Migreenilasten äidit kertokaa kokemuksia
Minulla 5v. poika sai viikolla migreeniä muistuttavan kohtauksen ja haluaisin kokemuksia ja kommentteja vanhemmilta joiden samanikäisillä on migreeniä. Osasin yhdistää yhtäkkiä alkaneen, 2 tuntia kestäneen päänsärkykohtauksen migreeniin, koska olen itse sairastanut sitä koko ikäni eri muodoissa.
Migreeni alkoi yhtäkkisenä kovana pääkipuna ruokapöydässä, annoin panadolin 250mg ja laitoin kylmän kääreen otsalle ja vein hämärään huoneeseen nukkumaan. Poika itki kovaa pääkipua hetken ja valitti myös posken olevan kipeä (toiselta puolelta). Kylmäkääre helpotti oloa ja n.15 min kuluttua poika nukahti ja nukkui noin 2 tuntia ja sitten pääkipu oli ohi.
Itse ajattelin olleen migreeniä, mutta voiko olla oire jostain muusta ? Pitäisikö mennä lääkäriin ? Erikoislääkäri on 150 km päässä, terveyskeskuslääkäri ei kyllä osaa tuosta mitään sanoa.
Kommentit (3)
kyllä minä veisin pojan erikoislääkärille jos kohtaus uusii - parempi varmistaa, ettei tosiaan ole mitään muutakaan. Ja saa sitten täsmälääkkeet ja diagnoosin josta on varmasti hyötyä mm. koulua aloittaessa (mahd. poissaoloihin tai koulussa alkaviin kohtauksiin).
Meillä vuosi sitten (5-vuotiaana) tytär alkoi valittamaan lähes päivittäin päänsärkyä. Kipu meni kuitenkin ohi aina parasetamolilla ja levolla, mutta koska kohtauksia oli monta kertaa viikossa niin varasin lääkäriajan terveyskeskukseen. Ihan seurantalinjalle en olisi suostunut, mutta onneksi lääkäri oli fiksu ja laittoi lähetteen kaupungin lastenlääkärille. Lisäksi määrättiin liuta verikokeita ennen lastenlääkärille menoa.
Lastenlääkäri ei löytänyt syytä päänsäryille, joten teki sitten lähetteen lasten neurologian poliklinikalle. Siellä alustavana tutkimuksena oli pään magneettikuvaus. Loppujen lopuksi päänsäryille ei löytynyt muuta syytä kuin migreeni, jota nyt edelleen hoidetaan parasetamolilla. Jos lääke lakkaa tehoamasta niin jatkohoito on terveysaseman omalla lääkärillä.
Olin erittäin positiivisesti yllättynyt, kuinka nopeasti lapseni terveys tutkittiin. Olimme nimittäin neurologin vastaanotolla kuukauden sisällä siitä, kun menimme eka kertaa lääkärille. Ja onneksi mitään vakavampaa ei löytynyt. Ja näin pienten lasten päänsäryt otetaan aina vakavasti.
Meillä pojalla alkoi mikreenikohtaukset kun meni kouluun. Myös isällään ja isoisällään mikreenejä. Kohtaukset tuli useita vuosia liittyen stressiin (koulun loppuminen mm laukasi kohtauksen), valvomiseeen, pitkään tv katsomiseen ja ennenkaikkia tietokoneella pelaamiseen (piti rajoittaan tuntiin / päivä), sokeritasapainon laskuun eli pitkään ruokailuväliin jne. Nyt kohtaukset selkeästi vähentyneet kun murkkuikä päällä. Me käytiin lasten neuron pkl.lla kun poikaa on seurattu myös mahdollisten epilepsiakohtausten vuoksi ja otettiin varalta EEG ja olisiko ollut myös magneettikuvaus. Mitään uutta ei löytynyt joten mikreeniksi tulkittiin.
Kertomasi oireiden perusteella pojalla todellakin saattoi olla mikreenikohtaus. Minusta kannattaisi käydä erikoislääkärillä, vaikka matkaa onkin paljon, etenkin jos kohtauksia alkaa tulla usein. Tiedän tapauksen jossa usein toistuvat päänsärkykohtaukset tulkittiin mikreeniksi, mutta sitten ilmenikin yllättäen paljon vakavampaa. Lisäksi on hyvä sada panadolia vahvempaa lääkettä, joka sopii mikreeniin. meillä ainakin poika oksensi tabletit, joten nestemäinen lääke oli välttämätön.