2v.4kk, pitäisikö osata jo pukea itse?
Pitäisikö tuon ikäisen jo osata itse pukea vaatteet ja kengät? Poika osaa riisua kaikki, ja pukemistakin harjoittelee mutta kärsivällisyys vain ei riitä, eli kyllästyy täysin kesken pukemisen. Päiväkodissa tuntuvat jotenkin painostavan poikaa ja meitä vanhempia, ja viimeksi valittivat kun ei osannut itse laittaa kenkiä jalkaan. Ymmärrän toki, että helpottaisi heidän työtään valtavasti jos kaikki pukisivat itse, mutta tarviiko alle 2,5-vuotiaan todellaki hallita pukemisen? Vai onko meidän poikamme vain jotenkin hidas oppimaan taidon?
Kommentit (5)
Meillä kun kotona on 1v ja 2,5v, niin toivoisin tietenkin kovasti että tuo vanhempi jo itse pukisi edes jotain... Taidoista ei mielestäni ole kiinni, vaan siitä ettei kiinnosta (ja kun pikkusiskokin puetaan niin tottahan pitäis olla sama palvelu isommallekin). Kuvittelisin että tyttömme innostuu päiväkodissa pukemaan sitten kun sinne taas menee, ja siellä varmasti siihen rohkaistaan vielä enemmän kuin kotona jaksan... Mutta jos tuntuu että painostavat tarhasta liikaa, niin mainitse asiasta. Meillä ainakin kun liikaa painostaa, niin tyyppi menee vaan ihan solmuun eikä ainakaan tee niin kuin pyydetään...
lapset ovat kotihoidossa, joten varhaiselle pukemisen opettelulle ei ole ollut pakottavaa tarvetta... Kolmevuotias tyttäreni on alkanut pukea itse ihan vasta viime kuukausien aikana. Ei ole ollut osaamisesta kiinni, on kyllä osannut jo kauemminkin, mutta ei vaan ole halunnut. Nopeammin on selvitty, kun olen auttanut, niin on ehkä tottunut liian hyvälle. :) Ajallaan oppivat kyllä tämän taidon, niinkuin kaiken muunkin!
Meilla poika 2,5 vee eli hiukan vanhempi ja tykkaa kovasti yrittaa pukea mutta ei osaa. Sisko oli samanlainen. Kumpikaan ei ole ollut kotihoidossa eika sita ole myoskaan tarhan taholta odotettu. Taalla Keski-Euroopassa odotetaan n. 4-vuotiaan osaavan pukea ja riisua itse (ainakin jos vaatteissa ei ole hankalia nauhoja tms.), ei sen nuorempien.
Kiitos vastauksistanne! Ajattelinkin, että taito/kiinnostus on tapauskohtaista, mutta alkoi vain tympimään tuo pk-hoitajien painostus. No nyt poika kuullemma jo jaksaa pukea itse kun on huomannut ettei saa "palvelua" päiväkodissa. Mietin vain, että vaativatko siellä hieman liikaa. Mutta ongelma olikin pojan "laiskuudesta" eikä taidoista...
Esikoiseni (poika) ei osannut tuon ikäisenä, kuopus (tyttö) taas osaa. Kuopuksella on ikää 2 v 3 kk ja pukee taitavasti melkein kaikki vaatteet sukkahousuista lähtien. Vetoketjuja ei saa, eikä kengännauhoja, mutta muuten kyllä.
Meillä myös päiväkodissa on rohkaistu itse pukemiseen ihan pienestä lähtien, mutta ei kai sitä vielä heiltä vaadita. Esikoistani ei koskaan pukeminen kiinnostanut (ei kiinnosta vielä 5-vuotiaanakaan), pikkuneiti taas mielellään veivaa vaatteita edes takaisin. Luulen siis, että ainakin meidän tapauksessamme pukemaan oppimisessa on kyse pitkälti motivaatiosta. Pikkuneiti rakastaa pukemista, riisumista ja itsensä peilaamista :).