Miltä meidän iltatoimet kuulostaa?
Lapset syövät iltapalaa 45 min- tunnin, syövät hitaasti ja sitten roikkuvat pöydässä hetken ja haluavatkin taas jotain. Pesut ym. kestävät puolisen tuntia, saa patistella tuhat kertaa. Sen jälkeen luetaan satua 15 min- puoli tuntia. Tämän jälkeen alkaa vessassa juoksu, veden juonti, unilelujen valkkaaminen, mörköjen pois ajaminen, päivän tapahtumista juttelu, seuraavan päivän tekemisten miettiminen jne., kestää yleensä helposti puolisen tuntiakin. Eli iltatoimiin menee ainakin kaksi tuntia, aika usein jopa kaksi ja puoli tai enemmän. Onko tämä normaalia vai pitäisiköhän lapsemme laittaa jotenkin järjestykseen? Hermo on iltaisin kireällä sekä äidillä että isällä. Niin ja lapsia kolme, taapero, leikki-ikäinen ja koululainen.
Kommentit (10)
eillä kaks lasta ja kestää n 45min.
Meillä olisi tuollaista jos sen antaisi olla. Nyt kestää vähän yli puolituntia iltapala ja iltatoimet. Tosin välissä usein tehdään vielä jotain.
Pesut menee isommalla 15min ja pienemmällä 20min, iltasatu ja sit pienempi nukahtaa 20min ja isompi hakee unta välillä tunnin
meillä iltapala alkaa noin 19.15-19.30 ja pyritään siihen että kaikki kolme lastamme olisivat vuoteissaan viim klo 20.30, aina tämä ei tietty onnistu mutta useimmiten, lapset meillä 5, 7 ja 10 v. Toki kun olivat nuorempia meni syödessä, pesuissa tms kauemmin kun eivät suoriutuneet kaikista vielä itse. Aika kiltisti nuorinkin jää nykyään sänkyyn kun iltasadut ja -pusut on annettu :)
syövät iltapalaa max. 30 min - varsinkin 3,5v söisi kauemminkin, mutten anna. Sitten heti kun iltapala on syöty, päivävaatteet pois ja pesulle. Pesujen jälkeen sänkyyn ja sitten isä lukee sadun tai sitten mä laitan äänikirjan/satu-cd:n päälle. Siinä vaiheessa kumpikaan vanhemmista ei enää tarvitse hypellä pois sängystään. Yleensä sadun jälkeen (jos kello ei vielä ole kovin paljoa) lapset lueskelevat hetken jotakin kirjaa sängyssään ja sammuttavat valot yleensä kymmenen minuutin sisällä ja käyvät nukkumaan. Ai niin, ja iltapalaa ei tule ennenkuin huone on siivottu. Tässä saumassa myös unikaverit pitää laittaa paikoilleen yms.
Siihen samaan syssyyn pistän sitten pienimmänkin nukkumaan, joten talo hiljenee suurinpiirtein klo 21-21:30.
Mulla menee iltaisin tosi nopsaan käämit jos ipanat alkavat vähänkin hyppelemään ylimääräisiä tai jotakin muuta kähisemään, yleensä illat menevät kuitenkin ihan kohtalaisesti, aina samalla rutiinilla.
Huh huh!
Meillä lapset syö iltapalan yhdeksältä. Siinä on jotain järkeä.
hermot menneet jo tuollaiseen touhuun.
palkita tarroilla. Kun tuli viisi onnistunutta iltaa iltatouhujen suhteen, sai lapsi kivan tarrran (kyseessä koululainen).
Meillä yksi leikki-ikäinen lapsi ja kenkkuilee nukkumaanmenosta.
Meidän iltarutiini on seuraava:
Ensin iltapala - menee vajaa puolisen tuntia. Sen jälkeen patistan pojan yläkertaan pesulle ja pisulle. Jos olen tomera niin näihin menee vartti, jos taas en ole niin poika pyrähtää vielä yläkerrassa omaan huoneeseen " leikkimään" kun katson esim. sähköpostin itse koneella. Vierähtää äkkiä puoli tuntia/tunti ennenkuin poika on pesut ja pisut hoitanut ja odottaa sängyssä. Isä menee lukemaan iltasadun yleensä, 2 " pikkukirjaa" - aikaa menee 15-30 minuuttia. Sitten isä menee omiin hommiinsa ja minä nukutan. Nukuttamiseen menee yleensä noin vartti (mutta joskus jopa 1-1,5 tuntia jos herra on itsepäinen eikä halua nukkua). Eli meillä iltatoimet tavallisena päivänä on n. 1-1,5 tuntia jos ruokailu lasketaan siihen - itse lasken vain sen ajan mitä yläkerrassa menee aikaa, ruokailu ei kiristä hermoja, pesu-pisu-nukuttamisrumba kiristää, jos poika ei halua nukkua.
Seuraavaan kiinnitin teidän kohdalla huomiota eli meillä on pesut, pisut ja juomiset hoidettu ennen iltasatua. Eli painotamme pojalle, ettei sen jälkeen enää juoksennella sängystä pois. Joskus lipsuu eli saatan päästää hänet vessaan juomaan. Pissalle päästän toki, mutta ei hän pahemmin sitä pyydä. Juomaa vaan. Unilelu on aina sama ja pysyy sängyssä. On sitä tosin joinain iltoina haettu kun se lähtee aamulla mukaan vessaan/aamupalapöytään tms.
Eli jos haluatte parantaa aikatauluanne, niin painottakaa sitä, että iltasadun jälkeen ei enää saa juotavaa, syötävää eikä mitään muutakaan eikä höpötellä turhia, vaan silloin on aika käydä nukkumaan.
Puuron syönti 10-15min. Potalla 5min. Yökkäri, hampaat, yms. 10min. Sänkyyn ja siinä saatetaan jutalla muutama minuutti ja halia. Kuulostaa tuo teidän homma vähän oudolta. Itsellä ei hermot kestäisi noin kauaa vehdata...