Kun yhteinen leikki ei suju. Kyseessä 5-vuotiaat
Meidän lapsi ja naapurin lapsi eivät oikein tule juttuun keskenään. Heti jos joku aikuinen ei ole pihalla paikalla, tulee 10 minuutissa kova riita. Naapurin ltulee pihallemme leikkimään ja hyvin pian alkaa repimään tavaroita poikamme käsistä ja omii niitä. Vastavuoroinen leikki ei oikein suju. Ilmoittaa vaan että mä nyt otan tämän lelun ja vien sen. jne.
Ja siitä seuraa se, että meidän lapsi suuttuu tästä lelujen käsistä repimisestä ja omimisesta ja pätkäisee tätä naapurin lasta, joka sitten menee itkien kotiin kertomaan että Ville tönäs mua tms. Homma ei kertakaikkiaan toimi.
Silti tämä naapurin lapsi tulee lähes joka päivä pihallemme. Lapsemme on sanonut ettei halua Tiinaa meidän pihalle, eikä leikkiä sen kanssa.
Vastavuoroinen leikki rauhallisempien lasten kanssa sujuu pojaltamme kyllä. Kerhoissa tai muualla ei ole sosiaalisia vaikeuksia ollut. Tiina on melko villi tytöksi ja kaiken aikaa jalat ' puoli metriä maan pinnan yläpuolella' , eikä ole selvästikään tottunut jakamaan mitään. Jos lapsemme ei anna tavaroita käsistään tälle Tiinalle, hän suuttuu ja haukkuu poikamme pataluhaksi ja lähtee menemään.
Pitäisikö mielestänne kieltää Tiinaa tulemasta pihallemme? Jotenkin noloa kun naapureita kumminkin ollaan.
Leikinohjaajana en ehdi toimimaan tauotta, enkä erotuomarina - mulla on muitakin lapsia. Ja mielestäni kaverisuhteen pitäisi olla sellainen että hyvässä hengessä touhutaan yhdessä. Tuo ei sitä ole.
Mielipiteitä kaivataan.
Kommentit (2)
Jos poikasi tosiaan on sitä mieltä ettei halua Tiinaa pihalleen eikä halua tämän kanssa leikkiä (tai olla missään tekemisissä) niin kunnioita poikasi päätöstä. 5-vuotias osaa jo tuollaisista asioista päättää johdonmukaisesti (tarkoitan että 3-vuotias sanoo yhtenä hetkenä yhtä ja toisena toista mutta5v kyllä tietää jo mitä mieltä on).
Eli kiellä Tiinaa tulemasta teidän pihallenne.
Ei kaikki aikuiset tule toimeen keskenään, miksi kaikki lapset sitten tulisivat? Oletko sinä kaveri kaikkien naapureittesi kanssa vain siksi, että asutte vierekkäin? Entä oletko ystävä kaikkien työkavereidesi kanssa vain siksi, että olette töissä samassa paikassa? Toisin sanoen haluatko viettää vapaa-aikaasi ja tehdä kivoja juttuja kaikkien noiden ihmisten kanssa? Tuskin. Ei halua poikasikaan.
Jos Tiina ja Ville eivät tule toimeen ts. heillä ei synkkaa leikki niin sitten ei. Parempi sitten pysyä erossa. Ei pidä pakottaa. Ja jos kyse on teidän omasta pihasta niin sieltä voit käskeä Tiinan pois. Me asumme myös rivitaloyhtiössä ja yhteiset pihat on yhteisiä, mutta jokaisen oma takapiha on oma eikä sinne saa muut tulla kutsumatta. Tämä on selvää myös kaikille taloyhtiön lapsille. Eihän kukaan tule kutsumatta sisällekään.
Voimia, tämä kuvio tulee vielä toistumaan (koulut ja muut)!
Voisiko sellainen toimia, että sanot Tiinalle, ettei hän saa tulla, jos rupeaa riitelemään. Eli saa toki tulla, jos osaa leikkiä nätisti.
Mä olen joutunut antamaan naapurin pojalle porttikiellon pari-kolme kertaa, kun on kiusasi meidän pienempää lasta, joka oli silloin 1-2 vuotta. Meidän isompi lapsi, joka silloin itsekin ihan ymmärtämätön 3-4 v, avusti häntä näissä kiusan teoissa. (Esim. lappoivat yksivuotiaalle taskut ja hupun täyteen hiekkaa...) Rangaistus oli se, että nyt heti pois meidän (rivitalo)pihalta eikä ole tulemista, jos kiusaat täällä pienempiäsi. Taisi hän joitakin päiviä poissa pysyä, ei sen kummemmin tarvinnut poissa pitää.