Raskausdiabeteksestä kärsineet... Millä rv synnytit?(ev)
Kommentit (9)
Käynnistettiin, muttei diabeteksen takia (kaksosraskaus). Vauvojen sokereita tarkkailtiin pari päivää, niissä ei ollut mitään poikkeavaa.
Ensimmäisessä raskaudessa pelkkä ruokavalio riitti. Toisessa raskaudessa piti ottaa käyttöön myös insuliini. Kumpikin synnytys on käynnistetty mutta ihan muusta syystä kuin diabeteksestä (molemmissa raskauksissa raskausmyrlytys).
Esikoisen koko 3560g ja kuopus 3690g.
Sokereita tarkkailtiin synnytyksen jälkeen. Pitää olla kolme arvoa yli 3,0. Tiedän tuon koska olen itse kätilö. Tämä käytäntö siis Oulussa.
Että pitikö synnytys käynnistää vauvan koon takia vai annettiinko synnytyksen lähteä itsekseen käyntiin???
Tarkailtiinko vauvaa jollain tavalla synnytyksen jälkeen?
Ap
Tosin napanuora-näyte oli positiivinen eli poika on nyt diabetes-seurannassa. Tällä ei pitäisi olla yhteyttä raskausdiabetekseen!
Toista aloitettiin käynnistää (ettei lapsi kasvaisi liian isoksi) rv.38+3, mutta sekin päätyi sektioon silloin vk.39+3. Minulla siis hivenen ahtaat lantion mitat ,mutta ei tuo pienempikään sitten mahtunut alakautta tulemaan) Parivuorokautta mittasivat laspen sokereita aina kolmen tunnin välein. Meillä kuitenkin molemmilla pysyivät arvot hyvinä joten jatkotoimentpiteitä ei tarvittu.
Vauvalta otettiin verinäyte ja tarkistettiin verensokeri, muutoin ei tarkkailtu. Painoa 3750g.
Vierailija:
Että pitikö synnytys käynnistää vauvan koon takia vai annettiinko synnytyksen lähteä itsekseen käyntiin???Tarkailtiinko vauvaa jollain tavalla synnytyksen jälkeen?
Ap
Vietiin samointein teholle hapenpuutteen takia. Oli kolmatta päivää keskolassa tarkkailussa, jossa sokerit palautettiin normaalille tasolle.
Poika 3,5kg, verensokeria tarkkailtiin vauvalassa muutaman kerran päivässä parin ekan pvän ajan ja normaali oli aina. Käynnistettiin kevyesti, muttei diabeteksen takia.