HEINÄHELISTIMIEN LAUANTAI
Kommentit (21)
Korasalle tsemppiä. Kuulostaa tositoimilta =)
Mies töissä. Vettä sataa..huoh... Yöllä heräilin myös supistuksiin, muttei ne valvottanut sen enempää.
Miten se on? Meneekö teillä muilla tai onko mennyt vatsa löysälle ennen synnytystä?? Kuuluuko se niinku asiaan??
Jo vain toivottelen jälleen päivän jatkoja ja napakoita supistuksia!!
Myytiäinen ja maha-asukki rv 40+4
Näin harvakseen tänne kirjoittelen, kesällä pääsen tosi harvoin koneelle kunnolla... yritän kuitenkin aina pikaisesti seurailla miten heiniksillä menee!!!
Korasalle tsemppiä, kyllä taitaa tositoimet olla edessä!!!
Ja joku kyseli ripulista, mulla ollut vatsa löysällä jo kohta kuukauden ja isolla tarpeella käyn jopa 3-4 krt/päivä... joten ainakin suoli toimii eikä oo ummetusta;) Joillakin suoli tyhjenee ripulinomaisesti juuri ennen synnytystä, mutta niinkuin aina, tuossa on valtavia eroja!
Itseasiassa jotenkin huvittuneena seuraan oman raskauden loppumetrejä ja ihmettelen kuinka erilaiset raskaudet voi olla! Esikoisesta ei ollut mitään muita oireita kuin limatulpan meno viikkoa ennen synnytystä!! Kunto oli erinomainen, mitään suppareita tms. merkkejä synnytyksestä ei ollut!!! Sitten vaan meni lapsivesi ja tyttö syntyi rv 40+3.
Mutta nyt... Päivät on ihan ok, jaksan touhuta normaalisti ja käydä jopa kävelylenkeillä, mutta iltaisin ja öisin supistelee ja lääkärihän sanoi jo rv 36+ että kohdun ulkosuu auki, kaulaa 1,5cm jäljellä. Välillä öisin valvon koko aamuyön kun ensin on hiiiiiirveä nälkä, oksettaa ja supistelee, muttei kivuliaasti. On se hassua kuinka ainutlaatuisia raskaudet on...henkisesti tämä odotus ottaa kovemmalle, koska koko ajan on pieni ajatus alitajunnassa " joko nyt" . Vaikka kuinka yritin psyykata jo viimeisen lääkärikäynnin jälkeen että loppuun asti saa mennä jne.
Onneksi on tyttö 4v. joka pitää huolen ettei arki ole liian tylsää... puuhamaakin kutsuu ensiviikolla jos tätä masuasukkia ei ala kuulumaan:)
En tiedä onko tästä jo keskusteltu, mutta teittekö joitain toiveita synnytyksen suhteen etukäteen nauvolassa? Itselläni ei mitään ollut, tai oikeastaan en osannut toiveita esittää...
Tsemppiä kaikille!!!!
J.E.P rv39 tasan
Korasalle tsemppiä, toivottavasti olisi nyt tosi kyseessä!
Muillekin suppareita, ja valtavasti että pääsette tositoimiin.
Kohta mäkin alan odottaa omaa lähtöä, kunhan nyt saadaan ensin apujoukot apuun!
Tänne ei siis mitään erikoista, vointi edelleen liiankin hyvä ja masukki myllää aktiivisena.
Hellettä piisaa ja nyt nautitaan vikoista masupäivistä!!!
Duracel rv 38+2 (9 päivää sektioon)
Korasalle onnea matkaan!!
Myytiäinen: Minulla on molemmissa aikaisemmissa synnytyksissä tullut raju ripuli juuri ennen synnytystä. Nythän minulla on ollut ripulia jo yli viikon, mikä on aika stressaavaa kun tottakai sitä on heti ihan varpaillaan jotta mistä on kysymys.
J.E.P: Minullakin on ollu suppareita, menkkakipua, ripulia ja vaikka mitä oireita jo kohta kuukauden ajan. On todella rasittavaa! Täytyy koko ajan kuulostella omaa kropppaa ja nyt on tullut jo ihan tympiintynyt olo. Tuntuu ettei synnytys todellakaan käynnisty vielä ikuisuuteen jokapäiväisistä merkeistä huolimatta.
Miehellä alkoi eilen loma ja tässä mietitään mitä tehtäisiin. Vähän muuten suppailee nytkin kun istun tässä koneella. Täytyy lähettää nämä supparit teille joilla la. jo mennyt.
Gaia 37+4
sillä sektioon kaksi päivää. Maanantaiaamuna klo 7 alkaa valmistelut Kättärillä.
Näin sitten viime yönä ensimmäisen kerran unta ko. operaatiosta ja sekavaa oli. Olimme sairaalassa ja aikatauluissa oli joku hämäännys. Todella tympeä ja uninen kirurgi, joka ei edes puhunut kunnolla suomea ja englannin kanssakin oli heikoilla, totesi, että no leikataan nyt sitten kun täällä olette. Itse tajusin kauhukseni yht' äkkiä etten ollut käynyt kotona suihkussa eikä mulla ollut leikkaussukkia jalassa ja en ollut muistanut syömis/juomisrajoitteita. Kaikkien valmisteluiden jälkeen minua käytiin leikkaamaan jostain syystä keskellä yötä klo 3 ja henkilökunnassa oli joku feng shui-experttti, joka määritti missä asennossa leikkauspöydän pitäisi olla jne jne jne Kaiken tämän sekavuuden jälkeen vauva kuitenkin syntyi ja oli täysissä voimissa ja mikä positiivisinta - unessani minulla ei ollut mitään haavakipuja tms. vaan olin heti tip-top täydesä fyysisessä terässä :)
Huh - toivottavasti varsinainen operaatio menee hieman selkeämmin ja ammattimaisemmin :) Uskon kyllä että jännitys alkaa tiivistyä tunti tunnilta. Suurin operaatio nimittäin, jossa olen tähän asti elämässäni ollut, on ollut luomen poisto / viisaudenhampaan leikkaus. Ja sairaalassakin olen ollut vain esikoistani synnyttämässä.
Äsken tein miehelle ja itselleni to-do listat eli mitä kaikkea vielä tänään ja huomenna olisi kotona hyvä saada aikaiseksi. En nimittäin todellakaan usko, että joudumme ennen maanantaiaamua Kättärille lähtemään - suppareita kun ei juurikaan ole ollut ja viime tiistaina lääkärin mukaan kaikki oli vielä varsin epäkypsää.
Korasalle tsemppiä -ja muille leppoisaa lauantaita - supistuksilla tai ilman toiveidenne mukaisesti :)
2nd-time-mum ja tulokas (39+1)
Suht hyvin nukuttu yö takana, mutta silti torkuin vielä puoltoista tuntia tässä aamulla. Ja vieläkin väsyttää. Eilen oltiin kylläkin mustikoita poimimassa, joten voi olla väsymyksen syy siinä.
Tsemppiä Korasalle!
Täällä myös vatsa tyhjenee säännöllisin väliajoin, mutta kummallisesti menee välillä aivan kovaksi ja on pari päivää ummetusta. Muistelen, että esikoista odottaessa olisi ollut myös vatsa löysällä. Muuten tämä loppuraskaus ollut aika erilainen, kun on päivittäin näitä alavatsakipuja. Ja ihmeellistä pahoinvointia välillä.
Eilen oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. Hb oli noussut nyt 124 (aiemmin 113), josta olen iloinen. Paineet ollu aika alhaiset kokoajan, alapaine pikkasen kohonnut (113/70). Seuraava neuvolakäynti onkin sitten laskettuna päivänä ensi viikon perjantaina 20.7. Esikoinen syntyi laskettuna päivänä, joten elättelen toiveita josko tämänkin tulisi silloin ulos...
Leppis rv 39+1
Yritin laitella aiemmin viestiä, mutta eipä tuo kommarilla onnistunut.
Paljon ollut täällä kaikenlaista juttua mihin piti laittaa kommenttia, mutta nyt en muista mitään...
Onnea kaikille jakautuneille ja toivottavasti Korasa pääsee nyt tositoimiin.
On tullut tehtyä kämpän remppaa ihan kuin masua ei olisi olemassakaan, aivan ällistyttää miten hyvin kunto kestää. Ensi viikolla taas sama tahti jatkuu ja toivottavasti perjantaina remppa valmis. Olo on todella hyvä ja huomenna onneksi neuvola, että näkee onko pissa ja hb vielä ok. Ajattelin varata seuraavan käynnin vasta päivä ennen LA:ta, ei ehdi käydä kerta viikkoon. Paino on varmaan noussut ainakin kilon tai kaksi kun suklaa on mun bensaa tällä hetkellä:)
Masun toimimisesta oli juttua... Se on ollut aivan tukossa viimeiset kuukaudet vaikka kaikki myrkyt on kokeiltu. Nyt pari päivää on toiminut normaalisti, halleluujaa!!!
Ja limatulpasta joku kysy, eikö? No toisesta semmonen vihreä isohko klöntti putosi vessanpönttöön pisulla käydessä ja sen jälkeen sitä vihertävää, veriviiruista limaa vuosi reilun vuorokauden, sitten alkoi supistukset ja vauva syntyi. Semmoista merkkiä odottelen tälläkin kertaa. Jostain kuulin, että esikoisesta limatulppa harvoin menee ennen synnytystä.
Tämmöistä täällä. Toivotan supistuksia niitä haluaville! Mukavaa viikonloppua kaikille!
Lumituuli ja poju rv38 tasan
Voi että, kun toivoo jotain jo tapahtuvan! Liikaa luotan aikaisempien synnytysten ajankohtiin (39+3 ja 39+5) eli siis haluaisin kyllä käydä synnyttämässä ennen ensi viikonlopun laskettua aikaa!! :)
Eilisen lääkäritarkastuksen vuoksi ilmeisesti tänään aamulla limaisuus oli lisääntynyt ja rusehtavaa möykkyä putoili pönttöön...
Mulla myös maha heittää heti löysälle, kun tulee pienikin " supistus" tai mahan kovettuminen. Mahan kovettumisen jälkeen saan mennä suoraan pöntölle. Toisaalta kiva, että tyhjentyy. Ei sitten tyhjenny suoli sinne synnytyssaliin (vaikka mitäpä sillä väliä)... Mulla suoli tyhjentynyt aikaisemmissa synnytyksissä myöskin jo alkavien supistusten aikana ja aika löysää tavaraa!!
Nyt unohtui jo nimimerkki, mutta Korasako taisi lähteä nyyttiä hakemaan - onnea matkaan!
- Nalle-Kirahvi (oisko nyt 39+0?) -> th tuntuu merkkailevan vähän eri tavalla aina eri kerroilla noita päiviä. Eilen merkkasi 38+5 (perjantai), mutta aikaisemmin mulla aina laskettu lauantaista +0 päivä...
mymmelille; onnea vauvasta!!!
korasa: peukutusta.. taitaa olla toiminta päällä..
oma: eipä oo mitään merkkejä mistään.. ei oo tullu limatulppaa.. (en ainakaan oo huomannu) ja supparit edelleen vaan mahankovettumisia.. mahakin enemmän kovalla ku löysällä.. jos se kerta on joku " merkki" .. mun äiti kehotti pakkaamaan luumuja sairaalaan, synnytyksen jälkeen on kuulemma tosi paha ummetus.. onko kellään muulla tietoa tästä?
onpa hienoa.. alkaa ripulilla ja päättyy ummetukseen :)
mitäs teillä on pakattuna sairaalakassiin? ite pakkasin luumujen lisäksi, vaihtovaatteet itelle ja vauvalle, hammasharja+tahna, dödö, siteet, rinnansuojat, salmiakkia, imetysliivit.. puuttuuko jotain olennaista?
millaste ja rv 38+4
korasalle mukavaa vauvan haku matkaa...
Meillä jo luultiin eilen illal jotta päästään lähtemään. supistuksiahan tuli koko eilisen päivän ja kipeentyivät illalla, mutta niin vaan klo 2 yöllä nukahin ja aamulla heräsin jotenka ei ollut koventunut.. silti selkä kipeänä kun koko ajan supistaa..
tänään vähän rauhottunut mutta tulee kuitenkin. mitään epäilystä ei enää ole tuleeko limatulppaa ja sitä riittää ja paljon... me kans varmaan huomenissa mennään näytille jos ei mitään tapahu koska ei vauva pääse liikkumaan kun supistaa koko ajan.
puolisko ja lapset lähti synttäreille ja mä jäin tänne lepäilee.
saa nähdä miten käy.
Liipe ja prinsessa rv 40+3
Liukkaasti on täälläkin maha toiminut jo pidemmän aikaa. Eilen iltapäivällä oli oikein kunnon ripuli ja aloin jo ajatella, että josko tässä olisi tosi kyseessä, kun pari tuntia ramppasin vessassa vartin välein. Mies jo alkoi suunnitella lähtöä, mutta minä toppuuttelin. Ja loppuihan se sitten itsekseen. Illan oli sitten vähän hutera olo ja nukkumaan mennessä kyllä toivoin ensimmäistä kertaa, että yön aikana tulisi lähtö. Aamulla kumminkin heräsin ihan tyytyväisenä ja olo toistaiseksi ollut ihan hyvä. Saapa nähdä, kauanko tätä vielä kestää... On kyllä mahdottoman jännää.
Mahan toiminnasta nyt vielä, että kaikissa synnytyksissa on mulla avautumisvaiheessa maha tyhjennyt reipasta tahtia. Synnytyksen jälkeen olen popsinut kaikkea sairaalasta saatavaa kuitupitoista ja omia lakuja lisäksi ja ihan hyvin on maha alkanut toimia. Synnytyksen jälkeen ummetus kyllä helposti vaivaa ja kun se pinnistely ja ponnistelu saattaa olla todella tukalaa niin siksi yritetään saada löysempää tuotosta aikaan. Siksi synnärillä yleensä on tarjolla luumuja lesesitä jne. vähän paikasta riippuen, mut kaikissa kolmessa paikassa, joissa olen synnyttänyt, on tämä asia huomioitu. Siksi ei välttämättä tartte olla omia eväitä, mutta ihan kivahan niitä on napostella. Lakuja ja kuivattuja hedelmiä löytyy nytkin sairaalakassista.
Tulipas nyt kakkajuttuja... =) Hyvä silti, että on joku paikka, jossa näitäkin voi pohdiskella. Ei välttämättä kiinnosta muita kuin samassa tilanteessa olevia...
Mukavaa lauantaipäivää kaikille ja voimia loppusuoralle. Kaikkihan me ollaan lähellä määränpäätä, joten koitetaan jaksaa!
Meiramiina 39+1
Minä suosittelen lämpimästi sairaalakassiin nipun omia alkkareita:)) Ne sairaalan verkkohousut on aivan kamalia. Synnytyksen jälkeen hikoilu on kovaa parin päivän ajan, joten suihkussa saa käydä tiuhaan ja alkkareita vaihdella.
Täällä edelleen sama meininki jatkuu. Ei mitään uusia merkkejä. Eilen siis LA ja sen ohi näemmä mennään komeesti. No onneksi täällä on muitakin yliaikaisia. Aika moni tuntuu silti synnyttäneen jo 37 - 38 viikoilla. Vai tuntuuko musta vaan siltä :) No tähän asti mun mielestä kaikki on mennyt hyvin, mutta nyt tuntu että on tullut turvotusta, otin äsken sormuksetkin pois, kun alkoi puristaa, eikä niitä ilman saippuaa pois saanutkaan. Muutenkin fiilis on vähän masentunut tähän odotukseen. No äsken otin parin tunnin kunnon päikärit. laitoin puhelimenkin äänettömälle, ettei kukaan häiritse. Mies lähti kaveripariskunnan häihin. Itse en jaksanut/ei huvittanut.
Korasa on varmasti tositoimissa! Sitähän ollaan jo osattu odottaakin. Liipekin taitaa pian lähteä. TZEMPPIÄ KOVASTI!!!
SairaalakassiG: millasten kanssa mulla melkein samat: Kotiinpaluuvaatteet vauvalle ja itelle, liivinsuojat, imetysliivit, shampoo+hoito, meikit (jaksaakohan siellä paljoa meikkailla :), pillimehua, karkkipussi (anopin tuoma), parit pikkuhousut (ei kyllä riitä koko ajaksi)
Kannattaako noita siteitä ottaa itse mukaan?
Jospa lähtisin lähikauppaan, sais edes vähän happea!
Hyviä vointeja kaikille! Yritetään olla positiivisin mielin!!
Alkuviikosta sitten kuullaan varmasti linjoilla paljon vauvauutisa ja synnytystarinoita.
beebebeebe
Itse kokeilin tosiaan myös kommarilla kirjoitella NKL:lta viikolla pojan syntymän jälkeen. Tulipa huomattua, että siellä olisi ehtinyt paljon paremmin kirjoitella, kuin täällä kotona kahden vanhemman lapsen ja vauvan kanssa. Tosi paljon on kaikkea tekemistä ja omaa aikaa luonnollisesti aika rajoitetusti, mutta ihanaa olla vauvan kanssa taas pitkän tauon jälkeen :).
Tuli noista Sonterin oireista mieleen alunperin vihdoin raapustaa (ennen Sonterin lähtöä kun kirjoitteli omista supistuksistaan), kun en ole saanut aiemmin aikaiseksi pitkään aikaan. Itselläni alkoi supistukset
10 min välin ensin viikko sitten la-su yönä 3 h ajan ja sama toistui su-ma yönä, kestäen jopa 6 h. Olivat napakoita, mutta koska eivät tulleet tiheämpään niin en kokenut synnytyksen alkaneen. Ma iltana klo 20.30 meni supistuksen yhteydessä lapsivesi ja lähdin samantien sairaalaan, jossa poika syntyikin 2.5 h:n jälkeen. Öiset supistukset olivat avanneet kohdun suun jo 7-8 cm, joten oltiin jo hyvällä mallilla. Koko sen pari päivää oli myös tullut ihan pientä veristä vuotoa, eli sekään ei ole aina vaarallista jos tulee vähän liman kanssa (itseltäni varmaan myös tuli tuo limatulppa venyvänä lima-veri liisterinä samana päivänä kun synnytin).
Kirjoittelen tarinan synnytyspuolelle, mutta vielä sen haluaisin kertoa,
että sain spinaalipuudutuksen vain 40 min ennen lapsen syntymää ja se
vei KAIKKI kivut, joten suosittelen sitä lämpimästi!! Aiemmin olen itse saanut epiduraalin ja se tavallaan " loppuu" aina ennen ponnistusvaihetta. Tämä spinaali oli ihana siitä, että se vei ainakin minulta kaikki kivut ihan loppuun saakka. Ei sillä, että kyllä synnytykseen kivut kuuluu, mutta kyllä sitä kipua jo ehti olla ennen puudutustakin..
Sairaalakassiin mielestäni kannattaa ottaa omia siteitä mukaan, sillä ainakaan NKL:llä ei ollut kuin niitä hehtaarivaippoja, jotka olivat ainakin minulle liian kovia ja isoja, joten synnytyksessä tulleen repeämän tikkaukset ei kunnolla ole vieläkään parantuneet. Istuminenhan on kaikkein pahinta ja itse ainakin olen täällä kotosalla istunut liikaa, eli nyt täytyy koittaa imetellä makuuasennossa. Samoin ainakin NKL:llä saa olla ihan omat vaatteet päällä jos haluaa. Itsekin olin ottanut collegehousut ja imetyspaitoja mukaa + omia pikkareita + aamutohvelit. Yöpaitana käytin sairaalan yöpaitaa.
Oikein paljon tsemppiä kaikille vielä heiniksille, jotka eivät ole vielä synnyttäneet. Kaikkea hyvää teille - ihanaa olla ihmettelemässä kaikki meidän omia ihmeitämme, niin sanattoman ihmeellistä tämä ihmislapsen syntyminen on :)
sushi & poika 5 vrk
Tulin pikaisesti ilmoittautumaan, kun olen ollut nettipimennossa yli viikon.
Taisin tännekin viime viikolla kirjoitella kuinka vatsan toiminta oli pari päivää vilkasta ja että suppareita tuli pitkin päivää. Torstai-iltana kun mies tuli töistä syötiin rauhassa, mietittiin että lähdettäiskö näytille, pakattiin esikoisen yöpymiskassi ja vietiin esikoinen hoitoon. Mennessä käytiin vielä kaupassa ostamassa evästä siltä varalta että tulee pitkä yö. Kun sitten mentiin synnytysvastaanotolle näytille, olin jo 4-5cm auki! Se oli yllätys itsellenikin, sillä suppareita tuli aika harvakseltaan (8 -15 min välein). Siitä sitten synnytyssaliin vaan. Tyttö syntyi 3 tunnin kuluttua. Viikkoja oli tuolloin 38+2. Strategiset mitat 49cm ja 2980g.
Mukavia kesäpäiviä kaikille heiniksille! Nyt täytyy rientää syöttöpuuhiin.
terveisin Vauva_77
syntyi sitten torstaina 12.7. klo 4:01 eli se oli sitten menoa silloin keskiviikkona.
Tänään kotiuduttiin Naistenklinikalta. Poika voi hyvin, mutta tuoreet vanhemmat on väsyneitä. Kova työ oli saada kaveri maailmaan sillä mitat oli 52 cm ja 4010g. Kunnon isäntä ;o) Ollaan ihan myytyjä ja nyt opetellaan sitten yhdessä koko perhe vauva-arkea elokuun loppuun. Isä otti nyt pari viikkoo isyyslomaa ja jää sitten neljäks viikoks kesälomalle.
Kirjoittelen pikimiten koko tarinan.... :o)
Onnea ja supistuksia vielä vauvaansa odottavalille!!!
Sonteri ja juniori kohta 3pv
ONNEA KAIKILLE NYYTTINSÄ NOUTANEILLE!! Pääsihän se tais Korasakin vihdoin tositoimiin!!? :)
Tänne ei uutta, masu " kovistelee" usein, muttei kunnon suppareiksi edelleenkään äidy!
Käytiin mansikanpoiminnassa tänään, on muuten aika huonoja mansikoita tarjolla, aivan vetisen makuisia!! Tehtiinkin sitten suurimmasta osasta hilloa =) Nams! Ei saanut suppareita aikaseks kyykkiminen, mutta selän sai kyllä kipeeks!! Auts!
Hilaudun sohvalle katsomaan Greyn anatomian uusintaa..
Onnittelut Sonteri, vauva77 ja Sushi! Kiva lukea kuulumisianne.
Sushi se taisi kirjoittaa noita vinkkejä NKL:ää varten. Kiitos kovasti! Siellä kyllä synnytin esikoisen reilu 2 vuotta sitten, mutta ei sitä oikein aina muista oisko pitänyt vielä olla jotain sairaalakassissa mukana. Taidankin lisätä noita siteitä siis.
Sushi ja Sonteri: Olitteko NKL:llä tavallisella osastolla vai perhehuoneessa? Jos jompi kumpi oli tavallisella osastolla, niin oliko osasto kovin täynnä?
Söin juuri lettuja jätskin ja hillon kanssa, joten tuskin saan ens yönä nukuttua. Närästys on öisin sen verran pahaa, jos syön n. klo kuuden jälkeen illalla. Mutta en voinut vastustaa...
Leppis
yön heräilly vessaan. ei tuu mitään, pierettää vaan. sit alkoi kauheet supistuskivut ja suoli tyhjenee. kun pari tuntia kävelly ja vessassa istunu, alkoi supistusten napakkuus heikoita. ajattelin et se oli siinä. mut niitä tullu kymmenen minuutein välein, niin et nukahti ja heräsi niihin ja nukahti. eipä sitten nukuttu kun vajaa tunti suppareitten välillä.
miehen jo herästin viideltä ja se alkoi kahvin keitoon ja lähtöön. minä stoppasin. edelleen tulee supistuksia, mut en vaan mene ennen kuin on pakko. ajattelin soittaa et jos käydään näytillä aamulla jos sinne asti supparit jatkuu. huolena vauva vointi, kun eihän tuosta kivi kovasta mahasta liikeitä tunne.
yritän kellottaa välejä ja pituuksia, mut ei jaksais. on niin väsyny olo et yritää levätä välit. ja toinen mikä tuli muist kuvaan on oksennus olo. salissahan oon kummaltakin oksentanut pahoinvoinnin vuoksi.
vähän pelotta et nää loppuu, mut kun menee nukkuu niin ne ei heikkene, vaan sattuu entistä enemmän. likkuminen parempaa..
ja eilen motkotin et saiskin tulla jo miehen loma aikana.
supistaa supistaa... mulla yöllä itketti niin paljon, itkin pelkoa tästä kivusta...
mut katsotaan mitä tulee vaiko ollaanko kotosalla vielä pitkään..
korasa 39+3