Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paineen tunne

17.07.2007 |

onko normaalia , että synnytyksen jälkeen on ollut paineen tunnetta alapäässä, synnytyksestä on reilu viikko, oireina on paineen tunne alapäässä ei pysty jalkella oikein olemaan kun paineen tunne on välillä aika kova,haluaisin tietää onko tämä tunne normaalia?, synnytyksestä ei tullu repeämiä eikä välilihaa tarvinnut leikellä.......... vain muutama tikki laitettiin eli pääsin vähillä vaurioilla:)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kerran tikkejä laitettu. Mulle tehtiin pieni eppari ja tikkejä tarvittiin. Ensin ei tuntunut oikein missään, mutta kostautui kun kävelin ihan lyhyen matkan noin 5 pv synnytyksen jälkeen. Sitten ei ollutkaan hyvä olla muuten kuin pötköllään. Ei paljon naurattanut silloin, mutta nyt jo hymyilyttää. Olen vaan ajatellut että eipäs ne siellä synnärillä varoita että ei kannata liian aikaisin alkaa urheilemaan. Eihän sitä arvannut kun ei oo koskaan mitään leikattu että kipeeksi voisi tulla... hehee.

Vierailija
2/5 |
17.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli edellisen synnytyksen jälkeen useita viikkoja paineentunnetta alapäässä. Jos olin makuulla, se ei tuntunut, mutta vähänkin pidempään pystyssä ollessa tunne voimistui ja tuli inhottavaksi. Meni aikanaan itsestään pois. Itse epäilin suonikohjuja alapäässä tai tikkien kiristystä tai tms. Oikeaa selistystä asialle en saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli oikein pahaa paineen tunnetta heti synnytyksen jälkeen. En saanut edes jalkoja nostettua ylös, kävely oli aivan hirveää ja teki kipeää.

Mulle kätilö kertoi syyksi, että häpyluuliitos on " irrallaan" ja ajan myötä on taas normaali. Ennen vanhaan jopa sidottiin naisen alapäätä tai siis ala osaa, mutta se on aika epäkäytännöllistä vessassa käynnin ja muun puhtaana opidon vuoksi.

Mulla taisi olla pahemmasta päästä ja parantuminen kesti melkein pari kuukautta. Oikeesti alkuun en saanut edes housuja itse jalkaan, kun ei jalka noussut ylös.

En tiedä onko samasata asiasta kyse, mutta mulle tämä tuntui juuri paineen tunteena alapäässä.

Vierailija
4/5 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paineen tunne on varmasti todella yleistä alatiesynnytyksen jälkeen. Syitä voi olla monia, mutta yksi tavallisimmista lienee se, että lantionseudun sisäelimet ovat alatiesynnytyksessä ja varsinkin sen ponnistusvaiheessa laskeutuneet. Esimerkiksi kohdun I asteen laskeumaa pidetään täysin normaalina alatiesynnytyksen jälkeisenä tilana.

Myös muut sisäelimet voivat laskeutua, kuten virtsarakko ja peräsuoli. Nämä kaikki oireilevat juuri paineen tuntuna, ja mikäli laskeuman aste on pahempi kuin I, sisäelimet pullistelevat joko kokonaan tai osittain elimistöstä ulos. Näihin pahempiin laskeumiin liittyy usein ulosteiden inkontinenssia.

Alatiesynnytyksestä toipumiseen menee minimissään puoli vuotta, usein jopa vuosi. Imetyksen kesto ja sen myötä muutokset hormonitoiminnassa vaikuttavat myös sisäelinten kudoksiin ja toipumiseen. Suurin osa siis toipuu synnytyksessä tulleista laskeumista viimeistään imetyksen loputtua siihen asti kunnes hormonitoiminta jälleen muuttuu vaihdevuosi-iässä ja vammat ikään kuin tulevat takaisin.

Vierailija
5/5 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali tila alatiesynnytyksen jälkeen, korjaantuu yleensä ajan kuluessa. Laskeumassa tärkeä oire on paineentunne alapäässä.