Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaanaolevat! Kuinka paljon

Vierailija
13.07.2007 |

karkkia, suklaata tai muuta makeaa syötte viikossa/päivässä? Itseäni vähän mietityttää, kun makeaa tulee syötyä ihan päivittäin. Suklaapatukka on lähes päivittäinen nautinto, lisäksi samana päivänä menee vielä jäätelötuutti tai pulla/kääretortun palanen.

Neuvolassa kysyttiin vanhempieni diabeteksesta, johon totesin, että molemmilla on aikuisiän diabetes, joka on hoidossa ruokavaliohoidolla. Terkkari sanoi, että täten minulla on riski sairastua raskaudenaikaiseen diabetekseen ja vauvasta on riski tulla suurikokoinen. Ekassa raskaudessa ei näitä asioita kysytty, sokerinkäyttöni oli suunnilleen samankaltaista kuin nyt. En sairastunut ja vauvakin oli syntyessään aivan keskikokoa, 3,5 kg.

Onkohan syytä huoleen, pitäisikö makeaa vähentää? Kiitos etukäteen vastanneille!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä itse? Kyllä mäkin jonkun yhden suklaapatukan syön päivässä, mutta muuten syön kyllä 2 kertaa terveellisemmin kuin normaalisti. Ei edes tee mieli makeaa tai rasvaista.

Vierailija
2/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ylipaino altisti vanhempani tuohon aikuisiän diabetekseen, selvä se. Yritän syödä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta makeanhimo tuntuu jotenkin varsinkin nyt raskaanaollessa aika kovalta. Tosin kaikki muukin maistuu vähän turhankin hyvin ;). Painoa on tullut raskauden aikana lisää ihan normaalisti, nyt vko 26 ja painoa tullut n. 4-5 kg.

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeata tulee syötyä noin kerran viikossa.

Vierailija
4/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nlassa sanotiinkin että ihanaa kun voi sanoa odottajalle että syö herkkuja jne. BMI on normaalisti 16,9 joten tässä syy. Lapset ovat olleet 3kg molemmin puolin syntyessään ja nytkin on veikattu pienikokoista vauvaa.

Vierailija
5/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva reilu 3 kiloa. Nyt toisessa raskaudessa on tullut taas herkuteltua, kaikki silti kunnossa (kai), vauvan koosta ei tosin tietoa. :) Mutta sukurasitustakaan diabetekseen ei ole.

Vierailija
6/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdituttaa...

Vierailija
7/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkeista en oo koskaan muutenkaan välittäny, joten niitä ei oo tullu syötyä ollenkaan, eikä suklaatakaan oo tullu syötyä moneen viikkoon. Tällä viikolla oon kyllä syöny yhden munkin ja 2 wieneriä. Muuten oon yrittäny syödä melko terveellisesti.

Ei tuo yksi suklaapatukka päivässä niin pahalta kuulosta, jos ruokavaliosi muuten on kunnossa.

Vierailija
8/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppupuolella raskautta on tehnyt päivittäin mieli jotain makeaa, varsinkin suklaata. Kovasti olen yrittänyt vastaan taistella, mutta lähes päivittäin tulee jotain " ylimääräistä" syötyä.

Painoa on kertynyt n. 12 kg, mutta normaalisti olen hiukan alipainoinen. Syön kuitenkin muuten terveellisesti. Vauvan syntymäpainoksi on arvioitu n. 3,5 kg.

Menossa rv 39...

Vierailija
9/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en vain ole edes juuri yrittänyt vähentää. ja se sulkaapatukka on mulla vähintään kerran viikossa suklaalevy :) mutta syön suklaata paljon silloinkin kun en ole raskaana. ennen raskautta olin 65kg (172cm) ja nyt rv 38+2 79kg. 14kg on nyt tullut, vauvan painoarvio oli reilu viikko sitten 3.2kg.

---apua, en muista mikä alkuperäinen kysymyksesi oli, mutta herkkusuuksi siis ilmottaudun :)

Vierailija
10/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meitä varmaan joka lähtöön, mutta hyvä kuulla, etten ole ihan ainokainen tämän makeannälkäni kanssa. Yritys välttää ja vähentää on kova, mutta selkäranka heikko... :(

Vierailija
11/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, kyllä mulla tuo suklaansyönti loppuu siihen kun lapsi syntyy.. tai sitten kun imetys loppuu... tai sitten niinkuin esikoiselta, ettei loppunut ollenkaan :)

-12

Vierailija
12/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun taas ei niinkään tee mieli makeaa, mieluummin suolaista. Ja suola turvottaa eikä oo muutenkaan terveellistä...

Voisin mussuttaa leipää, voita, leikkelettä ja juustoa vaikka kuinka. Yritän kyllä aina lopettaa ajoissa mut en välillä vain osaa. :)

Kyllä se vauva kai rasvan syönnilläkin voi kasvaa turhan isoksi? Ettei pelkästään sokerista johtuen?

Vierailija
13/13 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähärasvaisia tuotteita tulisi suosia, samoin paljon hedelmia, kasviksia jne. Mutta nimenomaan mun kohdallani painotettiin neuvolassa tuota sokeria... Hassua, kun en 1. raskaudessa osannut koko makeansyöntiasiaa ajatellakaan sen kummemmin.

T. Ap