-JOULUKUISTEN torstai-
Kommentit (13)
köllin mahdollisimman pitkään aamulla, kun yö oli ihan kamala. Selkä on niin kipeä, että kolottaa joka asennossa. Ihan tuo alaselkä ja välillä lantio. En mä arvannut, että tämä näin ajoissa alkaa... Sitten tietysti päätä särkee unen puutteesta ja olen vihainen edelleen, arggg!!!
Mulle kaaatui päälle maailman pahuus hormonimyrskyssä, kun esikoinen syntyi. Maailma oli kamalan pelottava paikka ja onhan se. pelko heräsi taas kun toka syntyi. Mä pelkään pedofiileja ja melkein jokaista lapsille " liian" tuttavallista miestä pähkäilen mahdolliseksi vaaraksi. Täällä Espanjassa vielä vieraat ihmiset osoittavat kiinnostusta lapsiin ja vieraatkin tulevat leikittämään ja paijailemaan. Ovet ja ikkunat pidän yöllä säpissä (jo ihan varkaiden vuoksi), enkä päästä lapsia koskaan muutenkaan silmistäni. Täällä edelleen on joka paikassa kuvia siitä siepatusta Madeleinesta, joten pysyy hyvin mielessä. Täällä lapset viedään joka paikkaan, kouluun saa mennä yksin vasta yläasteella, jos asuu lähellä. Kouluissa on korkeat muurit/aidat ympärillä.
Joo, no täällä pitääkin olla hurjan tarkka, kun tuonne Afrikkaan tästä pääsee yhdessä hujauksessa.
Tämä raskaus on mennyt unien ja pelkojen suhteen aika leppoisasti.
Viime yönä näin unta, että mulla oli vaunuissa vauva, ei mikään ihan vastasyntynyt, vaatteet ja vaipat tietysti päällä yms. Mutta sitten kaverillani oli lainassa ultralaite ja katsottiin sitten siitä vaipan päältä sillä laitteella, että kumpi se on. Pippeli näkyi laitteen näytössä ja sain tietää, että poikahan se :)
Joo, mä olen vasta menossa ultraan ja luulen/toivon pojaksi :)
No nyt mä poistun takavasemmalle
Doshijas 18+3
Tänne mitään erityistä, ruoka uunissa, lapset osa ulkona osa sisällä arkea rauhaksiin elellään..
Huomenna olis sitten sitä rakenneultraa, hiukkasen kyllä mietityttää, että toivottavasti kaikki olisi pikkuisella kunnossa.
Oma (.) : Olo on ihmeen hyvä ollut koko ajan ja aika hassulta tuntuu että on edes raskaana, kun ainoa mikä raskaudesta muistuttaa on tämä kasvanut maha, joka onkin iiiiso. Ehkäpä raskaus tulee todemmaksi taas kun näkee vauvan ultrassa. Ja toisaalta onhan tämä suurperheellisen elämä melkosen hektistä, että pieniä kolotuksia kerkiä ihmettelemään ;-)
Ponnari ja itu 18+6
Harmaa sää jatkuu.. ei varmaan toivoakaan että aurinko tänäänkään pilkottais. Sadetta on tullut kyllä ihan tarpeeksi tälle lomalle. Viikon päästä pitäis takaisin töihin.. oon varmaan hullu mut ootan sitä jo kauheesti :D En jaksa istua kotona ja miettiä mitä sitä seuraavaks tekis. Saa nähdä miten sitten käy kun vauva tulee, no luulis että ei oo tekemisen puutetta :)
Poikakin menee syksyllä eskariin niin pitää sitäkin kuskailla eestakas kun ei saa kyyditystä kunnalta.
Muutaman päivän aikana vauva on alkanut vääntelemään itteään kummallisiin asentoihin, välillä tuntuu mahassa ihan pahalta, mut sit hetkenpäästä helpottaa kun se asettuu takaisin paikollensa.
Potkutkin tuntuvat ja näkyvät mahan päälle! :D Huomasin sen kunnolla eilen kun menin nukkumaan. Mies oli jo nukkumassa enkä raaskinu herättää sitä rankan työpäivän jälkeen. Mut eiköhän tuo ehdi ne tuntea :) Sit tänä aamuna kun heräsin oli masussa kunnon bileet käynnissä :)
Ultrassa totesivat että istukka onkin takaseinässä. Ihan raskauden alussa se oli etuseinässä, mut kun kohtu on kasvanut niin istukka on siirtynyt taakse. Siinä luultavasti syy miks liikkeet tuntuu niin voimakkaina.
Eilen oli oikeen masispäivä.. Nyt on jo parempi mieli kun päätin keskittyä enemmän poikaan kun tulevaan vauvaan vielä kun se on mahdollista. Katottiin tänään aamulla tikua ja takua kun oli videopäivä. Aikoinaan oli pakko tehdä selvät päivät milloin saa kattoa videoita, kun meinas ihan ryöstäytyä käsistä tuo katselu. Nyt saa katsoa 2 videota vain maanantaisin ja torstaisin ja se toimii tosi hyvin! Poika innolla oottaa koska tulee kyseiset päivät ja miettii paria päivää jo ennen mitä aikoo katsella.
Sade lakkasi joten taidan lähteä pihalle istuttamaan nuo muutamat puskat mitä oon ostanut ennenku alkaa uus sadekuuro:)
Lauraazia 20+4
Oli tänään ja tamma on tiine. Tässä alkuvaiheessa vaan saattaa vielä luoda, niin ettei huomaa mitään. Ultrataan ainakin 3 kk jälkeen vakuutusta varten uudelleen, muttei varmaan aikaisemmin, kun alkaa tuo astutuskausi jo olla loppupuolella (tulisi niin myöhäisiä varsoja). PItää vielä miettiä, että mitä tuon toisen tamman kanssa teen, kun stressasi oriasemalla niin, ettei tullut kiimaan ollenkaan ja nyt saattaisi olla ens viikolla otollinen aika, jos kotona siementäisi..
Nyt tuli hevosjuttuja, mutta vauvauutisia kuitenkin :)
Itsellä ollut pirteämpi olo. EIlen ostin kesän ensimmäiset mansikat ja äsken piti hakea lounaaksi myös niitä. Itsellä ei tällä hetkellä ole mansikkamaata ja mummolassa eivät olleet vielä kypsiä.
Kun odotin esikoista söin pakastaessani nuita mansikoita niin paljon, että seuraavana aamuna väänsi mahaa niin, että luulin synnytyksen käynnistyneen :D
Mies koitti pidellä kättä vatsan päällä, kun poika potkiskeli, mutta ei se vielä tuntenut. Vaikka itse viime viikolla tunsin käteenkin kunnon potkut.
Nimiä mietittiin vielä illalla ja heiteltiin vaikka mitä yhdistelmiä.. Vaikeaa on. Kuopusta sanottiin jo odotusaikana Aapo Elmeriksi, vaikkei sukupuolesta tietoa (oikea nimi Aapo Sulo Henrik) ja olisi kiva saada jokin työnimi tällekin tulokkaalle, niin olisi persoonallisempi.
Esikoista sanoin vain Käppyräksi vielä pitkään syntymän jälkeenkin, kun ei nimestä päästy yhteismielisyyteen, kunnes löytyi se täydellinen nimi.
Nyt täytyy jatkaa töitä
Marzi ja Äijä 20+2
Heippa kaikille pitkästä aikaa!
Musta ei ole nyt vähän aikaan mitään kuulunut kun olen maannut sängyn pohjalla oksennus- ja ripulitaudissa,yök! Tuollaista tautia en kyllä toivoisi kenenkään saavan, etenkään raskausaikana! Kun mikään ei pysynyt sisällä, ei edes nesteet, huoli vauvan hyvinvoinnista oli suuri. Eikä sitä huolta yhtään helpottanut se kun soitin lekurille tästä tilanteesta, niin se sanoi, että nyt on todella tärkeätä juoda sillä jos nestehukka käy liian suureksi, voi käynnistyä ennenaikainen synnytys!!No se tieto ei tilannetta yhtään parantanut, mutta onneksi tauti on nyt poissa! Neuvolassa kävin myös varmuuden vuoksi kuuntelemassa sydänääniä ja siellä se juna puskuttaa edelleen 140 eteenpäin, huh! =)
Huomenna mulla on se rakenneultra ja kieltämättä vähän jäskättää, että onko pikkuisella kaikki hyvin. Jollakin toisella (sorry, en muista nyt nimimerkkiä) oli myös huomenna ultra, eli muitakin huomista jännittäviä löytyy. :)
Muuten ei tänne mitään uutta kuulu, lähinnä voimia yritän keräillä takas ton rankan taudin jälkeen ja ihmetellä sitä ajatusta, että kohta raskaudesta on jo puolet takana! Hassua miten nopeasti aika on mennyt! =)
Päivänsäde ja papu 18+6
onpas moni jo käynyt tai menossa lähiaikoina rakenneultraa, peukkuja vaan teille jotka ootte menossa. Meillä moinen on vasta 13.8, siirsin viikkoa aikasemmaksi alkuperäisestä, jos tulee huonoja uutisia niin on vielä mahdollisuus tarkempiin tutkimuksiin.
Loma on lusittu ja tämä viikko on töissä oltu, vaan ei tunnu mahassa ollenkaan hyvälle kumartelu eikä potilaiden nostelu. En pitkään kyllä tätä työtä voi tehdä, mutta luultavasti pomo keventää hommia jahka tulee lomalta.
Muutto on vieläkin kesken, huonekalut vaihtaa paikkaa ja tavarat oottaa purkamista, verhot puuttuu ikkunoista ja kaikki tavarat on hukassa. Ehkä joku pv kaikki on järjestyksessä. Haaparannan Ikeasta ostettiin kivoja kaappeja ja siinä olikin roudaaminen puolen suomen halki.
Mites te jotka asutte 2-kerroksisessa asunnossa, onko teillä molemmissa kerroksissa hoitopöydät vauvalle? mie oon sitä mieltä että molempiin kerroksiin täytyy jonkun sortin taso laittaa, muuten ei meidän elämästä tule mitään.
Neuvolan toimintaa hieman mietin ja pohdin ku viimeksi olen käynyt neuvolassa vklla 10 ja vasta ei ens mutta seuraavana on seuraava että ihmeen pitkäväli. Muistaako joku millä viikoilla se sokerirasitus tehdään?Onneksi meillä on dopplerlaite täällä osastolla ja heti maanantaina piti äänet käydä kuuntelemassa ja 150 ja risat oli kaverilla mittarissa. Muuten jakselen ihan ookoo, mut meinaa ylämaha olla iltasin ihan hirveen turvoksissa, ihan vaikee olla sen takia. Niin ja jalat turpoo iltaa kohden, muuten ei mitään. edelleen menee entiset farkut jalkaan eikä painoa ole tullut yhtään lisää, tosin ei oo kyllä laskenutkaan.
Nimiasioita me ei olla vielä mietitty ollenkaan ja luultavasti meneekin ihan sinne asti ku vauva on syntynyt, jotenkin en vaan osaa ajatella asiaa ennekuin näen vauvan.
tamatu+ihme rv16+6
kaik oli hyvin vaik jänskätti...kyl oli 88e arvoista käydä.
vaavi siel halus kovasti pyöriä ja heilutella jalkoja ettei mittaukset meinannu onnistua,mut hyvä lääkäri oli ja sai ne tehtyä...kaik oli hyvin ja vilkas pikku vilperi meil tulos...eli sinistä aletaan katselemaan=)
kauhiasti miel tekis kaupungille ostoksille,mut annan käsien syyhytä viel huomiseen=)
mukavaa päivän jatkoa...
manja ja vilperi 19+1
Meillä ei ole ollut hoitopöytää, kuin hetken ajan esikoisella. Jotenkin luontevampaa ollut vaihtaa vaipat lattialla, sylissä tai joskus sängyllä. Tulee samalla itselle vähän jumppaa, kun nousee lattialta.
Eipähän jää lapsi vahtimatta pöydälle (niinkuin voisin kuvitella miehekkeen epähuomiossa tekevän). Kuopusta taisin hoidella tosi paljon ihan sylissä, esikoisen kanssa ei varmaan olisi ollut yhtä luontevaa.
Ja pinnasänky käy hyvin hoitotasosta silloin, kun pohja on korkealla (ei noissa hoitopöydissä ole se taso paljon korkeammalla).
Töiden jälkeen käydään miehekkeen kanssa pizzalla, sitten onkin kotitouhuja, kun laitumelta on taas viikon sonnat keräämättä (kerään ne, jotta pysyy laidun paremmassa kunnossa ja vähentää loisriskiä), pitäs liikuttaa toinen tamma ja koirat saa samalla lenkin.
Minäkin pitkästä pitkästä aikaa kirjoittelen. Olen yrittänyt kovasti saada vauvan vähäksi aikaa mielestäni, enkä ole ihan joka päivä täälläkään käynyt teidän juttujanne lueskelemassa, mutta vaikeeta se on täytyy myöntää! Kohtahan sitä on jo puolessa välissä odotusta. Ihan hyvinhän se aika on mennyt.
Kävin tiistaina rakenneultrassa ja voi että kun tuli ihana olo =)! Kyllä kannatti. Ultraaja tuumas, että ompas kiltti vauva kun sai heti mitat otettua. Loppua kohti kyllä näytti, että täältä pesee ja heilui siellä kun viimeistä päivää. Oli jotenkin tosi helpottavaa nähdä, että kaikki oli hyvin ja vauva oli hyvin kasvanut. Painoarvion heitti 220g ja mittaa oli noin 20cm. Kyllä se vaan on pieni vielä! Oli aika söpöä, kun vauva laittoi peukalon suuhun ja vatsalaukku täyttyi kesken ultrauksen. Taitaapi tulla isoveljeensä ja olla kova syömään niin tissiä kuin tuttiakin! Vähän ultraaja veikkaili, että voisi olla tyttö tulossa. Kyllä mä meinaan jopain punaista varata kotiin, vaikka sieltä poikakin tulisi =)!
Olen kovasti kutonut vauvaa varten. Tehnyt pari villatakkia ja yhdet housut sekä parit villasukat ja tumput. Lisäksi kudoin sellaisen peiton, mitä voi käyttää automatkoilla!
Joo. Vielä olisi puolitoista viikkoa lomaa. Ensimmäinen päivä pitäis töihin lähtee. Kyllä vähän jännittää, miten sitä jaksaa. Olen lastenhoitajana päiväkodissa. Saapi jumpata siellä ihan kiitettävästi. Mutta aika näyttää.
Janica84 rv 18+4
Ai niin laskettuaika aikaistui parilla päivällä ensimmäisessä ultrassa ja on siis 16.12.
Ihan ekana, Manja missä kävit ultrassa Mikkelissä? Oliko tuosta 88 ¿ jo kelakorvaus vähennetty? Kun miettin, että pitäiskö sinne rakenneultraan mennä vai luottaako, että se on oikeasti kaikki ok, sen np- ultran yhteydessähän se rakenneultra piti olla, mutta mitä siinä oikeasti voi nähdä...
Monä kävin taas tänään neuvolassa, sydänäänet edelleen vaan vilahtelevat. Nyt onnistui ultraus mutta tonttunen möllöttää vain paikallaan (kuten np-ultrassakin), ei sormikaan liikahtanut =( Kävin välilä jopa asioilla ja th katsoi uudestaan mutta ei liikettä. Ensi viikolla taas uudestaan.
Itsekään en ole liikkeitä tuntenut tai no ehkä parina iltana jos niin onnehän sitten voimistuvat tässä pikkuhiljaa.
Mutta nyt alkaa kuitenkin vähän häiritsemään tuo hiljaisuus tuolla mahassa...
Eipä tässä muuta vilkas viikonloppu edessä, ai juu sokerirasituksessa oli kaikki ok. Se tehtiin mulla siis rv 16+2 joku sitä kyseli...
Rilla-ma-rilla 17+ 3 ja unelias tonttunen?
Pikainen visiitti et hengissä ollaan :)
Pitkään pitkään aikaan en oo päässy/kerenny koneelle lukemaan teidän kuulumisia, oikein harmittaa!! Ollaan oltu reissussa, kone temppuillu, rakennettu autokatosta...
Pihalla oon siis kun lumiukko, tarvii vaik huomenissa lueskella pinoja läpi et pääsen ees vähän kärryille :)
Masu kasvaa edelleen, tonttu liikkuu iltasella, muutenkin oma olo on hyvä, välillä unohtuu tää raskaus....
Mut palaillaan taas asiaan kunhan saan itseni päivitettyä tilanteen tasalle...
Terkuin niad ja tonttu 17+4
Onnittelut kaikille,jotka käyneet rakenneultrassa,kiva kun teillä oli kaikki hyvin. Ja tsemppiä huomennä/lähiaikoina ultraan menijöille.
Itse olin eilen,me ei saatu niin hyviä uutisia,oli pikkuinen kuitenkin hengissä...
Kirjoittelen niistä sitten myöhemmin kun jaksan ja pystyn,nyt alkoi taas kyyneleet vieriä.
Migreenikin jatkuu jo toista päivää,alkoi tietenkin heti sen ultran jälkeen. Stressistähän se johtuu.
Nyt pakko lopettaa...
Himpula 20+2
Heräsin ennen viittä ja tässä vielä kukun.. pakko oli nousta ylös kun aloin kuvittelemaan kaikkea. Piti käydä tarkistamassa onko ovet lukossa jne.. lapset nukkuu vielä ainakin pari tuntia.
Mulla on jo puoliväli ja hyvä kun joka päivä muistan olevani raskaana.. kyllä tää taitaa olla helpoin raskaus mulla..vaikka aluksi olikin vähän vaikeaa. Kunhan eivät makoilemaan laita neuvolassa! ei kyllä vielä ole mitään viitteitä siihen ollut.
Meillä sohvat vuorattu pyyhkeillä ja lakanoilla ja matot rullattu lattialta. 2-vuotias harjoittelee käymään potalla :) eilen tuli jo monet pissat pottaan. vaikka oli päivällä vaippa kun oltiin menossa. lattiä täynnä läikkiä kun olen luutun kanssa kulkenut ja pyyhkinyt pissaläikkiä :D Aika rennosti sitä osaa ottaa tuonkin homman toisen lapsen kanssa.
4-vuotias tehnyt itselleen majan omaan kamariin. ja nukkunut siellä koko yön.. :) on kuulemma hyvä nukkua vaikka ei ole kuin matto alla..yöllä kävi itkemässä ovella että " mun maja hajos" . mutta korjasi sen ja jatkoi unia.
Mä oon alkanut pelkäämään että mun lapsille sattuu jotain. että joku tekee jotain pahaa..:( Ihan vaan joku hullu tulee ja.. Mistähän tällaisetkin ajatukset tulee?
Mutta taidan mennä laittaan pyykit kuivumaan kun oli jäänyt koneeseen.
Mukavaa päivää!
Puolkymppi rv 20+1 (kirpparille pitäis päästä osteleen kaikkea sinistä :)