Voi kun tajuaisitte tehdä lapset pienellä ikäerolla!
Ok- omien lasten välissä on 2v2kk- ihan hyvä ikäero siis.
Tuli vaan mieleeni, että kuinka läheinen olenkaan siskoni kanssa, johon ikäeroa vain 1v5kk. Toiseen siskoon ikäeroa on 7v emmekä tunne toisiamme juurikaan- saatikka, että viettäisimme aikaamme yhdessä.
Tämä nuorempi sisko on mun paras ystäväni- näemme viikottain, sillä meillä molemmilla on pieniä lapsia. Olemme toistemme tuki ja turva, jaamme ilot ja surut keskenämme.
Kiitäs aina äitiä ja isää siitä viisaudesta, että päättivät tehdä meidät näin peräjälkeen.
Kommentit (16)
lastemme pitkiin ikäeroihin. Jos olisi ollut pakko tehdä lyhyellä niin olisi jäänyt tekemättä :)
Se mikä toimii sinulla ei aina toimi toisilla.
me hengattiinkin yhdessä siskon kanssa, kannettiin toisemme kotiin ja keksittiin peitejuttuja vanhemmille, ettei jäätäis juomisesta/röökaamisesta kiinni jne...
me siis ollaan oltu parhaat kaverit pienestä asti. 5 vuotta on ihan liikaa aina aikuisikään saakka.
Harmitti kun meillä oli niin paljon ikäeroa.
Ekan ja tokan ikäero on 1v6kk. Tokan ja kolmannen 5v. Kolmannen ja neljännen ikäero 3v. Neljännen ja viidennen ikäero 10 minuuttia.
Minun sisko on minua vuoden ja 2 kuukautta vanhempi
eikä koskaan oltu läheisiä lapsena, eikä teineinä.
Aikuisena kun kuljettiin yhdessä (sen jälkeen kun molemmat muuttanut pois kotoa ja eri paikkakunnille) niin kaikki ihmetteli että miten voimme olla siskosten kesken viihteellä! Ihmettelijöillä oli lähes samanikäinen sisarus joka melkeinpä pahin vihollinen.
Tosin ei oikeesti olla koskaan oltu läheisiä aikuisinakaan, sen verran vain että sovittiin samaan kapakkaan yhdessä siskon kavereiden kanssa, eli pääsin mukaan kun tulin käymään sillä paikkakunnalla.
Eivät niin kovin läheiset, mutta joskus vanhempi opettaa toiselle koulujuttuja. Pienempi ei edes eskarissa vielä.
Keskimmäisen ja nuorimman välillä vajaat neljä vuotta. Molemmat tyttöjä. Leikkivät aika paljon yhdessä siihen nähden, että toinen on lähempänä puoltatoista vuotta kuin kahta!
Vierailija:
me hengattiinkin yhdessä siskon kanssa, kannettiin toisemme kotiin ja keksittiin peitejuttuja vanhemmille, ettei jäätäis juomisesta/röökaamisesta kiinni jne...
että pidetään huolta siskosta. Parempi se, että sisko tuo kotiin kun poliisi tai ambulanssi tai joku räkänen jätkä.
Ja siis joka tapauksessa suuri joukko teineistö dokaa ja polttaa...
Kyllä me silloinkin yhdessä tehtiin juttuja kun olin teini ja näin aikuisena ei 5v. tunnu missään. Omilla lapsillani ikäeroa 6v. kun ei toista vain kuulunut ja saikin lopulta alkunsa hedelmöityshoidoilla. Että ei se kuule ole mitenkään itsestään selvää että lapset tehdään pienellä ikäerolla. Kaikki ei niitä vaan syystä tai toisesta onnistu saamaan. Helppohan se on tietysti sanoa jos itsellä kaikki menee kuten on suunnitellut!
Itselläni on sisaruksiin pitemmät ikäerot ja paljon läheisempiä ollaan (ja ollaan aina oltu) uin monet pienemmän ikäeron omaavat tuttuni.
Ja mun mielestä ei lapsia pidä toisilleen leikkiikaveriksi tehdä, saatikka suunnitella ikäeroa sen mukaan, mikä on lasten kannalta !paras!. Kyllä tuon asian pitää olla ihan meidän vanhempien ehdoilla tapahtuva asia. Eli sen mukaan millä ikäerolla itsestä tuntuu hyvältä ja millä ikäerolla jaksaa riittävästi ja tasavertaisesti kaikkia lapsia huomioida. Ja mun käsitys tämän asian suhteen on se, että mitä pitempi ikäero, sitä paremmat mahdollisuudet...
meillä on viisi lasta ( 2-8v) pienellä ikäerolla.
jossain veiheessa ne ' limittäytyivät' yhteen ja aloimme hengata yhdessä- kaikki ja koko sakki. Meitä oli siis paljon. Tottakai mulla on edelleenkin kavereita lapsuudesta ja uusia on tullut aikuisiällä. Mikään tai kukaan vaan ei voita ' verisidettä' , kenestäkään ei voi tulla siskoni vertaista ystävää koskaan mulle.
olen onnekas, tiedän sen.
Ei koskaan kuljettu missään yhdessä teininä eikä yllä lapsenakaan. Asutaan n.1km säteellä toisistamme ja näemme n. kerran kuussa. ihan siitä syystä että olemme vaan ihan eri planeetoilta.
Kun sitä sukupuolta ei pysty ennalta määräämään. Vai eikö sukupuolella ole mitään merkitystä? Onko sitä veljensä paras kaveri ala-asteelta lähtien?
Minulla on 1v6kk nuorempi veli ja emmekä me juuri ole samoissa piireissä pyörineet. Välimme ovat toki hyvät, mutta enpä usko, että se ikäerosta johtuu.
Siskoni on 8 vuotta minua vanhempi ja oikeastaan meillä ei ole ollut paljon paljoakaan yhteistä, vaikka kunnioitan ja arvostan häntä. Hän oli perheenäiti, kun minä olin levoton teini ja nyt kun minulla on pieniä lapsia hän on jo isoäiti.
Omilla lapsillani on pienet ikäerot, tosin emme tehneet kuin ensimmäistä, muut vain tulivat. Kovasti leikkivät ja tappelevatkin yhdessä ja kotona on jatkuva hälinä.
minulla on 2v ja 12v nuoremmat siskot ja 12v nuorempi sisko on minulle läheisempi.