Mitä tarkoittaa lapsen yliväsymys?
Eli jos on liian väsynyt, niin ei enää nukahdakaan. Miksi? Mistä erottaa sen, onko lapsi jo yliväsynyt vai ei vielä riittävän väsynyt?
Kommentit (8)
Ja nukkuu kyllä päiväunet 2 - 4 tuntia.
ap
enää pysty nukahtamaan. Kyllä sen saman toisaalta ihan näin aikuisenakin pystyy kokemaan...
Kolme vuotta oon treenannut ihan kaikkia menetelmiä ja jokaista vähintään viikkoja. Silti edelleen nukuttamiseen kuluu päivittäin pari tuntia, kun on päikkäreille sekä yöunille nukuttaminen.
ap
ei pitäisi mennä paria tuntia touhuun. Miten nukutat lapsesi? Jos noin kauan menee nukuttamiseen niin varmasti menee jo yliväsymyksen puolelle!
Yleensä menee säännöllisesti samoihin aikoihin nukkumaan mutta joskus vapaailtoina olen lipsunut siitä ja tuloksena: ei meinaa saada häntä nukkumaan.
Kokeleippa vähentää päiväunen määrää niin eiköhän lapsi ala illalla nukkumaan paremmin. Meillä on jätetty päikkärit pois n.2.5 vuotiaana.
Ja tottahan minäkin sitä sitten kokeilin. Eli annoin nukkua maksimissaan reilun pari tuntia. Ero entiseen ei ollut mitenkään huomattava. Ja sitten lapsi alkoi päiväunilta herättämisestä huolimatta vähitellen taas siirtämään iltanukahtamista myöhemmäksi. Eli lopulta päiväunien vähentäminen aiheutti vain sen, että vuorokauden kokonaisunimäärä väheni.
Olen nyt taipuvainen ajattelemaan, että lapsen luonnollinen rytmi taitaa olla iltavirkku.
univajeesta. Eli tällöin ainakin voi olla yliväsynyt. Yliväsynyt lapsi on levoton, keskittymiskyvytön, jatkuvasti liikkeessä/äänessä, kiusaa muita, haluaa kaiken huomion.... Näen tätä jatkuvasti
t. lastentarhan ope