Alkuraskaudessa vuotoa (<- veristä) ja silti mennyt hyvin - kokemuksia kaivattaisiin!
Tuttavapiirissäni on muutama sellainen äiti, jolla on ollut kuukautistyyppistä vuotoa alkuraskaudessa (silloin, kun kuukautisten pitäisi normaalisti tulla) - jopa 2-3 kuukauttakin, ja raskaus on silti jatkunut täysin normaalisti.
Onko teillä tälläisestä kokemusta?
Minulla on taustallani 2 lasta (kummastakaan ei vuodellut) ja 2 keskenmenoa (vuoto alkoi tuhrulla ja yltyi siitä kunnon runsaaksi vuodoksi) - nuorimman lapseni sain kohta 4 vuotta sitten, mutta keskenmenot ovat tuoreessa muistissa =o/.
Nyt olen n. rv:llä 5 ja kuukautisvuodon tyyppinen (tosin niukempi, kuin minulla normaali kuukautiset (<- jotka nekin ovat kyllä aika niukat)) vuoto on loppumassa. Nyt on jo useamman päivän vain tiputellut.
Mitä tämä on?
Valakaa minuun uskoa ja toivoa, jos teillä on vastaavia kokemuksia / tietoa siitä, mistä tämä voisi johtua - ja voiko tälläinen todellakin olla ihan "normaalia"?
Kiitos jo etukäteen! =o)
EE
Kommentit (9)
Kyllähän tuo voi olla ihan normaalia. Vuodot alussa ovat kai todella yleisiä. Menisin tilanteessasi kuitenkin alkuraskauden ultraan, jossa vuodon syytä voisi selvitellä. Kohdussa voi olla esim hematooma, joka vuotelee tms.
Normaalista vuodosta raskauden aikana ei ole omaa kokemusta. Itselläni takana yksi tuulimunaraskaus, joka oli keskeytynyt km, ja ei vuotanut ollenkaan. Onnistuneesta raskaudesta vuosin runsaastikin juuri ennen 6+ viikon alkua, mutta johtui siitä, että toinen kiinnittyneistä alkioista meni kesken. Toinen alkio selvisi tilanteesta ja syö nyt tuolla välipalaa :).
ja usein aivan harmittomiakin. Mulla oli kahdessa ensimmäisessä raskaudessa alkuraskaudesta kuukautismaista vuotoa - esikoisesta vielä tuossa viikolla 14. Mitään poikkeavaa ei kummassakaan löytynyt. Esikoista odottaessa en edes osannut pelätä, että jokin olisi vialla. Tai kyllä viimeinen vuoto silloin 15 viikolla hieman säikäytti. Kakkosta odottaessa riskit oli jo paremmin tiedossa ja silloin sitten hakeuduin vuodon alettua viikolla 8 ultraan, jossa todettiin kaiken olevan kuten pitää.
Olivat muuten kaksi ensimmäistä poikia, kolmosesta (tyttö) vuotoja ei ollut lainkaan... Mahtaisikohan tämä nelonen sittenkin olla myös tyttö, kun nytkään ei ole edes yrittänyt vuotaa missään vaiheessa.
Katjalah&nelonen rv23+2
Esikoisesta vuosin jonnekin rv 7 asti. Silloin kävin rv 6+4 ultrassa kun vuoto alkoi runsastua, mutta kaikki oli ok.
Nyt olen raskaana rv 6+3 ja vuoto on melkein loppunut. Pientä tiputtelua on vielä. Ultra on varattu rv 8+3, ellei vuoto taas lisäänny. Meillä pääsee tk:ssa ultraan näissä keskenmenoepäilyissä, onneksi. Tunne on kyllä todella inhottava, kun takaraivossa jyskyttää ajatus siitä, että kaikki ei olekaan kunnossa.
Ihanan lohdullista kuulla, että muillakin on ollut tälläistä ja silti kaikki ok.
Katjalahin pointti (ja kokemukset) tuosta, että pojista on vuotanut, mutta tytöstä ei oikein pomppasi silmille, kun minun tuttavapiirissäni on tismalleen samat kokemukset! Kaikki ne, joilla on vuotanut alkuvaiheessa, ovat saaneet pojan - niillä, jotka saivat tytön, ei vuodellut =oO. Itsellänikin siis 2 tyttöä. Voisiko siinä olla jotakin yhteyttä? Saas nähdä onko tämä poika ;o) (siis, *jos* kaikki nyt menisi hyvin loppuun asti).
Alkuraskauden ultraa täällä kyllä harkitsen.. muuten en olisi mennyt, mutta tämän vuotelun takia kai on pakko. =o/
EE 'kiitollisena vastauksista'
Minulla on sellainen kokemus, että esikoistyttöä odottaessani tuli kolmet "kuukautiset" eli niukkaa vuotoa suunnilleen niinä aikoina kuin menkat olisi olleet. Viimeisen kerran vuotoa oli viikolla 14. Raskauden alku oli todella hermoja raastavaa aikaa, ja kävinkin kahdesti alkuraskauden ultrassa (koska sikiö ei myöskään ekalla kerralla vastannut viikkoja) mutta kaikki päättyi kuitenkin onnellisesti pienen tytön syntymään.
Itselläni on sydänäänidoppler laite ja ikävässä alkuraskaudessa se oli välttämätön, että tiesi iltaisin, että pikkuisella ei ole hätää. Terveyskeskuksessa diagnosoitiin keskenmeno verisen vuodon takia, keskussairaalassa sitten huomattiin, että kaikki oli hyvin. Tätä nykyään tunnen jo potkuja ja liikkeitä, mutta joskus on päiviä kun pikkuinen on väsynyt eikä liikkeitä tunnu pahemmin, tuolloin laite on myös äärimmäisen tärkeä. Illalla voi mennä hyvillä mielin nukkumaan kun tietää että pikkuisella kaikki asiat hyvin masussa! Tuolla osta&myy palstalla myyn samanmoista laitetta kuin itselläni. Käykääpä kurkkaamassa. Laite ei tarvitse mitään kalliita geelejä vaan se toimii ihan normi rasvalla, tuleepahan iltarasvaukset aina tehtyä Smile
-Mitra rv 25+6-
Ensimmäisessä odotuksessani runsas verenvuoto alkoi niskapoimu-ultran jälkeen viikolla 12 ja jatkui aina välillä loppuen ja uudelleen alkaen aina viikolle 21. Mitään syytä ei löytynyt ja terve vauva syntyi potrana ja yliaikaisena. :-)
Nyt olen raskaana viikolla 41+1 ja komekusta verenvuodosta on myös tämän odotuksen osalta. Oletin raskauden keskeytyvän viikolla 6 suht kovan verenvuodon vuoksi. Menin viikolla 8 alkuraskauden ultraan lähinnä varmistamaan, että onko alkio tullut jo ulos - en siis kuvitellut, ettäkö kohdussa sykkisi vahva sydän. :-) Mystinen verenvuoto (kuin kuukautiset) jatkui aina viikolle 15. Aika stressaavaa aikaa tuokin, mutta minun kohdallani ovat olleet täysin vaarattomia vuotoja.
Syysterkuin Seelas
ensimmäistä odottaessa oli vuotoa jostain rv 8-16 tms. Aika veristä ja olihan se välillä hyvinkin pelottavaa - takana kun oli jo kaksi km. Ilmeisesti herkkä kohdunkaula vuoti, tutkimukset, ultrat alkuraskaudessa, seksi jne aiheuttivat.. Kuitenkin raskaus muuten meni hyvin ja loppujen lopuksi leikkauksella maailmaan syntyi aivan hurmaava tyttö (nyt 1,5v). Nyt odotan toista lasta (rv 25+2) eikä toistaiseksi ole ollut vuotoa lainkaan, tosin ultrassa povattiin myös tyttöä tästä kakkosesta että ei ainakaan meillä ole vauvan sukupuolella mitään vaikutusta. ;)
Onnellista odotusta!
Mammis
Kaikenlaisia kokemuksia kaivattaisiin.
EE