Verensokeri ½h aamiaisen jälkeen 7.8
Kommentit (17)
antoi noi ohjeet,nyt ois joku 2vrk kestävä mittausrupeama jossa tarkkaillaan sitä verensokeria?
Pitää kuulema mitata nyt 2vrk ensin se paastoarvo,sitten ½h ruoan jälkeen ja toinen 1h ruoan jälkeen (siis puolen tunnin välein)
Sitten sama lounaan jälkeen (½h ja 1h),päivällisen ja iltapalan myös,siis aina tuo ½h ja 1h jälkeen.
Ja sitten riippuen noista arvoista,et ylittyykö rajat (eli 5 paastoarvona ja 7 ruoan jälkeen) niin joudun sille lääkitykselle??
ap
ap,mulle annettiin samanlaiset ohjeet kuin sulle noista mittauksista ja samat rajat. Ja jos noi raja-arvot on väärät niin mitkähän sitten on ne oikeat?kiinnostais tietää..kun sen mittarin ohjeissakin erit kuin mitä terkka antoi ja kun kysyin niin ne kuulemmat ihan väärät (mitkä on siinä ohjeessa)
'ei ymmärrä'
siis mulla on kyse raskausdiabeteksen etsimisestä,ei oo todettu mut kun bmi on 27 niin terkan mielestä nyt seurataan... ja nuo arvot antoi
6,mistä ppäin olet?? itse olen rovaniemeltä. helsingissä tiedän olevan eriarvot,olivat ainakin muutama vuosi sitten
ap
Ja siinä rajat ei ole ap:n esittämät edes raskaana oleville.
Mutta vs pitäisi mitata 1h ja 2h ruuan jälkeen, aivan kuten sokerirasituksessakin.
Itse mittasin aina tunnin jälkeen ja piti olla alle 5. Sitten voidaan virtsasta mitata kokonaissokeri?? Olikohan se tuollainen? No kuitenkin se kertoo pidemmän ajan sokeriarvoista, eli onko jatkuvasti liian korkeita vai satunnaisesti vain.
Ensin kyllä koetetaan saada arvot normaaleiksi ihan ruokavaliolla eli vähemmän sokeria ja rasvaa jotka nostavat arvoja.
Jos ei ruokavaliollakaan pysy kurissa niin sitten vasta muut keinot.
Harmillista oli tuo raskausdiab. kanssa kun joutui tosiaan ramppaamaan siellä äitipolilla jatkuvasti.
Onneksi sain arvoni ihan syömisiä katsomalla kuriin.
ainakin arvot ovat seuraavat:
- paasto ja ennen ateriaa, alle 5,5
- tunti ruuan jälkeen, alle 7.8
Mulla on pääsääntöisesti pysynyt ruokavaliolla arvot alle noiden arvojen eikä mun ole tarvinnut insuliinia käyttää vaikka siis muutama ylitys on ollut aamun paastoarvoissa (yhdellä tai kahdella kymmenyksellä)
Aterian jälkeisiin arvoihin on "helppo" vaikuttaa sillä, mitä syö.
Eikä mun tartte "koko ajan rampata" äitiyspolilla. Faksaan arvot sinne ja sieltä kirjallisesti vastataan, miten hoitosuunnitelma jatkuu. Vain kerran olen siellä käynnyt ja nyt on jo raskausviikko 34 menossa.
Diabeteshoitajalla kävin kuulemassa ohjeistusta, sain mittarin yms. ja läkärillä ultrattiin smalla. Seuraava aika olikin sitten 2kk siitä ja sitä seuraava samalla viikolla kuin laskettuaika. Mä soitin mun sokeriarvot tälle diabeteshoitajalle. Tietty jos ne ei pysy kurissa niin varmaan joutuu käymään näytillä välillä. Mulla ei sitten neuvolassa ollut lääkäriaikaa vaan ne kävin tuolla äitipolilla kun oli noi ajat ja ultrattiin samalla.
Harmillista oli tuo raskausdiab. kanssa kun joutui tosiaan ramppaamaan siellä äitipolilla jatkuvasti.Onneksi sain arvoni ihan syömisiä katsomalla kuriin.
Eli paasto alle 5.3 ja 1,5h ruuan jälkeen alle 6.8. Tuo sun lukema kuulostaa ihan hyvältä kun noin aikaisin aterian nauttimisesta sen mittaat. Jos tuo luku huitelisi jossain 12 niin sit vois olla toisin. Siis etkö ole käynyt sokerirasituksessa? Mä ole kahdessa raskaudessa käynyt ja rd ollut molemmilla kerroilla, äitipolille mut passitettiin, sieltä sain ohjeet ja mittarin. Neuvolassa kävin vaan norm. tarkistuksissa. Lääkäritkin kävin siellä äpolilla.
Mutta jospa sullakin asintunteva lääkäri päättää jatkosta, tsemppiä vaan ja turha huoli pois.
ja ihmettelin kovasti,ettei täälllä tosiaan tehdä sitä sokerirasitusta ollenkaan?? Mulle sanottiin vaan et kotiseurannalla ja sit jos ne arvot ylittyy kotiseurannalla niin katotaan hoitoa uudestaan....??
Mutta ei kuulema sokerirasitusta kun kotiseuranta kertoo tarvittavan...
Toisenkin ruoan (päivällisen ) jälkeen ½h arvo oli taas 7.8. Lounaan jälkeen oli 4.5 ja muutenkin arvot on olleet 4-5 välillä.
Olen vähän ihmeissäni näistä arvoista kun minusta tuo 7.8 on melkein missä tahansa muualla vielä suhtkoht normaalit...
ap
aivan normaalien rajoissa,ihmettelen kovasti et miten menee mukamas ilman sokerirasitustestiä :O??
on todella erikoista kuinka raja-arvot vaihtelevat. Kun kuitenkin tehdään kaikenlaisia tilastoja yms noista rd kuinka monella on jne niin meneeköhän nekään nyt sitten ihan oikein jos nuo raja-arvot vaihtelevat... ymmärsiköhän kukaan mun pointtia?
Pitäisiköhän mun vielä kysyä tuosta sokerirasitustestistä jostain muualta kuin mun neuvolanterkalta??
Emme oikein löydä hänen kanssaan säveltä... ja nää mittauksetkin aloitettiin rv18 vaikka yleensä kai myöhemmin??
ap
sokerirasitus ennen kuin on alettu muuten mittailemaan. Se tehdään jo viikolla 15, koska aikaisemminkin on ollut ylittyneitä arvoja testissä.
Ekalla kerralla rasitus tehtiin vasta joskus raskausviikolla 24 tai 25, en tarkkaan muista.
Mut just tänä syksynä hoitaja tays:ssa sano, et pahimmat/hankalimmat viikot ovat 28-32 (tai sit se oli 26-32)
et silloin elimistön oma insuliinin tuotanto heikoimmillaan ja sokeriarvot nousee helpommin korkeammiksi kuin aikaisemmilla tai myöhemmillä viikoilla
Kuinka paha??
Olen siis raskaana ja sain kotiin tuon vs-mittarin,paastoarvo oli 4.5,söin ja sit se oli tosiaan tuo... joudunkohan nyt insuliinille,kakka...