Jouluisten perjantai
Alkoi huolettamaan tuo Himpulan viesti, viimeisenä eilisessä pinossa..
Kunhan jaksat niin kerro toki, mitä siellä ultrassa selvisi.
(.). Mies eilen katseli mahaa ja tuumaili, että on se aika outoa katsella tuollaista raskausmahaa. Itsestä taas varsinkin sivuprofiili on kaunis (muutenkin raskaana olevat naiset näyttävät kauniilta). Mutta kaipa se vaatii hieman totuttelua. Sitten mieheke huhuili vauvalle ja suukotteli vatsaa :)
Paino taas noussut.. Paastolle kai tässä pitäisi ruveta, että se pysyisi inhimillisissä lukemissa..
Jatkan myöhemmin..
Marzi ja Äijä 20+3
Kommentit (15)
Suurimmalla osalla jo puoliväli takana, jee!
Meikäläinen on peränpitäjäjoukoissa... Viimeksikin olin ihan viimeinen vm 04 huhtimammoissa, laskettu aika oli 30.4 ja vauva syntyi 13.5 eli todellakin vikana kaikista.
Mä olen näitä hiljaisia, yritän jopa viikkoja pysyä kaukana palstasta kun muuten tuntuu ettei raskaus etene millään. ;-)
Puolkymppi kirjoitti eilisen pinossa että maailman pahuus tuntuu pahalta. Joo se liittyy kuulemma suuresti tähän raskauden tilaan ;-) omasta kokemuksesta ainakin puhun, ekassa raskaudessa pelottaa että miehelle käy jotain, auto ajaa päälle työmatkalla tms. Sit kun on lapsia niin joo, välillä musta tuntuu että kun tää maailma on NÄIN paha paikka, kuinka on ees mahdollista et mun lapset selviää aikuisikään...!! Huh!
Mulla ahdistus meni aika pahaksi tossa muutama vuosi sitten (kun en ollut raskaana) ja sain lääkkeet jotka tosissaan tehosivat. Tosin raskausaikana en niitä nyt halua syödä vaikka vissiin saisikin. Hyvin mennyt so far.
Itsellä oli rv 14+ hemoglobiini 133 ja nyt kun 17 viikkoa täynnä, on alkanut väsyttämään aivan älyttömästi. Lounaan jälkeen kaadun sänkyyn ja sieltä en välttämättä pääse ylös ollenkaan ennen yötä. Eli siis aivan kamalaa. Luulen et hb romahtanut jonnekin 100 tienoille. Voikohan se tippua parissa viikossa noin paljon? En keksi mitään muuta syytä tähän kamalaan zombie-olotilaan... Ja neuvolaan en pääse kuulemma :-( neuvolan täti ei pidä tätä mitenkään hälyyttävänä... Seuraava nla mulla on vasta elokuun loppupuolella. Ajattelin et pitäiskö mennä yksityiselle lääkärille.
Laitoin hevoskuurin rautaa nyt päälle ja toivon et olo paranis.
Lisäksi mulla on kerran kuukaudessa viikon tosi kipee selkä, niin et hyvä että kotoolta minnekään pääsen, ja tän selkäkipuviikon jälkeen iskee aina 1,5-2vrk kestävä migreeni! Huh. Rankin raskaus mulla. Alan olla varmaan vanha ;-) ;-) (no en oikeesti). Ekan ja tokan lapsen raskaus olivat tosi helppoja.
Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille :-)
Sintagma 17+2
Mutta toki kerrot vasta kun pystyt *rutistus*
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Join edellispäivä sitten vikaa kertaa pepsi maxia raskauden aikana!! Join sitä ihan riittävästi sen suurempia ajattelematta ja seuraava yö menikin sitten valvoessa!! Viime yö nukuin onneks kuin tukki. Eilen oli kyllä muutenkin aika " pitkä" päivä. Lähdettiin tyttöjen kanssa puol 10 liikenteeseen ja 7 oltiin illalla kotona =O Hoidettiin yks jos toinen asia ja ajeltiin pitkin maakuntia ja kauppoja. Mut kerranki tytöt käyttäyty tosi kiltisti ja äidin hermoihin sopivalla tavalla, joten oli ihan kivaa reissata noiden kanssa.
Itku meinas tulla edellispäivä kun sovitin vaatteita lauantain rippijuhlille..ei sitten niin mikään ollu hyvä! No farkkuhametta en vaan viitsi laittaa ;) Mies lupas mulle sitten koko vaatekerran sinne ostaa!! (sain äitienpäiväks mahdollisuuden käydä 3krt:aaa hieronnassa mut ei olla saatu aiakseks ja vaihdettiin se tähän) Löysinki ihanan hameen seppälästä joka korostaa ihanasti masua vaikka onki tavis hame. Ja sitten neuletakki siihen päälle.
Siitä oli ollu juttua eilen kanssa että nyt keskittyy vain vauvaan jne..normaalia =) Toki ajatukset pyörii nyt siinä mahassa ja meillä esim kun on tulossa poika kahden tytön jälkeen + talvivauva kahden kesälapsen jälkeen niin hankinnat pyörii mielessä enemmän vauvojen kuin tyttöjen kohdilla. Noilla isommilla kumminkin kaapit pursuaa vaatteita ;)
Tunteisiin taas...mulla vanhimman synnyttyä siirty ihan kaikki tunteet vauvaan mitä ihmisestä voi irti lähteä, tuntu että mies jäi ihan ilman. Kesti noin 6kk ja koin sen aika rankkana! Puhuttiin heti asiasta miehen kanssa ja kerroin että nyt tuntuu etten tunne häntä kohtaan mitään mutta tiedän tuntevani. Sitten kun tunne tuli taks, oli kuin olis rakastunu uudelleen. Mut tokan synnytyksen lähestyessä aloin pelkään et miten nyt käy ja lähinnä tuon esikon kohdalla joka oli silmäteräni ja kaikki kaikessa!! Toki suhde aavistuksen muuttui jo ihan sikskin kun tuntu että toinen kasvo yhdessä yössä ainakin 2 vuotta!! (ekalla vaipanvaihdolla tuntu että toisen pyllykin oli levinny ainakin puol metriä!! ja pää oli valtava) mut ei onneks tullu samanlaista aaltoa kuin esikon synnyttyä. Enemmänkin ehkä tuntu että siihen vauvaan oli vaikea sopeutua (noh, me rempattiin koko raskausaika ja ristiäisiin saakka..sen jälkeen ehdin vasta tajuta että kääk meillähän on toinen lapsi, vaikuttine asiaan) Mutta ihan tasapuolisesti nyt lasten kanssa on. Välillä tuntuu että esikko jää jostain paitsi kun nuorempi on sellanen sylivauva ja ja esikko ei niinkään koskaan ole ollut vaan viihtyy omissa oloissaan pitkiäkin aikoja.
Mut muistan että vauva-lehdessä oli vielä juttua tätä nuorimmaista odottaessa kyseisestä asiasta ja siinä äideille oli tullut suorastaan viha olo esikkoaan kohtaan ja sen jälkeen kyllä nähtiin painajaisia ja paljon!!! Pääasiahan näissä kaikissa tälläsissa on ettei lapselle kumminkaan sitä tunteettomuuttaan näytä!!
Jep, turinat pois ja päivän hommiin
masu 21+0
p.s Himpulalle vielä extrarutistus, mä olen koko ajan pitäny sulle niin peukkuja kun samoista asioista ollaan niin murehdittu!!
Itsellä ultra vielä edessä ja nyt ropisi minulta kaikki turhamaisuus vauvan suhteen... Haleja, voimia!
Doshijas 18+4
Päästiin vihdoinkin eilen aloittamaan muuttoa, neljä päivää myöhemmin kuin piti, mutta hyvä näin kuitenkin. Muutetaan omakotitalosta omakotitaloon ihan samalla alueella, muuttomatka on noin viisi minuuttia. Tämä on tällainen neljän huoneen kodikas tiilitalo, helpottaa kun ei ole enää portaita yläkertaan varottavana esikon kanssa vaan kaikki huoneet on samassa tasossa. Olen ollut aika varovainen kantamisen suhteen, lähinnä olen järjestellyt tavaroita kaappiin, ja tässä on sopiva hiljainen hetki, kun mies ja isäni lähtivät purkamaan meidän sänkyä, niinpä eksyin taas tänne. Kyllä muuten huomaan minäkin tuon raskauden vaikutuksen mielialoihin, olin ensin ihan itkun partaalla, kun tultiin tänne ekaa kertaa. Olin nähnyt tämän talon vain kerran, esittelyssä, ja tottakai totuus oli karumpi, kun kaikki huonekalut ja taulut olivat poissa kulumakohtia peittämästä. Molemmat lastenhuoneet kaipaavat tapetointia, maalausta ja laminaattia, ja jotenkin mua harmitti ja itketti ihan kamalasti, kun kaikki ei olekaan heti tip top. Tänään olen taas paljon positiivisemmalla mielellä, ja uskon että tullaan hyvin täällä kyllä viihtymään. Piha on iso ja ihana, siellä kelpaa lasten ja koiran temmeltää. Joku muukin oli muutamassa (tamatu?), tsemppiä vaan sinnekin. Varmasti menee meilläkin viikko vielä ennen kuin verhot ja muut on paikallaan, mutta hyvällä mallilla on jo homma.
Himpulalle oikein iso voimahali. Itsellä rakenneultraan on vielä aikaa yli kaksi viikkoa, se on 6.8 vasta. Toivon niin kovasti, että kaikki on pienellä kunnossa. Liikkeitä tunnen joka päivä, nyt myös istuessa, ei tarvitse enää maata selällään. Ulkoapäinkin tuntee toisinaan kädellä potkun.
Tässä kaikki tällä kertaa, mukavaa viikonloppua! (Täällä Porissa kyllä sataa ihan tauotta, ei ole oikein jazz- eikä muuttosää tänään parhaimmillaan...)
Minttuli79 ja Paketti 18+3
Niin,sydämessä siis todettiin jotain häikkää,lääkäri puhui todella sekavasti ja vaikeillä termeillä,niin että en ymmäränyt siitä paljon mitään,itkettikin niin,että keskityin vaan siihen,etten nyt ihan menettäisi kontrollia. Ja yksin olin siellä,niin ettei ollut toisiakaan korvia kuuntelemassa mitä siellä sanottiin.
Lokeroita pitäisi sydämessä olla neljä,lääkäri ei loppujen lopuksi osannut sanoa varmaksi,että montako niitä oli,verisuonia ei nähnyt ollenkaan,mutta sanoi,että pakko siellä jotain on oltava,kun sydän kerran sykkii,epäili kuitenkin,että verisuonet menee jotenkin väärin. Jotain myös puhui,ettei ole elinmahdollisuuksia,mutten kyllä yhtään tiedä,että mihin tuo lause liittyi.
Nyt odotellaan aikaa jatkotutkimuksiin,on kuulemma lomien takia vaikea päästä,sekin vielä!
Vauva kuitenkin vastasi viikkoja,ja istukka oli etuseinämässä,eli se selittänee sen,että liikkeet alkoivat tuntumaan niin myohään.
Liikkeitä käskettiin seuraamaan tarkasti,kiva,mä olen jo valmiiksi ollut niiden takia paniikissa vähän väliä.
Kiitos kaikille tuesta!!!
Himpula07: Tiedän miltä sinusta tuntuu ja todella ymmärrän tuskasi, meillähän todettiin 1996 sydänvikainen sikiö, jolla sydän ei ollut nelilokeroinen. Kymmenen vuotta sitten leikkaus katsottiin erittäin vaikeisiin, toivon että tässä ajassa lääketiede on edistynyt, kuten yleensä tapahtuu!
Olette vauvan kanssa osaavissa käsissa ja tulette saamaan kaiken tuen ja avun, mitä edessä onkin. Mielestäni on erittäin tärkeää, että vika saadaan selville jo sikiövaiheessa, jolloin synnytyksessä ei hukata ainuttakaan kullanarvoista sekuntia. Voimia sinulle tulevaan!!!!
Oliko vauva kokoarvio kuinka paljon?
Meillä oli n. 370g ja nuo neljä kammiota näkyi itsellekin selvästi, verisuonet myöskin kätilö osoitti ruudulta.
Ajattelin vain, että jos teillä on pienempi vauva, niin ei ehkä niin selvästi näy nuo lokerot vaikka kaikki olisikin kunnossa. Ja eikö nuita mahd. vikoja korjaannu ihan itsestäänkin sikiöaikana, jos eivät ole niin vakavia.
Kai asiaa tarkistetaan vielä lähiaikoina?
Meidän poika on potkiskellut alaspäin eilisillasta lähtien, välillä tuntuu, kun tekee kuperkeikkaa tms, mutta potkut on tuntuneet enimmäkseen pissarakossa ja kohdunsuulla, eli ei niin voimakkaina kuin napaan päin potkiessa.
Marzi
Lääkärit sekavat kommentitkin pikkasen kyllä pistää miettimään että oliko tarpeeks pätevä? Tai laitteet hyvät..Oisko teillä mahdollisuus mennä yksityiselle?? Saisitte selvyyttä varmasti asialle ja mahdollisesti hieman rauhaa asian suhteen! Eräs nainen mulle justiinsa selitti miten heillä todettiin kunnallisella puolella vikaa sikiössä ja viikon välein kävivät tutkimuksissa ja mitään mahdollisuuksia ei annettu..Poika nyt 2v ja 1v olivat sitten myöntäneet että ei kai tuossa sittenkään vikaa ole (olivat myös koko ekan vuoden ravanneet lääkärissä)
En nyt sano etteikö vika mahdollinen ole, valitettavasti se on mutta kiva varmasti olis myös saaha toinen mielipide?! Ja kyllä lääkärin myös pitäs (jos nyt esim. ajattelen omaa yksityistä) osata sanoa että miten siellä masussa sitten asiat on...kyllä kunnon laitteilla ne negatiivisestkin asiat pitäs näkyä kunnolla ja selkeästi.
Mut voimia teille Himpula ja toivottavasti saatte asiaan selvyyttä mahdollisimman pian!!! Ja hyvä että huomattiin nyt, mahdollisuudet on näin paljon paremmat!!
Marzi..mullakin pikkanen potkii tuonne virtsarakkoon vähän väliä ja tunne on aika ilkiä...Onneks lantionpohjanlihakset ei oo ihan kriittisessä kunnossa muten olis tenalle käyttöä ;)
masu edelleen 21+0
kirjottamani teksti jonnennii!
Kerroin siinä ärsyttävästä juniorista joka huusi koko ultrauksen ajan, ensin ei suostunu ollenkaan jäämäänkään isompien sisarusten kanssa leikkimään, kuten suunnitelmaan kuului ja kätilö pyysi ottamaan sitten tutkimushuoneeseen. Juniori yks vee, siinä sitten kiukutteli ja kiljui siihen malliin, että multa meni kyllä ultraus aikaslailla ohi! Harmi :-( Näin minä vauvelia vähän, muttei oikein keskittymään pystynyt koko jutskaan. Vauvalla pitäis kaikki olla hyvin, pippeliä ei kuulemma ollut;-) Saan kuitenkin sydänvikaisen vauvahistorian takia ylim. tsekkauksen Naistenklinikalle, varmuuden vuoksi, kuten joka raskaudessa tähänkin asti. Nyt syömään, mies lopetteli työpäiväänsä ja on pari viikkoa lomalla viikon työrupeaman jälkeen, ihan kivaa ;-)
Ponnari ja itu 19+1
Mennyt tämä aika taas niin ettei perässä pysy.
Koitin lattioita luututa, paskasta on kun toi lorvikatarri taitaa olla krooninen=) Pikkuisäntä vaan on kyllä viimenen apu tuossa hommassa mutta eipä auttanut kun lätäköitä kuivailla;O
No, kaksi minuuttia voi taas näyttää ihmisasunnolta....
Taitaa tämä kesä mennä hujahtaa tässä kotosalla, viljapönttöä ukot rakentaa ja vanhaa navettaa pitäs vielä melkosesti entrata ennen talvea ja kuin rehunteot ja puinnitkin aikanaan painaa päälle..Aika loppuu
Ens viikonloppuna ois Kuopiossa maatalousnäyttely, siellä on meinattu käydä,kaupunkilaisillehan se on se näyttely mutta kiva silti ois käydä enkä mä noista koneista muutenkaan oo niin viimosen päälle innostunut kuten noi meiän miehet jotka mieluiten kattelisi vaan niitä=))
Himpulalle oikein tosi paljon jaksuja!!!
Nämä on niitä asioita joita ei soisi olevan olemassakaan ja silti aina jonkun kohdalle kuitenkin osuvat..
Mun korviin ei kyllä kuulostanut oikeen lääkäri asiaansa osaavalta tai
sitten ultralaite on jostain kaukaiselta vuosikymmeneltä jos noin epäselväksi tilanne jäi..Kun kyllähän kun virtaukset näkyy punasella ja sinisellä niin siitäkin jotain erottaa meneekö sydämeen suonia vai ei??
Epätietoisuus on kaikista pahinta, toivottavasti pian pääset toiseen ultraan ja sellaseen missä todella tiedetään miten vauvelin asiat ovat.
Ja kyllä minusta tuossa tilanteessa ptiäisi pikana melkeenpä vaan samalta istumalta päästä jatkotutkimuksiin. Vakavasta asiasta kuitenkin on kyse. Vaikka kesälomakuukausi onkin.
Toivottavasti vauvalla olisis kaikki kuitenkin hyvin tai ei ainakaan niin pahasti kun nyt kuulostaa.
Tuollaiset rakenneviat tai poikkeavuudet on silti hyvä tietää etukäteen niin synnytystapa ja paikka voidaan valita sinne missä paras apu on ihan lähellä ja kaikki valmistella ennalta vauvaa varten siellä sairaalassa.
Voimia paljon jatkoon sinulle!!
Meillähän on miehellä ja kahdella vanhimmalla lapsella geenivirhe joka aiheuttaa rytmihäiriöalttiutta, ja minun riskini keskenmenon ja sikiökuoleman osalta on paljon isompi kuin keskimäärin ja se antaa kyllä oman värinsä odotukseen kun muutenkin olen sellainen ylihuolehtija joka pelkää kaikesta aina pahinta.
Toisaalta kun vauvatilauksen laittaa ei voi ikinä olla varma mistään vaikka lähtökohdat olisivat miten suotuisat tahansa.
Olen elänyt yli kymmenen viikkoa kaverini rinnalla joka odotti vaikeasti vammaista lasta(todettiin vk 29) josta ei tiedetty menehtyykö kohtuun tai jos kestää synnytykseen saakka, selviääkö siitä hengissä ja jos selviää, elinaikaa annettiin alkuun vain tunteja tai muutamia vuorokausia ja se oli vanhemmille kyllä niin raskasta aikaa ettei sitä kellekkään toivo.
Omassa masussani on aikas rauhallista, vähän liiankin. Mulla ei ole koskaan ennen ollut istukka näin edessä vaimentamassa vauvan liikkeitä, kävin tuossa tiistaina sydänäänet kuunteluttamassakin kun ei tuntunut kahteen päivään edes pientä liikahdusta. Hyvin siellä kaikki oli, ultralla kurkattiin ja dopleriin latas sellasia monoja että oikeen korviin kävi=).
Täytyy nyt vaan uskoa, että siellä se touhuilee ja aikanaan sitten isompana ne enmmän tuntuukin.
Rakenneultra on mulla tasan kuukauden kuluttua, taidan olla peränpitäjä siinä hommassa.
Maha ainakin kasvaa ja jos muutama viikkos itten meni vielä omat farkut jalkaan niin nyt ei. Yhdessä yössä lakkas mahtumasta;D
Meinaa pukata housuongelmaa, kotiryysyjä kyllä on mutta kirkonkylävaatteet vähän siinä ja siinä. On mulla hyvät farkut tuolla, pitäs vaan lahkeet lyhentää. Mikähän siinäkin on, että housutehtaat olettaa, että jos on vähän pyöreempi on myös pidempi?? ja tässä tapauksessa sen pyöreen oletetaan olevan 180 cm pitkä. Sen pitusethan on yleensä mallina maailmalla=) eikä todellakaan tarvii kun korkeintaan kokoa 34 olevat pillifarkut;O
Jeps mutta pitää lähteä ulos tuon pienimmän kanssa, yksin sitä ei tohi päästää kun on heti traktorin alla tai muuten vaan hukassa, eläväistä sorttia kun on.
Lahja 17+0
toivottavasti asiat selviää ja saat tarkempaa tietoa mahd.nopeasti.
meillä poitsun painoarvio oli 247g...tänään kävin karsallla mut ei sit ollu mitään ei sit yhtikäs mitään....
ale myynnis sitteri olis ollu mikä jäi polttelemaan...ehkä huomena käyn sen ostamassa=)
päätä juilinu ja niskoja pari päivää ja mieletön väsymys koko ajan...pakko olis taas ruokaa mentävä laittaa...mut iltoja kaikille!
manja ja 19+2
Olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä muiden kanssa että tollaiset asiat pitää tutkia välittömästi, oli sitten loma tai ei. Sinun tilanteessasi varaisin ajan yksityiselle ja haluaisin toisen lääkärin mielipiteen ja kunnollisen selvityksen " tavisten" kielellä.
Oon tänään täytellyt noita kelan äitiysraha/-avustus lappuja, jotka pitäis ensviikolla palauttaa neuvolaan. Miten se kela osaakin tehdä kaikesta niin monimutkaista..? Kaks kysymystä riittäis hyvin selvittämään onko ollu töissä ja haluaako pakkauksen vai ei.
Ite ajattelin, että ottaisin tällä kertaa avustuksen rahana. Esikoisen jäljiltä on makuupussi ym. tavarat vielä niin hyvässä kunnossa, että en koe tarvitsevani pakkausta. Kestovaippojakaan tulen tuskin koskaan käyttämään vauvalla. Haalareitakin on jo ainakin kuusi! :D Sen sijaan on hankittavana kaukalo, vaunut, sänky ym. joten raha tulee enemmän tarpeeseen. Pitää nyt vielä kysästä miehen mielipidettä mut uskon et se on samaa mieltä.
Aloin kutomaan vauvalle lakkia ja lapasia.. vaaleanpunaisia kylläkin :) Toivottavasti asukki nyt pysyy tyttönä, etten ihan turhaa työtä tee ;)
Tarkoitus oli keskittyä enemmän jo olemassa olevaan lapseen eikä tähän tulevaan, mutta ei kai muutaman nutun kutominen ole keneltäkään pois kun muutenkin vietän aikaani niin paljon puikkojen kanssa :) Joku muukin oli muistaakseni kutonut vauvalle jo jotain...?
Potkut voimistuu päiväpäivältä, välillä koko maha pomppii asukin mylviessä :) No niin, nyt muihin hommiin.
Lauraazia 20+5
Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. Olet ajatuksissa pikku-tontun kanssa!
Nyt ei ehdikään muuta kommentoida, tosi moni on jo käynyt ultrassa.. Terkut kaikille!
että jos haluatte lisätä tai muuttaa tietoja (kuten LA tai sukupuoli), niin laittakaa tuonne esittelylistaan tieto. Laitoin nyt Marzin tuonne poikaa odottaviin, ei kaikki pysy päässä kun pikapikaa kahlaa pinoja läpi :)
G + g viikot hukassa..
eli vastaus: mikkelissä kävin spr lääkäriasemalla ja seija korhonen oli lääkäri... siellä on eri hintaisia lääkäreitä ja hinta määräytyy miten kauan siellä menee...itsellä meni n.40min. tämä lääkäri oli kuitenkin pätevä ja todella mukava. poliklinikkamaksu oli 8e ja lääkäri maksu 80e ja pitää maksaa saman tien siellä käydessä.KELA EI KORVAA TÄTÄ ELI KUN ON NS.VAPAEHTOINEN KÄYNTI...SAA TOKI KOKEILLA MUT MINULLE SANOTTIIN ETTÄ SE ON HARVINAISTA ETTÄ KELA KORVAA!
itsellä on hyvä fiilis ja kai tänään jotain kaupasta tarttuu mukaan vaaville=)
voimia himpula!
nyt aamu hommia tekemään....
manja ja vilperi 19+2