Harry Potterit on nuortenkirjoja
En ole lukenut kuin ekan, mutta en voi ymmärtää, mitä aikuiset ihmiset saa niistä irti. Kertovat lapsista/ teineistä ja heidän elämästään, tarina on pinnallinen ja kepeä. Nuorille ihan loistavia varmaan, mutta kyllä minä kaipaan aikuisempaa ja älyllisempää luettavaa.
Kommentit (30)
Samoin monet ikäiseni ystävät.....
ia. Itse esimerkiksi luin englanniksi vain juonta, kun en kyennyt kaikkea tajuamaan vieraalla kielellä. Sitten suomennoksessa syvennyin sanomaan. Rowlings ja Jaana kapari leikkivät upeasti kielellä.
on mielestäni niin mahtava kirjallinen saavutus ja mielikuvituksen taidonnäyte, että ne tulisi jokaisen lukea Waltarinsa ja Kalevalansa ohella jo äikäntunneilla kouluaikana.
Itse olen lukenut kaikki englanniksi, ja luen jatkossakin, idea on minusta niissä kuitenkin paremmin tallella. Suomentajalle kuitenkin propsit, onpa ollut keksiminen niissä nimissä sun muissa.
No, voi harmi...
Kyllä mä luen muitakin lastenkirjoja ihan mielenkiinnolla.
kuin olla jotenkin ihan villinä kyseiseen kirjasarjaan. Sen verran tämä keskustelu mielenkiintoani herätti, että taidan lukea kakkososan alkuperäiskielellä, jospa sitten keksisin sen jutun, mikä saa ihmiset ihan sekaisin.
Niin ja pidän fantasiasta, Taru sormusten herrasta on yksi parhaista lukukokemuksistani, mutta siinä hahmot ovatkin moniulotteisia ja itse tarina on elämää suurempia allegoria.
ap
Harrykin ja 11- tai 12-vuotiaan käsitys toisista ihmisistä (etenkin aikuisista) on hyvin kapea. Minä pidän Pottereissa juuri siitä, että niissä aika realistisesti seurataan nuoren pojan maailman avartumista. Muistan hyvin, kuinka karrikatyyreiltä (etenkin aikuis)hahmot ensimmäisissä kirjoissa vaikuttivat ja siksi ensimmäiset elokuvat auttoivat paljon minun innostustani, koska niissä aikuisetkin olivat kokonaisia ihmisiä (olisikin varmaan aika vaikea sanoa Alan Rickmanille, Maggie Smithille tai Jason Isaacsille, että te esitätte näitä pahvihahmoja, joilla ei ole mitään syvyyttä.)
Minusta muuten taas Sormusten herrasssa ei voi puhua kovin syvistä henkilöhahmoista, vaan valtaosa sormuksen ritareistakin jää todella litteiksi kavereiksi. Sen sijaan maisemat kuvataan äärettömän monitahoisesti.
iseksi. Tuota isä-poika-suhdetta tullaan vielä analysoimaan paljon ja käyttämään esimerkkinä.
Lucius Malfoy (Jason Isaacs) on aivan mielettömän HOT!
Mutta tosiaan nuo hahmojen väliset suhteet ovat erittäin mielenkiintoisia ja realistisen oloisia. Etenkin tämän pääkolmikon. Samoin Harryn ja Dumbledoren.
Eka onkin kevyttä kamaa, saas nähdä millainen tämä viimeinen tulee olemaan, kaksi edellistö ollut jo synkempää tavaraa.
Itse luen " kepeän kirjallisuuden janoon" Utrion romaaneja. Ne ovat ihan harlekiini-tasoa :)