Päästäisittekö 16-vuotiaan ilman vanhempia festareille?
Tytär täyttää talvella 16 ja haluaisi kavereiden kanssa ILMAN vanhempia provinssiin.
Kahtena edellisenä kesänä olen ollut mukana. Nuoret ovat saaneet aika vapaasti liikkua ilman kyttäystä, mutta olen pitänyt huolen, ettei pääse sattumaan mitään asiatonta.
Tyttö on ns. kiltti. Paljon harrastuksia ja hyvä koulussa jne, mutta luulen, että aika altis painostukselle ja vaikutuksille.
Olen yrittänyt opettaa itsemääräämisoikeutta ja EI sanaa, aika kehnoin tuloksin. Haluaa miellyttää kaikkia:/
Mitä tekisitte?
Kommentit (28)
17:
Varmistaisin vaan, että majoitus on kunnossa - maksan vaikka hotellin...
En päästä Provinsiin yksinään, koska mä tahdon mukaan! Itse olen käynyt siellä 16-vuotiaasta ja vaikka meno ei ihan päivänvaloa aina kestänytkään, ei mitään ihmeellistä koskaan sattunut. Aika paljon siellä on tuon ikäistä porukkaa ja ainakin silmämääräisesti nuoret tytöt ovat yleensä " hyvällä meiningillä" liikenteessä: liikutaan porukassa, tutustutaan ihmisiin, ihmetellään ihmisyyden moninaisuutta ;-)
etelässä, 17 - vuotiaana lähdin Jenkkeihin saman ystävän kanssa, paljon matkustettiin - maailma oli toinen 20 vuotta sitten.
En päästäisi omaa 16 - vuotiasta enkä suosittele muillekaan. Vanhemmille jotka tällä palstalla kirjoittavat että he eivät tiedä lastensa (kaikki alle 18 vuotiaat ovat LAPSIA) päihde - ja seksikokeiluista olisi syytä katsoa peiliin - vanhemmuus on välittämistä ja TIETÄMISTÄ!
Nuorilla on hittinä päiväkännit ja seksisekoilut - vanhemmat pyörittävät silmiään kun oma lapsi " kärähtää" - silloin on liian myöhäistä.
Ei seksiä ole kielletty alle 18 vuotiailta.
Päästäisin kyllä oman 16-vuotiaan, olin itsekin sen ikäisenä Provinssissa, eli 5 vuotta sitten :) Ei ois tullu mieleenkään, että äiti pitäis olla mukana! Äidille piti kyllä soittaa kerran päivässä... Ja sitten äiti tuli hakemaan portilta sunnuntaina. Seuraavana kesänä mentiin kaveriporukalla jonkun autolla, enää ei tarvinnut muistaakseni edes soitella. Riitti kun ilmaantui ehjänä takaisin kotiin sunnuntai-iltana.
En pettänyt äidin luottamusta, ts. hankkinut sukupuolitautia tai raskautunut, en edes harrastanut seksiä, en sammunut puskaan tai oksennellut. Joku samanikäinen kaveri sammahti, mutta siitä pidettiin huolta.
on alaikäinen harrastamaan seksiä. Lisäksi lasten seksuaalisessa käyttäytymisessä on käytössä termi suojaikärajat.
Jos ymmärsin ap:n oikein tytär on vasta 15-vuotias??
nro 30
Myös itse alle 16-vuotias voi vastoin yleistä käsitystä syyllistyä lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön tehdessään seksuaalisen teon huomattavasti itseään nuoremman ja epäkypsemmän henkilön kanssa (rikosoikeudellinen vastuuikäraja on 15 vuotta).
Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei pidetä tekoa, jossa osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.
Vanhemmat voivat vedota nuorten kypsyyden tasoon esim. poika voi olla huomattavasti tyttöä lapsellisempi tai toisinpäin.
Tyttö on tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta asti.
Nyt kohta 2-vuotta on ollut käytäntö, että kuukausirahalla itse hankkii vaatteensa, hygienituotteet, leffaliput, matkakortit yms.
On opettanut vastuullisuutta ja rahan arvoa, että koko summalla ei voi ostaa vaikka vaatteita;-)
Tyttö on oman bändinsä kanssa jonkin verran kiertänyt ILMAN VANHEMPIAAN Suomessa (mutta silloin mukana on kuitenkin vastuullisia aikuisia).
On ollut viikonloppuja kotona, kun olemme mökillä 10km päässä. Selkeät pelisäännöt ovat toimineet.
Osaa laittaa ruokaa, maksaa laskuja ja muutenkin huolehtia itsestään ja ympäristöstään.
Maaima ei kaadu pariin pusuun ja kaljapulloon.
Päihde kokeilut ovat jokatapauksessa edessä,
mutta onko 16-vuotias tarpeeksi kypsä menemään yksin festareille?
Varsinkin vaikutuksille altis " kiltti tyttö" ?
Tuossa iässä kuuluu ja pitääkin kapinoida ja kokeilla, tiedän sen (vanhemmat lapset 19 ja 21), mutta edelleen kysyn, onko festarit liikaa tuon ikäiselle nuorelle?!
Vastauksista kiitellen ap:)