Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero lyö, puree, raapii... APUA!!!!!

25.07.2007 |

Mä olen ihan pulassa tuon 1v8kk pojan kanssa! Poika on ollut aina tosi kova touhottamaan, kiipeilemään, karkailemaan yms. Nyt on jonkin aikaa (ehkä pahinta vaihetta kk) ollut mukana menossa tuo toisten satuttaminen.

Meillä on toinenkin poika, n. 4-v., joka on ollut aina aika rauhallinen. Jossain vaiheessa esikoinen kyllästyi siihen, että pienempi aina rikkoi leikit yms. ja alkoi tönäistä pienempää, mutta aika vähän kuitenkaan on mitään sellaista tehnyt. Pienempi sen sijaan puree vähän väliä, repii hiuksista ja lyö. Kohteena on erityisesti isoveli, mutta myös äiti ja isä. Poika saattaa vain juosta veljen luo ja lyödä ja juosta pois. Ja sitten saattaa sanoa, että " nyt meen lyömään aleksia (veljeään)" ja menee lyömään. Toki yritetään valvoa ja estää kaikin keinoin..

Jos minä otan syliin ja vien vaikka hammaspesulle (mikä ei ole suosikkipuuhaa), poika yrittää purra, repiä hiuksista tai mäiskiä päällään.

Olen vielä toistaiseksi lasten kanssa kotona, mutta ensi kuussa alkaa päivähoito. Yritän antaa pojalle paljon positiivista huomiota, touhuilla ja lueskella hänen kanssaan jne. Minä olen ehdottomasti ruumiillista kurittamista vastaan, joten en ole koskaan edes luunappia lapsilleni antanut (mikä oli nuoren neuvolatäti-harjoittelijan ainoa neuvo!!).

Viime viikolla oltiin Puuhamaassa ja siellä jossain kohtaa taapero juoksi ihan vieraan miehen luo, huusi " pois elestä" ja löi! Mä pelkään, että mitä päivähoidossa tapahtuu, jos poika jatkaa sielläkin..

Suurin ongelma on kuitenkin tuo isoveljen satuttaminen KOKO ajan. Surettaa, kun isompi ei saa missään leikkiä rauhassa ja kuinka hän jaksaa kestää veljeään.. Tänäänkin isompi sanoi: " mä rakastan äitiä ja isiä ja pikkuveikkaakin silloin kun se ei lyö" Ja sitten surettaa se, että mitä ollaan tehty väärin, että pieni ihana taapero käyttäytyy noin.

Antakaa jotain neuvoja!! APUA!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tulla jaksoja jolloin helpottaa ja sit taas jatkuu. ennen 4v. helpottaa.

pojalla uhma 1.3v.- 2.10v. kaks kuukautta välissä ja sit taas uusi uhma jakso. nyt poika 3.4v. ja on erittäin pahapäinen.

Vierailija
2/5 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ihan samaa. Kyllä välillä repii, rapii, potkii, hakkaa päätä ja lähinnä mua eli äitiä kohtaan. On ollut jo vuoden ikäisestä pk:ssa ja siellä kyllä isommmat lapset ja ohjaajat saaneet ilmeisesti " kuriin" että ei ole siellä näin tehnyt. Nyt hiukan alkanut salaa potkimaan häntä pienempiä, mutta hoitaja sanoi, että näin tekevät meilekin kaikki jossain vaiheessa...

Siihen vaan pitää aina puuttua ja jaksaa sanoa, vaikka kuinka aina tekee uudelleen ja uudelleen. Uskoisin, että teilläkin menee ohi. Ja pk:ssa, et ole lapsen kanssa, niiv voi olla, että sen verran vaikka ujostelee alussa, että koko lyöminen yms. unohtuu. Pk:ssa kuitenkin ns. vieraita aikuisia sanomassa.

En tiedä, mutta jos pikku veli tekee kiusaa isoveljelle, niin miten isoveli siitä sanoo pikkuveljelle? Jos hän myös sanoisi, että noin ei saa tehdä tms. Varmasti onkin jo sanonut...=)

Ei muuta kuin tsemppiä ja älä murehdi pk:a etukäteen, voi olla että siellä menee oikein hyvin. Murehdi vasta sitten, jos jotain erityistä tulee =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös nuorempi on alkanut lyömään, repimään tukasta ja puremaankin. Pureminen saattaa olla vahinko, kun sitä sattuu, kun olkapää tai reisi sattuu sopivasti kohdille, mutta lyöminen on täysin tahallista. Jopa uhmakas katse tulee siihen päälle. Otan aina kädestä kiinni, katson silmiin ja sanon, että ei saa lyödä. Toistaiseksi ei ole suuremmin tehonnut. Isoveli on 8v. ja repii häntäkin, onneksi hän ei anna takaisin. Joskus kyllä pelkään, että kun isoveliä sattuu selvästi ja hän on esim. väsynyt, niin milloin hänen pinnansa palaa. Mutta yritän näyttää pienemmälle, että kuinka paijataan tukkaa ja kättä, mutta jankutetaan nyt tätä " ei saa lyödä" -litaniaa. Minäkin ihmettelen, että mistä on keksinytkin koko lyömisen, kun ei meillä kukaan lyö toista; päiväkodista?

Lyöminen tuntuu liittyvän nyt tähän ikään sitten.

Vierailija
4/5 |
26.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että olen väärässä, mutta voi olla ettei alle 2v tajua satuttavansa toisia, mutta oppii kun opetetaan. En itsekkään hyväksy ruumiilista kuristusta, mutta aikoinaan vuosia sitten nappasin lievästi vanhemman pojan kädestä " hampailla" kun lukemattomien kieltojenkin jälkeen äidin olkapäästä edelleen lensi veri, kun niihin piti kokeilla uusia hampaita. Poika tajusi, että pureminen todellakin sattuu toiseen ja vähensi asiaa huomattavasti. Myöhemmin saattoi lyödä kun sanoja ei ollut ja jokin asia harmitti. Yritimme tällöin keskustella asioista, mutta usein piti vain ottaa käsistä kiinni ja estää lyöminen, mielellään kiinittää huomio muualle. Mielestäni pikkuveli pitää tavalla tai toisella saada ymmärtämään, ettei myöskään isompaa lyödä tai purra, eikä leikkejä hajoiteta. Jospa antaisit isommalle luvan varovasti tönästä tai jopa " purra" pienempään, jottei pienemmästä tule kotityrannia, joka saa määräillä toisia ja tehdä mitä haluaa. Olisiko mahdollista saada isommalle tila, jonne pienemmällä ei kiukuttelullakaan olisi pääsyä? Näin hänellä olisi selkeä oma tila ja omat leikit. Ja ennen kaikkia, jos pienempi ilmoittaa lähtevänsä kiusaamaan isompaan, niin tiukasti syliin ja suunnitelmien estäminen.

Tarhassa kaikki voi mennä hyvin tai sitten isommat kertovat selkeästi tätien lievällä tuella missä mennään ja millä säännöillä. Siellä ei purra tai tönitä ketään. Meillä ainakin jäähy hyvinkin pienillä käytyssä. Tarhan säännöt muksut tosin oppivat yllättävänkin nopeasti ja toivottavasti sitten pureminen ja töniminen jää sitten kotonakin.

Lempeä kasvatus on hyvää niin kauan kun se sopii, myös kovapäiseenkin muksuun, mutta joskus on tehtävä vähän selvemmin selväksi missä rajat on.

Vierailija
5/5 |
29.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

memen neuvosta...älä vain opeta isompaa lasta lyömään tai puremaan pienempää!!! Muuten saa vain syyttää itseään kun isompi jossain vaiheessa tekee niin liikaakin. Pienelle pitää kyllä opettaa ettei saa lyödä ym mutta myös se ettei KENELLÄKÄÄN ole oikeutta sellaiseen!

Jokaiseen lyöntiin pitää puuttua. Noin pieni lapsi on helppo " sitoa" syliin ja estää niin tekemästä kiellettyä. Ja samalla kieltää topakasti. Voi myös koittaa viedä hetkeksi " arestiin" joka lyönnin ym jälkeen. Mutta vain hetkeksi huomioiden lapsen ikä.

Useimmilla lapsilla on tuo vaihe jossain vaiheessa eli aivan normaali tilanne, mutta hankala...

Jaksamista!