Onko 130 op/ lukuvuosi yliopistossa mielestäsi paljon?
Kommentit (3)
sehän vastaa yli 2 vuoden työtä..! mikä sun aine on? mä tein vuoden aikana tasan 100 pistettä ja mielestäni oli tosi paljon.. mut ehkä ei sit olekkaan :/
Mutta aika harvoin niitä tuolla tavalla muunnetaan, ainakin omassa yliopistossani käytettiin kerrointa 1,8 ov = x op. Eli esim. 3 ov:n kurssi olisi 5,5 op. Suurimmalle osalle kursseista oli kuitenkin näköjään minun opintojeni kestäessä käynyt niin, että opintoviikot kerrottiin 2:lla --> opintopisteet. Syynä kuulemma se, että kurssien työllistävyyttä oli samalla arvioitu uudelleen (samansisältöisenä) ja havaittu, että opintoviikkomäärä oli ollut liian pieni.
t: 7, joka valmistui tänä keväänä ja joutui tähän muutoshässäkkään tutustumaan...
Suoritin itse pari vuotta sitten noin 62 ov (vastaa opintopistemuutosten jälkeen näköjään noin 120 op) lukuvuodessa, ja kurssit sisälsivät aika paljon labratöitä, työselkkareita, seminaareja, välitenttejä tms., sillä biotekniikkaa luin. Ja kyllä oli hieman rankkaa, kun lapset oli silloin noin 2,5 v ja 1 v ja hoidettavana oli lisäksi maatila.