Marraskuisten ma-ke 23.-25.7
Edellisviikon keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10804162&p=1&tm…
Kommentit (33)
tossa kyseltiin vakuutuksesta, me käytiin viimeviikolla ottamas tulokkaalle vakuutus lähivakuutuksesta kun kaikki muutkin vakuutukset ovat siellä, saatiin sen takia ihan reilut alennuksetkin siitä ja vuodessa tulis maksaan 217e (en pitäny mitenkään kalliina) ja siihen päälle toki tuo lapsiturva- varauksen vakuutus maksu 90e. vakuuutus kattaa samaa sairautta tai tapaturmaa kohti 17,000e sairaalan hoitopvä maksu 43e , tapaturman haittakorvaus 50,000e ja korvaus tapaturman aiheuttamasta kuolemasta 3,500e (sehän on totuus että ei se raha sitä ihmistä takasin tuo niin tolla jälkimmäisellä summalla ei oo oikeestaan mitään merkitystä) ja omavastuu tais olla 50e. Summathan toki varmaan vaihtelee mutta tällanen vakuutus meitin vauvalla sitten on ja otettiin sen takia nyt enne LA:ta jos täytyy ruveta käymään aikasin lääkäris ja jos sattuu synnytyksessä tuleen jotain niin on ainakin sitten vakuutus valmiina.
Itse olen pitänyt lähivakuutuksen vakuutuksia ihan hyvänä ja on kyllä tullu käytettyä noitten koirien kanssa (onneks niillä on vakuutus) tossa just pariviikkoo sitten jouduttiin taas lääkäriin kun koira jarrutti pihalla vähän liiankin innokkaasti ja tuloksena murtunut varvas, siinä meni loppu vuoden näyttelyt ja 6 viikkoo kaverin koipi kipsissä.
Omaan napaan ei kuulu mitään hirveen erikoista, selkäsäryt tuli takas ja tuntuu et välillä ei pääse enään käveleen kunnolla mut vielä on venyttely auttanu. Pikkunen potkii ja temmeltää kovasti joka pvä ja välillä tuntuu et koittaa tulla nahan läpi pois, olen kyl kertonu et ei viä kannata hätäillä pois masusta et kasvaa vaan nyt ihan rauhassa :)
Kylkeen on pistänyt tossa parina iltana (Tohon tissien alle) välillä aikas kovastikkin mut menee onneks nopeeta ohi, alkaa maha visiin painaa jo sen verran noita sisuskaluja kasaan et ei pysy kyljet mukana.
Jaahas täytyy visiin ruveta tekeen sapuskaa ku mies on kummiskin kovin nälkänen kun tulee töistä
möhö ja kääpä rv23+5
Sanle: Minäkin olen käynyt tenavatarvikeliikkeessä. Varasin ja tilasin yhdistelmävaunut. Toivottavasti saan vielä puna-harmaat emmaljunga olikohan se duo edge, mut jotain sinnepäin. Ehdotti sporttirunkoa, mut otin ilman sitä. Pitää vielä käydä ostamassa turvakaukalo. Eikö olekin mukavat lyhyet hiukset? Mulla on ollut jo monta vuotta tosi tosi lyhyet. Ei tarvii miettiä miten laittaa.
Tänä päivänä on ollut väsymys. Eilen oli tosi pirteä päivä ja nyt sitten kostautuu. Huomenna on sitten lattioiden luutuamispäivä.
Vielä 1cm niin navankohdalta ympärys on 100cm. Miten teillä muilla on mahakasvanut?
Nyt pitää mennä päikkäreille, väsyttää niin vietävästi....
-tulppa ja hiplaaja-
rv 24+6
Loma on lopppu ja kaksi päivää olen ollut töissä jo... Vähän on tylsää!
Sain edellispäivänä äitiyspakkauksen ja aivan ihana oli. Ne vihreä raidalliset ja pilkulliset oli mun ihan ykkös suosikkeja. Keltaiset ja siniset saivat paikan vaatepinosta hieman taka-alalta, heh. Mutta kyllä niitäkin varmasti tulee käytettyä. Mä en haluaisi alkaa sellaiiseksi turhan tarkaksi, että vain ykkösmuotia pitää vauvalla olla päällä...
Vauvan huone on muutenkin aika valmis. Toivottavasti ei edesauta ennenaikaiseen synnytykseen tää mun pesän rakentaminen... ei kai. :-/ Saatiin veljen perheen muutossa kaikki lasten kamat jo meille.. ihanaa.
Kuuttilo liikkuu ihan hirmuisesti vatsassa. Välillä möyrii ja välillä potkii. Potkut kohdistuvat milloin minnekin, eli aika paljon liikuskelee. Sen olen huomannut, että jalat ovat enemmän oikealla puolella napaa.
KESTOISTA: Musta muuten tuntuu, että olen ihan sekaisin tästä kestovaippa-systeemistä. Haluaisin kokeilla, mutten tiedä mikä tulee minkin päälle ja mitä tulee vaipan sisään ja millaisia vaihtoehtoja on.. Musta kaikki on niin epäselvästi selitetty... Siinä äippäpakkauksen vihkosessakin oli selitystä, mutta en silti saanut oikein selvää miten niitä käytetään.. miten harso sidotaan, tuleeko siihen päälle mitä ja mitkä ihmeen villahousut, minkä kanssa niitä sitten käytetään, harson vai ja mikä on harso, se valkoinen liina vai vai vai.. huh huh.
Jääkö meistä marrasmasuista äippälomalle kuinka moni 50 ja kuinka moni 30 arkipäivää ennen. Lasketaanko la arkipäiväksi? Itse valitsin tuon 30 arkipäivää. Saas nähdä pystynkö tätä työtä tekemään niin kauaa. Mutta ei mee ainakaan sieltä toisesta päästä pois...
Tulipas taas sieltä täältä rutistua ja sekavasti, kuten tyyliin kuuluu. Jaksamista mahojenne kanssa. Itse olen myös muuten 158cm ja kyllä on jo masu tiellä kenkiä laittaessa ja kyykkäillessä.. kääk
Pikku ja Kuuttilo 23+5
Mentiin tänään koko perhe Ikeaan ja oli tarkotus jättää tytöt leikkimään valvotulle leikkipaikalle et oltas saatu miehen kaa kierrellä ihan kahestaan rauhassa. Vaan yllätys yllätys sade oli saanu muutki lähtemään Ikeaan ja lapsiparkki oli täynnä. Onneks leikkipaikan tädit anto mukaan sellasen kivan " lohikäärme etsintä -jutun" jossa piti hakee lohikäärmeeltä hampaanjäljet lappuseen ja lopuks ku vei lapun kahvilaan ni sai pienen pehmolelun palkinnoks. Tytöt oli innoissaan ja jaksoki normaalii paremmin!Lopuks viel päälle hodarit limuineen ja sit jaksettiin taas ajaa kotiin päin :)
Tulppa kyseli masun ympäryksestä: Mulla nyt 106cm. Esikoisesta oli sama reilu viikko ennen ku tyttö synty ja kuopuksesta sillon ku laskettuun aikaan oli 3kk. Nyt siis on viikko vajaa 4kk aikaa laskettuun päivään eli kyl se masu on ponnahtanu taas enemmän ku edellistä oottaessa :) Kaunis masu on ja ihanaa ku tytötki pussailee ja halailee masua ja on innokkaita juttelemaan vauvalle masussa!
Pikku kyseli äippäloman alusta: Ite oon ollu muutaman kuukauden työkkärirahalla joten täytyy varmaan mennä Kelaan kyselee vähän noista tuista ja äippäloman alusta. Ilmeisesti minimiä tuun saamaan...
Tarald ja tiitiäinen 23+3
Meillä on nimittäin TAYS:issa ultra ja siellä selviää mitä meidän beibin munuaisaltaille kuuluu. Nehän oli siis laajentuneet aika paljonkin ja siksi niitä nyt sitten kontrolloidaan. Pitäkäähän peukut pystyssä että saadaan huomenna iloisia uutisia!!! Tulen sitten kertomaan.
Mitäs muuta.. Omaa (.) sen verran, että liikkeet on nyt alkanu tuntumaan tosi mojovina ja selkeinä. Aamulla oli ihana kun esikoinen jotain huuteli, niin aina joka huudahduksen jälkeen beibi ihan kuin vastasi siskolleen potkulla. Varmaan viisi kertaa =) Ihanaa!
Minullakin 164cm:senä alkaa jo tuo lelujen kerääminen lattialta ja kenkien solmiminen olemaan aikamoista touhua!!! Ja vielä olisi 4 kuukautta edessä.. Aaaak!!! Pienempi on vielä vaipoissa ja täytyy kyllä sanoa, että pienen pyllyn pesu meikäläiseltä ei enää tahdo onnistua =) Muutenkin ipanoiden sylissä pitäminen ja kantaminen on nyt saanut melkeen kokonaan jäädä =( Sylissä voi olla mutta on se vähän jo semmosta...
Semmonen vaiva on nyt ilmennyt, että meikäläinen hengästyy jopa yöllä kun pitää kääntää kylkeä =DDD Ollaan paljon tehty kävelylenkkejä perheen kanssa ja aikamoista lyllertämistä se jo on kun sitä hengästyy niin helposti. Toivottavasti on ohimenevää. Niin- ainakin viimestään sitten marraskuussa helpottaa =)
Nyt taidan lähteä nukkumaan, vaikka otinkin tänään parin tunnin nokoset päivällä. Kummasti sitä taas nukuttaa.. Pitäisköhän vallan käydä tarkistuttamassa hb.. Kuopuksesta kun näillä viikoilla jouduin melkein veritankkaukseen. Hb laski siis muistaakseni 104:n.
Mitäs rautatabletteja muuten suosittelette, vatsaystävällisiä siis? Retafereja mulla on, muttei käy kyllä meikäläisen mahalle =(
PikkuKuuttilolle piti sanoa että käyhän katsomassa vaikkapa tuolta niistä kestovaipoista. Niistä löytyy varmasti paljon muualtakin tietoa, mutta tuolla nyt ainakin on jotain:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php
Kauniita unia! Palaan huomenna kertomaan ultrakuulumisia!!
Yaz rv 22+5 ja beibi
HIUKSET: Mä en oo värjänny nyt ollenkaan, kun jotenkin tuntuu että väri ei pysy päässä ollenkaan. Äitini sanoi, että aikanaan hänellä on ollut sama homma. Syksymmällä on pakko värjätä, kun on veljen häät, samaan syssyyn se varmaan sit menee leikkauskin.
VAKUUTUS: Mä just tänään soitin pohjolaan, että saanhan sen vielä? Sanoivat, että kunhan ei ole vielä 27 viikkoa täynnä, niin onnistuu. Postissa paperit huomenna tai ylihuomenna ja sit sen saa hoitoon. Vuosimaksu oli jotain 200-250e ja siinä on alet mukana, kun on muutkin vakuutukset sieltä.
KESTOT: Mä en kanssa oikeen tajua. Mä tarttisin jonkun kestoilija tuki-ihmisen, joka opettais mulle kädestä pitän, kuinka pitää toimia. Vapaaehtosia? Samaan syssyyn kantoliinaopetus pitkällä sidottavalla liinalla?
ON: Sain kun sainkin ne korvapuustit leivottua. Oli hyviä. Käytiin serkun kanssa kattomassa uusin Hsrry Potter eilen ja oli kyllä hyvä. Ilostuin siitä kovin. Sain myös ostettua parit rintsikat ja mekon sinne tuleviin veljen häihin. On muuten aika kiva kun on sitten oikeen hinkit, kuppikoko on kasvanu sellaset 5 kokoa. Maha ei näytä ollenkaan niin isolta, kun tissit on niin turpeet.
MITTAA: Mä oon sellaset 165 pitkä. Eli tämmönen vähän vajaa keskimittanen. Mahan ympärys vetää yli 100. Uusinta mittausta ei oo. Edellisessä neuvolassa sf oli 17cm, mutta siitä on jo muutama viikko.
Mä en enää muista mitä muutaq oli, mutta huomenna sitä kerkee taas laitteleen. Mut jos jollain oikeesti ois niistä kestoista ja kantoliinoista joku hyvä nettiosote tai joku ihminen ite, niin ilmotelkaa mulle!!!
Miizuli ja toukka 24+6 tai 25+0 En enää väsymykseltäni muista onko nyt tiistai vai keskiviikko....
...Mä en syö tabletteja, vaan juon mehua, joku Blukraut saft tai krauersaft se oli, apteekista ja luontaistuotekaupoista löytyy. Neuvolassa sen kerto, ettei maha oo ihan sekasin tableteista...
Miizuli
minulla romahti kuukausi sitten hb 104.n ja olen nyt käyttänyt obsidan-rautatabletteja. Sopii mun mahalle ja ovat tehokkaita. Rauta kapseliin on pakattu pieniä rauta" palloja" , jotka liukenevat hitaasti ohutsuolesta. Otan tabletin yöllä wc reissulla kun päivällä on hankala löytää optimaalista ottoaikaa.
muuten täällä on sateista. Eilen maha oli illalla aika kipeä. Alkaa vissiin muksu kasvaa ja kohtu venyä, josta paineen tunne. Esikoisen kanssa jouduin yöksi rv 25 sairaalaan kun oli niin kipeä kun vanha leikkausarpi rupesi kiristämään kamalasti. Soitin jo hädissäni äidille, että minkälaisia ne kunnon supistukset ovat... Nyt ei ole onneksi kiristänyt, muuten vaan on tukalaa ja maha edessä. Sukkien ja kenkien laittaminen alkaa olla työlästä.
Ajattelin siivota auton tänään, joka on kuin pyörillä oleva kaatopaikka. Lapsiperheessä autoon kertyy kaikenlaista. Mm. puiden keppejä löytyy rovio kuin poika haluaa niitä aina kerätä mukaan. Hmmm... Toivottavasti on ohimenevää, muuten meillä on polttopuu tarpeet autossa.
Eipä kummempaa.
Germit ja perhonen 25+3
p.s viikonloppuna tulee kylään n.6 viikon ikäinen tyttövauva, nostattamaan odotusta. (tai muistuttamaan karusta todellisuudesta) saa nähdä kuinka yökyläily onnistuu. olemme aijemmin kokoontuneet vain aikuisten ja meidän esikoisen kesken. Nyt heilläkin on vauva ja se on aika jännää... Tunnen itseni jo vanhaksi vaikka ikää on " vasta" 23.
keskiviikko ja enään viikko odotusta, kunnes mies tulee kotiin. wuhuu :) Onneksi aika on melko äkkiä mennyt.:)
tekis mieli jo päästä neuvolassakin käymään, että sais vähän enemmän tietoa, millaset on arvot tällä hetkellä. siitä on jo aikaa kun kävin :) Noh, vielä parisen viikkoa ja sitte pääsee.
onko teillä muuten tukivyöstä ollu mitään hankaluuksia...siis sillä tavalla, että se ns. kuminauha on mennyt ihan sykkyrälle ja se sitten alkaakin painamaan selkää eikä sitä saa pahemmin suoraksi muuten kuin pesemällä, mutta jos se joka käyttökerran jälkeen menee, niin onko siitäkään sitte mitään hyötyä??
harmaalta näyttää ulkona ilma taas...pläh, mutta onneksi on ihan lämmintä kuites. Nyt suihkuun ja sitten kiertelemään kauppoja. :)
pitäs löytää yhet mammafarkut tai jotain, kun ei oo tällä hetkellä muita kuin kesäkamppeita ;)
oikein hyvää keskiviikkoa kaikille. :)
Rv 24+3
Niinpä on taas pilvinen päivä, mutta hiostava ilma silti. Tänä aamuna sain nukuttua peräti puol 10 ja nyt tuntuukin että päivä on menny tosi nopeesti. Pitäsköhän ruveta laittaan aina herätyskello soimaan viiemistään 8lta, niin kerkeis aina jotain tekemäänkin.
Kävin ostamassa tuossa 5kg laatikon mansikoita. Niitä pitäs varmaan lähteä laittamaan pakastimeen. Maksoivat kyllä mansikoita, mutta pakko saada talveksi pakastimeen. Lisääkin pitäs ostaa, että sais sillotettua ja muutenkin. Taitaa olla turha toivoa että hinta enää putoais.
Tulppa: Mihin hintaan sait tilattua ne Duo Edget tenavatarvikkeesta? Mä kattelin niitä, mut ei siellä ollu jäljellä yhtään tuolla sport rungolla. Minä haluaisin ne Jungle- väriset. Paljollakohan se möisi ne jos mies onnistuisi tinkaamaan. Ajateltiin kyllä lähteä haaparannassa käymään miehen kans Ikealla ja muutekin. Siellä ois emmaljungan jälleenmyyjä ja laitoin tässä sähköpostia sinne että mihin hintaan ne myy niitä. Niin sport rungolliset edget maksaa siellä 738e (ovh.), eli ei hirveän paljon halvemmat ku täälläkään, mutta jos sielläkin sattus jotku hyvät tarjoukset olemaan, niin vois käydä kattomassa.
Pikkukuuttilo: Kannattaa tosiaa käydä tuolla kestovaippainfo sivustolla tutustumassa kestoiluun. Minäkin olin joku aika sitten vielä täysin ulalla koko asiasta, mut nyt alkaa tietoa olla. Siellä on keskustelupalstojakin jossa kestoilijat kertoo omia kokemuksiaan erilaisista ratkaisuista, joten sieltä saa hyviä vinkkejä.
Jeps, nyt syömään ja mansikoiden laittoon...
Sanle ja Dj 24+1
Hb surkea 105, jatkan lisärautaa mutta vaihdan valmistetta. Edellinen eli Duroferon loppui, uusi valmiste Obsidan. Duroferon on sopinut mulle oikein hyvin, söin sitä koko edellisen raskausajan eikä ole vatsavaivoja tullut. Mies nyt sattui ostamaan toista merkkiä viime apteekkireissulla. Ehkä tehossa on jotain eroa?
Paineet 123/68, nousua, tarttee seurata kotimittarilla (ed. raskaudessa lievä toksemia).
Painoa tullut nyt yhteensä 4,8 kg. Viimeisin painonlisäys n. 200 g/vko.
Sf-mitta 21 cm.
Siinäpä niitä :). Labrassa kävin, koska vasempaan reiteen on tullut laajeneva, kipeä mustelma, ilmeisesti vuotava suonikohju taijotain. Katsovat hyytymistekijät. Kun muistaisin huomenna soittaa tuloksista!
KL, rv 24 sharp.
Hitsi kun työt painaa päälle eikä meinaa ehtiä tänne kirjoittelemaan. Tänään saadaan toivottavasti se netti-yhteys kotiin niin voi iltasella käydä lukemassa teidän kuulumisia.
Eilen olin neuvolassa ja Hg oli vain 114, joten sain rautatabletteja mukaani. Se tuli vähän yllätyksenä, kun esikoista odotellessa hemppa ei laskenut alle 124. Painoa tulee koko ajan n. 1kg viikossa lisää, joten lopussa pääsen varmaan ennätyslukemiin! Turvotustakin selvästi on jo ihmeen paljon, kun silmien alla on aamuisin hirveät pussit ja jalat alkaa tuntumaan tönköiltä. Vielä pitäisi 2kk kehdata töihin lyllertää:(
Pituudesta oli ollut keskustelua. Mulla on mittaa 166,5cm ja se on riittänyt ihan hyvin:) Mulla on vielä pitkä selkä ja lyhyehköt jalat, joten vauva mahtuu kasvamaan oikein hyvin. Ainoastaan housujen ostossa on aina ongelmia, ku joutuu aina lyhentämään.
Reilu viikon päästä saadaan viettää esikoisen 2-v syntymäpäiviä:) Hitsi, miten se aika rientää!!! Käytiin jo 2 vuoden kunniaksi ensimmäistä kertaa kampaajalla tasottamassa hiuksia. Tyttöä jännitti selvästi uusi tilanne, mutta hienosti meni:)
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
Hömme ja pikku-i 24+4
Näyttää täällä Tukholmassakin olevan melko pilvinen sää taas vaihteeksi. Ehkä tulee sadettakin. Toivottavasti ei kuitenkaan.
täällä on ollut puhetta pituudesta...minä kuulun myös nuihin lyhkäsiin tytsyihin..pituutta jotain 155cm ja maha tosiaan kasvaa sen mukaan ja kasvaa kokoa vähän muuallekin..ainakin tuntuu siltä ;)
taidanpa mennä tänään varaamaan aikoja kampaajalle...pitäs vaan keksiä, mitä sitä haluais näille pitkille hiuksille tehdä ;) ihan lyhkäseks en kuitenkaan halua leikkauttaa, mutta ajattelin, että jos otsatukan leikkauttaisi :) Miehellekin sitten ylläriä, kun ens tiistaina tulee reissusta ;) hehe.
Monella on jo hankinnat tehtynä, mutta minä en oo vielä alkanut niitä edes tutkailemaan. Pitäs ainakin viimestään tässä syksyn mittaan alkaa niitä hankintoja tekemään. :) Pitäs miehen pojallekin samalla hankkia kaikenlaista, nyt kun tulee sitten tänne Suomeen meille asumaan. Stressaa vähän, kun on tuo rahatilanne niin huono tällä hetkellä...millähän sitä kaiken hankkii. Jos olis sukulaisia paljon, joilla olis vanhoja tavaroita, niin mikäs siinä, mutta kun ei niitäkään oikeen oo...siis joilla olis just sopivia...:( ....valivali...noh, ei auta valittaa. :)
Nyt alan vähän imuroimaan ja sitten vois tässä pikkuhiljaa vaikka ulkoistua..käydä kävelyllä tai jotain :)
Oikein hyvää tiistaita kaikille. :)
Rv 23+2 :D