Verenpaineesta...
Onko kellään muulla nousseet paineet, alapainetta tarkoitan, itsellä yli 90, onko kovin vaarallista.
Viime viikolla kävin 3 krt neuvolassa ja edelleen ens viikolla jatketaan seuraamista.
Ei ole päänsärkyä mutta vetämättömyyttä ja jaksamattomuutta siitäkin edestä.
Sain mukaani virtsan proteiinitestitikkuja. Onko kukaan muu saanut mukaan..itsellä olleet arvot nyt hyvät, eli ihan negatiivistä näyttää..
mutta onkohan tää verenpaineen takia vaarallista.. eli pelkään niin kovasti raskausmyrkytystä :S
Jos alapaine jatkuu 90-100 luokkaa istukka kuulemma tutkitaan...ja mitä muuta? kertokaa! En oikeen saanut selkoa uudesta neuvolatädistä!
Saila84- 33+0
Kommentit (4)
Kiitti, onhan tuo meilläkin sukurasite ja sitä varovaisemmin seuraillaan kun ei muita oireita olekaan jos vaikka myrkytys oisiki.
Ittellä kuitenni painoakin aikalailla..:/
mutta parempi se näin on että aikakin kuluu paremmin juosten neuvolassa..
Jaksellaan!
jos tosiaan muut myrkytyksen oireet pysyy poissa. On aika tavallista että verenpaine nousee raskausaikana, jos korkeisiin paineisiin on sukurasite. Mulla on ja 1., 2. ja nyt 4. raskaudessa olleet paineet koholla ja olen käynyt välillä neuvolassa 2 kertaa viikossa ja joka toinen viikko äitipolilla, ollut välillä sairaalassa, kun proteiinit on pissassa plussalla, mutta hyvin on mennyt silti. Istukkavirtauksia (=veri kiertää istukassa hyvin, vauva saa ravintoa ja happea) seurataan tosiaan ultralla äitipolilla. Jos verenpaineen nousu niitä huonontaa, joutuu lepoon ja todennäköisesti synnytys käynnistellään, kun viikkoja on tarpeeksi.
Mulla paineita laskee liikunta (siis tässä tilassa lähinnä kävely) ja terveellinen ruoka. Makeat ja tietty suolaiset nostaa heti lukemia :S Olo tuntuu huikeasti paremmalta, suosittelen! Ja välttyypähän ylimääräiseltä painonnousulta. Mulla tosin pitäisi kuulemma tulla vielä 2kg (!) vaikka lähtöBMI oli 24 ja kiloja tullut jo 5,6...
Narus rv 37+4
Voi kiitos taas tästä valaistuksesta,
katotaan tänään saanko lähetteen äitipolille, jospa saisin mielenrauhan samalla että miten se istukkakin toimii.(luulen että ian Ok.sti)
Neuvolas kyl sanottiin että alkuraskaudessakin verenpaine oli melkein samoissa että ei tässä mitään hätää ole, kunhan vaan ottaa rennosti ja ei stressaile ja liikkuu ja nauttii terveellisestä ruuasta :D
Jatketaanpa tätä onnellista odotusta!
Vointeja kaikille!
saila84
minulla aina verenpaine ollut korkee alapaine enempi..raskauden alussa alapaine pompsahti 106:een, ja sain lähetteen naistenklinikalle työpaikkalääkäriltäni, naistenklinikalta sain ohjeen vain seurailla paineita kotona omalla mittarilla ja piti kirjata aamupaine ja iltapaine ylös, muutaman viikon kuluttua uudestaan naistenklinikalle, arvot olikin ihan normit sit jo, tai mitä mulla on normaalia kun 90 alapaine aina... ei muuta kuin tarkkaillaan vaan, sanoivat siel... nyt olo ollut ihan ok, mutta sillo kun oli korkee arvo, mua pyörrytti koko ajan, päätä kun käänsi, maisemat vilisi silmissä vain, ja kun kävelylläkin kävin, tuntui et leijailen vaan, niin sekava oli olo.
painoa ne aina suosittelee pudottaa, mutta mullakin on suvun puolelta rasitteena tuo verenpaine...toki painon pudotus olisi hyväksi.
enpä osannut neuvoo, mutta näin mulla verenpaineen kans... :-)