Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspäivärahasta osittaisella hoitovapaalla...

18.07.2007 |

Miten määräytyy äitiyspäiväraha kun olen ollut 1.1.-31.5.2007 osittaisella hoitovapaalla.Sitä ennen normaalisti töissä ja nyt taas 1.8.07 alkaen osittaisella hoitovapaalla (lapset 7v. ja 5v.).

Eli ajatus olisi jos nyt tulisin raskaaksi miten sitten joskus äitiyspäiväraha määräytyisi, sen mukaanko mitä olen saanut osittaisella hoitovapaalla palkkaa vai normi palkan mukaan....?

Kaikille vastanneille kiitos jo etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäiväraha määräytyy edellisen valmistuneen verotuksen mukaan tai viimeisen puolen vuoden palkkojen mukaan, jos ne ovat 20% suuremmat kuin edellisen verotuksen mukaan tulleet tulot.

Eli jos sinulla on äitiyslomallesi jäämisen aikaan edellisen 1/2 vuoden aikana ansaitut tulot (x2) suuremmat kuin viimeksi valmistuneen verotuksen mukaan, niin se määräytyy niiden mukaan. Osa-aikaisella hoitovapaalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Vain oikeasti ansaitut tulot lasketaan, ei sitä, jonka saisit jos tekisit 100% työaikaa.

Vierailija
2/7 |
19.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinun kannattaa anoa osittainen hoitovapaasi niin että se päättyy ennen äitiysloman alkua jolloin saat 100% palkan niiltä kuukausilta kuin työnantaja sen maksaa.

Kelan maksama äitiyspäiväraha tosiaankin määräytyy edellisen valmistuneen verotuksen tulojen mukaan tai viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan jos ne ovat riittävän paljon suuremmat - niihin osittainen hoitovapaa siis käytännössä vaikuttaa alentavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis ymmärsinkö oikein että jos meinaan saada täyden palkan mukaan äitiyspäivärahaa minun täytyisi olla vähintään puoli vuotta ennen äitiyslomalle jäämistä normaalisti töissä...??

Vierailija
4/7 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIMPPA:

eli siis ymmärsinkö oikein että jos meinaan saada täyden palkan mukaan äitiyspäivärahaa minun täytyisi olla vähintään puoli vuotta ennen äitiyslomalle jäämistä normaalisti töissä...??

Juuri näin on asia. Minä olen osittaisella hoitovapaalla ja jään äitiyslomalle, teen siis 80 % työaikaa. Hain äitiysrahaa viimeisten puolen vuoden tulojen perusteella ja todella se päätös tulee sen mukaan mitä ne tulot on oikeasti olleet. Ei sitä rahaa saa sen mukaan, mitä tuloni olisivat jos tekisin täyttä työaikaa.

Vierailija
5/7 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, milloin tulet raskaaksi. Jos äitiysloma alkaa vuonna 2008 saat päivärahaa vuoden 2006 verotulojen perusteella eli kokopäivätyön mukaisesti. Silloin kannattaa ainoastaan olla vähän aikaa normaalityöajalla, jos saat 3kk:n palkan, jotta se palkka olisi täysi palkka.

Mutta jos äitiysloma alkaa vasta vuoden 2009 puolella, verotulot katsotaan vuodelta 2007 eli osittaisen hoitovapaan tuloista. Tällöin ehkä saisit isompaa päivärahaa puolen vuoden tulojen perusteella, jolloin pitäisi se puoli vuotta tehdä täyttä työaikaa.

HIMPPA:

Vierailija
6/7 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeytätkö vielä tuon lopun eli mitä tuolla 3kk:n työjaksolla tarkoitat?

Vierailija
7/7 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos työnantajasi maksaa sinulle palkkaa äitiysloman ensimmäisten 3 kk:n ajalta, kannattaa lopettaa osittainen hoitovapaa ennen äitiysloman alkua. Periaatteessa siihen riittää vaikka viikkoa ennen, kunhan vain siis juuri ennen äitiyslomaa teet täyttä työaikaa, saat äitiysloman ekat 3 kk täyttä palkkaa. Jos olet äitiyslomalle jäädessäsi vielä lyhennetyllä työajalla, se 3 kk:n palkkakin tulee alemman palkan mukaan.

Mutta tämä ei siis vaikuta itse äityspäivärahaan millään tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän