Onko " väärin" mennä vihille maistraatissa?
Saanko Jumalan siunauksen avioliitolleni, jos menen naimisiin maistraatissa...? Onko se oikein? Vai hyväksyykö Jumala vain uskonnollisen vihkimisien?
Kommentit (6)
tai siis tuomari vihki meidät.
Seuraavana päivänä oli hääjuhla ja helluntai srk:n saarnaaja siunas avioliittomme.
Näin usein tehdään vapaissa suunnissa. :)
Näin kaikki yhteiskunnan tunnustamat tavat avioitua ovat päteviä. Kirkkohäissä saa kyllä siunaukset ja esirukoukset ikään kuin kätevänä bonuksena, mutta avioliitto ylipäätään on Jumalan silmissä aina hyvä ja suotava asia.
Tämä nyt oli tällainen luterilainen näkökulma, joka ei käsitä vihkimistä sakramenttina. Ortodokseilta ja katolisilta voi tulla muitakin näkökulmia.
" avioliitto on Jumalan silmissä aina hyvä ja suotava asia."
Tästä olen eri mieltä ja olen uskovainen:kaikki avioliitot eivät suinkaan ole Jumalan suunnittelemia. Jumala tietää kuka kenellekin sopii ja jos ihminen ei odota tätä henkilöä,vaan nai jonkun muun,voi ongelmia tulla roppakaupalla. Nai esim.väkivaltaisen juopon,jota Jumala ei todellakaan suositellut tms. Siksi pitäis mennä naimisiin vasta,kun tietää,että tämän Jumala on mulle suunnitellut. Ei-uskova ei tietenkään näin voi tehdä,koska ei usko Jumalan johdatukseen. Toisaalta uskon,että monen uskosta osattomankin liitto voi olla Jumalan johdattama,koska jos ihminen niinku antaa " elämän johdattaa ja näyttää" ,niin takana voikin olla Jumalan johdatus. Näin esim. syntyy myös lapsia,jotka Jumala on tänne suunnitellut,vaikkei ihmiset sitä itse tiedostaisikaan..
Tästä syystä siis lut. kko myös siunaa maistraatissa solmittuja liittoja eerittäin mielellään. Siunauksen hakeminen kun taas on jokaisen oikeus.
Katolisen kirkon näkemys teologisesti avioliitosta on toinen ja se onkin sakramentti. tästä johtuvat monet muutkin avioliittoon liittyvät näkemyserot.
Eihän Jumala meitä tuolta ylhäältä määräile ja sanele, kuka on kenellekin Se Oikea tai Se Väärä. " Oikeita" vaihtoehtoja voi olla useitakin, ja itsehän me puolisomme valitsemme. Ei vastuu siitä ole Jumalan hyvässä eikä pahassa.
Se, onnistuuko löytämään hyvän puolison vai ei johtuu ihan muista asioista kuin siitä, onko odottanut Jumalalta sitä oikeaa. Siihen vaikuttaa oma elämänhistoria ja se, mitä avioliitolta odottaa ja toivoo. Parisuhteen onnistuminen on pitkälti kiinni siitä, miten sinut ihmiset ovat itsensä kanssa ja siitä, miten paljon he haluavat yhteiseen hyvinvointiin satsata. Ja kyllähän Jumala näissä asioissa auttaa, jos häneltä apua pyytää.
Erityisesti pisti silmään tuo, että ihmiset saavat tiedostamattaan lapsia, jotka on tarkoitettu syntyviksi. Haloo! Jokainen tänne syntyvä lapsi on yhtä " tarkoitettu" ja Jumalalle yhtä rakas. Olisipa aika kamalaa ajatella, että vaikkapa minun, puolisoni tai lasteni ei olisi ollut tarkoitus syntyä tänne, koska vanhempamme tai me emme mahdollisesti löytäneetkään Sitä Jumalaan määräämää Oikeaa. Huh huh.
Olen vuosia sitten ollut häissä, jotka oli maistraatissa, koska pariskunnan mielestä Raamattu ei puhu tällaisesta nykyaikaisesta seurakuntainstituutiosta. Siten heidän mielestään seurakunnan työntekijä ei voi vihkiä ketään kristilliseen avioliittoon. En nyt tarkkaan muista selitystä, mutta taka-ajatus oli, että vain maistraatissa mentiin oikeasti naimisiin.
Oikeastaan tästä pääsenkin omaan ymmärrykseeni. Eli Raamatussa ei kerrota, minkälaiset häät tulisi olla. Jos tarkkoja ollaan, niin Uudessa Testamentissa on yksi kohta, missä kerrotaan häistä ja niissä häissä juodaan viiniä. Tietysti joku voisi vetää tästä johtopäätöksen, että Raamatun mukaan ainoat oikeat häät ovat sellaiset, missä tarjoillaan viiniä:) Näin kuitenkaan ei taida kukaan uskovainen selittää häiden olemusta.