milloin tavallista / luomumaitoa?
Hei,
Miten tarkka tuo vuoden ikä on, kun ajatellaan ns. tavalliseen maitoon siirtymistä? Meillä on menty aika lailla pelkällä imetyksellä (siis maidon juonnin suhteen) jo 10 kk ja mietiskelin imetyksen vaiheittaista lopettamista - no, ennen pitkää... Korvikkeita ei ole tullut juotua ja mietinkin, voisko esim. rasvatonta luomumaitoa alkaa tarjota jo 11 kk täyttäneelle? Vai onko vaan parempi tarjota tässä välissä korviketta tissimaidon rinnalla?
Kommentit (5)
Mä oon kans imettäny tänne asti (tyttö 10kk), mutta nyt n.viikon antanu korviketta, kun maito on niin vähissä (syy: oon ollu muutamia vuoroja töissä ja yöimetys on lopetettu). Aattelin antaa ny sitä korviketta ja lähempänä 11kk alkaa pikkuhiljaa vaihtamaan tavalliseen maitoon niin, että 12kk olis sit kokonaan tavallinen maito.
Miehen sisko alotti tytöllään aika nopeella tahdilla 10kk jälkeen tavallisen maidon ja nyt 11kk:na juo pelkästään tavallista maitoa.
Neuvolassa mies sai maanantaina sen ohjeen, että 12kk:lle vasta tavallista maitoo...
Tän enempää en osaa sanoo. Kai tässäkin on vähän, että kukin tekee tyylillään?!
Burde ja heidi 10kk
että aloita vaan jo tavallisen maidon anto. No minähän aloitin, ja en todellakaan tiedä oisko pitänyt aloittaa,vai onko lapseni maitoallerginen. Nyt ikää vähän yli 11kk ja kakka on mennyt luomumaidon/korvikkeen ja hapanmaitotuotteiden aloituksen jälkeen pehmeäksi. Ennen pysyi kakka kakanmuotoisena. Nykyään ei. Pylly punoittaa joskus tosi rajusti. Ja pientä ihottumanäppylää näkyy iholla lievänä. Myöskin pulauttelu alkanut maidon annon jälkeen. Aikaisemmin oli rintamaidolla,muttei reagoinut tällä tavoin. En sitte tiedä jos lapsi ei oo maitoallerginen,niin varmaan voi lehmänmaidon annon aloittaa jo siinä 11kk,mutta minusta tuntuu että lapseni reagoi maitoon tai sitten aloitin kokeilun liian aikaisin. Meillä neuvola vasta reilun kahden viikon kuluttua,joten odottelen siihen ja kysyn sitte mitä pitäis tehdä.
Meillä meni eka lapsi hoitoon 11 kk ikäisenä. Sen vuoksi totuttelimme aika nopeaan tahtiin 11kk ikäisenä jo tavalliseen maitoon. kotona juotamme ihan tavallista rasvatonta maitoa lapselle, eikä mitään ongelmaa asiasta ole näyttänyt tulleen. (Poika nyt 3 vuotta.) 1 vuoden iässähän tavallista maitoa saa jo ruveta suositustenkin mukaan juomaan, niin ei kai se 1 kuukausi nyt niin sinne tai tänne mitään vaikuta...
Meillä esikoinen aikanaan sai tavallista maitoa jo vajaan 10kk:n ikäisenä, kun en enää halunnut antaa korvikkeita. Imetin hoitopäivän jälkeen ja ennen hoitopäivän alkua. Maito laimennettiin vedellä (puolet ja puolet). Hyvin tytön vatsa kesti ja mitään ongelmia ei tullut.
Ystäväni kokeili 10kk:n ikäiselle vauvalle samanlailla laimennettua maitoa, mutta vauvan masu ei sitä kestänyt. Kokeili sitten luomumaitoa ja se oli ok.
Eli paljon selviää kokeilemalla. Itse olen edelleen sitä mieltä, että jos ei tuon ikäisenä ole korvikkeita saanut, ei niitä kannata enää aloittaakaan. Tietty sitten eri juttu, jos vauvan vatsa ei kestä tavallista tai luomumaitoa.
Meillä tyttö oli sellainen, että pulautteli paljon ja noin 7 kuukauden ikäisenä alkoi ripuloida aina syötyään. Aloitettiin luomumaito 8 kk ikäisenä ja kaikki vaivat helpotti. Nyt poika 4kk ja kysäisin lääkäriltä luomumaidon aloituksesta. Hän sanoi, että puolen vuoden ikään saakka lapsen on hyvä saada äidinmaitoa, tai korviketta, mutta puolivuotiaasta lähtien voi alkaa kokeilemaan luomumaitoa. Aika aikaiselta kuulostaa kylläkin.