Onko kenelläkään " kummilasta" kehitysmaasta?
Minkä ikäinen, mistä maasta ja minkä järjestön kautta?
Mulla on World Visionin kautta suloinen 6-vuotias intialaispoika :)
Kommentit (12)
Kummatkin ovat minusta sympaattisia tapoja tukea kehitysmaiden ihmisiä. Pisara meressä.
vai viekö järjestelmä 14 euroo tuosta 15 eurosta?
Juuri tuli kirje, jossa kerrottiin kuinka kummien rahat ovat saaneet kylään mm. parafiinilamput majoihin, lehmiä joita lapset hoitavat, koululle oman pellon, vesijohtoverkoston rakentamista jne..
25 euroa/kk on halpa hinta hyvästä mielestä!
Mun lahjoitukset menee Rajnandagonin tms. projektiin, ja nyt sinne alueelle on rakennettu ainakin viisi uutta tietä, muutama koulu- ja lastentarharakennus, 125 kuivakäymälää kotitalouksille ja kaks kouluille. Musta tuntuu tosi hyvältä, että on noinkin paljon saatu siellä aikaseks, kun mun ei tarvii lahjoittaa kuin 25¿/kk. Onhan siihen projektiin tietysti paljon muitakin lahjoittajia. Mulla on välillä itelläkin rahasta pulaa, mut toi on kuitenkin niin pieni summa ja siitä on NIIN paljon apua. Musta on myös ihanaa saada siltä kummilapselta piirustuksia, ja oon itekin lähettänyt sille kirjeiden mukana mm. tarroja ja pienen Muumi-palapelin :)
Ap
eräs ystäväni suunnitteli silloin Suomen luonnonsuojeluliiton feissari-kampanjaa, ja hän oli perehtynyt näihin kk-veloituskuluihin ym. Ja hänen mukaansa 15 euroa on jo tosi hyvä summa, sitä maksettaessa saadaan jo saman vuoden aikana sinne kohdemaahankin jotain. Jos suoraveloituksessa maksaa 5 eur kuussa, menee käytännössä ekan vuoden maksut kampanjakuluihin. Mutta tosta pitäis siis mennä suht kaikki nykyään kohdemaahan, ekat muutama kuukausi meni kuluihin.
Vierailija:
vai viekö järjestelmä 14 euroo tuosta 15 eurosta?
ottavat voin 20 % kummimaksuista hallintokuluihin. Tämä voi kuulostaa paljolta mutta on käytännössä ainoa tapa jolla kummitoimintaa voidaan tehdä ammattimaisesti ja rahojen käyttöä valvoa tarkasti kun on palkattua henkilökuntaa. Samalla lapset on valittu tarkasti ohjelmiin ja näillä järjestöillä on pitkä kokemus kummitoiminnasta. Interpedia on kummijärjestöistä ainoa suomalainen järjestö (myös adoptiojärjestö) sekä ainoa uskonnollisesti sitoutumaton.
10v. hyvin suloinen tyttö. Maksan 30¿ kuussa ja silloin tällöin vapaaehtoisesti ylimääräistä rahaa ja joskus lähetän paketteja hänelle.
Mä maksan 25¿/kk, joten kuluja menee 5¿/kk. Se on mun mielestä vähän kun miettii, että siellä on paljon henkilökuntaa, kirjeiden kääntäjiä, asioiden hoitajia jne. Ja jos 20¿/kk pystyy lahjoittamaan " puhtaana" jollekin lapselle/kylälle, niin se on kyllä jo paljon!
Ap
ilman palkattua henkilökuntaa, olen saanut myös käsityksen että useimmat kummijärjestöt saavat kuluihinsa valtion tukea.
Kyselin tätä asiaa kun hain sopivaa kummijärjestöä aikoinani.
11.
ensimmäinen oli poika Intiassa, toinen tyttö Keniassa. Olivat jo yläasteikäisiä kummiuden alussa, koska useimmat ihmiset haluaisivat pikkutytön kummilapsekseen, niin isoja oli enemmän jäljellä. Poika lähetti kauniita piirustuksia, ei ollut oikein lahjakas koulussa tai kirjoittamisessa, lähti työhön peruskoulun jälkeen. Kerran maksettin vähän ylimääräistä, ja kiitoskirje kertoi että isä osti rahoilla vuohen jotta perhe saa maitoa ja peiton, koska öisin on kylmää!
Tyttö kirjoitteli lukioaikaan monisivuisia kirjeitä, lähti varmaan opiskelemaan yliopistoon jos sai raha-asiat järjestymään. Harmi kun postit kulki järjestön kautta, en tiedä hänen omaa osoitettaan että voisin kysellä kuulumisia näin jälkeenpäin.
Nyt olen siirtynyt tuohon maailmanlapsilisään, koska olen ollut vähän laiska pitämään yhteyttä kummilapsiin henkilökohtaisesti.
Jollain taisi olla samasta kylästä, Meibekistä? =)
Kehitysmaiden lasten koulutustuki ry:n kautta.