Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka hyvin teidän 2.5-3-vuotiaat osaavat käyttää tietokonetta?

Vierailija
18.07.2007 |

Meillä 2v 7kk ja osaa käyttää hyvin hiirtä, pelaa lastenpelejä (teletapit yms) joita voi hiirellä pelata.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaskin satunnaisesti vain tekee Pikku Kakkosen tehtäviä netistä.

Vierailija
22/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

välitunnilla pelaamaan tietokoneella. Meidän 8-v sanoi että ei ole koskaan jäänyt vaan antanut vuoron toisille kun kuulemma paljon mieluummin on ulkona välitunnin kuin sisällä pelaamassa. Aika fiksua minusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneelle tulo on periaatteessa kiellettyä, mutta joskus pääsee livahtamaan työhuoneeseen. Yhdessä on katseltu lapsen omia kuvia niin, että muksuu istuu aikuisen sylissä ja aikuinen näyttää kuvia. Siis lapsi ei saa silloin itse koskea tietokoneeseen. Joskus hän haluaa " piirtää" . Silloin avaamme hänelle Wordin ja hän saa itse painaa jotain kirjainta. Painaa pitkään monta riviä samaa kirjainta ja nauraa samalla. Deletellä osaa itse pyyhkiä ne pois. Aikuinen on vieressä koko ajan ja vahtii. Muita nappuloita ei saa sorkkia.

Yleensä työhuone on lukossa.

Vierailija
24/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki? Eskaritarhalaiset varmaankin, mutta että pienemmätkin(kö)?

Vierailija
25/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti... Ei oo totta. Palapelejä ei nyt ainakaan voi tehdä kuin koneella, eihän?

Vierailija
26/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemässä. Ikää 7 kk ja on jo nyt näprännyt näppäimiä mun kanssa....

Vierailija
27/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa kirjoittaa myös nimensä näppäimistöllä, sitä kun kysytään muutamissa noissa lego-sivun peleissä.

Ja kyllä, hän rakentaa myös tavallisia palapelejä ja värittää tavallista värityskirjaa, tietokone on vain lisänä enkä näe mitä haittaa siitä on.

Vierailija:

Vierailija:

Osaa itse hakea haluamansa sivun, esim. kirjoittaa otsikkoriville " lego" .

joo ja ikää oli 2.5-3vuotta...

Vierailija
28/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko antoi poikansa olla tietokoneella parivuotiaasta, nyt ekaluokkalaisena lapsi ei muuta tekisikään kuin pelaisi tietokoneella, kauheet tappelut heillä koko ajan asiasta.

Vierailija
29/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapsi on juuri täyttänyt 6 vuotta ja hän on pikku hiljaa tutustunut tietokoneen käyttöön (pelaa jotakin lasten peliä kerran kuussa tai harvemmin).

Tietokoneen käytön ehtii oppia koulussakin. Mieluummin rakentelen lasten kanssa legoilla, luemme, leikimme, touhuamme ulkona kuin istutan heitä tietokoneen ääressä.

Vierailija
30/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihan tiedoksi vain, että meidän lapsi ei todellakaan

oppinut tekemään tavallisia palapelejä, mutta tietsikalla jostain syystä hoksasi heti, miten homma toimii.

Vierailija
31/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi siitä nauttii, niin miksei hän kohtuudella (korostan KOHTUUDELLA) saisi tietokoneella pelata?

Vierailija:

Tietokoneen käytön ehtii oppia koulussakin. Mieluummin rakentelen lasten kanssa legoilla, luemme, leikimme, touhuamme ulkona kuin istutan heitä tietokoneen ääressä.

Mekin teemme noita ihan samoja juttuja - satunnaisen koneella pelaamisen lisäksi. Eikö olekin jännää, etteivät nuo ole mitenkään toisiaan poissulkevia??

Vierailija
32/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ei ollut sallittua, mutta nyt saa välillä vähän aikaa itse pelata. Suurimman osan päivästä leikkii kyllä muuta ;)

Vierailija
33/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sisko antoi poikansa olla tietokoneella parivuotiaasta, nyt ekaluokkalaisena lapsi ei muuta tekisikään kuin pelaisi tietokoneella, kauheet tappelut heillä koko ajan asiasta.

Meillä molemmat vanhemmat olemme " alalla" ja koneita on joka nurkassa kotonakin. Tottakai lasta kiinnostaa. Oli alle 2v kun purki ja kokosi koneita isänsä kanssa ja musta oli hieman huvittavaa, kun alle 2v selittää mitä kone sisältää " kovalevy, äänikortti, piuha, muisti" jne. Eipä tiedä moni 20v mitä se keskusyksikkö sisältää ;)

No siis 2v3kk ja sai oman koneen omaan huoneeseensa (hui kauhistus!). Nyt ikää 3v7kk. Käyttää konetta näppärämmin kuin moni koululainen tai aikuinen.

Silti - rakentelee legoilla, piirtää kynillä, värittää, urheilee, ulkoilee, katsoo telkkariakin. Koneellaoloaikaa ei varsinaisesti ole rajattu, mutta ei käytä konetta joka päivä, ei välttämättä edes joka viikko. Sitten taas käyttää. Ohjelmat ja pelit ovat kehittäviä ja opettavia. Osaa tällä hetkellä kaikki aakkoset, luettelee numerot 30 asti, laskee alle 5 numeroilla yhteen ja vähennyslaskuja. Osaa lukea helppoja sanoja (joissa paljon vokaaleja eli äänteinä helpompia tunnistaa), eiköhän se lukutaito sieltä kohta tule kokonaankin.

On motorisesti, kielellisesti ja fyysisesti (voima) useimpia tuttuja ikätovereitaan ja puoli vuotta vanhempia edellä. 3v neuvolassa näistä taidoista kysyttiin, onko kaikki lapsilähtöistä - kyllä on. Mihinkään ei ole pakotettu, vaan lapsella on hirveä into saada tietää aivan kaikesta kaikki (joskus toivoisi ettei olisi, koska äidilläkään ei ole läheskään kaikkeen vastauksia).

Eli tietokone ja muut taidot eivät ole toisensa poissulkevia.

Vierailija
34/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Jos lapsi siitä nauttii, niin miksei hän kohtuudella (korostan KOHTUUDELLA) saisi tietokoneella pelata?

Mekin teemme noita ihan samoja juttuja - satunnaisen koneella pelaamisen lisäksi. Eikö olekin jännää, etteivät nuo ole mitenkään toisiaan poissulkevia??

Että mikä minä olen sanomaan mikä on turhaa? No mielipiteitähän tässä vaihdellaan, luulisi sinunkin palstakonkarina sen verran hoksaavan. Minun MIELESTÄNI on aivan turhaa istuttaa noin pientä koneen ääressä.

En ole ihan niin tahvo, että kuvittelisin että muksunne istuvat tietokoneen ääressä päivät pitkät. Tokihan teilläkin varmasti tehdään noita samoja asioita kuin meilläkin (porkkanasta voi tykätä vaikka ei kurkusta tykkääkään -perusasiat on hallussa juu). Mutta minä valitsen omille lapsilleni (sen pienenkin hetken) tietokoneella pelaamisen sijasta jotakin muuta. Koska se on mielestäni a i v a n turhaa noin pienille lapsille.

26

Vierailija
35/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kaikesta olla jotain erityistä hyötyä (muuta kuin lapsen saama ilo)?

Vierailija
36/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Pitääkö kaikesta olla jotain erityistä hyötyä (muuta kuin lapsen saama ilo)?

No höh. Ei tietenkään tarvitse kaikesta olla jotakin hyötyä. Minun mielestäni tietokoneella istuminen on a i v a n turhaa sen vuoksi, että 2,5-3-vuotiaalle löytyy niin paljon muitakin hurjan paljon mielenkiintoisempia ja parempia tekemisiä kuin koneella pelien pelaaminen.

Koska tietokoneen pelaamisesta ei ole hirveästi hyötyä ja parempaakin tekemistä on, miksi opettaisin jo noin pienen tuijottamaan ruutua? Samoin on tv:n katselun kanssa. Emme anna lasten katsoa tv:tä kovin paljon. Haluamme esimerkillämme rohkaista aktiivisempaan elämään.

Pienistä puroista syntyy suuri virta....tietokonetta ehtii hakata myöhemminkin. Minun MIELESTÄNI siis :)

26

Vierailija
37/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jaksaa yllättää tämä älähtäminen koneiden takia.

Itse olen ajoittain turhankin tietokoneaddikti. Ensimmäisen tietokoneeni sain vasta lukioiässä...

Mies taas sai oman koneen 6-vuotiaana. Nykyään hän on alansa erittäin pätevä ja haluttu erikoisosaaja, mutta työajan ulkopuolella vähemmän koneaddikti kuin minä.

Pointtina on se, että tietokoneen täyskielto ei välttämättä takaa aktiivista elämää. Mielestäni paras ratkaisu on opettaa se kohtuus alusta alkaen - milloin kukin sitten " tietokoneuransa" aloittaakin. Kiinnostuksen mukaan.

Vierailija
38/38 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Aina jaksaa yllättää tämä älähtäminen koneiden takia.

Itse olen ajoittain turhankin tietokoneaddikti. Ensimmäisen tietokoneeni sain vasta lukioiässä...

Mies taas sai oman koneen 6-vuotiaana. Nykyään hän on alansa erittäin pätevä ja haluttu erikoisosaaja, mutta työajan ulkopuolella vähemmän koneaddikti kuin minä.

Pointtina on se, että tietokoneen täyskielto ei välttämättä takaa aktiivista elämää. Mielestäni paras ratkaisu on opettaa se kohtuus alusta alkaen - milloin kukin sitten " tietokoneuransa" aloittaakin. Kiinnostuksen mukaan.

Totta puhut, kohtuuden opettaminen on parempi vaihtoehto kuin totaalikieltäminen.

Toiset ovat kiinnostuneempia koneista ja vempaimista kuin toiset. Teillä tuntuu molemmilla olevan " tietokoneromanttisia" muistoja nuoruudesta (he hee), mikä selittää sen, että lapsesikin tutustuu jo pienenä tietokoneisiin. Meillä taas ei kummallakaan, miehelläni tai minulla ole mitään muistoja yms. tietokoneen käyttämisestä. Meillä on ollut tietokone vasta 2 vuotta. Minun kotonani on aina ollut tietokoneita, mutta en ollut koskaan niistä kiinnostunut. Siksi ei tunnu luontevalta ohjata omiakaan lapsia koneiden ääreen noin pienenä, kun he eivät itse osaa sinne hakeutua.

26 ja 33