Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Jos mulla olisi paaaljon rahaa..."

Vierailija
14.07.2007 |

Mitä utopistista tahtoisitte tehdä, jos teillä olisi käytössä suuret resurssit?

Mä tahtoisin ostaa jostakin suuren maa-alueen ja tehdä oman utopistisen kyläni. Kylän keskustassa olisi kaunis, puiden varjostama aukio penkkeineen ja kukkaistutuksineen. Sitä ympäröisivät palvelurakennukset:

- koulu ja päiväkoti, jossa olisi viihtyisät tilat ja tarpeeksi ihmisiä, että todellinen " oppilaanmukainen" opetus olisi mahdollista; suuri leikkipiha, oma kasvimaa, paljon luovaa toimintaa lapsille, metsäretkiä yms.

- kirjasto, jossa hyllyjen välissä olisi mukavia sohvanurkkauksia rauhalliseen lukemiseen, kylän oma pieni taidenäyttely, viihtyisä lehtisali ja tietokoneita, ilmaista aikuisopetusta ja kurssitoimintaa sitä haluaville yms. Sekä kyläsali, jossa pidettäisiin kyläkokouksia yhteisistä asioista keskusteltaessa, elokuvanäytäntöjä, koululaisten näytelmiä sun muuta.

- kyläkauppa, josta saisi edullisesti kaikenlaiset jokapäivän tarpeet, ja jonne voisi myös tilata erikoistuotteita; maataloustuotteet suoraan läheisiltä luomutiloilta, tuontituotteet luomua ja reilua kauppaa suosien.

- kyläkahvila, jossa jokainen voisi pysähtyä sosialisoimaan, juomaan kupin kahvia tai teetä, nauttia paikan päällä leivottuja herkkuja taikka lasin viiniä... kahvilan ulkopuolella viihtyisiä pieniä pöytiä puiden varjossa.

- terveysasema, jossa olisivat ilmaiset, hyvälaatuiset perusterveyspalvelut päivystyksestä neuvolaan ja hammashoitoon, ja erikoishoitoa tarvittaessa jokainen kyläläinen pääsisi automaattisesti yksityisen sektorin hoitoon läheisessä kaupungissa.

Kylän talot (rauhallisten kävelykatujen varsilla) olisivat raikkaita ja kauniita, puutarhojen ympäröimiä. Asukkaat saisivat tietenkin sisustaa niinkuin tahtoisivat, mutta talot olisivat ympäristöystävällisiä rakenteiltaan ja teknologialtaan. Kylän sähkö tulisi suoraan omista tuuli- ja aurinkoresursseista. Asukkaat olisivat periaatteessa vuokralaisia, mutta heillä olisi elinikäinen käyttöoikeus omaan taloonsa, eikä vuokraa tarvitsisi maksaa, kunhan he noudattaisivat kylän yhteisiä sääntöjä (eivät esim. tuhoaisi yhteistä ympäristöä taikka muuten ylenmäärin haittaisi kyläelämää epäsosiaalisella käytöksellä), joihin toki ovat itse olleet mukana vaikuttamassa.

Autoja ei kylässä olisi. Ympäristöystävällinen, ilmainen bussi kulkisi säännöllisesti kylän ja läheisien paikkakuntien väliä, mahdollistaen töissäkäynnin ja shoppailun sun muun kylän ulkopuolella.

Kylää ympäröisivät laajat, vehreät luontoalueet: metsät, niityt, jokipuistot. Kävelypolut luikertelisivat pitkin kaunista maaseutua.

Kuka haluaa tulla mun kylään asumaan?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun utopiani: ihmiset olisivat suvaitsevaisia, iloisia, ystävällisiä, leppoisia, onnellisia ja kunnioittaisivat kanssaihmisiään! :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme