##### Lokakuun päivänsäteet viikko 42 #####
Kommentit (41)
Eilen illalla alkoi lorahdella lapsivettä useaan otteeseen. Supistelut alkoivat kipeinä kymmenen aikaan ja jatkuivat 10 minuutin välein 03 asti yöllä. Supistukset olivat oikeasti kipeitä ja kestivät minuutin kerrallaan. Sitten sain torkuttua puolen tunnin pätkiä eli supistusten välit pitenivät selvästi ja aamulla ne olivat lakanneet kokonaan.
Olisi ollut tänään yliaikaiskontrolliaika TAYSiin mutta kun aamulla soitin sinne, pyysivät tulemaan suoraan synnytysvastaanottoon. Mentiin, käyrää, sisätutkimus jne. jne. Tuloksena passitus takaisin kotiin! Eivät edes uskoneet, että eilinen neste oli lapsivettä vaikka tiedän sen itse täysin varmasti (vaaleanpunaista, ph-liuskalla mitattuna emäksistä, lorahteli hallitsemattomasti) ja lisäksi kohdunsuu niin ylhäällä ja takana ettei lääkäri saanut selville oliko auennut yhtään vai ei.
Nyt menossa siis rv 41+6 ja seuraavan kerran sairaalaan perjantaina. Sitten katsotaan josko käynnistetään.
Surkeana
Helmi ja Hippu rv 41+6
Viimeyönä supisteltiin sitten vaihtelun vuoksi aamuyöstä. Viiden jälkjeen en saanut nukuttua. Onneksi sein nukkua aamusta, kun lastenhoitaja vahti pieniä.
Meillä myös kuopus tuli kipeäksi viimeyönä. Kamalaa laryngiittiyskää. Toivottavasti ei mene sairaalakuntoon (sillä on astma). Onneksi meillä on Spira kotona, niin ehkä pärjätään.
Huomeaamulla olisi neuvola ja päivällä yksi keskussairaalakäynti 10-vuotiaan kanssa. Saapa nähdä, kenen kanssa poika siellä käy. On nimittäin jatkuneet nuo supparit taas 10 min välein hyvän aikaa.
On se kumma, että vaikka kahdettatoista lähden hakemaan, en tiedä, milloin pitäisi lähteä. Kamalan ristiriitainen olo, kun takana on pari todella nopeaa synnytystä ja kivuliaat supistukset on kaikista tulleet vasta ihan lopussa. Yleensä mulla on ollut niitä 2 min välein alusta lähtien ja joskus sitten on synnytetty ja joskus odotettu, että ne loppuu ja joskus käyty näytillä toteamassa, että mitään ei tapahdu.
Menis vedet niin ei tarvis miettiä!
Voispa ajatella jotain muutakin kuin synnyttämistä!
T. Äitix12, 39+0
Armotonta ikkunanpesua aamupäivällä, kohta koirien kanssa ulos. Täällä on myös valvottu, mutta ei supistusten takia. Mahassa oli niin kivuliasta möyrintää yöllä, etten viiden jälkeen nukkunut yhtään. Ysin jälkeen onneksi sain tunniksi unen päästä kiinni, minkä jälkeen iskiaskin on ollut taas siedettävämpi.
Tsemppiä muillekin vielä yhdessä osassa oleville!
Katyez 38 tasan
Onnittelut taasen kaikille, joilla on jo vauva sylissä! Ihana ajatella, että itelläkin kohta...
Toisaalta, se kohta tuntuu olevan niin hirveän kaukana... Eilen kävin neuvolassa, todettiin että kaikki ok, viikon päästä uudestaan. Turhauttaa tuo neuvolassa kaynti, kun siellä ei tuu mitään uutta. Limatulppaa on tullut, mutta sehän ei juuri mitään sano, siis näillä viikoilla ei kuitenkaan voi enää mennä viikkotolkulla aikaa. Joka päivä supistelee jonkun verran, mutta ei ole tarvinnut vielä miettiä, että oliskohan tää nyt sitä, kun eivät juuri tunnu missään, sellaista puristusta vain.
Edelliset on syntyneet muutaman päivän lasketun ajan jälkeen, joten pitää koittaa jaksaa ens viikon loppuun. Miten se aika voikin tuntua niin pitkältä, vaikka tässä on jaksanut jo kuukausia? Ehkä just siksi. Ja kun koko ajan pitää olla jollain lailla valmiina. Huoh. Täällä siis toinen, jolla nopea synnytys takana, jälkeisineen 1h20min. Vilkuttaa 12xäipälle. :)
Tiitti rv 39+2
Meille tuli poika tasan kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa eli 3.10.klo 12.07. Synnytys eteni vauhdilla ja oli yllättävän helppo.
Lapsivettä meni 2.10. klo 21.55 ja oltiin sairaalassa tarkistuksessa aamulla puoli kuudelta. Siitä tilanne eteni nopeasti, sairaalassa alkoivat supistukset aamulla ja suoraan synnytyssaliin sydänkäyrän jälkeen. Epiduraali auttoi,sitä sain tunnin verran, sitten olikin jo täysin auki. Todella nopeasti tuli ja jäi hyvät positiiviset muistot. Imukupin laitto ja sisätutkimukset tekivät inhottavinta. Väliliha leikattiin, nyt alkaa olla jo hyvä olo, suht nopeesti sitä paranee vaikka ekat päivät olikin hirmu kipeä.
Pojan mitat 48cm ja 2760g elikäs tosi pieni napero, tänään oli jo 3060g ekassa neuvolatarkistuksessa kuitenkin.
Ensinnäkin haluan onnitella kaikkia taas, jotka ovat nyyttinsä jo saaneet!
Ja sitten kunnon valitusta: Eilen koko illan supisteli ja klo 21 - 23 supisteli 10 minuutin välein aika kipeästikin. MUTTA, kun menin nukkumaan, niin siihen ne sitten loppuivatkin. Nukuin tosi huonosti, kun alitajuisesti odotin niitä supistuksia ja koska oliln TAAS ihan varma, että tänä yönä lähdetään. AARGH!!!
Kaksi päivää olen haravoinut ja tehnyt pihahommia ja tuloksena siis ollut supistuksia illalla. Tänään kun en ole tehnyt mitään fyysistä, niin ei ole sitten supistellutkaan. Perjantaina tosiaan ä-polille ja varmasti passittavat kotiin viikonlopuksi, jos vain suinkin voivat.
Viestejä tulee noin 5 ja puheluita pari päivässä, että "JOKO?!". "NO EI!!!". Mies osaa olla tosi ärsyttävä. Kun tulee kotiin, lukee päivän postin ja käy vessassa. Siihen menee tunti. Sitten menee ulos hommiin, tulee välillä syömään ja sitten illalla sisälle tai harrastuksiin. Ite saan viettää tytön kanssa ensin koko päivän ja sitten vielä illankin. Eilenkin kehtas leikillään sanoa, että älä nyt yöllä ala synnyttään, kun hän on niin väsynyt eikä millään viitsis lähtee ajamaan (Meiltä reilu 50km sairaalaan).Tässä vaiheessa ei löydy edes enää huumorintajua...
Tosi kypsynyt
Cisco 41 + 1
Siis sulla on lapsivedet mennyt eivätkä ota sairaalaan ?!?
Mua täällä Ranskassa nimenomaan käskettiin olla tarkkaavainen, kun joskus lapsivesi ei mene kerralla vaan juuri tuolla lailla "lorahdellen" kuin sinulla. Kalvot on kuitenkin silloin ihan yhtä lailla rikki ja tulehdusriski olemassa, mulle sanottiin valmennuksessa että tällaisessa tapauksessa ilman muuta sairaalaan ja synnyttämään.
Pitäiskö sun heittäytyä hankalaksi ja vaan MENNÄ synnyttämään?
Teepä sellasta voimistelua, että menet kontalleen pylly pysyssä ja sitten nouset ylös.Pidä side housussa, että saat sitten kiinni sitä lorisevaa ja viet sen sairaalaan näytille. Eihän tuo nyt ole mistän kotoisin, että vedet menneinä pitäisi olla kotona monta päivää!
Täällä on supistellut koko päivän. Nyt viimeisen reilun tunnin 5 min välein aika mukavan tujakasti. Mutta jos lähdemme sairaalaan, ne VARMASTI loppuu. Eli seuraillaan nyt vielä ja toivotaan, että tusinas tulisi jo pois mahasta. Mieluiten sairaalassa. Vaikka toisaalta, mikäs sitä ois kotonakaan synnyttäessä, jos ei tulisi mieleen pelätä komplikaatioita...
Iloista yötä meille kaikille! T Äitix12
Tarkasti siis laskettuna 8.10 saapui. 11 aikoihin aamupäivällä alkoi supistelemaan kipeästi ja kolman maissa menin synnärille. Tyttö syntyi 20:49. Kotiuduttiin lauantaina mutta aikansa ottaa, että saa arjen taas luistamaan eli koneelle tulin vasta tänään. Onnea kaikille synnyttäneille ja tsemppiä sitä vielä odottaville!!!
susasana + mustatukkainen tyttö
Tässä oon nyt kuulostellut noita suppareita muutaman tunnin. Ensin olivat ihan kivuttomia eli sellaisia kuin tässä on ollut muutenkin kuukauden ajan vaihtelevan tiheästi. Pikkuhiljaa ovat alkaneet tuntua kuitenkin jo vähän kipeiltäkin... Aiemmissa synnytyksissä kun ei ole supistukset tuntuneet miltään ennenkuin synnytys on alkanut, joten tässä toiveikkaana tarkistin jo sairaalakassin sisällön :) Saapas nähdä miten etenee.
Varovaisen toiveikkaana lähtökuoppia kaivelee
ellu333 40+3
rv 41+5 neiti päätti yöllä itse lähteä syntymään . Vähän tihku lapsivettä ja supparit oli aamusella kovia. Liian myöhään lähdin sairaalaan, vajaassa kolmessa tunnissa tyttä oli syntynyt, enkä saanut mitään kivunlievitystä. Suoraan sanoen helv... kokemus esikoisen syntymään nähden, mutta palkinto sen arvoinen.
t. Soiliina ja perhe
ps. onnea muillekin vauvansa saaneille ja tsemppiä vielä odottajille
Rv38 täynnä. Viime yö meni supistuksia kuunnellessa kun oli lääkärin ylimääräinen käynti ja siellä oli harjoittelija joten kaikki sisätutkimukset tekivät sit kahteen kertaan ja perusteellisesti. Sen jälkeen oli vähän menkkamaista jomotusta mut illalla 10 aikaan alkoi melko säännölliset supparit. 10 min välein niitä alkoi tulla ja ihan kunnon supistuksia. Kuitenkaan limatulppaa tms. ei tullut niin ajattelin ettei tästä vielä öähtöä tule. Heräilin niihin kuitenkin pitkin yötä ja näin unia et vedet meni jne. Aamulla ne kuitenkin loppui. Meinas vaan tulla paniikki kun osa vaatteista yhä pesemättä (nyt ne pyörii) ja täysin kaappiin laittamatta, sairaalakassi pakkaamatta ja en oikeestaan ole mitään tehnyt kun olen ajatellut et varmaan menee yli niin kuin varmaan meneekin, mut illalla tuli sellanen olo et kyllä ne pitää laittaa eikä tässä nyt muutenkaan enää pitkiä aikoja ole. Siinä sitä sit huomaa itsekin valmistautuvan synnytykseen. Nyt en ole paljoa sitä taas ajatellut, koska se hieman ahdistaa.
Kävin siellä lekurissa koska lääkärin mielestä vauva on kasvanut mutta ei entiseen tahtiin. Nyt oli painoa 3kg heiman yli (aikasemmat pojat yliaikaisina 3,5kg) ja oli tullut 400g joka ihan hyvä mutta käyrä on laskusuhdanteinen niin soitti sairaalaan josta lääkäri sit käski laittaa heille lähetteen ja kutsuvat minut ens viikon lopulla napanuoranvirtauksien kontrolliin. En ole itse hirmu huolissaan koska vauva on koko ajan kasvanut ja samankokoinen tulee olemaan kuin velipojatkin. Toivottavasti kaikki olisi hyvin ja luonto käynnistäs synnytyksen mikäli vauva ei saa ravintoa. Kai ne sit käynnistää jos virtaukset ei ole kunnossa ja siihen en kyllä haluais.
Kahden pojan kanssa on kyllä aika mennyt niin nopsaa et ei ole kyllä ehtinyt ajattelemaan tosiaan et meille tulee kohta pieni poika. tää raskaus on mennyt niin nopsaa.
Kaikille tsemppiä loppuodotukseen!
Tähti2 rv 38
Onko loputkin masut synnyttämässä kun on hiljaista???
Täällä yhes koos eikä mitään tuntemuksia mistään lähestyvästä synnytyksestä...ehkä pitäis ruveta pikkuhiljaa pakkaan kassia sairaalaa varten että jos tuliski lähtö yhtäkkiä
mut salkkareita kattoo
pikku85 rv 37+6
Pitihän teitä tulla vielä moikkaamaan ja kannustamaan, kyllä se teidänkin vuoro vielä tulee. :) Kai te sitten tuutte jatkamaan juttua tuonne vauva-osioon? Siellä kun on ainakin toistaiseksi aika hiljaista. Vaikka kyllä tää alkuaika melko kiinteästi vauvatouhua kotonakin on.
Halusin vielä kiittää teitä ihan jokaista (halaisin jos voisin). Ootte jaksanu kuunnella mun megavuodon aiheuttamat paniikit, pelot, parisuhdemurheet, pelkopolin ylä- ja alamäet yms. Ilman teitä ois jaksaminen ollu paljon,paljon heikompaa. KIITOS!!!
Määitte & Sasu 2 vko 3pv
Moikka vaan ja kiitos Määitte tsempeistä! Tänään oli yliaikaiskontrolli ä-polilla ja niin kuin osasin jo odottaakin, lähettivät kotiin odottamaan. Edelleen siis toivo siitä normaalisti käynnistyvästä synnytyksestä elää. Toki armonaikaa on vain maanantaihin, jolloin uusi aika ä-polille. Vauvan painoarvio oli 3700 g ja toivon todellakin, että ei ainakaan kovin paljon suurempi olisi.
Mutta pitäkää peukkuja, että pääsisin lähtemään viikonlopun aikana synnyttämään, eikä tarvitsisi käynnistää..
Cisco 41 + 3
Niin se vaan odotus palkittiin meidänkin kohdalla. Kotiuduimme tänään perjantaina alkuillasta vauvan ollessa 36 tunnin ikäinen. Esikoinen oli hoidossa tiistain ja keskiviikon välisestä yöstä saakka ja ikävä kotiin oli kova. Kotiuduttiin vauvan ja minun hyvän kunnon vuoksi nopeasti. :-)
Synnytyskertomusta on tulossa hieman myöhemmin. Synnytys lähti käyntiin periaatteessa jo tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, mutta pysähtyi moneen otteeseen useiksi, useiksi tunneiksi. Lopullisesti merkittiin käynnistyneeksi keskiviikkona 15.10. klo 23:30 ja tyttö syntyi hieman vajaa seitsemän tuntia myöhemmin. Synnytystä edeltävät, nukkumattomat vuorokaudet olivat kauheita, mutta itse synnytyksestä jäi vain ja ainoastaan positiivista sanottavaa! Esikoisen synnytyksen jäljiltä olin aivan traumatisoitunut - niin ne vaan ovat yksilöllisiä tapahtumia.
Meidän nelikiloiseksi arvioidun tytön syntymämitat olivat 3460 g & 50 cm, päänympärys 33 cm. Raskausviikkoja oli 41 + 3.
Hormooniryöpyn keskeltä happy, happy Seelas
Eli ei sittenkään tunnu etenevän tämä homma mihinkään, vaikka toiveita välillä onkin. Torstaina supisteli epäsäännöllisesti muutaman tunnin ja hyytyi sitten yhtäkkiä. Viime yönä valvoin sitten taas muutaman tunnin supistuksia kuunnellen, mutta nyt on taas maha ihan rauhallinen. Tai siis ei kovin rauhallinen oikeestaan, vauva myllää ihan kauheesti :)
Näin nämä synnytykset siis ovat erilaisia... Aiemmilla kerroilla ei ole ollut tällaista arpomista lainkaan. Tämä on kyllä tosi turhauttavaa kun antaa välillä ikäänkuin pientä toivetta alkamisesta ja sitten just kun alkaa miettiä lapsenvahdille soittamista niin kaikki loppuukin :p Ainoa mikä näyttää pitävän kutinsa mun kohdalla on se, että raskaus venyy reilusti yli! Ja tällä kertaahan ei ole vielä edes viikkoakaan lasketusta ajasta...
Äärimmäisen tympääntynyt ja väsynyt ellu333 40+5
Joo, eli rv 40+2, edelleen kotona, alkaa vähän ärsyttää kaikkia kanavia pitkin tulevat "joko joko" -utelut... Jotka tietysti vain tihenee jos ei esim. vastaa puhelimeen. Olis kiva edes hetki ajatella jotain muuta!!!
Täällä ranskassa lasketaan jotenkin tosi mielenkiintoisesti tuo laskettu aika. Eli mulla on tänään rv 40+2, mutta eräpäivä olis mukamas vasta ensi perjantaina!!! Olis kiva jos voisivat täällä armaassa kotimaassani tehdä edes JOTAIN normaalisti, mutta pitäishän mun 6 vuoden kokemuksella jo tietää että turha toivo :-D
Illalla vähän supisteli ja yöllä heräsin vessakäyntien lisäksi yhteen kipakan kipeään suppariin, jolle ei sitten tullut kavereita odottelusta huolimatta. No, aloitin just lukemaan Sodan ja rauhan toista osaa, siinä on 790 sivua ja olen nyt sivulla 180, ehtisinköhän lukea sen loppuun ennen synÿttämistä?
Mitäs muuta... Äiti saapuu tänään visiitille meille 10 päiväksi (asuvat kyllä hotellissa, varmaan hyvä ratkaisu, on ihan kiva olla miehen kanssa ihan kahdestaan välillä). Oon yrittänyt täytellä etukäteen valmiiksi kaikkia vauvan kaksoiskansalaisuuden hakuun liittyviä papereita.
olenkin ollut pitkään poissa toisilla palstoilla... Laskettu aika kuitenkin on mennyt jo ajat sitten.
Eilen illalla alkoi supistella välillä kipeästikin ja yhden kipeän supistuksen jälkeen alkoi tulla vuotoa aina vessassakäynnin yhteydessä. Nukuin sitten koiran unta ja odottelin supistuksia joita tulikin monta ja olivat kipeämpiä kuin ennen. Aamulla kaikki oli kuitenkin loppunut... Nyt yhä tulee vaaleanpunaista vuotoa aina huussissa... Ja mahakin tuntuu olevan sekaisin, että ehkäpä tämä menkkaolo muuttuu synnytykseksi jossain vaiheessa. *elää toiveissa* Selkää on juilinut nyt kolme päivää putkeen.. että voisi tosiaan jo jotain tapahtua. Minne ihmeeseen ne supistukset hävis!!
Huomenna pitää tilata aika yliaikaiskontrolliin joka olis ilmeisesti 41+5 eli tiistaina...
MyrttiMaaria ja jänis 41+3
Heti ensiksi pikku85, kiitos painotsempistä! Tuli vaan jotenkin ihan paniikki noista viidestä "salamakilosta", yksi kaverini juuri sanoi että hänelle kävi samoin ennen synnytystä ja että gyne oli käskenyt olla hätääntymättä. Saattaa kuulemma olla lähes kokonaan nestettä, ja kun olen aika pitkä (171cm), jalat ja kädet kun turpoaa niin sinne sita vettä maht.uu.
Olo on vetämätön, pakotan kyllä itseni aamuisin järkevään aikaan ylös sängystä ja olen nukkunut max. yhdet päikkärit päivässä, mut silti en saa MITÄÄN aikaan. Eilen totesin kello kuudelta illalla etten ollut poistunut koko päivänä neljän seinän sisältä, onneksi sain miehen houkuteltua pikku kävelylle, muuten olis kyllä tullut tosi tunkkainen olo.
Mites te muut, onko teillä minkä verran vastasyntyneen kokoista vaatetta (50-55cm)? Mä hankin tänne Ranskaan ä-pakkauksen ja siinähän on enimmäkseen 70-senttistä. Lahjaksi oon saanut (ja myönnetään, ostanut myös itse) lähinnä kokoja 3kk ja 6kk. Oon hankkinut pari 1kk kokoista (54cm)pyjamaa/haalaria, ja sit on läjä 2-3-kuukautisen vaatteita. Ovatkohan nuo ihan liian isoja vastasyntyneelle? Jotenkin tuntuu hassulta sokkona ostella vaatteita, ehkäpä niitä voi sitten käväistä kaupungilla vauvan kanssa ostamassa jos on tosi tarve, tai isä voi käydä työmatkalla.
Noniin, oon luvannut itselleni silittää tuon vaatekasan tosta ennen lounasaikaa, saas nähdä onnistuuko :-)