Pakko avautua.. Paha olla :(
Sairastuin synnytyksen jälkeen masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Tilanne oli niin paha, että päätin aloittaa mielialalääkityksen. Jo siitä pienestä annoksesta, jolla ainoastaan aloitetaan, tuli " outo olo" ja huimausta ym. Kahden viikon kuluttua annosta kuitenkin nostettiin " hoitotasolle" , ja siitä päivästä lähtien, eli nyt jo kolmen viikon ajan, on kiusana ollut depersonalisaatio (=itsensä kokeminen vieraaksi/epätodelliseksi). Luulin ensin, että olen sekoamassa ym. kunnes tajusin että lääkkeestä sen on johduttava. Nyt olen taas syönyt sitä pientä annosta, ja lääkitys on tarkoitus lopettaa lähiaikoina. Masennus ym. on jo poissa, mutta tämä depersonalisaatio saa minut hulluksi, en jaksaisi enää. Ihan kuin tässä touhuaisi joku vieras ihminen tilallani, ja itse olisin jossain " kaukaisuudessa" . Positiivista taitaa kuitenkin olla se, että tajuan tilanteen itse. Se on kuitenkin VAIN tunne. Pahin pelkoni on, että tämä ei lääkityksen lopettamisen jälkeenkään mene pois. :( Psykoterapiaan on tarkoitus mennä joka tapauksessa.
Kommentit (11)
lapsensaannin jälkeen, mutta se on mennyt ohi. Välillä on ollut vaikeita aikoja mutta ei diagnosoitua masennusta tai lääkkeitä.
Ei ole, eikä varmaankaan kokeillakaan. En halua enää ikinä lääkkeitä jos tästä selviän! Kyse oli kuitenkin vain " hormonaalisesta masennuksesta" ...
ap
ja se kestää muutamia viikkoja MAX.
Jos kesti pidempään, ja niin taisi sun tapauksessa olla, niin kyse luultavasti OLI masennuksesta.
Synnytys voi joskus laukaista liikatoiminnan. Oireet samankaltaiset kuin synnytyksen jälkeisessä masennuksessa. Ahdistaa ja epämääräinen pahaolo. Silloin ei masennuslääkkeet auta.
T: Tämän kokenut
Mutta hormonithan sen synnytyksen jälkeisen masennuksen käsittääkseni aiheuttaa.
ap
Itsellä oli tosi pitkä ja tuskainen tie löytää oikea lääkitys masennukseen. Kokeilin kolmea eri lääkettä huonoin tuloksin. Sain sivuoireina mm. pelottavai pakkoajatuksia ja todella kummallisia kehollisia tuntemuksia ja manian tapaisen tilan. Vasta neljäs lääke sopi. Sitä en sitten tarvitsekaan kuin puolet normaalista hoitoannoksesta ja ainoa sivuoire oli alussa hyvin lievä pahoinvointi.
Koita kestää, mitä vain edessä on ja koita saada lääkäri(t) uskomaan, jos sivuoireet on liian pahoja. Siinäkin on joskus tekemistä :-(.
Ei kyllä ole tutkittu. Pitääkin ottaa lääkärin kanssa puheeksi.
ap
Mieluummin masentunut kuin rajatilassa tai psykoosissa.
Samaa mieltä. Mutta sitä ei voi lopettaa yhtäkkiä, annosta pienennetään pikkuhiljaa.
ap
Ei välttämättä johdu lääkkeestä