Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsesi oppinut varhain (alle 2-vuotiaana) kuivaksi?

Vierailija
29.07.2007 |

Oliko lapsi semmoinen, että hän halusi heti vaihtaa vaipan, kun hänellä oli tullut pissat tai kakat vaippaan? Huomasiko hän, että vaippa oli märkä?

Alkoi asia mietityttämään, kun sukulaisen alle 1,5-vuotias oli ilman vaippaa, päiväkuiva. Lapsen äiti selitti, että lapsi oli ihan vauvasta asti heti kiukkuinen, jos vaipassa oli pissaa tai kakkaa.

Oma lapseni oli himpun verran alle 3-v kun oppi kuivaksi. Hän taas ei koskaan välittänyt, vaikka vaippa oli litimärkä tai täynnä kakkaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista että olisi märästä vaipasta välittänyt, mutta kun oppi tuntemaan " hädän" ja osasi sen yhdistää pottaan, pyysi potalle. Uskoakseni suht varhain aloitettu potattelu vaikutti tähän, istutin siis potalla kun oppi istumaan, aina ruuan ja unien jälkeen, ja isot kehut kun jotain tuli.

Vierailija
2/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ennen kuivaksioppimistaan häntä alkoi häiritä kakka tai pissa vaipassa. Häneltä jäi samalla kertaa sekä päivävaippa että univaippa pois.

Kuopuksemme on 1 v 5 kk ja hän on ollut päiväkuiva noin kuukauden. Kotona hän pysyy kuivana, mutta esimerkiksi mummolassa hän on vaipoissa. Vien hänet potalle parin tunnin välein, itse hän ei vielä osaa mennä potalle paitsi joskus. Mummolassa hän voi leikkiä kakat ja pissat vaipassa vaikka tuntikausia jos saisi siihen mahdollisuuden. Toki mummo vaihtaa vaipan heti kun huomaa että siellä on kakka, mutta lapsi ei piittaa siitä. Yövaippa on aamulla aina ihan märkä, mutta se ei lapsen oloa haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut mitään noista merkeistä, minä vain yksi pvä päätin ottaa vaipan pois ja vein aina vähän väliä potalle.. muutamat pissat meni lattialle mutta sitten ei enää mennyt kun hoksas että on se parempi mennä sinne potalle..

vähän päälle 2v otin sitten yö vaipankin pois, tosin silleen että sinne ei ollut mennyt pisuja pitkään aikaan..

Vierailija
4/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo tokalle menossa etten hirveän hyvin muista halusiko itse heti märän vaipan pois mutta itse itsekseen oppi yövaipastakin pois kun heräsi yöllä ja meni vessaan pissalle ottaen vaipan pois ja laittoi takaisin heti :)

Käytössä oli siis housuvaippoja.

Ei todellakaan ajateltu vielä,että jättäisi yölläkin vaipan heti kun päivä vaippa jäi pois mutta näin se meni.

Vierailija
5/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koskaan " potatettu" tai muuten treenattu. Lapsi vain alkoi käymään potalla kun hoksasi asian. En usko varhaiseen harjoitteluun, puolivuotiaan istuttaminen potalla on ajan haaskausta.

Vierailija
6/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häntä märkä vaippa koskaan häirinnyt. Tuli vaan sopivasti kesä ja lämpimät ilmat ja ajattelin pitää ilman vaippaa. Odotin, että vahinkoja tulee, mutta eivät minua olisi haitanneet. Vahinkoja tuli vain parin eka viikon aikana ja sitten oppi tahtoon vessaan. Yövaippa on edelleen käytössä ja ikää tytöllä on 3,5v. Mutta eiköhän sekin joskus jää pois...

Vierailija
7/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaasta lähtien teki oikeastaan kaikki kakat pottaan, 1v2kk osasi jo pyytää potalle ja 1½-vuotiaasta lähtien oli päiväkuiva. Häntä häiritsi tosi kovasti varsinkin jos kakka tuli vaippaan.

Vierailija
8/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä märkä vaippa ei poikaa vaivannut, ei vauvana eikä taaperona. Käytiin vaan ahkerasti potalla, vähän alta vuoden iästä joka vaipanvaihdolla potan kautta. Kakat metsästettiin pottaan (ähinä alkoi, vaippa äkkiä pois ja potalle) 10kk iästä.

Kakalle alkoi pyytää itse 1v3kk iässä (huusi kakka, äkki! ja juoksi vessaan) ja 1v7kk jätettiin päivävaippa pois kokonaan. Kuukauden verran tuli vahinkoja silloin tällöin, siis siten että pissa alkoi tulemaan ennen kuin ehdittiin potalle mutta suurin osa pissoista ehdittiin saada pottaan aina. Ja siis ei tokikaan joka hädällä käynyt vahinkoa, ehkä kerran päivässä. 1v8kk iässä sitten vahingot jäi, paitsi jos piti poikkeuksellisen kauan pidättää.

Vierailija
9/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin päiväkuiva. Vahinkoja sattunut minimaalisen vähän. Ei anna viedä potalle, vaan sanoo itse että on hät. Meilläkin aloitettiin pottailu vuoden iässä ja alle 1,5 -vuotiaasta kaikki kakat kyllä tuli pottaan ja pissoistakin suurin osa. Kakkahädästä ilmoitti jo varmaan vähän yli puolitoistavuotiaana, mutta pissahädän tunnistaminen kesti kauemmin. Vaipat olivat pitkään enimmäkseen kuivat ahkeran pottailun ansiosta, mutta kun vaihdettiin pikkuhousuihin, niin pissa tuli melkein aina pöksyihin, kunnes naps, yhtäkkiä se vain tuntui loksahtavan ja sen jälkeen vahinkoja ei siis ole tapahtunut juuri laisinkaan.

Yökuivakin melkein on, ikää nyt 2v 1 kk, mutta ajattelin silti vielä hetken yövaippaa pitää ihan varmuuden vuoksi.

Vierailija
10/10 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei häirinnyt märkä vaippa ikinä, itse asiassa suurin haaste kuivaksioppimisessa olikin se miten saada vaippa pois ja tyttö potalle (pitkään totaalikieltäytyjä potasta ja esim. aamulla herättyään tyytyväisenä pissasi siihen asti täysin kuivaan vaippaan). Märät pikkarit sitten haittasikin eli olikohan vaipat " liian pintakuivia" ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä