivan pirtelöohjeen, niin kokeiltiin sitä tänään välipalaksi ja nyt ajateltiin tehdä lapsille banaanipirtelöä synttäreille. :) Tänään tosin tehtiin banaanimustikkapirtelöä, mutta se ei ollut ihan niin hyvä idea... :/ Ei taitais vieraiden vanhemmat ilahtua, kun kaikkien vaatteet olis mustikassa.
Joko Karssulin pesue on tervehtynyt? Mites vaatesurffailut edistyy?
Mäkin oon paljon miettinyt noita syksyn vaatekuvioita, siis quun osalta. Ootteko jo tehnyt hankintoja tarhaa varten? Ootteko saanut tarhasta jotain ohjeita, mitä pitäisi tuoda mukana? Me ei olla saatu vielä mitään ja jotenkin toivoisin, että joku vielä neuvoisi meitä aloittelijoita.
Me just ostettiin quulle tarhareppu, jonne toivottavasti mahtuu vaihtovaatteet ja kurikset jne. Ollaan toivottu quulle synttärilahjaksi saappaita ja kuriksia. Ja ihanat tarhatossut saatiinkin jo mun kavereilta. Kiva, niin ei tartte jokaisten sukkien pohjassa olla nappuloita. Meillä on kyllä yhdet ihanat Puuha Pete -tarrasukat, joten niiden kanssa ei tartte tossuja. :) Hitsit on vaikee miettiä tota saappaiden kokoa. Lenkkarit quulla on ollut nyt kokoa 19, mutta ne on selkeästi jäämässä pieneksi. Pitää siis nekin hommata vielä uudet syksyksi, huoh... Mietin vaan, että olisko se koko nyt sitten 20 vai 21. Mites Queen teillä on? Vaatteissa meillä alkaa jäädä pieneksi 80-bodyt, vaikka en kyllä käsitä miten se on mahdollista, kun quu on vielä varmasti pari senttiä alle 80cm. Kai noi kestikset sen verran on paksumpia, vaikka meillä onkin käytössä aika ohuet paketit. Tosin ei ne bodyt ainakaan isoja ole kertistenkään kanssa, joten 86-vaatteet on meillä nyt sitten kiikarissa. Hurjaa vaan mennä tonne isojen poikien puolelle katselemaan vaatteita esim. henkkamaukassa, kun ne on jotenkin niin pahiksia. Luurankoja ja pääkalloja vaan, kun olen tottunut pukemaan meidän pikku poitsun johonkin vaaleansinisiin nallepaitoihin, heh heh. :)
Joo Queen, meilläkin on siis tosiaan suunnitteilla sekä lastenkutsut varsinaisena synttäripäivänä että erikseen vielä isovanhemmille yms. omat kekkerit viikonloppuna. Pikku-quulle tulee vieraiksi 6 noin 1-vuotiasta pikkuneitiä, joten on siinä poitsulla enkeleitä. :)
Pikku-quun puhe on mun mielestä kehittynyt tosi paljon ihan viime päivinä. Jotenkin se matkii ihan kaiken mitä me sanotaan. Tänäänkin se hoki vaan pirtelöä, kun kerroin sille, että sellaista on välipalaksi. :) Siis tietysti noita sanoja ei tunnistaisi ellen itse tietäisi juuri sanoneeni sen sanan. Mutta on se huvittavaa, kun toisella on ihan samat äänenpainot ja kaikki! Kova halu quulla olis puhua, voi kun vaan muut ymmärtäis. ;) Nyt uusimpia selvästi tiettyä kohdetta tarkoittavia sanoja on " puuro" , " Iiris" ja " napa" . Iiris on quun isin vanha nukke, jonka mä kunnostin. Sen poitsu siis sanoo suunnilleen " Jiiji" . Aamulla kun telkkarista tuli se typerä digiboximainos, niin mies sanoi ääneen " digidigi" . Sitä quu sitten toisteli aamupäivän ja meillä oli hauskaa! :D
Meillä muuten huudetaan taas hampaiden vuoksi. Tänään iltapäivällä alkoi huuto, kun toinen pari ylähampaita oli tullut ikenestä läpi. Nyt quu nukkuu tuolla supon voimalla, mutta odotettavissa on, että yöllä heräillään ja itketään tuskaisena ja laitetaan suppoa... Näin meillä on mennyt molempina kertoina, kun hampaita on tullut. Onneksi ne on ainakin tähän asti tullut aina pareittain.
Jees, muillekin taas tilaa. Heippa!
-Q- ja -q-